Remafstand auto vergeleken met de motor

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Remafstand auto vergeleken met de motor

Bericht door PtrO »

Stelling: een auto staat sneller stil dan een motor. Dus houdt afstand.

Afgesplitst uit "" regentraining" topic http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... 215&t=6703
Cor schreef:PtrO "Regent het, dan pas je je snelheid aan en hou je geen 2 seconden maar 4 seconden afstand. Een auto remt beter dan een motor." :wn1 :?: :vrb :cf1
Die is voor mij nieuw. Als ik een keer echt in het anker moet weet ik vooraf al wat er achter mij zit. Als ik met 90 km op het circuit met VRO vol op de rem ben gegaan en binnen 28 meter stil sta en dan nog niet eens hard heb geremd. Het gewicht van een auto in relatie tot een motor is dusdanig dat je met een motor veel eerder stil kan staan. Een klap achterop is niet gewenst.
:b
Ooit in 2002 was er al een test gedaan, door circuit professionals, op een natte betonbaan in België. Zie forum entry http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... tor-1.html:

Code: Selecteer alles

Voertuig               120 km/uur   90 km/uur 50 km/uur
Toyota Avensis :       46 m         25 m      7,5 m
Honda Fireblade :      49,6 m       25 m      6,6 m
BMW R1150RS met ABS :  45,5 m       28,5 m    9,2 m
Ergo, kijk uit met remmen en denken dat je een auto, bij hogere snelheden, er uit kan remmen.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Remafstand auto vergeleken met de motor

Bericht door ikkieman »

Sinds 2002 zijn er erg veel verbeteringen gedaan aan de remmen van motoren, juist voor die reden. Sindsdien zijn veel motorbouwers overgestapt naar radiale remklauwen, juist omdat die beter aangrijpen, meer controle leveren en daardoor harder en feller kunnen remmen.

Overigens kom ik ook dit plaatje tegen:
Afbeelding
Klinkt ook logisch, want ondanks dat een auto meer oppervlak heeft voor grip met het wegdek, heeft een motor meer oppervlak waar de remblokken hun effect kunnen hebben en minder massa die stilgezet moet worden.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Remafstand auto vergeleken met de motor

Bericht door Koen »

De theorie verschilt dus noga onderling. Net als de bestuurders. Niet iedereen reageert even snel en het is algemeen bekend dat vrijwel niemand 100% van de remcapaciteit weet te benutten.

Goed vooruitkijken om noodsituaties te voorkomen en trainen hoe je het beste kunt remmen dus.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Remafstand auto vergeleken met de motor

Bericht door PtrO »

Helder dat dit onderwerp nog(al) onduidelijk is. Er zijn diverse (veelal verouderde) onderzoeken gedaan en er doen zich meer waarheidsgetrouwe fabels voor omtrent remvermogen van een motorfiets.

Tijdens mijn rijlessen is mij verteld dat gij het niet zult winnen met remmen van voertuigen op meer dan 2 wielen dus ga dat maar lekker uit de weg en bepaal vooraf je koers.

Beetje meer verdiept. Er zijn veel zaken zoals appels en gestoofde peren die de stop/remafstand beïnvloeden.
Buiten de techniek en gelijke omstandigheden, is de remafstand van een motor (sterk ?) afhankelijk van de berijder.

Er zijn tal van factoren die de afgelegde remweg (kunnen) beïnvloeden. Bijvoorbeeld:
. Type en soort remsysteem (ABS / CBS / ESP , trommel/schijf)
. Soort en status (droog/nat) wegdek en temperatuur.
. Staat van de remmen en materiaal (metaal, keramisch, organisch, sinter)
. bandentype, soort (rubber)materiaal, slijtage, temperatuur
. Soort wielophanging en natuurlijk staat van onderhoud.
. Voorwaarts zwaartepunt
. etc


Gewicht zelf lijkt niet de primaire factor voor de remafstand, wel hoeveel contact/grip en met welke druk die vertraging tot stand kan worden (over)gebracht.
Denk maar aan een 60T tank op rupsbanden versus een racefiets rijdend met 50km/u op stroef asfalt. De tank zal eerder (kunnen) stoppen. De ingegepste inzittenden van de tank zullen waarschijnlijk denken dat ze tegen een muur zijn aangereden maar da's een kwestie van airbags.

De remmen zijn idd sterk verbeterd wanneer je dat vergelijkt met de armieterig (axiaal) werkende trommelremmen.
Er is natuurlijkk een groot verschil tussen zeg de remkaken van een sportauto (911 :) ) en het kalme zoenen van een Astrale gezinsauto.

Ergens las ik ook dat een "korte" motorfiets het weer moet afleggen tegen een la(n)ge motorfiets. De limiterende factor is nl. het "stoppie" effect. Je kan niet harder/beter remmen dan dat je je zelf over kop remt. Dit laatste zal bij een auto niet gauw gebeuren. Kwestie van natuurkunde.

Het grootste verschil wat ik nu begrijp is dan de bestuurder. Voor remmen in een auto is het voldoende om rem te planken en de rest volgt vanzelf.

Op de motor is remmen een tot kunst verheven kunde die (no offense) maar weinigen zullen beheersen. Wel meer voorbij gekomen, hoe vaak doe je dat (ooit). Een VRO speelt hier op in om je wat (ervarings)gevoel bij te brengen.
Op de motor ben je meestal wel weer "alerter" met her verkeer bezig zodat je eerder zult reageren dan de automobilist die even aan het SM'en is.

De "remkwaliteit" op de motor wordt vooral bepaald door de bestuurder (het zg. aanleggen en induiken van de rem).
Op de motor moet je onderscheid maken maken tussen gepland en ongepland remmen. In de auto maakt het niet uit wat voor remactie het is, kwestie van snoeihard trappen.

Op de motorfiets moet je bij een ongeplande remactie zoals een paniekst(r)op, getraind zijn om die noodstop automatisch goed te laten verlopen. In de praktijk kan vaak beter (ook) ontwijken en in het "kleine" vrije gaatje te duiken. Dat geeft meer kansen dan jezelf op je snufferd werken.

Ergo, voorlopig hou ik (als geleerd) serieus afstand. Twee seconden met mooi weer, minimaal 3 seconden achter een vrachtauto of ander gesloten (uitstekend) voertuig en het dubbele bij slecht zicht of weer.
Daarbij continu kijken naar je (uitwijk)opties, is er geen optie dan maar liever blode Jan dan dode Jan terwijl ik m'n ruimtekussen angstvallig afscherm.

Neem niet weg dat het mij verbaast dat er niet ergens een goed onderbouwd onderzoek te vinden is. Komt tijd metterdaad vast wel ergens de (d)raad.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”