boosterplug

Over het motorblok en wat daarmee samenhangt (inclusief uitlaat)
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

boosterplug

#1 Bericht door takeldoos » 14 mar 2015, 18:30

vandaag maar eens een boosterplug regelt (alleen niet voor de prijs die ze er voor vragen :mrgreen: )

ben benieuwd :wn1 :brrr

http://www.boosterplug.com/shop/frontpage.html" opent="in(nieuw);venster;
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#2 Bericht door takeldoos » 14 mar 2015, 19:13

yep,alleen beter geschikt voor de pan en storingsvrij :D
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 633
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: boosterplug

#3 Bericht door Ingrid » 14 mar 2015, 20:28

Als ik het een beetje probeer te begrijpen, werkt zo'n booster alleen bij modellen met brandstofinjectie die geregeld is via een ECU.
(Electronic control Unit)
En dat dit ding vooral zijn dienst moet bewijzen bij lage toerentallen.

Dus niks voor een motor met 4 carburateurs?
Als ik het maximale uit Panneke wil peuteren, moet ik zorgen voor een optimaal mengsel door de carburateurs optimaal af te stellen.
http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 89&lang=NL" opent="in(nieuw);venster;
Hiermee dan?
Aan het mengselschroefje draaien tot je een helblauw vlammetje ziet. Als daarna die carburateurs worden gesynchroniseerd is Panneke nog sneller en zuiniger.

Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 633
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: boosterplug

#4 Bericht door Ingrid » 14 mar 2015, 21:13

Panneke heeft inderdaad 4 32 mm Keihin carburateurs. Deauvillekes hebben 2 36 mm Keihin carburateurs.

Lekker ouderwets en lekker simpel.
Dus die synchroniseermeter is geen miskoop. Nog 1 erbij kopen en dan heb ik er 4 op een rij. Schaf ik dan ook nog een testbougie aan, heb ik voor het motorische deel al het gereedschap in huis op een compressiemeter na dan.

De boosterplug zal voor de ST1300 en de FJ 1300 mensen als ze kleine drukke rotondes 3/4 nemen een aangename ervaring moeten worden.
Hoe een NT 700V is uitgerust, weet ik niet.

Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 633
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: boosterplug

#5 Bericht door Ingrid » 14 mar 2015, 21:37

Heb ik hem netjes afgesteld, dan is het CO gehalte altijd ruim binnen de norm.
Beter dan optimaal kan niet. Dus heb ik volgens mij die CO meter niet nodig. Als ik motorboerin word wel.

NT700 mensen: Roept u maar? Zit u te wachten op een boosterplug?

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#6 Bericht door takeldoos » 14 mar 2015, 23:02

niet alles is meer uitgerust met een co stel schoef helaas evt wel lucht regelschoef.............maar dit is een onderwerp wat weer heel wat typ werk vraagt :cf1 :b
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Hennie
Honda ST1300
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 mar 2013, 15:06
Locatie: Lathum

Re: boosterplug

#7 Bericht door Hennie » 15 mar 2015, 09:35

Hoi Dolf,

Even terug naar het onderwerp.

Het is voor mij een onbekend gegeven en misschien ook voor de andere panrijders.
Zit hij er al op, heb je er al mee gereden? Wat voor verschil geeft het? Heeft het nadelen?

Hennie
Na ruim een jaar zeer tevreden op m'n Deauville gereden,
ga ik nu fluitend door het leven op m'n Pan.

BertG

Re: boosterplug

#8 Bericht door BertG » 15 mar 2015, 10:00

Een Boosterplug (BP) is bij lange na geen PowerCommander (PC).

Een PC kan in het hele toerenbereik de injectie en het mengsel bijregelen bij elk willekeurig toerental.

Een BP is een temperatuurgevoelige weerstand die de standaard sensor laat geloven dat de omgevingstemperatuur kouder is.
Hierdoor regelt de motor zelf het mengsel bij en stemt dat af op de zogenaamde koudere omgevingstemperatuur.
Koude lucht betekent meer zuurstof dus moet er meer brandstof in:rijker mengsel.

Dat rijkere mengsel is er altijd (elk toerental) in tegenstelling tot een PC waar je zelf bepaalt hoe rijk/arm bij welk toerental.
Bij de BP is het mengsel altijd (in het hele toerenbereik, evenveel rijker. Alleen de temperatuur is een stuurfactor.
En er is enkel een bepaalde ondergrens, want de temperatuurgevoelige weerstand van de BP heeft een beperkt temperatuurbereik.

Dat is niet erg want hoe kouder hoe rijker is de standaard instelling van het motormanagement.
En bij een bepaalde ondergrens is nòg rijker niet nodig.
Kom je onder die ondertemperatuur blijft het stroompje gelijk en zakt niet verder. En zal de bijsturing dus ook stoppen.

Kijk maar eens voor het principe op:
http://www.novitech.nl/aboutnl.html" opent="in(nieuw);venster; (recyclizer)
http://www.sol2.be/Performance/NLD/Theory/page.html" opent="in(nieuw);venster; (accelerator)
http://www.mts1200.info/motorcycleinfo/ ... eId=746028" opent="in(nieuw);venster;
Laatst gewijzigd door BertG op 15 mar 2015, 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.

BertG

Re: boosterplug

#9 Bericht door BertG » 15 mar 2015, 10:16

Yep. Niets meer en niets minder.

Ik had zo'n Recyclizer/Accelerator ding op mijn R1200GS '05 en het werkte.
Veel minder bokkerig. Hoewel velen het ook probeerden en niets zeiden te merken.

Heb een PC gehad op mijn Yamaha XT660R. Met een standaard mapping en een aangepaste CO instelling in de boordcomputer.
Of dat verschil maakte weet ik niet want die heb ik destijds bij aflevering laten monteren omdat overal werd geschreven dat dat noodzakelijk was.
Nooit zonder gereden dus, want een PC haal je er net even lastiger tussenuit.

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#10 Bericht door takeldoos » 15 mar 2015, 10:27

Hennie schreef:Hoi Dolf,

Even terug naar het onderwerp.

Het is voor mij een onbekend gegeven en misschien ook voor de andere panrijders.
Zit hij er al op, heb je er al mee gereden? Wat voor verschil geeft het? Heeft het nadelen?

Hennie
hoop hem vd week binnen te hebben,en dan zullen we het wel merken :wn1 zullen we maar zeggen,BMW rijders zijn er in ieder geval enthousiast over(trouwens ook vele pan rijders)

ps dank je bert voor al het type werk trouwens,ben zelf niet zo,n typ geit laat maar zeggen :mrgreen:
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Hennie
Honda ST1300
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 mar 2013, 15:06
Locatie: Lathum

Re: boosterplug

#11 Bericht door Hennie » 15 mar 2015, 10:36

Dan moeten we nog even geduld hebben. Ik hoor graag je bevindingen.
Bert, dank voor de heldere uitleg.
Na ruim een jaar zeer tevreden op m'n Deauville gereden,
ga ik nu fluitend door het leven op m'n Pan.

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#12 Bericht door takeldoos » 15 mar 2015, 10:39

hou jullie op de hoogte :up :b
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

BertG

Re: boosterplug

#13 Bericht door BertG » 15 mar 2015, 13:28

Bennos, welke motor praat je dan over?

BertG

Re: boosterplug

#14 Bericht door BertG » 15 mar 2015, 21:10

KFR is een vibratie die optreedt bij boxermotors doordat de twee cilinders tegengesteld aan elkaar bewegen.
Een FJR is een 4 cilinder lijn. Die kan trillingen hebben, maar toch veel en veel minder dan een 2 cilinder boxer.
Ik betwijfel of je met een BP het trillingen weg krijgt, aal zal hij rijker iets mooier lopen.

Maar dat noem je geen KFR. KFR is echt/komt echt door:
Het niet goed synchroon staan van de 2 cilinders, i.c.m. te arm mengsel, i.c.m. bepaald toerental.
dan krijg je een soort resonantie-trilling zijwaards gericht op rijrichting.

Bij niet precies synchroon staan gaat 1 cilinder net iets eerder terug naar binnen dan de andere.
Dat zorgt voor een links-rechts of recht-links schudden t.o.v. de rijrichting die naar voren is.

Bij 4 cilinders zoals de FJR heb je dit KFR niet omdat
1. de cilinders alle 4 in een verschillende positie staan t.o.v. elkaar.
2. de cilinders staan in lijn en niet loodrecht tegenover elkaar zoals een boxeropstelling.
3. de cilinders staan in lijn vaak nagenoeg rechtop of onder een lichte hoek en niet onder 90 gr. zoals een boxer.

Het rotonde rijden-probleem heeft in wezen niets met KFR temaken maar met soepele motorloop en trekkracht in de versnelling.
Mijn 2005GS had een andere versnellingsbak (andere verhoudingen) en ander vermogen dan mijn 2013GSA.
En waar ik bij mijn 2005 (ondanks Recyclizer) nog wel eens de koppel moest trekken of met een ongewenste versnelling/snelheid over de rotonde ging,
was er al vanaf de proefrit geen probleem bij de 2013GSA.

BertG

Re: boosterplug

#15 Bericht door BertG » 18 mar 2015, 11:52

Lees dit eens over de werking van een BP, Recyclizer, Accelerator etc.

http://www.sol2.be/Performance/NLD/Theory/page.html" opent="in(nieuw);venster;

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#16 Bericht door takeldoos » 18 mar 2015, 14:11

als het nu niet duidelijk is................ :D bedankt nogmaals bert :up
(hoop dat hij vandaag binnenkomt en dan zal ik het wel gaan beleven hoop ik :wn1 )
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#17 Bericht door takeldoos » 18 mar 2015, 15:28

boosterplug binnen , morgen even aan de hobby :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

BertG

Re: boosterplug

#18 Bericht door BertG » 18 mar 2015, 15:56

Die had er bij mij al ondergezeten. :mrgreen:

Althans, bij een BMW waar je er zo bij komt.
Ik weet niet waar de draad bij een Deauville ligt.

Het is een stekkerverbinding losmaken en tussen die twee eindjes de BP steken.
En dat kan vanwege mannetje-vrouwtje maar op 1 manier.

A child can do the washing

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#19 Bericht door takeldoos » 18 mar 2015, 16:01

het is voor een st1300 even de tank omhoog dan zit je bij de luchtmassa meter,en dan de voeler voor bij de koplamp in de luchtstroom monteren :up

(ding zit kwalitatief wel goed in elkaar en ziet er goed uit,mooi verzorgd.maar ja...........dat zegt nog niks :en1 )
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

BertG

Re: boosterplug

#20 Bericht door BertG » 18 mar 2015, 17:39

das waar, een ST1300 :D

de helft van de werking zit soms tussen de oren
zoals met wel meer dingen

of de helft van de problemen wordt veroorzaakt door iets
waar de BP geen oplossing voor kan bieden

slechte synchro bijvoorbeeld gaat dat ding niet kunnen oplossen

ben benieuwd
Oja, met deze koude ga je waarschijnlijk niet veel verschil merken
Want bij koude omgevingstemperatuur gaat de motor toch al rijker afgesteld worden.
En de truc was dat de temp.gevoelige weerstand de ECU laat denken dat het kouder is.
Maar de standaard temp.gevoelige weerstand (net als die van de BP) heeft een ondergrens.
Lager dan die temperatuur gaat het ding niet verder zakken en het stroompje wat daarbij hoort zal niet verder variëren.

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#21 Bericht door takeldoos » 18 mar 2015, 18:45

toch maar even de plug gemonteerd kon het niet laten en een stukje gereden................allemachtig wat een verschil het ging al als een raket,nou...hij heeft er nu 2 :mrgreen: :apl :apl
hij rijdt zo glad als een aal,ik was al gek van de pan is alleen maar erger geworden ,wat een machine zowel bij langzaam rijden,en wat meer aan het gas :up :up
nu had ik natuurlijk ook al mijn benzinedruk regelaar veranderd,maar nu de plug erop zit is het helemaal af
is weer een goede investering geweest,maar dat is persoonlijk :D hij was natuurlijk ook al onderhanden genomen door snoek,opnieuw afgesteld,kleppen gesteld etc
Laatst gewijzigd door takeldoos op 18 mar 2015, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#22 Bericht door takeldoos » 18 mar 2015, 18:51

verbruik hou ik niet bij,als hij maar lekker rijdt(en dat doet hij) en geen 1:5 gaat lopen vindt ik het best,en dat ik bijwijs van spreke 50 kilometer minder op een tank rij ach :wn1 zolang ik maar veel rijplezier beleef :mrgreen: :b
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

BertG

Re: boosterplug

#23 Bericht door BertG » 18 mar 2015, 19:57

Daar heb ik toevallig ook wat over gelezen.

De pessimisten zeggen:
Omdat het mengsel rijker wordt gaat er dus meer brandstof doorheen.

De optimisten zeggen:
Je schakelt minder en de motor loopt gelijkmatiger dus per saldo wordt er niet meer brandstof verbruikt.

Ik denk dat het laatste eerder waar is.
Als je af moet remmen en moet schakelen omdat je motor bokt is ook niet goed voor het verbruik.
En een wispelturige rechter pols is veel beter meetbaar dan een iets rijker mengsel.

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#24 Bericht door takeldoos » 18 mar 2015, 20:01

en je lambda regelt het verbruik ook nog wat terug,maar goed nogmaals het is weer totaal een andere motor geworden :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

BertG

Re: boosterplug

#25 Bericht door BertG » 18 mar 2015, 22:41

Bennos,

Laat het idee eens los dat de PC hetzelfde is/doet als een BP/Accelerator/Recyclizer

Een PC stuurt veel meer zaken zelf aan en op elke toerental afzonderlijk.

Die andere (BP etc.) foppen alleen de air-inlet-temp-sensor. Of hoe die dingen ook genoemd worden bij de verschillende merken.

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#26 Bericht door takeldoos » 19 mar 2015, 13:04

vandaag wat langer gereden om het goed uit te proberen................. in 1 woord , genieten . :up :up :b

Afbeelding
uploading pictures

:mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door takeldoos op 31 mar 2015, 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

Gebruikersavatar
Stephan
Honda ST1300
Berichten: 7095
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Tilburg (NL)
Contacteer:

Re: boosterplug

#27 Bericht door Stephan » 06 apr 2015, 16:08

Vanmiddag hier ook de Boosterplug geïnstalleerd. Daarna allerlei soorten wegen uitgeprobeerd. Stadswegen, buitenwegen, snelweg. De motor loopt om te beginnen stationair regelmatiger. Op de weg reageert de motor soepeler op het gas. Het 'aan- en uit'-effect voel ik niet meer. Vooral met duo merk ik een duidelijk verschil.
Skol, en as ge nie drinkt, dan bleft 'm vol! :pro

Gebruikersavatar
Geert
Honda Nighthawk
Berichten: 3400
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: boosterplug

#28 Bericht door Geert » 06 apr 2015, 16:32

Goede investering Stephan :D
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:

Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 6472
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: boosterplug

#29 Bericht door Frank » 06 apr 2015, 20:46

Ben ook wel benieuwd hoe een 700 hierop reageert.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!

Gebruikersavatar
De Deauco's
Bestuur Honda Deauville Club
Berichten: 724
Lid geworden op: 26 aug 2013, 17:52

Re: boosterplug

#30 Bericht door De Deauco's » 07 apr 2015, 21:02

Beste mensen, zojuist zijn enkele off-topic-berichten verwijderd. Graag in topics als deze (technisch) on-topic blijven. Succes!
Met vriendelijke groet,
De Deauco's


Wie wij zijn vind je hier

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Motorgedeelte”