boosterplug

Over het motorblok en wat daarmee samenhangt (inclusief uitlaat)
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#61 Bericht door takeldoos » 03 mei 2015, 14:01

MrRiP schreef:even een andere vraag beteffend de boosterplug is ie er ook voor andere injectie motoren ??
zeker voor vele merken :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

MrRiP
Kawasaki Versys
Berichten: 569
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Akkrum

Re: boosterplug

#62 Bericht door MrRiP » 03 mei 2015, 17:47

Hé jammer dat me andere motor carburateurs heeft :l
maar zal het door gegeven aan anderen die wel injectie hebben
Laatst gewijzigd door De Deauco's op 03 mei 2015, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Doeslief gebruik je richtingaanwijzer

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#63 Bericht door takeldoos » 03 mei 2015, 17:55

voor de mensen die zich bezig houden over verbruik,zie mrip (erik zijn verhaal) iets wat mij ook al was opgevallen hij rijdt zuiniger :up

http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... 03#p105003" opent="in(nieuw);venster;
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

MaHeDu
Honda ST1300
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: boosterplug

#64 Bericht door MaHeDu » 04 mei 2015, 18:52

Dat de boosterplug een verademing is had ik al geschreven, vandaag de proef op de som en het verbruik getest met de Pan.

Meten is weten dus vandaar ook even de onderstaande gegevens;
Totaal aantal gereden kilometers 221,6
Duiven-Amsterdam Vice Versa (Bebouwde kom / A12 / A2 / A10 / Bebouwde kom VV)
Aantal Snelweg kilometers ca. 200, aantal bebouwde kom kilometers ca. 20.
Heen: temp 11/12 graden, wind ZW3, verkeerssituatie rustig en zoals gebruikelijk geen file
Terug: temp 19/20 graden, wind ZW4, verkeerssituatie rustig en minder (ca. 5 km) file als anders

Normaal gebruik volgens opgaaf verbruiksmeter 1 op 17,8-18,2
Vandaag volgens opgaaf verbruiksmeter 1 op 19,8

Motor afgetankt exact op zelfde niveau als voor de rit en er kon niet meer in dan 10,64 liter.
Dit houdt dus in een echt verbruik van 1 op (221,6Km : 10,64L=) 20,827067

Kanttekening hierbij is wel
a) doordat ik nu geen 5 km file had dit het gebruik gunstig beïnvloed heeft
b) ik extra op de rijstijl gelet hebt maar daar waar het kon ik de juiste (echte) snelheid heb gereden, dus 100 waar 100 is toegestaan en 120 waar 120 is toegestaan (op de teller dus 110 resp. 130).

Ja, wat moet ik er nog meer over zeggen............
Laatst gewijzigd door MaHeDu op 04 mei 2015, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Marcel

Afbeelding
Honda ST 1300 Pan European DeLuxe ABS (2006)
Honda NT 700 Deauville ABS (2006)


Je kunt je ergeren aan alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht

MrRiP
Kawasaki Versys
Berichten: 569
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Akkrum

Re: boosterplug

#65 Bericht door MrRiP » 04 mei 2015, 18:56

nou dat ziet er ook goed uit :up
Doeslief gebruik je richtingaanwijzer

Hennie
Honda ST1300
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 mar 2013, 15:06
Locatie: Lathum

Re: boosterplug

#66 Bericht door Hennie » 04 mei 2015, 19:40

Hahaha, Marcel. Weet je wel zeker dat hij net zo schuin stond bij het tanken dan anders. :D
Maar..... dat klinkt goed. Als hij net zoveel gebruikt als anders is het al een grote vooruitgang. Volgende week heb ik er ook één op zitten. Ik kan bijna niet meer wachten.
Na ruim een jaar zeer tevreden op m'n Deauville gereden,
ga ik nu fluitend door het leven op m'n Pan.

MaHeDu
Honda ST1300
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: boosterplug

#67 Bericht door MaHeDu » 04 mei 2015, 19:47

De motor stond opgebokt Hennie. Kon daardoor precies tot het randje vullen :up
Groet,
Marcel

Afbeelding
Honda ST 1300 Pan European DeLuxe ABS (2006)
Honda NT 700 Deauville ABS (2006)


Je kunt je ergeren aan alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#68 Bericht door takeldoos » 04 mei 2015, 19:48

Hennie schreef:Hahaha, Marcel. Weet je wel zeker dat hij net zo schuin stond bij het tanken dan anders. :D
Maar..... dat klinkt goed. Als hij net zoveel gebruikt als anders is het al een grote vooruitgang. Volgende week heb ik er ook één op zitten. Ik kan bijna niet meer wachten.
ligt klaar voor je :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

MaHeDu
Honda ST1300
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: boosterplug

#69 Bericht door MaHeDu » 07 mei 2015, 20:12

Vandaag nogmaals een wat langere route gereden met de pan. De uitkomsten hiervan wil ik jullie niet onthouden.

Gereden route 271,9 km ca. 90% snelweg.

Heen: Duiven-Neck(Purmerend)-Amsterdam (A12/A30/A1/A10/A8/A7/A8/A10) verkeersdoorstroming: ca. 5km langzaam rijdend verkeer
weer: 11/12 graden + 25% van de tijd regen; wind: BFT5

Terug: Amsterdam-Duiven (A10/A2/A12) verkeersdoorstroming: ca.5km langzaam rijdend verkeer
Weer 15/16 graden en droog; wind BFT3/4

De verbruiksindicator op de motor geeft aan 18,8 km/liter
Motor afgetankt 13,62 liter.
271,9 km : 13,62 liter = 19,963289 km per liter

Dit keer meer 120km wegen. Wederom de maximum snelheden zoveel mogelijk aangehouden.
De (tegen) wind was vooral in de ochtend behoorlijk en kan dus invloed hebben op het uiteindelijke resultaat.
Groet,
Marcel

Afbeelding
Honda ST 1300 Pan European DeLuxe ABS (2006)
Honda NT 700 Deauville ABS (2006)


Je kunt je ergeren aan alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht

Hennie
Honda ST1300
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 mar 2013, 15:06
Locatie: Lathum

Re: boosterplug

#70 Bericht door Hennie » 07 mei 2015, 22:02

Marcel, dat is.een mooi resultaat. Je hebt waarschijnlijk erg netjes gereden maar om het benzineverbruik hoeven we ons.iig geen zorgen te maken. Heerlijk na al.die.opmerkingen op.diverse fora. Ik ben iig helemaal overtuigd.
Groet hennie
Na ruim een jaar zeer tevreden op m'n Deauville gereden,
ga ik nu fluitend door het leven op m'n Pan.

Hennie
Honda ST1300
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 mar 2013, 15:06
Locatie: Lathum

Re: Boosterplug

#71 Bericht door Hennie » 11 mei 2015, 20:33

Afgelopen zondag is m'n boosterplug geplaatst.

Helemaal TOP!
Zoals eerder door anderen benoemd is de motor smeuïger. Is een mooie beschrijving. Motor is soepeler geworden en loopt mooier stationair. Pakt beter op bij lage toeren in een hogere versnelling. Bij in de stad rijden bokt hij minder snel. Je kan iets minder voorzichtig aan het gas draaien. Je voelt het verschil ook als je per abuis in de 2e versnelling vanuit stilstand optrekt. Motor

Op de snelweg heb ik geen verschil gemerkt. Dat vind ik toch lastig om te beoordelen. Als de wind van een andere kant komt is het geluid ook weer anders.

Brandstofverbruik ga ik niet meten. Dat hebben anderen al gedaan. Als ik het grofweg op de boordcomputer beoordeel dan zou hij de laatste 2 dagen ietsje duurder hebben gereden maar dat komt wel door m'n rechterpols! Ja, met dit weer is het heerlijk om van die power te genieten!

Dolf, bedankt voor de tip en de hulp.

Groet Hennie
Na ruim een jaar zeer tevreden op m'n Deauville gereden,
ga ik nu fluitend door het leven op m'n Pan.

ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 5491
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: boosterplug

#72 Bericht door ikkieman » 14 mei 2015, 16:02

Hier dan mijn ervaringen: Pakt beter op, rijdt lekker, jadajadajada. Het rijdt gewoon vloeiender. ;)
Qua verbruik valt het nog reuze mee.
Voor het plaatsen:
409,3 km gereden op 20,78 liter = 19,70 km/l
Na het plaatsen:
304,4 km gereden op 15,65 liter = 19,45 km/l

Bedenk wel dat na het plaatsen ik veel met duo heb gereden. Ik ga er dus vanuit dat m'n verbruik iets lager zal liggen dan zonder boosterplug.

Dankjewel Dolf!
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650

MrRiP
Kawasaki Versys
Berichten: 569
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Akkrum

Re: boosterplug

#73 Bericht door MrRiP » 11 jun 2015, 21:04

Ben nu wel benieuwd hoe het is als je in de bergen er mee rijd nu zijn er een aantal Oosterrijk in met en zonder plug ik ben benieuwd hoe het daar bevalt de ja of nee ???
Doeslief gebruik je richtingaanwijzer

Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: boosterplug

#74 Bericht door takeldoos » 11 jun 2015, 22:20

Ha.....ik kan je zeggen. ........helemaal top

:up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten

BertG

Re: boosterplug

#75 Bericht door BertG » 12 jun 2015, 07:24

Het enige dat zo'n ding doet is de motor laten geloven dat de instromende lucht iets koeler is.
Het motormanagement (mapping) systeem is zo geprogrammeerd om bij koelere lucht iets meer brandstof in te spuiten zodat het mengsel iets rijker wordt.
Daardoor loopt de motor soepeler en pakt beter op.

Maar er is een ondergrens in het motormanagement. Bij een bepaalde ondertemperatuur wordt het mengsel niet rijker(der).
Anders zou de verhouding uit balans raken tussen brandstof en lucht in het mengsel.

In zekere zin zou je kunnen zeggen dat in de bergen de lucht iets koeler is dus je in Nederland rijdt (met plug) alsof je in de bergen bent.
Door de ondergrens in verrijking van het mengsel verandert er in de bergen niet zo heel veel t.o.v. rijden in Nederland met plug.
Idem is de werking in de winter (in Nederland) van zo'n plug minder dan in de zomer vanwege de temperatuurswisseling.
De lucht-brandstof verhouding waar de (BMW) Motronic standaard naar toe regelt is ca 14,7:1. De motor loopt echter het lekkerst bij ca 13:1, een rijker mengsel. Je kunt de Motronic een beetje foppen door de ingangssignalen te bewerken. Eén van de ingangsignalen is de luchttemperatuurmeting. Als we deze waarde veranderen zodat de Motronic denkt dat de lucht kouder is, denkt de Motronic dat er meer kgs lucht binnenkomen. Koudere lucht is zwaarder en bevat meer zuurstof. Daarom zal de Motronic hierbij wat meer brandstof inspuiten en dat is wat willen om de motor lekkerder te laten lopen.

Kan de motor stuk gaan door het rijkere mengsel? Als de temperatuursensor defect gaat, gaat hij in een noodprogramma.
Dit is een erg rijk mengsel en daar gaat niks stuk van
. De ReCyclizer (soortgelijk een Boosterplug) heeft een minder rijk mengsel dan het noodprogramma.
Laatst gewijzigd door BertG op 12 jun 2015, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

MrRiP
Kawasaki Versys
Berichten: 569
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Akkrum

Re: boosterplug

#76 Bericht door MrRiP » 12 jun 2015, 20:52

zal hem eens aan de uitlaatgas testkast zetten zien wat de lucht/benzine verhouding is een andere waarden
kan zelf wel doen op me werk.
Doeslief gebruik je richtingaanwijzer

MaHeDu
Honda ST1300
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: boosterplug

#77 Bericht door MaHeDu » 14 jun 2015, 15:16

1e week van juni rondje Duitsland, Zwitserland, Liechtenstein, italie, Oostenrijk, Duitsland gedaan (>3000km) en natuurlijk ook de bekende passen genomen :b . Hierbij was het heerlijk te merken dat de motor niet meer "bokt" en lekker oppakt. :apl
Groet,
Marcel

Afbeelding
Honda ST 1300 Pan European DeLuxe ABS (2006)
Honda NT 700 Deauville ABS (2006)


Je kunt je ergeren aan alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht

Gebruikersavatar
Geert
Honda Nighthawk
Berichten: 3400
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: boosterplug

#78 Bericht door Geert » 15 jun 2015, 17:08

MrRiP schreef:Ben nu wel benieuwd hoe het is als je in de bergen er mee rijd nu zijn er een aantal Oosterrijk in met en zonder plug ik ben benieuwd hoe het daar bevalt de ja of nee ???
Afgelopen dagen met onze trip naar Oostenrijk ruim 3000km gereden met de
Boosterplug, autobahn in Duitsland, passen in Oostenrijk, helemaal top. :up

Totaal brandstofverbruik tijdens de trip: 1:18,4
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:

MrRiP
Kawasaki Versys
Berichten: 569
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Akkrum

Re: boosterplug

#79 Bericht door MrRiP » 04 jul 2016, 11:03

nu ik een tijd nu met de boosterplug rij merk ik dat hij toch wel zuiniger rij
zeker merk ik dat nu meer met duo rij hij net zo zuinig is als voor heen solo
zou niet meer een Deauville willen zonder boosterplug.
Doeslief gebruik je richtingaanwijzer

Plaats reactie

Terug naar “Motorgedeelte”