Rijden met mist

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Rijden met mist

Bericht door Marcel »

Er is al een draadje over rijden in het donker.

Wie gaat er nog de (snel)weg op met mist?
Ik heb nu een paar keer gehad dat het flink nevelig was, geen mist dus maar ruim 200 meter zicht. Prettig was dat niet echt, maar ook niet zo erg dat ik dacht: "Kom ik draai om en pak de auto".
Wat zijn jullie ervaringen?
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Ik heb een mistlamp op de motor, links onder mijn koffer! ;)

Met mist rijden is sowieso geen pretje, omdat je vizier elke keer "beslaat" aan de buitenzijde.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Ik rij alleen niet met sneeuw/ijs/ijzel. Met mist heb ik geen probleem, af en toe het vizier schoonvegen en verder nergens last van.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1463
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Bericht door Henk Engberts »

Ik heb er niet zo'n prettig gevoel bij als ik moet rijden in de mist met mijn gemotoriseerde 2 wieler. Ik neem dan liever de auto.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Gebruikersavatar
EricvZ
Honda NT700V
Berichten: 402
Lid geworden op: 03 sep 2009, 23:06
Locatie: Hoogvliet-RT (NL)
Contacteer:

Bericht door EricvZ »

CaveyH schreef:Ik rij alleen niet met sneeuw/ijs/ijzel. Met mist heb ik geen probleem, af en toe het vizier schoonvegen en verder nergens last van.
Precies, snelheid aanpassen en rijden maar.
Vriendelijke groet, Eric

Honda NSS350A Forza : 3/6/2021:0 -> 01/10/2023:750
Honda NT700VA Deauville : 5/9/2009:3835 -> 02/06/2021:72308
rider-64

Bericht door rider-64 »

Rij altijd mits wegen niet glad zijn, Gebruik altijd Rain X op m'n visier en heb met regen nergens last van. Met mist blijf ik wel vegen maar is goed tedoen. En je gaat dan toch automatisch een stuk voorzichtiger rijden. ;)
Tanja

Bericht door Tanja »

Rain X werkt dat goed? is dat iets dat je op je vizier spuit????
stxrider

Bericht door stxrider »

Als je vaak rijdt voor woon- werkverkeer dan is een mistlamp niet overbodig. Als je dan zo'n ding niet op je koffer wilt, is deze positie misschien een optie?
  • Afbeelding
Onder de topkoffer.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Tanja schreef:Rain X werkt dat goed? is dat iets dat je op je vizier spuit????
Werkt goed, wel regelmatig aanbrengen. ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
rider-64

Bericht door rider-64 »

Tanja schreef:Rain X werkt dat goed? is dat iets dat je op je vizier spuit????
Nee niet alles spuiten.... ;)
Je doet het spul op bijv keukenrol papier goed nat en dan op je visier en dan op laten drogen. Daarna met schoon papier nawrijven en je hebt totaal geen last van de meest extreme regen. Alle druppels verpoederen en waaien er gelijk vanaf.
Wel regelmatig (bij mij 2x per week als het hele week regent) op brengen.
Tanja

Bericht door Tanja »

hmmmmm niet spuiten.. okey :lol:
moet dit weekend denk ik nog ff naar motoport leek dus zal es kijken...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Bericht door ikkieman »

Vanmorgen ook door de mist naar Amsterdam gegaan. Heb mezelf zo'n vizierwissertje aangeschaft voor op m'n vinger. Ideaal. Geen natte handen, geen gezeik, alleen maar lol op de motor.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
RonalT

Bericht door RonalT »

Ik heb elke keer een akelig gevoel als ik in de mist moet rijden. Waarschijnlijk omdat ik de horizon niet zie.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Rijden met mist

Bericht door Marcel »

Weer zeer actueel deze dagen.

Morgen eerst maar eens kijken hoe erg de mist is voordat ik de weg op ga.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Rijden met mist

Bericht door ikkieman »

Vandaag dus dik 200 km door de mist gebanjerd. Wel veel vermoeiender om te rijden naar mijn mening.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijden met mist

Bericht door Koen »

Afgelopen week in de Eiffel bijna alleen maar in de mist gereden. Maar dat was wel met 4 wielen, toch een stuk anders. Morgen laatste dag van m'n vakantie, dinsdag maar 's kijken of het nog mistig is als ik m'n Deauville weer 's ga starten (na 11 dagen stil staan).

Ik vind het inderdaad wel vermoeiender rijden, omdat je nog veel meer moet opletten en sneller moet reageren als je eenmaal iets ziet. Daardoor zit ik toch een stukje minder ontspannen op de motor, maar de motor ervoor laten staan gaat me dan toch weer net te ver.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Missy
Honda NT650V
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
Locatie: Dordrecht

Re: Rijden met mist

Bericht door Missy »

De mist van afgelopen week ging nog, die was niet zo heftig. Ik heb een wissertje in (op) mijn handschoen en werkt prima.
Morgen ga ik het er echter niet op wagen. De mist vriest ook op en daar waag ik me nog niet aan.

Helaas moet mijn carpool-collega om 8 uur bij de fysio zijn, dus ik moet met de bus... grrrrr... om 7:00 moet ik dus weg ipv 8:00.
En met beide tijden ben ik om 8:25 op mijn werk....
Gelukkig binnenkort afrijden... dan pak ik mooi de auto :lol:
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Rijden met mist

Bericht door Frank »

Om met de auto in de file te staan!!!!!!!!!! :x :x

Maar succes met afrijden. :up

Vanmorgen op de motor naar Schiedam om daar HyperPro veren op de motor te zetten, of nee, eigenlijk werd dit voor mij gedaan. Wauh geweldig. Alleen de reis naar huis was minder prettig, mist mist en nog eens mist, maar de veren zijn heerlijk.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Ribari

Re: Rijden met mist

Bericht door Ribari »

Van morgen naar amersfoort geweest ,klein wereldje maar toch veel motor fietsen op de weg vond ik.
Gebruikersavatar
Missy
Honda NT650V
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
Locatie: Dordrecht

Re: Rijden met mist

Bericht door Missy »

Frank schreef:Om met de auto in de file te staan!!!!!!!!!! :x :x
jajaja... maar goed.. dat doe ik nu ook op de motor.. zit straks alleen warmerrrrrr. ;)
Vooralsnog schat ik in dat het afrijden pas januari zal zijn...iemand hier moet eerst.. 8)
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Don

Re: Rijden met mist

Bericht door Don »

Ik rij voor mijn plezier. Dus alleen als het mooi weer is.
Komende zomer ben ik van plan de motor op de trein te zetten richting Zuid Frankrijk.
Kan ik daar lekker in het zonnetje rijden.

Voor het woon werk verkeer pak ik de fiets en heel soms de tram.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Rijden met mist

Bericht door Ed Vissers »

Morgen gewoon op de brommer. Ik heb geen mistachterlicht, maar wel veel normaal licht. Misschien toch eens overwegen een mistachterlicht te "fabriceren".
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Rijden met mist

Bericht door MrSkippy »

Rijden met mist, toch maar 's kijken naar naar Rain X oid...
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
BertG

Re: Rijden met mist

Bericht door BertG »

Vanavond in zeer dichte mist bedacht ik mij dat mistlampen toch wel handig zouden zijn.
Maar dan moet wel je dimlicht uit kunnen.
Kan dat bij de Deauville? Ik wist het niet uit mijn hoofd, ik reed op de GS.
Op mijn GS kan het niet, net als op mijn XT660R die ik voor de Deauville had.


En nog iets:
Welke idioot zou bedacht hebben dat de wegmarkeringsstrepen (ook wel kantstrepen genoemd) aan de buitenzijde van de provinciale weg duidelijker wordt als deze streep onderbroken is?
De weg woon-werk-verkeer naar huis is voor mij maximaal 10 km. enkele reis. Ik weet het ik ben een bevoorrecht mens, en: zonde van de motor.

Die weg rij ik heen en terug dezelfde route. Met mijn achtergrond en rijopleiding kijk ik naar andere zaken als de gemiddelde motorrijder, zo durf ik te beweren.

Ik weet dat op weg naar huis, vlak voor mijn laatste afrit van de provinciale weg, een parkeerhaven is gemaakt met een infobord.
Ik weet OOK dat dat onhandig is omdat er vlak voor een bord staat dat een afslag aankondigt. Dat is al jaren zo, zo is mij ook bekend.
Op dat bord staat onderop de tekst: 200 meter.

Ik heb al meerdere keren mensen die kennelijk plaatselijk niet goed bekend zijn in een file richting zien aangeven en zien uitsturen de parkeerhaven op.
Om meteen weer met een schrikreactie terug te sturen. Ik kan je nu vertellen hoe dat is. :evil:
Omdat 1 plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

Ik zag dus dat bord AFSLAG 200 METER. Er was zéér dichte mist mede door de sloot die er langs de weg loopt.
Ik dacht nog: niet de fout ingaan en opletten. Ik dacht "200 meter", even goed op de hectometerpaaltjes letten.
Ik telde na het bord een tiental meters niets, dan twéé hectometerpaaltjes (met daartussen dus 100 meter), en toen weer een tiental meters niets.
Dan denk je: dat is in het totaal wel 200 meter.
Vervolgens komt er geheel zoals je dan verwacht rechts van de stippellijn een stuk asfalt bij.
Dus wat doe je met je goeie gedrag: je geeft netjes richting aan en stuurt naar rechts.
En wat zie je dan voor je: een informatiebord :evil: :evil: :evil:

En die afrit....die is nog wel 300 meter verder (zie de afstand tussen de lantarenpalen) dan de parkeerhaven.
En ja...ik weet...de blokmarkering (van de afslag) is anders dan de onderbroken streep
Maar je zou zomaar ter hoogte van de parkeerhaven kunnen denken dat de weg vanaf daar tweebaans wordt.

Ik blijf het een gevaarlijke en ergerlijke situatie vinden.
En het hele doel van die onderbrokenstreep zie ik niet.
Dat schijnt namelijk te zijn om aan te geven dat je de berm in mag sturen of de weg op mag rijden (of kruisend verkeer mag verwachten).
Zie hier op pagina 10 onderaan.
Zie hier vierde vierkante plaatje van onderen.
Voor heb die dat van plan zijn: succes, misschien kom ik je daar nog eens tegen (beroepsmatig dan).
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Rijden met mist

Bericht door barend »

Bert , zomaar even tussen neus en lippen door, bij wie heb jij je opleiding gedaan??



:ot :brrr
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
BertG

Re: Rijden met mist

Bericht door BertG »

Zie je mail.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Rijden met mist

Bericht door Marcel »

Vanochtend viel het toch reuze mee.
Zicht van 150 tot 200 meter, wel oppassen dus én goed afstand houden en niet met 140 over de snelweg willen knallen.

Overigens had ik het idee dat de andere weggebruikers ook wel rekening hielden met de mist gezien het algemene rijgedrag (snelheid).
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rijden met mist

Bericht door Cor »

N.a.v. BertG heb ik de indruk dat de 200 meter die de provincie hanteerd een andere maat is dan mijn 200 meter.
Daardoor kan je je toch knap vergissen. Een soortgelijke situatie is er ook aan de N472 van Pijnacker naar Rotterdam. Voor de rotonde bij het industrieterrein Helmhoek gaat de rijbaan van één baan over naar twee banen. Net daarvoor is er nog een uitwijkplek voor pechgevallen.
Wat een hoop mensen niet weten is dat er bij deze wegen (N470 en 472, Zoetermeer - Delft - Rotterdam) naast de geasfalteerde rijbanen een verharde strook ligt met grastegels. Dus mocht er wat aan de hand zijn dan kan je er gewoon langs. Tevens is er op diverse locaties een verharde middenberm die (alleen op aanwijziging van politie) gebruikt kunnen worden om een ongeval te passeren.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
BertG

Re: Rijden met mist

Bericht door BertG »

Cor schreef:N.a.v. BertG heb ik de indruk dat de 200 meter die de provincie hanteerd een andere maat is dan mijn 200 meter.
Heb ik ook al eens aan gedacht.
Maar dan zit je nog met de kilometertellers van motorvoertuigen. Die moeten toch overeenkomen met zulke afstandsaanduidingen.
Hoe dan ook: de provincie plaatst neem ik aan de ANWB borden èn de hectometerpaaltjes.

Raar woord eigenlijk, ANWB borden, want ik neem aan dat de ANWB die niet plaatst of in beheer/onderhoud heeft.
Ruud

Re: Rijden met mist

Bericht door Ruud »

Tot een jaar of wat geleden had de ANWB een vast contract met de overheid om als enige de bewegwijzering te plaatsen. Sindsdien is het een ander bedrijf omdat de minister last had van de ANWB op andere terreinen. De naam ANWB-borden was dus wel degelijk omdat de ANWB ze plaatste (en ook in onderhoud had).
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”