Afremmen op de motor en het gebruik van remlichten

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Afremmen op de motor en het gebruik van remlichten

Bericht door Ed Vissers »

De meeste motoren kunnen sterk afremmen op de motor. Ik maak daar in de praktijk vaak gebruik van. Toch kijk ik ook altijd even in mijn spiegels. Als ik achterliggers heb die kort op mij rijden, dan laat ik ook mijn remlichten even branden als teken dat ik afrem.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
BertG

Re: Afremmen op de motor en het gebruik van remlichten

Bericht door BertG »

En verwar afremmen op de motor (compressie) niet met afremmen op de koppeling (door terug te schakelen).

Maar ook daar geldt wat Ed zegt...
Bennos

Re: Afremmen op de motor en het gebruik van remlichten

Bericht door Bennos »

Hoe meer je terugschakelt, des te sterker de remmende werking op de motor.
Dus hoe hoger het toerental, des te harder je op de motor afremt.
BertG

Re: Afremmen op de motor en het gebruik van remlichten

Bericht door BertG »

Nee des te eerder is je koppeling op. :ah :mrgreen:

Afremmen op de motor doe je alleen goed door hoogtoerig gereden te hebben en het gas dicht te draaien.
Bennos

Re: Afremmen op de motor en het gebruik van remlichten

Bericht door Bennos »

Zal dat zo'n vaart lopen?
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Afremmen op de motor en het gebruik van remlichten

Bericht door PtrO »

Ik heb mij laten vertellen dat je beter je rem kunt gebruiken dan terugschakelen om dan zo af te remmen.
Tijdens rijlessen ook idd geleerd om bij elke actie de situatie achter te checken en eventueel even kort te seinen wanneer je gaat afremmen.

Het overjanken van toeren bij terugschakelen kan tot schade leiden (w/o koppeling) en is niet goed voor je motor.
Remblokken en schijven zijn goedkoper dan een motorrevisie.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Afremmen op de motor en het gebruik van remlichten

Bericht door Bennos »

Je motor kan er prima tegen hoor!
Sloop je echt niets mee, door het rode heen houdt geen enkele motor van, maar als je zo rijdt ben je m.i. geen voertuig waard....
BertG

Re: Afremmen op de motor en het gebruik van remlichten

Bericht door BertG »

Eens met PtrO !

Het remmen op de motor (lees: compressie) kan inderdaad geen kwaad (mits niet in het rode toerental).

Ik kom net terug uit Schotland (weggetjes met 26% omhoog en omlaag, single-track-roads) en daar bijna alles in 1e en 2e versnelling gereden.
Dan wel eens minutenlang bergop gereden en daarna de afdalingen gedaan op 'compressie van de motor' in dezelfde versnelling.
Heb bijna niet geschakeld in vergelijk met rijden op vlak terrein.

Maar als je schakelen moet om af te remmen op de motor zit er dus altijd een koppelingsslijtmoment bij.
Als je dat in Nederland doet (vlak terrein) bij elk verkeerslicht (bij wijze van) spaar je remblokjes maar komt er een dure koppelingsreparatie versneld aan.

Het gewicht en de hellingshoek (afdaling) in de bergen zorgt er namelijk voor dat je op gang blijft tegen de kracht van de compressie in.
In Nederland /op vlak terrein gebeurt hetzelfde maar rem je maar kort op compressie en dan val je stil omdat er geen afdaling is.
Dus is je koppelingsslijtmoment nagenoeg net zo lang als je remmen op compressie.

Bovendien: in de bergen rem je eerst naar het gewenste snelheids- en toerental bereik om daarna terug te schakelen.
Zou je namelijk de koppeling (ver)snel(d) los laten, loop je het risico dat je achterwiel blokkeert en uitbreekt.
Dus laat je de koppeling geleidelijk los met een langer slijtmoment.
Je wilt niet dat je achterwiel blokkeert tijdens het terugschakelen.

Er is dus een verschil in afremmen op compressie/toerental van de motor (mits niet in het rood) en aangedreven door zwaartekracht.
en afremmen door terug te schakelen en de koppeling op te laten komen op vlak terrein.


Ik vervang liever vaker mijn remblokken dan 1x mijn koppelingsplaten.
Het is makkelijker en goedkoper, in materiaal en in uren.
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”