"50 year on the road", hoe verder?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camperlife
Suzuki VanVan
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2018, 18:01
Locatie: Lochem / Madeira

"50 year on the road", hoe verder?

Bericht door Camperlife »

Ondanks mijn 'ogenschijnlijke' goed gezondheid, zorgt mijn MGUS (zelf opzoeken op Google) voor steeds meer ongemakken. De Deauville wordt mij helaas te zwaar om met mijn niet meer betrouwbare benen overeind te houden. En voor er ongelukken gebeuren, ga ik na mijn BMW GS in 2015 nu ook mijn Deauville verkopen (zie bij "Te koop Deauville NT650" op dit forum)
Omdat ik na 50 jaar motorrijden waarschijnlijk niet meteen zonder een 2-wieler kan leven :? , ben ik opzoek naar een lichtgewicht ééncilinder !
Inruil van bijvoorbeeld een (absoluut) nette en technisch goede staat verkerende Honda NX250 / NX250 Dominator (1988 - 1993) is zeker bespreekbaar !!
Maar ook een nette XBR500 (1980 - 1988, geen rijschool fiets), met een toerstuur kan interessant zijn.

Maar ook bespreekbaar zijn een nette Yamaha de SR500 (1978 - 1981) met trommelrem voor of met enkele schijfrem (1993 - 1994, absoluut geen gietwielen!) of een Yamaha SR400 (2014 - 2017).
Of van Suzuki de GN250 / Celebration (1987 - 1999) of zijn opvolger, de Suzuki TU250X (2009 - 2017, geen 'Volty'-model)

Of wie weet / heeft nog een andere leuke suggestie voor een lichte 250 - 400 cc 4-takt ééncilinder, bij voorkeur met elektrische starter :le
Let wel, beslist geen chopper, 'Rebel' of een 'Salvage' :twisted: , of een 'hoge' Off-roader (dan is het middel erger als de kwaal).

(Bijna) alles is bespreekbaar. Laat maar doorkomen :et
Rob Dekker, 50 jaar 'on the road'.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: "50 year on the road", hoe verder?

Bericht door Stephan »

Zelf heb ik naast mijn Pan ook een KTM 390 Duke uit 2017. Een heerlijk lichte gooi en smijt motor van 140kg met 1 cilinder. Rijdt lekker en zuinig, kan ik je uit ervaring zeggen.
Afbeelding

Maar heb je al eens gedacht aan de GB500 van Honda? Een variant op de door jou genoemde XBR. Een echte klassieker, welke z'n waarde behoudt of zelfs zal toenemen.
Afbeelding
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: "50 year on the road", hoe verder?

Bericht door ikkieman »

Oh, van die laatste weet ik er nog een te staan. €6k en je bent klaar.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Camperlife
Suzuki VanVan
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2018, 18:01
Locatie: Lochem / Madeira

Re: "50 year on the road", hoe verder?

Bericht door Camperlife »

Hallo 'Stephan', ehhhh, zo'n KTM is echt een topper.
Maar om daar als bijna 70 jarige 'puber' de blitz mee te maken :roll: (en ik denk dat mijn vrouw ook niet warm loopt voor een ritje achterop :evil: )

De 'gewone' uitvoering van de XBR 500 heeft (ben ik inmiddels achter gekomen) 2 gegoten stuur helften, waardoor het niet mogelijk is om er een normaal tour-stuur op te monteren (valt dus af)

Maar de tussen 1986 en 1990 verkochte XBR 500 TT (zoals die officieel heet) is, zeker met mijn race verleden, een aantrekkelijk 'fietsje'. Helaas in die periode door Honda NL nauwelijks verkocht.
De meeste (!) XBR 500 TT's zijn half 90er jaren via parallel import uit Canada gekomen waar de TT, (onbegrijpelijk!) een flop was.
Inderdaad, erg lastig te vinden en daarom vandaag de dag stevig aan de prijs. En volgens 'Ikkeman' voor € 6000,- ?
Stond in 1987 bij de Honda dealer voor fl 8.290,-, zeg maar minder als € 3.800,- !! (dus inderdaad, een goede investering)

We gaan rond kijken :le
En afgelopen weekend kwam er 'opeens' een BMW F650GS op mijn pad (2000 - 2007). Lekkere 'diepe'-zitkuil, met zijn 50 pk geen 'muurbloempje' en niet echt hoog in de prijzen (helaas wel 180 kg droog).

Maar heb nog een hele winter te gaan :D
P.S mijn Deauville 650 heeft een nieuwe eigenaresse gevonden.
Rob Dekker, 50 jaar 'on the road'.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: "50 year on the road", hoe verder?

Bericht door Stephan »

Hahaha, nee, inderdaad. Zo'n KTM is niet bedoeld om iemand mee achterop te nemen. Zou ik zelf ook nooit doen. Dat zit niet lekker voor de duo. :tg

Zo'n BMW F650GS is ook inderdaad een interessante fiets! :up

Even een vraagje nog, waarom wil je specifiek een 1-cilinder? Vanwege het gewicht?

Als je meer voor de klassieke/retro modellen bent, ook al eens gedacht aan een Mash? Dit is een vrij nieuw merk die als basis onder andere het wellicht voor jou interessante oude en vertrouwde 400cc 1 cilinderblok van Suzuki gebruikt. Maar dan wel met injectie, abs, etc... Overigens hebben ze ook 125 en 250 cc blokken.

Nieuwprijzen in 2018:

Five Hundred € 5.644
Afbeelding

Scrambler € 5.844
Afbeelding

Café Racer TT40 € 5.944
Afbeelding

Adventure * € 5.844
Afbeelding

Zie: http://www.mash-motors.nl/" opent="in(nieuw);venster;
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: "50 year on the road", hoe verder?

Bericht door ikkieman »

Yup. Minder zelfs.

Een andere optie zou ook kunnen zijn de Yamaha SR400. Zelfs geen elektrische starter die stuk kan gaan.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Camperlife
Suzuki VanVan
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2018, 18:01
Locatie: Lochem / Madeira

Re: "50 year on the road", hoe verder?

Bericht door Camperlife »

En . . . . . , 't is een meisje geworden, Suzanne ;)

Met mijn voortschrijdende MGUS (zelf even Google) is met name het gewicht een belangrijke factor. En een lage zit. Moet goed met de beide benen bij de grond kunnen (wat helaas het Waterloo betekende voor mijn vertrouwde "Bommel", een BMW R80GS )

Al zwervende over het alwetende (maar niet altijd gelijk hebbende) "www", ben ik "Suzanne" tegengekomen.
Nee, is geen 'Highway burner', maar de tijd dat ik in één ruk doorhaalde naar Basel ligt al 50 jaar achter mee (!),
En nee, hij komt niet uit de giftshop van Disneyland Paris, maar gewoon bij de Suzuki dealer vandaan :pro

Afbeeldingref nl

Is een Suzuki VanVan geworden. 'Slechts' 12 pk aan de oversize achterband. Blokje is dezelfde als onder de DR125 'Off-Road' modellen, welke met name in de Zuidelijke landen erg populair zijn (daar mag je A2 al met je 16e jaar halen)
Een éénvoudig OHC motortje, maar wel met een elektrische starter en een ECU (Elektronisch motormanagement) voor ontsteking, brandstof injectie en katalysator).
Maar belangrijker; een zithoogte van 77 cm en met volle tank (6,5 liter :D ) slechts 128 kg.
Wordt lachen op de vele zandwegen in de Achterhoek :apl

P.S. Via allerlei Chinese sites worden er 'kitjes' aangeboden, waarmee het vermogen tot 18 á 20 pk groeit.
Hebben we ook weer (zodra de garantie voorbij is) wat te sleutelen.
Laatst gewijzigd door Camperlife op 29 dec 2018, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Rob Dekker, 50 jaar 'on the road'.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: "50 year on the road", hoe verder?

Bericht door Stephan »

Leuk motortje. Veel plezier ermee! :b
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: "50 year on the road", hoe verder?

Bericht door Marcel »

Ziet er grappig uit.
Dikke achterband voor zo'n fiets. :D
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: "50 year on the road", hoe verder?

Bericht door ikkieman »

Wat een grappig dingetje! Geniet er van.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Claudia
Kawasaki Versys
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:41
Locatie: Goirle

Re: "50 year on the road", hoe verder?

Bericht door Claudia »

Veel plezier met jouw :brrr :D
Enjoy the little things :b
Groetjes,
Claudia
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”