Kuipruitmechanisme
Kuipruitmechanisme
Vanmiddag heeft het volgende probleem de kop op gestoken, mijn kuipruit schrankt en loopt vast.....
Met pijn en moeit heb ik heb terug in de hoogste stand gekregen, lijkt er op dat er iets doorslaat(kraken).
Wat ben ik blij dat ik garantie heb!!
Zo'n mechanisme is volgens mij van goud gemaakt.....
Met pijn en moeit heb ik heb terug in de hoogste stand gekregen, lijkt er op dat er iets doorslaat(kraken).
Wat ben ik blij dat ik garantie heb!!
Zo'n mechanisme is volgens mij van goud gemaakt.....
-
- Honda ST1300
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
- Locatie: Duiven
Re: Kuipruitmechanisme
Dat zij dure grappen heb ik wel eens gehoord omdat het hele ruitmechanisme uit één deel bestaat dat niet in losse onderdelen te koop is.
Daarnaast moet bijna de hele voorkant eraf om het te kunnen plaatsen.....
Daarnaast moet bijna de hele voorkant eraf om het te kunnen plaatsen.....
Re: Kuipruitmechanisme
Ja precies, dat heb ik ook gehoord.....gaat geloof ik richting de 600 euro
Wat ik wel vrees is dat ze het gaan oplossen met een 2e hands mechanisme, zoals ze dit ook hebben gedaan bij mijn kromme remschijf.
Bij een schijf hoeft het geen probleem te zijn natuurlijk maar zo'n mechanisme gaat natuurlijk gewoon weer kapot, net buiten de garantie.
Wat ik wel vrees is dat ze het gaan oplossen met een 2e hands mechanisme, zoals ze dit ook hebben gedaan bij mijn kromme remschijf.
Bij een schijf hoeft het geen probleem te zijn natuurlijk maar zo'n mechanisme gaat natuurlijk gewoon weer kapot, net buiten de garantie.
-
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7064
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Re: Kuipruitmechanisme
Een nieuwe is in Engeland zo rond de 420 euro ex verzendkosten. An sich kan ik het er wel op zetten, dus da's het probleem ook niet.
Gewoon mee teruggaan en een nieuwe verzoeken. Wel gek dat ie stuk gaat. Tot nu toe geen last van gehad.
Gewoon mee teruggaan en een nieuwe verzoeken. Wel gek dat ie stuk gaat. Tot nu toe geen last van gehad.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Re: Kuipruitmechanisme
En dan is ie daar nog goedkoop!
Ik heb 6 mnd Bovag dus ga er vanuit dat ie het netjes oplost, anders even een belletje richting Bovag maar denk niet dat dat nodig is.
Die remschijf voor elkaar krijgen kostte me behoorlijk wat overredingskracht maar dit mechanisme is overduidelijk kapot.
Weet bijna zeker dat het een 2e handsje wordt
Voor mijn info, heb je toevallig een onderdeelnummer, als ik er op ga zoeken via 'exploded view' kaartjes krijg ik er geen onderdeelnummer uit, enkel die van de kuipruit die overigens 600 euro kost???
Ik heb 6 mnd Bovag dus ga er vanuit dat ie het netjes oplost, anders even een belletje richting Bovag maar denk niet dat dat nodig is.
Die remschijf voor elkaar krijgen kostte me behoorlijk wat overredingskracht maar dit mechanisme is overduidelijk kapot.
Weet bijna zeker dat het een 2e handsje wordt
Voor mijn info, heb je toevallig een onderdeelnummer, als ik er op ga zoeken via 'exploded view' kaartjes krijg ik er geen onderdeelnummer uit, enkel die van de kuipruit die overigens 600 euro kost???
-
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7064
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Re: Kuipruitmechanisme
An sich ook niet verkeerd. Maar ja, zo zie je wat niet-gebruiken uiteindelijk met apparatuur doet. Anders kan ik er woensdag ook wel even naar kijken...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Re: Kuipruitmechanisme
Ik ben bang dat een 2e handsje ook gewoon weer kapot gaat na veel te korte tijd......
Ik ben van mening dat, als je het ding op tijd smeert, ie veel langer mee kan gaan, het zag er nogal droogjes uit namelijk, als je de kunststof kap weghaalt kun je het zo zien zitten maar dat weet je zelf vast ook wel na het vervangen van je koplamp
Ben er op zijn advies verder vanaf gebleven, ook omdat ik geen zin heb om met een scheve of te lage ruit te gaan rijden, zeker woensdag niet
De info die ik op heb gedaan op diverse fora via google beloven weinig goeds, in alle gevallen nog uitgedraaid op vervangen.
Ik ben van mening dat, als je het ding op tijd smeert, ie veel langer mee kan gaan, het zag er nogal droogjes uit namelijk, als je de kunststof kap weghaalt kun je het zo zien zitten maar dat weet je zelf vast ook wel na het vervangen van je koplamp
Ben er op zijn advies verder vanaf gebleven, ook omdat ik geen zin heb om met een scheve of te lage ruit te gaan rijden, zeker woensdag niet
De info die ik op heb gedaan op diverse fora via google beloven weinig goeds, in alle gevallen nog uitgedraaid op vervangen.
-
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7064
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Re: Kuipruitmechanisme
Ben wel benieuwd wat je wilt smeren aan een electromotor...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Re: Kuipruitmechanisme
Het is niet alleen een motor, er zit een heel mechanisme aan vast van tandwiel en wormwiel(duw/trek systeem) en geleiderails.
Die kun je allemaal smeren, wordt aangedreven door 1 motor.
Zelfde idee als elektrisch bedienbare autoruiten.
Zie hier:
http://img265.imageshack.us/img265/7370/pict0072nx.jpg" opent="in(nieuw);venster;
Die kun je allemaal smeren, wordt aangedreven door 1 motor.
Zelfde idee als elektrisch bedienbare autoruiten.
Zie hier:
http://img265.imageshack.us/img265/7370/pict0072nx.jpg" opent="in(nieuw);venster;
-
- Honda ST1300
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
- Locatie: Duiven
Re: Kuipruitmechanisme
Geleiders heb ik in het najaar gesmeerd met wd40 en vaseline uit een spuitbus (conform instructie van en onder toeziend oog van Manus van het panforum).
Alleen het scherm en de zwarte kap is er toen afgeweest. Het systeem loopt (weer) gesmeerd
Is het wormwiel niet een gesloten systeem waar je niet bij kunt om te smeren?
Alleen het scherm en de zwarte kap is er toen afgeweest. Het systeem loopt (weer) gesmeerd
Is het wormwiel niet een gesloten systeem waar je niet bij kunt om te smeren?
Re: Kuipruitmechanisme
Je kunt het kapje weghalen bij de motor, daar zit het tandwiel achter die het wormwiel aandrijft.
-
- Honda ST1300
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
- Locatie: Duiven
Re: Kuipruitmechanisme
Ah, weer wat geleerd
Re: Kuipruitmechanisme
Heeft in mijn geval geen nut meer denk ik, als zo'n ding doorslipt en gaat hakkelen is het al te laat.....
- pheufk
- Honda ST1300
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
- Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart
Re: Kuipruitmechanisme
klikklikBennos schreef: Voor mijn info, heb je toevallig een onderdeelnummer, als ik er op ga zoeken via 'exploded view' kaartjes krijg ik er geen onderdeelnummer uit, enkel die van de kuipruit die overigens 600 euro kost???
64170-MCS-G01
https://www.davidsilverspares.co.uk/gra ... _large.jpg" opent="in(nieuw);venster;
Groetjes,
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Re: Kuipruitmechanisme
I. WD40 smeert niet, het ontvet eerder, omdat het smeer en vet doet losweken
Als je de ingespoten ondergrond niet goed reinigt na gebruikt van WD40 hecht je Vaseline ook slecht(er).
II. Als advocaat van de duivel:
Een nieuw onderdeel verlangen op een tweedehands motor is niet reëel. Hoe cru dat ook klinkt.
Je koopt iets dat gebruikt is. Dat zijn dus gebruikte onderdelen die tezamen een motor vormen.
Dan gaat er iets stuk dan wordt het met een gelijkwaardig onderdeel vervangen: tweedehands.
Als het een Bovag bedrijf is heb je daar dan weer 6 maanden garantie op.
Als je de ingespoten ondergrond niet goed reinigt na gebruikt van WD40 hecht je Vaseline ook slecht(er).
II. Als advocaat van de duivel:
Een nieuw onderdeel verlangen op een tweedehands motor is niet reëel. Hoe cru dat ook klinkt.
Je koopt iets dat gebruikt is. Dat zijn dus gebruikte onderdelen die tezamen een motor vormen.
Dan gaat er iets stuk dan wordt het met een gelijkwaardig onderdeel vervangen: tweedehands.
Als het een Bovag bedrijf is heb je daar dan weer 6 maanden garantie op.
Laatst gewijzigd door BertG op 11 mei 2015, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kuipruitmechanisme
De WD in WD-40 staat voor Water Displacement oftewel, vocht verdrijver.....
Is een organisch goedje dat ook gaat rotten op den duur, niet doen dus.
Of het reëel is of niet, ze gaan er echt geen nieuwe in bouten, de remschijf vervangen ging al met de nodige strubbelingen.
Het is wel gewoon gedaan uiteindelijk maar heb er geen fijn gevoel aan overgehouden.
Dit onderdeel is nog duurder dan 2 gloednieuwe schijven, gaat niet gebeuren.
Een 2e hands mechanisme is volgens mij niet heel gemakkelijk te vinden.
Is een organisch goedje dat ook gaat rotten op den duur, niet doen dus.
Of het reëel is of niet, ze gaan er echt geen nieuwe in bouten, de remschijf vervangen ging al met de nodige strubbelingen.
Het is wel gewoon gedaan uiteindelijk maar heb er geen fijn gevoel aan overgehouden.
Dit onderdeel is nog duurder dan 2 gloednieuwe schijven, gaat niet gebeuren.
Een 2e hands mechanisme is volgens mij niet heel gemakkelijk te vinden.
- pheufk
- Honda ST1300
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
- Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart
Re: Kuipruitmechanisme
Als het dan toch een nieuwe wordt dan wordt dat met bijbetaling
Groetjes,
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Re: Kuipruitmechanisme
En dan zeker niet zonder raadplegen van mijn rechtsbijstandverzekering.....
Ik ga geen honderden euro's neerleggen voor een mankement aan een motor die ik net 3 weken heb en overigens niet goedkoop was.
Ik ga geen honderden euro's neerleggen voor een mankement aan een motor die ik net 3 weken heb en overigens niet goedkoop was.
Re: Kuipruitmechanisme
Tja zo beredeneert is een steen ook een 'Water Displacement'.
Waar de steen* ligt ligt geen water.
*vervangbaar door menig ander goedje
WD40 verdampt na een tijdje...
Aan vaseline hecht vuil...
Als die wormwielen van nylon zijn zou ik er NIETS op smeren.
Die wormwielen zijn dan het probleem niet maar de bowden-cables* van en naar de wormwielen. *vergelijkbaar met de rem-kabel-achtige kabel zoals op je fiets
Als de wormwielen smerig zijn dan kun je ze hooguit met WD40 inspuiten en daarna schoonpoetsen met een lapje of kwastje zodat de vuile meuk eraf komt.
Als die kabels stroef gaan lopen (doordat de binnenkabel gerafeld is geraakt bijvoorbeeld) uit zich dat in ratelende wormwielen.
Het wormwiel vet houden verhelpt niets aan het probleem en voorkomt het optreden van het probleem dan ook niet. Het is enkel symptoombestrijding.
Ook kan het zijn dat de binnenmantel van de bowden-cable losraakt door gebruik van verkeerd smeermiddel.
Sommige kabels hebben een teflon mantel en als je met het verkeerde goedje smeert (of door veroudering vanzelf) kan de mantel losraken.
De mantel zorgt dan voor stroef en wringerig draaien van de binnenkabel in de buitenkabel.
Aan het ontwerp te zien hangen die kabels in een U vorm.
Als er ergens water in de buitenkabel geraakt ben je gezien. Dat blijft onder in de U staan.
Weinig gebruiken draagt ook niet bij tot verbetering.
Al moet ik zeggen dat veel gebruiken het water ook niet uit de kabels krijgt.
Waar de steen* ligt ligt geen water.
*vervangbaar door menig ander goedje
WD40 verdampt na een tijdje...
Aan vaseline hecht vuil...
Als die wormwielen van nylon zijn zou ik er NIETS op smeren.
Die wormwielen zijn dan het probleem niet maar de bowden-cables* van en naar de wormwielen. *vergelijkbaar met de rem-kabel-achtige kabel zoals op je fiets
Als de wormwielen smerig zijn dan kun je ze hooguit met WD40 inspuiten en daarna schoonpoetsen met een lapje of kwastje zodat de vuile meuk eraf komt.
Als die kabels stroef gaan lopen (doordat de binnenkabel gerafeld is geraakt bijvoorbeeld) uit zich dat in ratelende wormwielen.
Het wormwiel vet houden verhelpt niets aan het probleem en voorkomt het optreden van het probleem dan ook niet. Het is enkel symptoombestrijding.
Ook kan het zijn dat de binnenmantel van de bowden-cable losraakt door gebruik van verkeerd smeermiddel.
Sommige kabels hebben een teflon mantel en als je met het verkeerde goedje smeert (of door veroudering vanzelf) kan de mantel losraken.
De mantel zorgt dan voor stroef en wringerig draaien van de binnenkabel in de buitenkabel.
Aan het ontwerp te zien hangen die kabels in een U vorm.
Als er ergens water in de buitenkabel geraakt ben je gezien. Dat blijft onder in de U staan.
Weinig gebruiken draagt ook niet bij tot verbetering.
Al moet ik zeggen dat veel gebruiken het water ook niet uit de kabels krijgt.
Re: Kuipruitmechanisme
En zie daar:
Met het risico dat de klonten eraf vallen.
Dan moet je dus frequent blijven sprayen met WD40.
Beter is het dus door te sprayen met WD40, de klonten eraf te poetsen, droog maken, opnieuw invetten.
En je hebt het bewijs dat het wormwiel niet de oorzaak is maar de geleiderail, waardoor het wormwiel over zijn nek gaat.
Wormwiel invetten heeft geen positieve bijdrage aan het geheel. Hooguit dat het wormwiel soepeler ratelt
Het WD40 lost het verhardde vet op.Uit onderzoek op 2 ruit mechanieken is gebleken dat na verloop van enige jaren het vet dat fabrieksmatig is aangebracht is verhard.
Samen met stof en vuilophoping maakt dat de 2 kunststof geleidingsblokjes in de rails vast kunnen lopen.
Dit brengt hoge kosten met zich mee als men er niets aan doet.
Advies is dan ook om de geleidingen elke 2 a 3 jaar aan de onderzijde te voorzien van WD-40.
Enkele keren het mechaniek in werking brengen maakt dat de geleidingen weer gangbaar zijn.
Hiervoor is het nodig om de ruit en zwarte afdekplaat te verwijderen.
Het slangetje van de spuitbus WD-40 voorverwarmen en 180gr bocht in maken.
Bij de komende TDT-dag zal ik e.e.a. nader toelichten.
Met het risico dat de klonten eraf vallen.
Dan moet je dus frequent blijven sprayen met WD40.
Beter is het dus door te sprayen met WD40, de klonten eraf te poetsen, droog maken, opnieuw invetten.
En je hebt het bewijs dat het wormwiel niet de oorzaak is maar de geleiderail, waardoor het wormwiel over zijn nek gaat.
Wormwiel invetten heeft geen positieve bijdrage aan het geheel. Hooguit dat het wormwiel soepeler ratelt
Re: Kuipruitmechanisme
Ratelen doet de mijne iig
En niet meer soepel.....
Ben benieuwd wat ze er van gaan bakken, pas vrijdag een keer tijd om te gaan.
En niet meer soepel.....
Ben benieuwd wat ze er van gaan bakken, pas vrijdag een keer tijd om te gaan.
-
- Honda ST1300
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
- Locatie: Duiven
Re: Kuipruitmechanisme
Dat is exact wat ik samen met Manus heb gedaan Bert. Ik had het wellicht onduidelijk verwoord.
Wel wordt het systeem nu ook nog voorzien van vaseline voor het betere glijwerk.
Het systeem loopt weer heerlijk
Wel wordt het systeem nu ook nog voorzien van vaseline voor het betere glijwerk.
Het systeem loopt weer heerlijk
-
- Harley Davidson Sport Glide
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
- Locatie: Vaassen
Re: Kuipruitmechanisme
zou eerst afwacht wat je motorzaak je gaat voor leggen aan dit probleem
dan zou ik me pas druk maken over hoe en wat misschien komen wel een en prima oplossing
het is wel goed om je in het onderwerp te verdiepen , zodat je het kan voorkomen dat het weer gaan gebeuren .
dan zou ik me pas druk maken over hoe en wat misschien komen wel een en prima oplossing
het is wel goed om je in het onderwerp te verdiepen , zodat je het kan voorkomen dat het weer gaan gebeuren .
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC
Re: Kuipruitmechanisme
Uiteraard!
Maar zoals al gezegd, die remschijf voor elkaar krijgen was ook al een beetje een gedoe....
Verwacht hier hetzelfde al ziet in dit geval een blind paard uit een vliegtuig nog dat het niet goed zit.
Maar zoals al gezegd, die remschijf voor elkaar krijgen was ook al een beetje een gedoe....
Verwacht hier hetzelfde al ziet in dit geval een blind paard uit een vliegtuig nog dat het niet goed zit.
-
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7064
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Re: Kuipruitmechanisme
Eerst ervaren, dan zien we wel weer verder...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Re: Kuipruitmechanisme
Pcies, heb genoeg mogelijkheden achter hand als het op moeilijkheden uit gaat draaien.
Mijn ervaring is tot nu toe dat ze, als het eenmaal geaccepteerd wordt, wel oplossingsgericht zijn dus wat dat betreft niets dan goeds.
Mijn ervaring is tot nu toe dat ze, als het eenmaal geaccepteerd wordt, wel oplossingsgericht zijn dus wat dat betreft niets dan goeds.
-
- Honda ST1300
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
- Locatie: Duiven
Re: Kuipruitmechanisme
Vandaag eens even de ruit en zwarte kap eraf gehaald en het mechanisme eens bekeken.
Ondanks dat ik eea in oktober 2014 goed "vet" had viel mij op dat het mechanisme wel een smeerbeurtje kon gebruiken.
Dit maar even direct uitgevoerd voordat ik ook problemen krijg a la Bennos........
Ondanks dat ik eea in oktober 2014 goed "vet" had viel mij op dat het mechanisme wel een smeerbeurtje kon gebruiken.
Dit maar even direct uitgevoerd voordat ik ook problemen krijg a la Bennos........
Re: Kuipruitmechanisme
En dat is iets dat je niet wilt!
Als dit probleem opgelost is ga ik het ook goed bijhouden, mij te duur allemaal....
Als dit probleem opgelost is ga ik het ook goed bijhouden, mij te duur allemaal....