Tussengassen

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ronwolters
Honda NT650V
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2014, 21:46
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Tussengassen

Bericht door ronwolters »

Is er iemand van jullie die tussengas geeft en wanneer? Ik heb er over gelezen en doe het soms maar dat is meer uit 'speelsheid'. Ik merk dat het niet in mijn systeem zit. Bij het opschakelen heeft het volgens mij sowieso geen zin en bij het terugschakelen zou het kunnen maar in de praktijk ben je dan meestal bezig met remmen en ga je ook geen tussengas geven, eerder afremmen op de motor (waarbij je kiest tussen slijten van koppelingsplaten of remschijven...). Tussengas geven lijkt dus alleen zinvol als je even terug wilt schakelen om sneller te kunnen inhalen. Hoe kijken jullie hier tegenaan???
grt Ronald
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Tussengassen

Bericht door Stephan »

Tussengas? Doe ik nooit. Ja, vroeger toen ik wel eens met een oude MGA (Engels sportwagen) reed van mijn vader. Daar moest ik tussen het schakelen door tussengas geven, anders ging 'ie niet naar de volgende versnelling. Maar bij een motor heb ik daar nog nooit van gehoord.
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Tussengassen

Bericht door ikkieman »

Volgens mij is dat alleen nodig bij vrachtwagens (dubbel koppelen) of bakken zonder synchromesh. Ik kan het ook fout hebben. Ik heb het in ieder geval ook nauwelijks gedaan. Alleen als ik de diversion niet in de eerste versnelling kon krijgen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
W Nesselaar
Honda ST1300
Berichten: 1015
Lid geworden op: 14 mei 2013, 19:19
Locatie: Maarssen

Re: Tussengassen

Bericht door W Nesselaar »

Idd Jeroen dat gebeurt alleen nog bij oudere vrachtwagens en oude sportwagens die een ongesynchroniseerde versnellingsbak hebben. Bij motoren ben ik dat nog niet tegen gekomen maar er zal best een oude motorfiets zijn die dit ook heeft :)
Als je dus bij een moderne motor of auto tussengas gaat geven ga je dus eigenlijk de versnellingsbak tegen werken. :D

Dus niet doen.... Of alleen voor de fun :tg
Honda Pan-european ST1300

Afbeelding
BertG

Re: Tussengassen

Bericht door BertG »

Tijdens mijn voorgezette rijopleiding heb ik wel twee andere dingen geleerd:

Standgas TERUGschakelen en aftoppen bij OPschakelen

Standgas terugschakelen:
bij terugschakelen het gas minimaal dichtdraaien (net de aandrijving eraf)
dan de koppeling intrekken
hierdoor loopt het toerental op (want geen belasting op de aandrijflijn en wel gas open hebben staan)
het zo ontstane toerental is dan passend voor de lagere versnelling

Hierdoor rem je niet af op de koppeling maar gebruik je de compressie (motorrem).



Aftoppen bij opschakelen
Gastoevoer zover dichtdraaien, dat er niet meer geaccelereerd, maar ook niet vertraagd wordt
Belangrijk is niet te snel te willen handelen. Neem tijd voor het “aftoppen”
Rustig vloeiend ontkoppelen en gastoevoer verder terugnemen
Schakelmoment (1-2, 2-3, 3-4 etc.)
Gas oppakken om met juiste toerental aan te kunnen koppelen.
Koppeling en gastoevoer open draaien

Op deze wijze haal je de schokken uit de aandrijflijn bij opschakelen

Een trucje om dit te ervaren is bij opschakelen de gashandle los te laten. Vingers iets openen zodat gashandle in je hand terugdraait.
Het klinkt raar, maar de gashandle schiet zo NIET zo ver terug als bij helemaal dichtdraaien.

Je voorkomt met deze wijze van opschakelen dat bij snel accelereren de voorkant van de motor uit de vering getrokken wordt en bij het dichtdraaien (om naar de volgende versnelling te schakelen) weer in de veren zakt.
De motorfiets en aandrijving maakt klappen en is derhalve in onbalans.
Dat wil je voorkomen uit veiligheidsoogpunt.
Gebruikersavatar
lexter
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 jul 2011, 19:18
Locatie: Vroomshoop

Re: Tussengassen

Bericht door lexter »

Ik geef af en toe wel eens tussengas bij het terugschakelen.
Soms als ik de motor bij stilstand (bv stoplicht) van de 5e weer naar de 1e wil zetten, gaat het niet altijd even makkelijk.
Moet dan soms best wel hard op het pookje trappen...met iets tussengas lukt het dan prima. ( en klinkt leuk...) :mrgreen:

@BertG, Ik vindt het best leuk hoor, dat bij het accelereren de motor uit de veren komt.. :mrgreen:

Groet,
Alex
12-03-2021 Black Gloss - 2009 Honda NT 700 V Deauville
01-09-2021 Pearl White - 2013 Yamaha Xmax 250

'Four wheels move the body.....Two wheels move the soul....'
BertG

Re: Tussengassen

Bericht door BertG »

Ik wist heel lang ook niet beter en vond het ook leuk.

Totdat je gaat nadenken en dat deze lastwissels op je voorwiel best link kunnen zijn.
En ik weet: het gaat 100 jaar goed. Maar vanuit educatief oogpunt is iets aanleren dat veilig(er) is altijd beter. :)

En ik weet ook dat het bij een Deauville niet zo'n vaart loopt maar bij een wegracer of een motor met veel koppel (en/of een lange veerweg) kan het net het verschil zijn tussen wegglijden en overeind blijven.
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Tussengassen

Bericht door JoopH »

Tussengas bij OPschakelen heeft totaal geen zin. Sterker nog; je hebt er alleen maar last van, want je moet dan langer wachten tot het toerental weer gezakt is. Dan pas kun je zonder ongekontroleerde kapriolen je koppeling weer loslaten.
Tussengas tijdens TERUGschakelen kan heel nuttig zijn. Je brengt dan je toerental omhoog; ongeveer naar het toerental die bij de lagere versnelling hoort. Dit heeft 2 voordelen; je remt dan inderdaad af op de motorcompressie in plaats van op je koppelingsplaten, én je versnellingsbak klapt niet zo hard, omdat ingaande én uitgaande as (lees: tandwielen) van je bak nagenoeg even snel draaien. Probeer het maar eens. Het gaat eigenlijk bijna tegelijk; koppeling in, tussengasje en terugschakelen.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Tussengassen

Bericht door barend »

lekker hoor even tussen gas,
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Tussengassen

Bericht door takeldoos »

tinus tussengas :mrgreen: :en1
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”