Regeltjes en Euro-normen

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Regeltjes en Euro-normen

Bericht door ikkieman »

Hee mensen,
Ik lees net dat vanaf 2016 alle nieuwe motoren aan de Euro-4 normering moeten voldoen. Dat wil zeggen, alle nieuwe, in 2016 uitgebrachte modellen.
Vanaf 2017 moeten alle motoren in het bestaande gamma van de dealers (zoals ook de Goldwing, Pan, Deauville, Shadow, r1200rt enzovoorts) aan de nieuwe norm voldoen. Zo niet, exit model! (bron)

Ik weet niet hoe jullie hier tegenaan kijken, maar ik verwacht eigenlijk volgend jaar dus op de grote beurzen (keulen, milaan) een hele hoop nieuwe modellen met nieuwe emissie-standaarden. Hopelijk ook veel nieuws vanuit Honda.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door Marcel »

De verkoop van Boosterpluggen zal exploderen..... :D
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door takeldoos »

ben al aan het inkopen..... :en1 :mrgreen:
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door ikkieman »

Ik denk eerder dat een hele hoop motoren het veld moeten gaan ruimen. Waaronder de 700 Deauville. :(
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door BertG »

Ik kan me niet voorstellen dat je het zo moet lezen dat alle bestaande motoren die in 2017 rijden en niet aan de EURO4 norm voldoen van de weg moeten.

Iets zegt mij dat dat pas echt kapitaalvernietiging is en milieuvervuiling.
En als ze fiscale regelingen kunnen garanderen voor auto's voor 3 jaar vooruit dan lijkt mij niet dat ze je motor virtueel buitengebruik kunnen stellen per 2017 zonder overgangsregeling. Een motor heeft nu eenmaal een langere levensduur dan 1 of 2 jaar.

Je zult maar in december 2015 een nieuwe motor kopen en die per januari 2017 niet meer mogen rijden.
Dat is gechargeerd wellicht maar dan zit je op net 13 maanden. Dus nul restwaarde want onverkoopbaar???

En ik heb nog geen officiële berichtgeving gezien van 'onze' overheid of de EU.
Dus...

Al denken ze in de EU dat wij dom zijn en toch niets van politiek snappen en hoeven te weten.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door ikkieman »

Bert, ik denk dat ik het niet duidelijk heb verwoord. Ik bedoel dat in 2016 alle nieuwe aangekondigde modellen aan de Euro-4 norm moeten voldoen en dat in 2017 het volledige gamma van nieuw verkochte motoren (inclusief de niet-geupdate modellen van bijvoorbeeld Ducati, Honda, Yamaha enz.) aan de Euro-4 norm moeten voldoen.

Dus ik bedoel niet de motoren die nu al op de weg rijden. Die mogen lekker door blijven rijden, net zoals oldtimers nu mogen doorrijden terwijl ze zuipen als een tiener die voor het eerst gaat stappen. ;)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door BertG »

Ah zo.
Dus dan bedoelen ze de modellen die jaar na jaar uitkomen waar alleen de kleurstelling van wordt aangepast maar technisch (althans: motortechnisch) niets verandert.
Laatst gewijzigd door BertG op 24 jul 2015, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door Koen »

Zou mooi zijn als dit voor o.a. Honda een reden is om de modellen eens goed te herzien.
De Goldwing mag technisch gezien ook wel eens bij de tijd gebracht worden. En dan heb ik het niet zozeer over het motorgedeelte (al is daar misschien ook nog wel iets te behalen), maar vooral aan de electronica en accessoires. BMW heeft het wat dat betreft beter voor elkaar met de nieuwe modellen.

De Pan is toch afgelopen jaar al vernieuwd? Of was dat alleen een facelift zonder technische aanpassingen?

En zou het werkelijk zo moeilijk zijn voor Honda om de Deauville aan die normen te laten voldoen?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door ikkieman »

De Pan heeft alleen een nieuw kleurtje. Of ja, nieuw... In Engeland was dit 'ion blue metallic' allang te verkrijgen. Wel een erg mooi kleurtje overigens... Maar dat is een terzijde...

Of het moeilijk is weet ik niet. Waarschijnlijk zit je met de afweging vermogen/koppel/uitlaatgassen/verbruik. Zo'n beetje alles moet door de helft voor wat betreft stikstofoxide, koolwaterstoffen, fijnstof... Het enige wat 'slechts' 20% lager moet is de hoeveelheid CO2. Dit moet overigens allemaal bij een koude start van het blok, wanneer het dus niet op hun best is. En valsspelen door verwarmde olie en koelvloeistof te gebruiken zal wel niet mogen. ;)

Maar als de Deauville nu al zo lean draait dat er een boosterplug voor 'nodig' is om lekker te rijden geeft mij geen goede hoop. :(

Er is echter een keerzijde. Zoals het er nu naar uitziet is de Euro-4 norm de strengste norm die voor de voorlopige toekomst gesteld is volgens wikipedia.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door BertG »

Ik denk dat lean draaien niets zegt over hoeveel hoop je moet hebben.
Ik denk dat nieuwe motoren allemaal lean zullen blijven draaien.
En dat boosterplug en c.s. zullen er alleen meer nodig zijn.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door ikkieman »

Ik zie het eigenlijk meer in de richting gaan van waar Suzuki net patent voor heeft aangevraagd. Namelijk een hybride.
Of een Fisker Karma is wel een mooie auto waarbij je motorblok een grote dynamo aandrijft en je altijd op een electromotor rijdt. Instant koppel en duizend bereik!
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door ikkieman »

Even een korte update: Vanaf 1 januari 2020 moeten de nieuw uitgebrachte motoren (die wie modeljaar 2020 hebben en vanaf 1 januari op kenteken gezet worden) moeten voldoen aan Euro-5 emissienormen. (bron)

Dit houdt in dat de uitstoot van:
- CO moet teruggedrongen worden met 12%
- Koolwaterstoffen moet teruggedrongen worden met 41%
- Stikstofoxiden moet teruggedrongen worden met 50%

Ik vraag me serieus af hoe lang deze cyclus nog technisch haalbaar is. Ook vraag ik me af of motorbouwers niet nu al met de ontwikkeling bezig moeten zijn en eind 2018 al modellen uit moeten brengen die al klaar zijn voor de Euro-5 emissie eisen. Of zullen ze juist de komende beurzen even wat minder nieuwe modellen presenteren? Wat denken jullie?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door Marcel »

Ik denk niks.
Ik ben op vakantie. Dan staat denken standaard uit.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
jack-f
Kawasaki Vulcan
Berichten: 991
Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
Locatie: Vlaardingen

Re: Regeltjes en Euro-normen

Bericht door jack-f »

Ook bij mij staat het "denken" op uit. We zien wel tegen die tijd wat het gaat worden, een nieuwe motor zit er voorlopig toch niet in, denk ik . Goh denk ik toch nog!
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”