Controleren kilometerstanden

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Inazuma
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 sep 2019, 18:52

Controleren kilometerstanden

Bericht door Inazuma »

Ik heb gister mijn eerste Deauville gereserveerd en ga hem volgende week daadwerkelijk kopen. Nu heb ik geprobeerd om uit te zoeken of ik de kilometerstand kan controleren, maar vang tot nu toe bot bij de rdw. Worden kilometerstanden van motoren niet bijgehouden? Van mijn Inazuma noteerde mijn garage bij elke beurt of aankoop de kilometers die mijn motor tot dan had gelopen. Waar ik wel achter kwam is dat de Deauville die ik nu ga kopen, twee jaar geleden in Nederland is ingevoerd. Maar zou ik ook kunnen achterhalen uit welk land hij komt?

Marnix
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Stephan »

Tenzij je documenten hebt uit het land van herkomst, zal het lastig worden om te achterhalen waar de motor daadwerkelijk vandaan komt. Het RDW geeft dergelijke info ook niet zomaar vrij. Helaas worden kilometerstanden van motoren ook niet bijgehouden door het RDW. Dit in tegenstelling tot auto's. Dus een verklaring voor een logische kilometerstand zul je bij een motor nooit aantreffen. Je zult af moeten gaan op aanwezige rekeningen met daarop vermelde datums en kilometerstanden én aan de staat van de motor. Zijn er bijvoorbeeld onderdelen zichtbaar versleten die bij een op het eerste ook lage kilometrage niet versleten horen te zijn? Denk bijvoorbeeld aan handvatten, de rubbers van voetsteunen, etc... Maar ook die kunnen natuurlijk ooit vervangen zijn.
Persoonlijk ben ik altijd terughouden met het kopen van een geïmporteerde motor sinds wij ooit een tweedehandse Deauville 650 kochten bij een motorzaak. Deze motorzaak bleek achteraf bijna alleen maar importmotoren te verkopen met verdacht lage kilometerstanden. Onze motor bleek een teruggedraaide teller te hebben. Hier kwamen we achter nadat er onderdelen, zoals de waterpomp, kapot gingen die niet al bij de afgelezen tellerstand kapot hoorde te gaan.
Niettemin hoeft het niet altijd fout te gaan. Onze huidige Pan European is een import-exemplaar. Maar we hebben 'm bij een betrouwbare motorzaak gekocht, waarbij het totaalplaatje van de staat van de motor in combinatie met bouwjaar en tellerstand gewoon klopte.
Lees anders een de columns van Erik van Lent (een begrip wat betreft motorkeuringen) er eens op na. Bijvoorbeeld: https://www.erikvanlent.nl/column/?run=column&page=3
...back in town! :up
Inazuma
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 sep 2019, 18:52

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Inazuma »

Ja ik geniet van die colums. Ik ben ook al jaren lid van Promotor. Ik wist ook niet dat deze Deauville geïmporteerd was,daar kwam ik achter toen ik dit weekend het kenteken controleerde. Maar hij rijdt goed en ziet er knap uit. Maar 20.000 op de teller vind ik weinig voor een motor uit 2007, mijn Inazuma uit 2014 heeft al bijna 33.000 er op staan.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Stephan »

Je hebt dus ook geen onderhoudsboekjes ingezien? Zitten deze er wel bij?
...back in town! :up
Inazuma
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 sep 2019, 18:52

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Inazuma »

Nee, ik zal er naar vragen. Ik heb alleen nog maar een proefrit naar tevredenheid gemaakt en het budget was wat ik in gedachten had. Nu ben ik dus aan het speuren geslagen, maar de zaak is pas op dinsdag weer open om nog nieuwe vragen te kunnen stellen. Er staan er vijf te koop bij die ene zaak, dus er is nog keus.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Stephan »

Bij welke motorzaak ga je kijken?
...back in town! :up
Inazuma
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 sep 2019, 18:52

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Inazuma »

Barbier in Havelte.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Frank »

Veel motoren worden uit zuid Europa gehaald.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
BrendaH
Honda ST1300
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28 apr 2014, 06:24
Locatie: Wierden

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door BrendaH »

Inazuma schreef: 29 sep 2019, 17:24 Barbier in Havelte.
Ik wil je niet bang maken en je ontmoedigen.
Toch wil ik je vertellen van mijn ervaring bij Barbier.
Het kan een éénmalig incident zijn, dus vindt ik het wel lastig.
Ik ging een aantal jaar ook kijken naar een Deauville.
Ontvangst was top en gastvrij. Ik een proefrit maken en met mijn niet technische achtergrond had ik niets in de gaten. Ik vond hem wel fijn rijden. Echter toen mijn man even ging rijden, kwam hij terug met de mededeling dat deze motor gevallen was. Hij was krom. De eigenaar van Barbier baalde zichtbaar. Hij zei dat hij hem nog niet nagekeken had.
Ik durf hem ook zeker niet van oplichting te betichten, het kan echt per abuis zijn gegaan. Maar ik zou er geen motor meer durven kopen.
Zelf vindt ik dat hij transparant had moeten zijn in het feit dat jou Deauville een importmotor is.
Ik wilde je dit toch meegeven, het kan een super goede motor zijn. Maar ik zou mezelf voor mijn kop kunnen slaan als ik je achteraf spreek en het blijkt toch een miskoop.
Groetjes Brenda
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Marcel »

Lees ook eens https://www.hondadeauvilleclub.nl/forum ... =205&t=130

Dit kan je enorm helpen.


Zelf heb ik eens proef gereden op een K1600 van BMW. Bij 80 kilometer per uur en het loslaten van het stuur sloeg de machine bijna rechtsaf het maisveld in.
De kilometerstand was nog geen 20.000.

Kilometerstanden zeggen dus niet zoveel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Vanlithmaarten13
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mei 2018, 21:10
Locatie: Pijnacker

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Vanlithmaarten13 »

En Marnix hen je de motor al gekocht? Import vind ik zelf altijd een beetje eng.als er geen onderhouds papieren of rekeningen bij zijn .
Inazuma
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 sep 2019, 18:52

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Inazuma »

Ja ik heb hem inderdaad gekocht. Hij rijdt goed. Is mooi in evenwicht. Als ik het stuur bijna loslaat en alleen nog heel losjes mijn vingers er tegen houdt, wil hij nog steeds mooi rechtuit. En er is nergens uiterlijke schade te zien. Ik was even bang dat ik met zo'n grote motor overgestapt was op een benzineslurper, maar dat is helemaal niet het geval :-) Ik heb wel geaarzeld, maar ik kan domweg niets vreemds aan deze motor ontdekken. Stel dat hij in plaats van 20.000 kilometer wel 100.000 gelopen zou hebben, dan zou ik volgens mij meer krasjes en dergelijke aantreffen. Als ik tenminste bedenk hoe mijn Suzuki Inazuma er na vijf jaar dagelijks gebruik uitziet.
Gebruikersavatar
BrendaH
Honda ST1300
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28 apr 2014, 06:24
Locatie: Wierden

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door BrendaH »

Fijn :apl heel veel plezier met je aanwinst.
En kunnen we hem volgende week bewonderen? Dan is de laatste rit van het seizoen.
Groetjes Brenda
Inazuma
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 sep 2019, 18:52

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Inazuma »

Helaas, dan heb ik geen vrij weekend. Dat wordt dan een keer volgend jaar. Kan ik eerst nog wat meer feeling krijgen met de machine, hoewel ik vrij vlug het gevoel begin te krijgen. Ik moet op heel andere momenten schakelen, dat is wel even wennen. De Deauville wil liever in een lagere versnelling dan ik gewend was. Ook het grote gewicht moet ik nog even aan wennen, met name in bijna stilstand als ik hem achteruit op een helling de schuur in wil rijden. Dan voel je het gewicht wel.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Controleren kilometerstanden

Bericht door Stephan »

Gefeliciteerd met de Deauville! :up
...back in town! :up
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”