TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door PtrO »

Hoe is gaat en beleven jullie de controle van het "gas", natuurlijk in combinatie van de gereden snelheid, weg-, verkeerssituatie en de doelstelling ?
Wat vind je van de stelling "hou het gas er op tijdens de bocht..." ?

Lees verder voor wat meer infomatie, beleving en details.....

Een tijdje terug het boek van Keith Code (Twist Of the Wrist) laten overkomen. Daarin staan veel tips en ervaringen omtrent de kunt van het motorrijden. Af en toe zal ik een leuk onderwerp daar uit halen. Ook in de gedachte om bewust na te denken denken over je eigen motorieke gedragingen.

Keith geeft een flinke hoeveelheid aandacht aan de beheersing van het gas. Hij noemt het zelfs "rule number one". Tijdens mijn rijlessen werd eigenlijk niet zoveel verteld over het "gas" behalve dan dat je dat vooruit hielp.

Zoals tijdens mijn rijlessen al eens werd verteld, wanneer remmen geen optie (meer) is, hou het gas er (constant) op. natuurlijk niet ineens je gas impulsief terugdraaien in een bocht want de kans is groot dat je de beheersing verliest.
Ook wanneer je voelt dat je gaat slippen, hou je gas constant en druk je motor desnoods maar plat. De kans is absoluut groter dat je motor jou door de bocht weet te krijgen.

Keith regel is, dat je gedurende de gehele bocht het gas constant, evenwichtig en soepel opendraait.
Je houdt in de bocht zeg maar het gas 'erop' en dat wil niet zeggen dat je dan met volgas de bocht uitraast maar meer dat je tractie in de bocht behoudt. Je komt, zeg maar, met ietsje meer gas uit de bocht dan waarmee je die in ging.

Door ietsiepietsie wat gas bij te geven zal je merken dat je motor beter stuurt. Je voelt dan ook de fijne "kontgrip".
Tijdens rijlessen leer je (hopelijk) dat je pas (wat) gas bijgeeft wanneer je bocht kan doorkijken zodat je soepel kunt waaieren. Nogmaals het gaat niet om extremen. je gaat niet een haakse bocht aanrijden en nemen met volgas, net zo min als dat je een bocht uitdrijft zonder gas en/of ingetrokken koppeling.

Eén van de dingen die ik bij de rijlessen had, was ook onvoldoende en beter het gebrek aan controle. Zeg maar het autodynamisch gasgeven tijdens het sturen naar links en rechts. Het niet contant weten te houden.
Nu gaat dat wat beter maar het gebeurd mij nog regelmatig dat ik wat geneigd ben in een bocht gas terug te nemen.
Ik moet dan bewust denken, hou het gas minimaal constant. Nu ik wat meer kom kijken op de weg, merk ik dat het onderdeel "gasgeven" bijdraagt aan je rijveiligheid -en de plezierige vaardigheid.

Het gas open -en dichtdraaien is kinderlijk eenvoudig 101 maar het gas soepeltjes en beheerst bedienen is echt een kunst.
Juist op de relatief lichte Deauville is een goede gasbeheersing noodzakelijk om goede controle en voorwaartse tractie te houden, op de zwaardere PK machines zal je juist evenredig extra voorzichtiger moeten omgaan met het haast oneindige vermogen.

In een ander posting werd al even ingegaan dat "men" in een noodsituatie geneigd is het gas ineens terug te nemen. Of je dat je je gas wat ondoordacht ineens opendraait (wat jou natuurlijk - nog - nooit is overkomen :en1 ....). Dat je het gas gebruikt om te accelereren is duidelijk maar zet je ook je gas in om lekker constant het bochtenwerk te doen....?

Kortom hoe en wat is jouw ervaring omtrent een goede gas(t)gebruik. Wat doe jij in een wat spannende situatie ?
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door Ingrid »

Een interessant onderwerp.
Kust is veilig voor het gemak.
We zullen beginnen met een overzichtelijke kleine rotonde. Rechtdoor = 2e afslag: In de derde versnelling niet meer dan de uitwijkoefening. Dus met 50 aan komen sjezen, gas los, uitwijken en gas erop na de rotonde.
3/4 rond, teugschakelen naar de 2e versnelling vóór de bocht en gas constant houden en kijken waar je naar toe wilt. Motor volgt wel. PAN is liever dan Deauvilleke.
Een lekkere slingerweg. Zo'n 60 km/uur weg. Ik hou gewoon het gas constant en kijk waar ik naar toe wil. Motor volgt wel.
Een redelijk haakse bocht. Terugschakelen naar de 2e versnelling en voor je gevoel al op die weg zitten. Halverwege de bocht voer ik lichtjes de snelheid op.
Noodsituaties komen in mijn beleving altijd voor je en naast je voor. Keuze is uitwijken of remmen. Alleen gas minderen is bijna nooit een optie. Een motorfiets remt op de motor veel meer af dan een auto. Zit vlak achter jou een auto, dan zit je met je billen op zijn motorkap.
Beslis ik uit te wijken dan is dat nagenoeg altijd naar links. Gas los. Motor duikt en duw ik lichtjes links tegen het stuur. Motor helt dan prompt naar links en klaar is Kees.
Klaverbladen: Die zijn soms onaangenaam verrassend. Die bocht is niet constant. Panneke kan met gemak 80 in de twee. Achteraf in de 2 de bocht hebben moeten nemen is gevaarlijk. Voordat de bocht echt scherper wordt in de 2 en lekker met constante snelheid van 50 km per uur door de bocht heen kijken. Gas los= angst=op je snavel. Op de A2, richting Eindhoven afslag Sint Michielsgestel is zo'n lekkere.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door Koen »

Ik denk er eigenlijk nooit zo over na, maar bij bekende routes/bochten gaat het uiteraard wat gemakkelijker.
Bij onbekende bochten neem ik het zekere voor het onzekere en gaat er vooraf alvast de snelheid uit. Misschien iets teveel, maar ik ga liever met 40 door een bocht dat ik er met 60 weer uit kom dan dat ik er met 60 in ga en moet corrigeren.

Rotondes gaan meestal in 3e of 4e versnelling, maar ik heb gemerkt dat terugschakelen met de wing eigenlijk niet eens echt nodig is. Ook in overdrive kan ik de rotonde over en goed optrekken, maar dat vind ik zelf niet zo fijn rijden.

Bij een noodsituatie heb ik (helaas) al gemerkt dat je weinig te kiezen hebt. Reflex is eerst remmen, dan komt het besef om uit te wijken of door te remmen. Hangt van elke situatie af wat het wordt. De eerste keer dat ik in zo'n situatie kwam reed ik net 3 weken. Toen maakte ik de verkeerde keuze. Daarna is het tot nu toe altijd wel goed afgelopen ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door Ingrid »

Met welke snelheid neem jij met de bungalow een kleine rotonde 3/4?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door Koen »

Geen idee. Let ik nooit op.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door Marcel »

Tijdens wat voorheen VRO 2 was, werd speciaal aandacht gegeven aan het gas geven in de bocht.
Het idee is dat je met een bepaalde snelheid de bocht in gaat en er vervolgens met een hoge snelheid uitkomt.
In het begin denk je, dat gaat nooit goed. De achterkant zal wel wegslippen.....
Als je het eenmaal doorhebt dan doe je niet anders meer.
Die banden hebben veel meer grip dan jij ooit gedacht had.

Door over het algemeen stuur ik de bocht in, kantel door en vanaf dat moment gaat het gas erop.
Snelheid en versnelling zijn uiteraard afgestemd op de scherpt van de bocht.

Bij rotondes rechtdoor idem dito, met het verschil dat wanneer ik op een kwart zit het gas er iets steviger op gaat.
Vanaf dat punt van de rotonde kun je nl. meestal in een vrij rechte lijn de rotonde weer verlaten.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Rico
Honda VFR
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:23
Locatie: Beilen

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door Rico »

Interessant topic! Merk ook dat een rotonde in zijn 2 met de VFR soms toch wat "schokkerig" gaat omdat hij dan blijkbaar net iets te fel aan het gas hangt. En dus lastig om dan de gashendel mooi constant te houden. Ga het zo eens in zijn 3 proberen! Maar idd wel altijd met constant gas door de bochten en over rotondes, uiteraard met aangepaste snelheid. Nu dus nog even uit zien te vogelen wat de juiste versnelling is.
Triumph Tiger 1050
Bennos

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door Bennos »

Klinkt als "Ruckeln" Rico.....hebben meer motoren last van.

Neem rotondes meestal in 3e versnelling, 4 gaat ook prima, koppel in overvloed.
In te lage versnelling heb je meer last van happiger aan het gas hangen ivm hogere toeren.

Wat Marcel zegt ervaar ik ook, met gas er op kom je ook mooier en prettiger de bocht uit.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door Cor »

Rustig aan komen rijden. Kijken waar je heen wilt en aan het begin van een rotonde alvast rustig het gas er weer op zodat je met een stevige gang eruit gaat komen. Rustig draaien aan dat gas. Het is geen auto want ze gaat als de brandweer als het moet. Wel eens met Marcel voor het gas geven en met Ingrid wat betreft het kijken.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
BertG

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door BertG »

Keith regel is, dat je gedurende de gehele bocht het gas constant, evenwichtig en soepel opendraait.
bedoel je nu constant of gelijkmatig/lineair/vloeiend

want constant = gelijk blijvend en niet opendraaiend
BertG

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door BertG »

Bennos schreef:Klinkt als "Ruckeln"
nee klinkt als verkeerde versnelling(sverhouding)/toerental combinatie

bji een slecht lopende motor (mengsel)
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door Ingrid »

Volgens mij zit tussen de manier van Marcel en mij alleen het verschil in uitleg voor hetzelfde.
Op het moment van het kantelpunt ga je met het gas reageren zoals Marcel het formuleert en dan ben je al enkele meters verder, dus al in de bocht.
En kijken waar je naar toe wilt is voor 95% mooi die bocht kunnen nemen. Dat je snelheid tijdens de bocht toeneemt, dus gas geeft, gaat dan eigenlijk zonder erbij na te hoeven denken, ook met de dikke PAN of misschien wel juist met de dikke PAN.
Herinner je nog de AVB oefening vanuit stilstand op een strookje draaien van nog geen 3 meter, meteen met de voeten op de stepjes links of rechtsaf? Dan moet het gas er ook op, anders kieper je om en flink afschuinen anders red je het niet binnen die 3 meter. Dat ging ook prima zonder te stoeken in de 1 op dat
zenuwenlijertje van een XJ6.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: TOW: Gasbeheersing en gaan met de banaan...

Bericht door PtrO »

BertG schreef:
Keith regel is, dat je gedurende de gehele bocht het gas constant, evenwichtig en soepel opendraait.
bedoel je nu constant of gelijkmatig/lineair/vloeiend

want constant = gelijk blijvend en niet opendraaiend
Keith's letterijke statement is: "Once the throttle is cracked on, it is rolled open evenly, smoothly and constantly throughout the remainder of the turn".

Ja en daar kan je/ik natuurlijk wat van vaags maken :roll: .... zoals met mijn vertaling.... wat je idd het kan benaderen met gelijkmatig tot vloeiend. Zo ik het interpreteer, gaat het vooral om de beheersing. Niet ineens veel of weinig maar vooral smooooootttthhhh om tractie te houden op je achterwiel.

Het ultieme :up doel bij Keith is dat je in de bocht een 40/60% gewichtsverhouding houdt op je voor/achterwiel.
Normaal rechtuitrijdend hebt je 50/50. Door nu in de bocht wat gas (bij) te geven geef je je achterwiel net wat meer (zeg +10% =60%) tractie(gewicht) wat van je voorwiel afgaat. In de GP's proberen ze tot wel 30/70% of meer te rijden.
Of het nu 5% of 15% meer moet zijn op je achterwiel, hangt natuurlijk af van het type motorfiets.

Net als met tegensturen moet je dit gevoel :apl zelf ervaren.
Om de kans op fouten te voorkomen, rij (op een Deauville) een stille rotonde aan met 25-30 in z'n 3 en maak een volledig rondje die je dan uitkomt met zeg 35-40. Naar mate het gevoel toeneemt, verhoog je je (aanrij)snelheid wat.
In de (iets te) hoge versnelling, zal het gas bijgeven niet direct leiden tot grote spring en bokeffecten. Wanneer je snelheid toeneemt, druk je je stuur meer van je af in de richting waar je heen wil zodat je netjes de bochtradius van het wegmidden behoudt. Het aan en afsnijden van bochten, is dus wat anders.

Tegenwoordig neem ik vaak een halve-rotonde :et die ik dan aanrij met zeg 45 en uitrij op 50. Erg leuk hoe je dan "winst" maakt. waarbij je nauwelijks energie verspilt. Je laat de motor het werk doen.
Met constant 50 de stadsrotonde berijden kan ook maar dan is het meer "werken" geblazen waarbij je flink je stuur moet wegdrukken.
Tijdens rijlessen leer je (althans ik) rotondes te nemen met 30 om met "iets gas bij" deze in ideale lijn in z'n 2 te uit te rijden, dat wordt veiliger geacht omdat je dan nauwelijks hoeft te kantelen, goed tractie kan houden en bijkans gewoon rechtop blijft.

Op 70PK+ modellen, kan ik mij voorstellen, dat je dit qua beschikbaar vermogen beter kan doen of doet in de 4e versnelling. Voorts altijd blijven kijken waar je naar toe wilt, dan kom je daar vanzelf.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”