Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Over een camera op de motor
PA1BEN

Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

Filmen op de motor (met de GoPro Hero2), een geheel nieuwe uitdaging, er ging dan ook veel verkeerd.

Zo besloeg het lensje tijdens de eerste 30 minuten van de rit. Met een andere (meegeleverde) open achterwand zal de volgende keer het condensprobleem worden opgelost. Alleen zal er dan niet mee in de regen gereden kunnen worden.

Het trillen bleek, toen de camera rechtstreeks op de motor zat, onaanvaardbaar hoog.
Dat werd nog eens versterkt door de speling in de klikverbinding tussen camerahouder en grondplaat, waardoor er trillingen en klikgeluiden optraden. Dit werd met wat extra tape tussen camerahouder en grondplaat opgelost.

De beste plaats van de camera was toch bovenop m'n helm. Het menselijk lichaam is een prima trillingdemper.

En verder zal een licht statiefje de horizon beter recht moeten houden als er 'uit de hand' gefilmd moet worden.

Zonder afstandbediening is het starten en stoppen van een opname een behoorlijke klus. Het is lastig om 'op de tast' de ontspanknop te vinden als de camera op de helm zit.
Maar nadat ik tijdens een pitstop de Wi-Fi achterwand aan de camera had gekoppeld en de afstandbediening aan het remvloeistofreservoir had vastgezet, bleek het allemaal een stuk eenvoudiger te gaan.
Als je op de afstandbediening de sluiter van de camera activeert, gaat er een rode led op de afstandbediening knipperen als dat gelukt is, de twee apparaten communiceren met elkaar.
Op deze manier mis je wel het extra accupack waarmee je, samen met de accu van de camera, vijf uur onafgebroken kan filmen.
Maar je kan de camera tijdens gebruik ook op een externe voeding aansluiten, dus binnenkort komt er een stopcontact in één van de opbergruimtes naast de tank.

De selectie/montage van film- en geluid bleek verrassend eenvoudig te zijn.
Ik gebruik daarvoor het meegeleverde iMovie van de Mac.
En na een account bij YouTube genomen te hebben kon de film er vanuit iMovie naartoe gestuurd worden.
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

Omdat ik behoefte had aan een stopcontact voor de GoPro Hero2, afstandbediening hiervoor, luchtcompressor en aansluitpunt voor de acculader, heb ik afgelopen week een stopcontact in het linker opbergvakje ingebouwd.
Bewust voor het grote model stopcontact gekozen omdat de dubbele 5 Volt usb-voeding voor de GoPro er alleen in die maat is.
Omdat de luchtcompressor 10 A gebruikt als ie belast wordt en rekening houdende met de verhoogde inschakelstroom heb ik het stopcontact gezekerd met een glaszekering van 20 Amp.

Bij Foto Konijnenberg (waar ook de camera vandaag komt) een Gopro HD Skeleton Behuizing gekocht. Nu kan ik de GoPro tijdens gebruik op de usb-voeding aansluiten.

Binnenkort maar eens een praktijkrit gaan maken, je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door Stephan »

We zijn benieuwd, Ben!
...back in town! :up
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door MrSkippy »

Om de trillingen van de motor (en daarmee de rolling shutter wobble) tegen te gaan is het slim om in een hogere framesnelheid te filmen. Ik heb de beste resultaten met 720/60fps gehaald.
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

Jaap-Hein, ik ga dat zeker eens proberen.
Het zal ook wel een interessant effect geven als het weer wordt afgespeeld.
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

Het trillen van de filmbeelden bleek tijdens de laatste proefrit nog steeds een probleem te zijn. Het probleem zat hem in het buigzame, slappe materiaal van het windscherm, dat is veel te beweeglijk om een camera trillingvrij op te laten werken. De trillingen van een oneffen slecht wegdek werden versterkt aan de camera doorgegeven.
Dus moest ik opzoek naar een andere trillingvrije locatie om de camera te monteren.

Op het stuur, vlak bij het scharnierpunt van de koppeling, zit een ongebruikt gat met schroefdraad om een spiegel te kunnen monteren. Na het eruit peuteren van een opvulplug kan je hier een 10mm bout indraaien. Daar heb ik een constructie op gemonteerd waar ik een camera (GoPro met statiefhulpstukje) met z'n statiefvatting van 1/4'' Withworthdraad op kan vastzetten.
De gebruikte materialen zijn: RVS, messing, aluminium en twee platen uit een afgedankte harde schijf.

De camera is bewust wat te hoog gemonteerd.
Een paar centimeter erbij vijlen is nu eenmaal lastiger te realiseren dan er iets af te zagen.

Morgen maar weer eens een testrit maken en zien of het geholpen heeft.


Afbeelding Afbeelding Afbeelding

:b :b :b
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door Marcel »

Het is nogal een constructie geworden, Ben. Doet me een beetje denken aan de Google-auto :tg
Ben je niet bang dat dit ook gaat trillen, met name door de lengte van je statief?

Daarnaast kan er wellicht een onrustig beeld ontstaan (denk ik) omdat het op je stuur gemonteerd is.
Iedere beweging van het stuur (van links naar rechts), hoe klein ook, zal je in het beeld terugzien.
Heb je er zelf geen last van als je op de motor zit? Belemmerd het het zicht niet?

Overigens wist ik niet dat daar nog een mogelijkheid was om iets extra's te monteren.
Succes met de proefrit.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

Als deze laatste constructie toch niet bevalt dan kan ik de camera altijd nog op m'n helm zetten. Geen trillen en rustige beelden.
Alleen, het ziet er niet uit, zo'n teletubbie stellage op mijn helm.
HoDeVi

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door HoDeVi »

Hè Ben,

Zelf heb ik de GoPro aan de stang van mijn spiegel vastgemaakt. Stukje fietsband tussen de klem voor de beschadiging en de trilling. Vond de opnames prima. Nadeel is dat je op gevoel moet starten en stoppen.
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

Ik ga zeker nog eens serieus bekijken hoe de GoPro zich aan de spiegelsteun laat bevestigen.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door ikkieman »

Misschien onlogisch, maar is het niet mogelijk om de GoPro onder aan de valbeugel te hangen? Eventueel onder de koplamp of via een beugel over het voorwiel? Het is maar een idee...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

Dat zou het bevestigingsprobleem inderdaad oplossen, Jeroen. Alleen kijk je, door de grote horizontale openingshoek van 170º, de helft van het beeld tegen de motor aan.

Na de lunch ga ik met de motor een stukje rijden en daarbij filmen. Als blijkt dat mijn laatste constructie een trillingvrij beeld oplevert dan doe ik het daar voorlopig maar mee.

Wat op de foto's niet duidelijk te zien is; Vanaf de steun van de ernaast gemonteerde Zümo navigatie heb ik een verbinding naar het bovenste punt, het stukje waar de camera op geschroefd kan worden, gemaakt. Daarmee is het in frequentie trillen/resoneren misschien niet helemaal maar toch flink minder geworden.

Dat de camera met het draaien van het stuur meedraait is vergelijkbaar met als ik vanaf m'n helm zou filmen en mijn hoofd heen en weer draai om het verkeer in de gaten te houden, het eindresultaat vond ik niet hinderlijk. Tijdens monteren van de filmbeelden is er natuurlijk alle vrijheid om de beelden die niet goed zijn weg te laten.
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

Testrit is achter de rug.

Tijdens de eerste paar honderd meter en rijdende over straatstenen zag ik de camera flink vibreren.
Terug naar huis en voor de deur een gevlochten lijntje van het stuur omhoog naar de voet van de camera gelegd en zo strak mogelijk aangetrokken. Trillingen worden nu in alle richtingen gedempt.

Op niet geasfalteerde wegen ging het nu een stuk beter maar het was nog niet zoals ik graag zou willen.
Nog een keer gestopt om de camera op de helm te bevestigen en de voedingskabel via mijn mouw naar het stuur en vandaar naar de 12 Volt plug.
Zo had ik drie filmpjes om thuis te vergelijken.

Om met de helmpositie te beginnen; dat leverde, zoals verwacht, rustige beelden op. Zo zou ik het met de stuurpositie ook graag willen hebben.

De grote verrassing was de camera op het stuur. Ondanks dat ik de camera, als ik over een slecht stuk weg reed, nog steeds zag trillen, viel het resultaat op de computer erg mee. Het was veel beter dan bij de montage op het windscherm, maar nog niet zo goed als van de helmpositie.

Na het weekend ga ik kijken wat er verder nog aan gedaan kan worden.

:b :b :b
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door ikkieman »

Ik blijf het idee hebben dat een beugel over het voorwiel ook een goede oplossing is. Misschien het proberen waard?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door barend »

Dan wel boven de schokbrekers(poten) en niet er onder anders hobbelt(stuitert) het veel te veel.
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

Vandaag heb ik de camera bij de (linker) spiegel gemonteerd.
Ik heb daarvoor een plaat uit een afgedankte harde schijf gebruikt.

Spiegel eraf, gaten op de juiste plaats in de schijf geboord en voordat de spiegel er weer op ging eerst die schijf er tussen gezet. Daarmee was er ruimte voor een GoPro-plug.

GoPro levert een voetje met een goede 3M-plaklaag, dat heb ik op het oppervlak van de harddiskschijf geplakt.
Op het voetje wordt het volgende stukje klemvast opgeschoven en daarop komen twee hulpstukjes om de camera de goede kant op te laten kijken. Een ingenieuze constructie waarmee de camera voor bijna elk toepassing te monteren is.

Maar je hoeft er niet mee te gaan rijden om te zien dat dit niet gaat werken, wat een gewiebel.

Het wiebelen/trillen/vibreren wordt veroorzaakt door de slapte van de kunststofonderdelen en wordt versterkt door het gewicht van camera en behuizing.

Alleen als je het punt net onder de camera ook vastzet heb je een trillingvrije verbinding.
Dat heb ik gedaan met 3 mm Ø koperdraad dat gebruikt wordt om bv de verwarming in de badkamer te aarden. Het midden van die draad zit vast aan het kunststof en de twee uiteinden zitten om de arm van de spiegel gewikkeld. Een klein stukje rubberslang dient als isolatie.
Zo te zien heb ik nu een trillingvrije montage van de camera.

Onbegrijpelijk dat de ingenieurs van GoPro niet wat beters verzonnen hebben, bijvoorbeeld aluminium, om hun camera's mee vast te zetten.
Het kussentje waar de 3M-lijmlaag op zit zou ook wel wat dunner mogen. Met de huidige dikte heb je te veel beweging van de opgeplakte grondplaat.

De bevestiging aan het windscherm (te veel gewiebel) en de stellage op/aan het stuur (geen gewiebel maar zat teveel in de weg) heb ik verwijderd. Waar een proefrit al niet goed voor was!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

:b :b :b
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

Gisteren, samen met Barend, in een plaatje rvs een paar gaten geboord en er met een paar flinke klappen de juiste vorm aan gegeven. Met de slijptol verder op maat gemaakt en er de scherpe kanten vanaf gehaald. Polijsten bracht er ook wat glans aan.
Eenvoudig maar zeer functioneel, het resultaat mag er zijn.

Van Fijnaart-Heijningen-Moerdijk terug naar Ellewoutsdijk heb ik zoveel mogelijk de locale wegen opgezocht. Gaten in het wegdek, de resonanties van stukken weg met bakstenen, zelfs een stuk onverhard bospad met flinke kuilen, ik heb de camera al die tijd aan laten staan.
Toen ik later de beelden bekeek, bleek er geen spoor van vibratie te zijn.

Alleen het 'rolling shutter' probleem was af en toe zichtbaar, maar volgens de verhalen op internet hoort dat bij de keuze van CMOS sensor en het ontbreken van een diafragma waarbij de belichting geregeld word door de sluiter en heeft niets met het eventuele trillen van de camera te maken. (Weer wat geleerd.)

Barend, bedankt voor je hulp en het plaatje rvs. :up

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door Marcel »

Mooi hoor :up

Als ik het goed zie gebruik je nu 1 koppelstukje minder om de camera te monteren.
Dat heeft wellicht ook minder resonaties tot gevolg.

Super!
Kan niet wachten op de eerste beelden met de nieuwe opstelling.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Jos Fupi

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door Jos Fupi »

:uh Heb je copyright aangevraagd op de bouwtekening cq het ontwerp :?:
Indien ook nog leverbaar in elke gewenste kleur reken ik dat je veel klandizie kunt verwachten na markt-introductie ;)
De "chinese groothandel" waar mijn navigatie vandaan komt heeft ook erg mooie HD Sport/Actie camera's voor schappelijke prijs, en icm zo'n degelijke/stabiele en estetische mount-optie zou aanschaf van camera stuk dichterbij komen :apl
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door Koen »

Mooi gemaakt Barend/Ben,

ben benieuwd naar het volgende filmpje (vond de vorige ook al erg goed van kwaliteit, dus dat belooft wat!)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

M@rcel,
Bij de vorige opstelling zaten er 4 koppelstukjes met 3 scharnierpunten, 1 millimetersdikke lijmlaag en 1 klikverbinding tussen.
Nu is dat nog maar 1 koppelstukje (statiefmount) dat met een bout op de plaat vastzit en 1 (ja knik)scharnierpunt aan de kant van de camera.

Jos,
De reden dat ik hier van de oplossing van mijn probleem verslag doe, is om anderen, die ook een camera op hun motor willen monteren, aan ideeën te helpen.
Dus doe er je voordeel mee. En als je een beter idee hebt, dan lees ik daar graag over.
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door barend »

Ben , heb je het octrooi al aangevraagd??? :tg
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door Hans van D »

Ziet er erg netjes uit. Fijn dat de trillingen nu verdwenen zijn.
Veel plezier met je speeltje en wij leuke filmpjes. :apl :apl
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
stxrider

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door stxrider »

:en1 Kunnen we nog de verschillen van de filmpjes zien?

Before < = > After? ;)
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door Cor »

Ben, knap werk maar ik zie het liever life dan op een foto. Hopelijk dus met de komende rit?
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

@ stxrider:
Er is een stukje film waarin ik over een onverhard stuk bospad met flinke kuilen rijd.
Eén van de komende dagen zal ik dat stukje film bewerken en op YouTube zetten.

@Cor:
Tot mijn spijt zal ik er de komende Wijnmaandrit op 14 oktober niet bij zijn, ik ben bang dat het op z'n vroegst volgend jaar gaat worden.
stxrider

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door stxrider »

Ik zie de link hier wel verschijnen. Ben :P benieuwd hoe jouw geluid is etc. Heb ook een Hero2 ;)
PA1BEN

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door PA1BEN »

Bevestiging en triltest van de GoPro Hero2 op de Honda NT700VA

Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Filmen op de motor (met de GoPro Hero2)

Bericht door Frank »

TOPPIE Ben,........................& Barend.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Plaats reactie

Terug naar “Camera's”