Tot zover de BMW

Over het motorblok en wat daarmee samenhangt (inclusief uitlaat)
Bericht
Auteur
BertG

Tot zover de BMW

#1 Bericht door BertG » 26 nov 2013, 00:25

Vandaag nog geen 3 km gereden, vermogen weg en motor uit zichzelf uit.
Voor een verkeerslicht op de rotonde (N209/N471).

Ik dacht eerst aan mijn contactslot dat af en toe spontaan de sleutel in de uit-stand doet springen.
Dan heb ik geen stroom meer op de boordcomputer en daardoor ook geen (elektrische) rembekrachting meer.
Maar een snelle (reeds geoefende) check deed blijken dat ik nog prik had.

Dan maar een blik rechts opzij naar het cardan. Nope, geen olieplasje...
Dan in zijn vrij om het cardan buiten spel te houden en nog maar eens gestart.

Blok lijkt moeilijk rond te draaien alsof ie maanden stil gestaan heeft en springt moeilijk aan.
Notabene net vorige week een nieuwe accu erin dus dat is het zeker NIET.
Lijkt op een timing probleem. Maar hij slaat wel aan en dat gaat met harde mechanische rammels gepaard.

Gelukkig goed verzekerd en thuisgebracht door de takelateur. En daar staat het kreng dan nu dan ook.

Voorlopige conclusie:
verdachte 1: gebroken klep(steel) en mogelijk gevolgschade in de vorm van een beschadigde zuiger(wand)
verdachte 2: gebroken nokkenasketting, met als gevolgschade kapotte klep(pen) met als gevolgschade kapotte zuiger(s)

En dat bij 30k./2005

NOOIT MEER EEN TWEEDE BMW, ALS IK HEM CADEAU KREEG DAN NOG NIET VANWEGE
HET ROTGEVOEL HET IDEE TE HEBBEN DAT ER ELK MOMENT IETS KON GEBEUREN

Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7368
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Tot zover de BMW

#2 Bericht door Ed Vissers » 26 nov 2013, 00:32

Dat is wel waardeloos Bert. Ik hoop voor je dat het meevalt.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:

Gebruikersavatar
Stephan
Honda ST1300
Berichten: 7095
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Tilburg (NL)
Contacteer:

Re: Tot zover de BMW

#3 Bericht door Stephan » 26 nov 2013, 09:45

Dat is flinke schade. Sterkte en hou ons op de hoogte.
Skol, en as ge nie drinkt, dan bleft 'm vol! :pro

BertG

Re: Tot zover de BMW

#4 Bericht door BertG » 26 nov 2013, 10:21

Als de bougies er zo uit zien:

Afbeelding

dan zal de klep er zo uit zien:

Afbeelding

of zo:

Afbeelding

dan zou de zuiger er zo uit moeten zien:

Afbeelding

en dan tref je zo iets aan in de cilinder:

Afbeelding

Een bekend probleem bij BMW. Was mij bekend maar wat doe je ertegen? Niet rijden!
Had al een recyclizer geinstalleerd die het mengsel iets rijker maakt.
En waarvan de dealers zeggen: modificatie achteraf, jammer joh, geen garantie meer.

Mengselcontrole vindt plaats op linker cilinder en blijkt niet altijd een correct beeld van de rechter cilinder te geven.
Rechter uitlaatklep kan daardoor te heet worden en wordt dan broos.
Zo zijn er al vele aan hun Waterloo gekomen.

Eerst maar eens bij de bougies beginnen en de klepspeling controleren...
Als de klep van de steel is gebroken dan is de kop van de bougie waarschijnlijk geraakt door brokken en de massa-elektrode vervormd.
Ook zal de klepspeling nul zijn omdat de veer de klepsteel maximaal tegen de stoter duwt aangezien de klep niet meer tegen de klepzitting rust.

Heb ik er keelpijn van of is dat de griep die mij ook nog eens parten begint te spelen? :|

BertG

Re: Tot zover de BMW

#5 Bericht door BertG » 26 nov 2013, 10:56

Was bovenstaand relaas NIET van mijn motor...



onderstaand relaas wel, de rest laat zich raden

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


dan geven de plaatjes uit mijn vorige bericht een aardige inschatting wat mij te wachten staat.

Leest u even mee Sinterklaas? :uh

MrRiP
Kawasaki Versys
Berichten: 569
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Akkrum

Re: Tot zover de BMW

#6 Bericht door MrRiP » 26 nov 2013, 11:35

dat ziet er niet best uit BertG ben bang dat het bovenstaand wel op die van jou helaas van toepassing gaat worden
sterkte er mee
Doeslief gebruik je richtingaanwijzer

BertG

Re: Tot zover de BMW

#7 Bericht door BertG » 26 nov 2013, 11:42

Ik hou mijn hart vast...

Maar ik hoor net van de 'eigenaar' van die eerste plaatjes dat dat bij 140 km/u gebeurde en het blok toen vast stond.
Bij mij met geschat 50 km/u en mijn blok liet zich nog 'starten'.

Maar zal idd flink in de knaken gaan lopen.

Gebruikersavatar
M@rcel
Honda NT700VA
Berichten: 10468
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Tot zover de BMW

#8 Bericht door M@rcel » 26 nov 2013, 12:15

Nou Bert, daar word je inderdaad niet vrolijk van.

Voordat ik besloot om een Deauville te kopen heb ik lang nagedacht (ruim 2 jaar) wat voor een machine het moest worden.
Hierbij zijn onder ander de Pan en de R1220 RT de revue gepasserd.

Met de uiteindelijke keuze en met 100k km. verder ben ik daar nog steeds heel blij mee.........maar daar heb jij natuurlijk niets aan.

Succes met het herstel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Foto's van tourritten, knutselprojecten en meer......

Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7368
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Tot zover de BMW

#9 Bericht door Ed Vissers » 26 nov 2013, 12:17

Bert,

sterkte in ieder geval.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Tot zover de BMW

#10 Bericht door takeldoos » 26 nov 2013, 14:14

je weet wat het betekent he B.M.W : BLIJF, MAAR, WERKEN. en BLIJFT, MISSCHIEN, WERKEN . maar alle gekheid op een stokje zeker niet leuk, veel succes met de reparatie :cf1
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6321
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Tot zover de BMW

#11 Bericht door Koen » 26 nov 2013, 16:05

Bert,

balen dat zo'n jonge fiets al hiermee te kampen heeft. Hoop dat de schade beperkt blijft (maar heb al wel vernomen dat BMW's niet bepaald bekend staan om goedkoop onderhoud).

Ben zelf op zoek naar een vervangende motor en ik overweeg daarbij ook enkele modellen van BMW, maar als je in de (ervarings)historie van de verschillende types duikt kom je steeds wel iets tegen waar je niet vrolijk van wordt (en wat dure reparaties of zelfs gevaarlijke situaties kan opleveren).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding

Cor
Honda ST1300
Berichten: 2415
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tot zover de BMW

#12 Bericht door Cor » 26 nov 2013, 19:52

Bert,
Even buiten het feit dat je ongelofelijk pech hebt met de motor was het ook nog eens op een :sh !"#$%&(~° kruispunt waar men bij jou vandaan toch hard een helling af komt scheuren met snelheden van soms boven de 100.
Het is dan ook een triest gebeuren wat je in het blok tegen bent gekomen voor rotzooi.
Vraag: staat je motor op de bok of op de jiffy :le . Technisch niet onderbouwd maar je linker cilinder heeft dan mogelijk meer olie dan de rechter cilinder :vrb . :wn1 want ik heb er geen verstand van. Conclusie alleen dat bij vervanging het bij nooit een bmw gaat worden.
Succes.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Tot zover de BMW

#13 Bericht door takeldoos » 26 nov 2013, 20:00

bij een rijker mengsel kan het zo zijn dat overtollig benzine of diesel de olie van de cilinderwanden spoelt en daardoor je zuiger minder smering krijgt en dus vast cq warm/vast gaat lopen :le
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

MrRiP
Kawasaki Versys
Berichten: 569
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Akkrum

Re: Tot zover de BMW

#14 Bericht door MrRiP » 26 nov 2013, 20:10

vanmiddag even boonstra motorsloperij langs geweest (voor wat andere onderdelen)die heeft genoeg bmw blokjes liggen
mocht het wel heel erg zijn met je bmw (hoop het van niet ) kan je daar wel terecht voor gebruikte onderdelen
scheelt ten opzichte van nieuwe onderdelen
Doeslief gebruik je richtingaanwijzer

jan v
Honda NT700VA
Berichten: 181
Lid geworden op: 08 sep 2011, 22:39
Locatie: assen

Re: Tot zover de BMW

#15 Bericht door jan v » 26 nov 2013, 21:45

Bert ziet er niet goed uit ik hoop voor jou dat het meevalt :sh :sh

gr jan
NT 700 va 2012 zwart

BertG

Re: Tot zover de BMW

#16 Bericht door BertG » 26 nov 2013, 23:52

Het is een bekend probleem uit die modelreeks.

1. De mengelssensor zit op de linker cilinder.
2. Standaard staan die blokken mager afgesteld vanwege milieueisen. Mager is meer hitte, rijk is meer koeling.
3. De klepsteel is hol en natriumgevuld.
4. De klep schijnt op de steel gelast te zijn.
5. Die steel schijnt te exploderen en dan breekt de klep eraf.
Altijd rechts en altijd de uitlaatklep als ik mij niet vergis.
Al weet je nooit wat er voor gevolgschade ontstaat van een losse klep in de cilinder.
Die kan de zuiger stuk slaan, tussen de andere klep komen, of erger.

Om punt 2 op te vangen had ik een recyclizer gemonteerd.
Die truct de mengselsensor door een weerstand in lijn op te nemen.
Dan is bij lage toeren (loopt de motor in een apart programma) het mengsel rijker.
Bij hogere toeren loopt de motor in een ander programma en bepaalt de computer het mengsel.

Desondanks toch gebeurd.

Maar de keerzijde is dat ik nu allerlei hulp krijg aangeboden van mensen die ik in real life nooit heb gezien. :up
Tot vanuit België (exact 100km vanaf B'hoek) waar een jongeman zit die vanwege zijn onregelmatige werk veel dagen vrij heeft.
Die wordt door iedereen aanbevolen en heeft zichzelf al aangeboden.
Kost waarschijnlijk ook geld, maar hij schijnt beter (en goedkoper) te zijn dan menig dealer....

Ook wordt vervoer aangeboden. :up

Nu eerst agenda's trekken en afspraken maken.
Kapot kom ik er niet van af.
Als ie open is maar eens een schadelijstje opmaken.
En als ie straks weer rijdt maar eens de balans opmaken.

En ik heb al gelezen: het kan erger.
Het kan ook bij 140 km/uur (zie de plaatjes) en dan slaat je achterwiel vast en lig je eraf.
Los van mogelijk letsel heb je dan veel meer schade.
Laatst gewijzigd door BertG op 30 jun 2014, 02:08, 1 keer totaal gewijzigd.

BertG

Re: Tot zover de BMW

#17 Bericht door BertG » 26 nov 2013, 23:58

Cor schreef:Bert,
Even buiten het feit dat je ongelofelijk pech hebt met de motor was het ook nog eens op een :sh !"#$%&(~° kruispunt waar men bij jou vandaan toch hard een helling af komt scheuren met snelheden van soms boven de 100.
Het is dan ook een triest gebeuren wat je in het blok tegen bent gekomen voor rotzooi.
Vraag: staat je motor op de bok of op de jiffy :le . Technisch niet onderbouwd maar je linker cilinder heeft dan mogelijk meer olie dan de rechter cilinder :vrb . :wn1 want ik heb er geen verstand van. Conclusie alleen dat bij vervanging het bij nooit een bmw gaat worden.
Succes.
:b
Ik was opweg naar het werk dus voor de kenners: om vanaf de N209 linksaf de N471 / GKvHogendorpweg op te gaan.
Ik stond met alarmlichten aan stil voor rood en nog gaan ze achter je staan met een auto.
Daarna maar weggeduwd naar rechts naar de afslag naar de N471 ri. Berkel.
En dan nog rijdt men, terwijl je in de berm staat met de motor, bijna je motor om.

Motor staat 90% op de bok. Thuis altijd, op het werk alleen in de parkeergarage ('s nachts en weekends).
Ik kwam van thuis dus na een rit met warm blok op de bok gezet en twee dagen later vanaf de bok gaan rijden.
Zie mijn vorige reactie over oorzaak.

BertG

Re: Tot zover de BMW

#18 Bericht door BertG » 26 nov 2013, 23:59

takeldoos schreef:bij een rijker mengsel kan het zo zijn dat overtollig benzine of diesel de olie van de cilinderwanden spoelt en daardoor je zuiger minder smering krijgt en dus vast cq warm/vast gaat lopen :le
De zuiger is niet vastgelopen, de klep is een eigen leven gaan leiden.
Het arme mengsel zorgt voor hetere kleppen wat de natriumgevulde klepsteel niet aan kan.
De zuigerwand is van Nicasil.

BertG

Re: Tot zover de BMW

#19 Bericht door BertG » 27 nov 2013, 00:08

Koen schreef:Bert,

balen dat zo'n jonge fiets al hiermee te kampen heeft. Hoop dat de schade beperkt blijft (maar heb al wel vernomen dat BMW's niet bepaald bekend staan om goedkoop onderhoud).

Ben zelf op zoek naar een vervangende motor en ik overweeg daarbij ook enkele modellen van BMW, maar als je in de (ervarings)historie van de verschillende types duikt kom je steeds wel iets tegen waar je niet vrolijk van wordt (en wat dure reparaties of zelfs gevaarlijke situaties kan opleveren).
Tja, 2005 is niet jong maar 30kkm is wel vroeg. RT's doen het veeeel beter.
Degene van de schadefoto's die ik hierboven plaatste heeft een GSA en is rijinstructeur.
Zijn collega heeft een RT met 300 kkm ! zonder noemenswaardig onderhoud.
Hijzelf (zijn werkmotor dus eigenlijk) is een GSA en daarvan hieronder het kostenplaatje. En ik waarschuw vooraf: schrik niet.
Laatste grote beurt extra Datum Opmerkingen kosten
1400 1- 8-2006 € 234,12
6100 9- 9-2006 nieuwe remblokken € 558,97
11.800 20-10-2006 10K beurt incl. achterband € 751,02
12.036 25-10-2006 dimlicht vervangen € 60,99
15.750 16-11-2008 voorband vervangen, Tourance € 160,66
22.749 11- 1-2007 20K beurt, lufi, remblokken achter, nieuwe accu € 375,84
26.600 10- 3-2007 nieuwe banden, Anakee € 340,88
31.382 19- 4-2007 30K beurt € 419,38
34.065 16- 5-2007 nieuwe banden, Anakee, garantie: ruit, rempedaal
36.300 7- 6-2007 garantie: voorvorkkeeringen € 88,12
38.946 25- 6-2007 kapotte benzinepompsensor: garantie
41.742 31- 7-2007 40K beurt + garantie: oliekeerringen blok/bak vervangen, nieuwe koppeling, nieuwe versnellingsbak € 1.786,81
43.265 2- 8-2007 garantie: achteras vervangen+ nieuwe band Anakee € 45,53
52.229 8-11-2007 ruit vervangen onder garantie + 50K beurt € 512,45
57.113 21- 1-2008 uitval remmen, remsensor achterrem stuk € 195,21
59.013 21- 2-2008 nieuwe banden BW501-502 € 264,91
63.433 29- 3-2008 60K beurt + V-riem+ motordeksel + accu + kofferhitteschild garantie € 502,75
68.225 30- 5-2008 nieuwe banden Contitrail € 381,47
76.088 7- 8-2008 70K beurt + remschijven/blokken voor en achter € 969,55
78.834 motorblok vervangen, cilinders + zuigers vervangen, cilinderkop rechts vervangen, in+ uitlaatkleppen en ringantenne vervangen, coulance BMW, werk Dek € 2.100,00
80.221 26-9-2008 1000 km beurt blok € 240,44
83.027 25-10-2008 Cardan kapot, garantie geclaimd, nog niet geregeld € 771,17
85.232 27-11-2008 nieuwe banden, BW501/502 € 239,24 87.733 18-12-2008 90K beurt accu vervangen, schakelaar intercom gemonteerd, middenbok bout gebroken/vervangen, gasklephuizen gesynched, nieuw alarm nog onder garantie € 466,99

Balans na 2,5 jaar 12GSA rijden, 93.045 km: €11.466,50 euro (opm. Bert: waarvan ca. 1260,00 euro aan banden) aan onderhoudskosten...
Ben nu bezig met het berekenen van de onderhoudskosten per (les)motor bij ons en dat bracht mij tot de schrikbarende kostensom voor de GSA...
Daar zitten wel wat banden bij omdat het een lesmotor is en hij erg goed (bochten) kan rijden.
Maar het is een bedrag dat ik nooit hoop uit te geven.

Keerzijde: hij rijdt nu op een CrossTourer.
Deze week op 45000 in 14 maanden, ik mag wel stellen dat ie probleemloos is nu....die werkmotor van me ;)

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Tot zover de BMW

#20 Bericht door takeldoos » 27 nov 2013, 05:29

en inderdaad: bmw BLIJF MAAR WERKEN :uh
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 5491
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Tot zover de BMW

#21 Bericht door ikkieman » 27 nov 2013, 06:38

Whow! Heftig hoor. Succes met dit zooitje weer rijklaar krijgen. Of ben je ondertussen van plan het geval weg te doen?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650

Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6321
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Tot zover de BMW

#22 Bericht door Koen » 27 nov 2013, 08:33

Wow, ik bedenk me nog wel even twee keer voor ik me aan een BMW waag.
Op zulke onderhoudskosten zit ik écht niet te wachten.

Valt op dat ook dit type dus last heeft gehad van wegvallende remdruk. De K1200LT heeft daar ook last van, zo heb ik gelezen. Levensgevaarlijk als dat onder het rijden gebeurt (wat ook regelmatig het geval is geweest, zo blijkt uit de verhalen op diverse fora).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
M@rcel
Honda NT700VA
Berichten: 10468
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Tot zover de BMW

#23 Bericht door M@rcel » 27 nov 2013, 10:09

Zijn collega heeft een RT met 300 kkm ! zonder noemenswaardig onderhoud.
Kijk, dat biedt weer perspectief..... afgezien van de onderhoudskosten.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Foto's van tourritten, knutselprojecten en meer......

BertG

Re: Tot zover de BMW

#24 Bericht door BertG » 27 nov 2013, 14:27

ikkieman schreef:Whow! Heftig hoor. Succes met dit zooitje weer rijklaar krijgen. Of ben je ondertussen van plan het geval weg te doen?
Dat plan bestond al langer.
Ironisch genoeg: ik had de maand september vrij en wilde wel eens proefrijden op een Triumph Explorer.
Maar toen dacht ik verstandig te zijn, ik ken mezelf, eenmaal gereden wil je zaken doen, heb ik het niet gedaan.
Ik dacht toen: dan krijg ik mijn nieuwe motor vlak voor de vorstperiode en is ie al meteen een jaar ouder.
Ik besloot te wachten tot komend voorjaar. :cf1

Plannen worden nu gemaakt om hem te herstellen.
Het BMW GSforum werkt fantastisch.
Aanhangers worden aangeboden, zelfs auto's om ervoor te zetten en zelfs een befaamd forum sleutelspecialist wordt aangewezen en had zich zelf al aangeboden.
Mogelijk gaat ie dit weekend er al heen. Zit alleen met onregelmatigheid en vereist planning en afstemming met verschillende partijen.

Keep you posted.

Gebruikersavatar
M@rcel
Honda NT700VA
Berichten: 10468
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Tot zover de BMW

#25 Bericht door M@rcel » 27 nov 2013, 14:33

Ironisch genoeg: ik had de maand september vrij en wilde wel eens proefrijden op een Triumph Explorer.
Maar toen dacht ik verstandig te zijn, ik ken mezelf, eenmaal gereden wil je zaken doen, heb ik het niet gedaan.
Komt me héél bekend voor.
Gelukkig koop ik altijd stevige schoenen....

....maar misschien krijgt dit voor mij ook nog wel een vervolg.....
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Foto's van tourritten, knutselprojecten en meer......

Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6321
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Tot zover de BMW

#26 Bericht door Koen » 27 nov 2013, 14:35

BertG schreef:Kapot kom ik er niet van af.
Als ie open is maar eens een schadelijstje opmaken.
En als ie straks weer rijdt maar eens de balans opmaken.
Dat was ook mijn overweging om toch de Deauville te laten repareren in plaats van 'm gelijk af te schrijven en een andere te gaan kopen.
Of het zinvol is geweest... die balans moet ik nog opmaken. Dat blijkt denk ik pas bij verkoop/inruil ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding

BertG

Re: Tot zover de BMW

#27 Bericht door BertG » 27 nov 2013, 14:36

Koen schreef:Valt op dat ook dit type dus last heeft gehad van wegvallende remdruk.
De K1200LT heeft daar ook last van, zo heb ik gelezen. Levensgevaarlijk als dat onder het rijden gebeurt (wat ook regelmatig het geval is geweest, zo blijkt uit de verhalen op diverse fora).

Neen.

Bij mij is een palletje in het contactslot defect waardoor de borging van de sleutel niet altijd goed plaatsvind en deze in de uit-stand springt.
Wat dan volgt is dat mijn model (2004-2006) ELEKTRISCH bekrachtigde remmen heeft. Daar merk je niks van. Behalve dat je de servo's hoort bij ingeknepen remmen.
Echter: geen stroom is geen servo's dus geen bekrachtigde remmen.
En de sleutel weer terugplaatsen in de juiste stand is bovendien niet meteen effectief omdat de boordcomputer eerst opgestart wordt en een logootje afbeeldt :uh
Als de opstartfase doorlopen is is er weer remkracht.

Die elektrisch bekrachtigde remmen zijn er in model 2007 afgegeaan.
http://www.r1200gs.info/misc/ModelChanges.html#abs" opent="in(nieuw);venster;


Een ander manco is dat bij sommige remleidingen de binnenwand los zou laten en dat verstopt de ABS pomp.
Gesuggereerd wordt dat het vooral bij dealer-onderhouden motoren voorkomt omdat deze vacuumzuigers gebruiken waardoor de wand los zou laten.
Of dat klopt weet ik niet. Wat ook zou kunnen is verkeerde remvloeistof (DOT5!) of gewoon oude remleidingen die zowiezo beter vervangen hadden kunnen worden.

Bij mijn motor had de remvloeistof (bij 20kkm) in het reservoir een beetje colakleur, die heb ik meteen vervangen.
Net als alle andere vloeistoffen. Wilde het bij 30kkm (nu ongeveer) weer doen. En dat zal ook wel als het blok open gaat.

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Tot zover de BMW

#28 Bericht door takeldoos » 27 nov 2013, 17:40

dot 5 kun je gewoon mengen met dot 4 bij dot 5 ligt het kookpunt wat hoger, echter mag je nooit synthetische dot 5 gebruiken, dat lost al je rubber etc. op :le
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

BertG

Re: Tot zover de BMW

#29 Bericht door BertG » 27 nov 2013, 18:08

Jij zal het vast beter weten maar mij is altijd gezegd DOT5 niet met DOT4 of DOT3 te mengen.
Zelfs niet een geleegd DOT4/3 systeem vullen wat niet uit elkaar geweest is en grondig gereinigd is.

DOT5.1 kan weer wel.

DOT3, Super DOT3, Dot4, Super DOT4 en DOT5.1 zijn een synthetische remvloeistof.
Ze zijn stuk voor stuk hygroscopisch.

DOT5 is siliconen olie.
DOT5 tast de lak dus NIET aan als je knoeit, bovendien is het niet hygroscopisch
(neemt geen water op in tegenstelling tot de synthetische remvloeistof).
Vereist wel dat je je gehele systeem uit elkaar haalt tot de laatste seal, alles volledig en
zeer zorgvuldig spoelt en schoonmaakt met spiritus en pas dan is je systeem geschikt voor siliconenolie.


Meng je een synthetische remvloeistof met DOT5 gaan je seals opzwellen en is het gedaan met je remwerking.
Using DOT 5 in a DOT 3 or DOT 4 system without proper flushing will cause damage to the seals and cause brake failure.
DOT 5 brake fluid is not compatible with anti-lock brake systems.
DOT 5 brake fluid absorbs a small amount of air requiring care when bleeding the system of air.

bron

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Tot zover de BMW

#30 Bericht door takeldoos » 27 nov 2013, 18:20

inderdaad mag je 5,1 mengen met dot 4

ps weet het niet altijd beter (gelukkig) maar.............. klik hieronder

http://www.valvoline.nl/media/BrakeClutch.pdf" opent="in(nieuw);venster;

http://www.kitcarclub.nl/forum/index.ph ... je-weet-t/" opent="in(nieuw);venster;
Laatst gewijzigd door takeldoos op 30 nov 2013, 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Plaats reactie

Terug naar “Motorgedeelte”