On Route

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

On Route

Bericht door Catbustingdog »

ik ben aan het overwegen "on route" aan te schaffen. Zijn er onder jullie deauvillers, luitjes die ervaring hebben met dit programma en of het werken er mee?
Graag jullie ervaringen! :roll: :twisted:
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Ik heb gewerkt met een behoorlijk oude versie van een paar jaar geleden. Wat ik mij kan herinneren moest ik noal wat toeren uithalen om een geschikte route te krijgen. Er zal beslist veel verbeterd zijn. Ik zou eens op het forum van Waypoint kijken ( voor link zie onze website). Daar staat beslit het een en ander over onroute geschreven.

Uitgaande van het feit dat er zeker verbeteringen zijn doorgevoerd zal het beslist een waardevol programma zijn als je niet van anderen afhankelijk wilt zijn en zelf de regie in handen wilt hebben van waar en hoever je wilt rijden.
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 13 apr 2010, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Christian

Bericht door Christian »

Ik heb het geprobeerd en vond het wel een goed progamma, maar dat is persoonlijk.
RonalT

Bericht door RonalT »

Het Onroute 2008-2009 was een programma. Het vergde inderdaad nogal wat toeren om er een leuke route uit te krijgen. Het had een voorkeur voor N-wegen.

Het huidige Onroute wat door Waypoint verkocht wordt en door Promotor gepromoot wordt is een kaart net als alle CN en andere kaarten voor Garmin.

Het verschil met andere kaarten is dat de OMK (Onroute Motor Kaart) een voorkeur heeft voor mooie wegen en een aversie tegen auto(snel)wegen.

Ik zal een voorbeeldje posten. Effe een route van Roosendaal naar Effen gemaakt met de Citynavigatorkaart (paarse lijn) en met de OMK (Gele lijn)
Afbeelding

Beide zijn ingesteld op Snelle route, de CN volgt zo veel mogelijk de autoweg, OMK zoekt via het groene wegennet de mooiere weggetjes uit.
Je ben altijd wat langer onderweg, het is altijd iets om, maar daar rijden we toch motor voor?

Als ik de Kortste routes instel blijft CN de autoweg volgen..... (in dit voorbeeld)

Enne, Ed met een paar klikken maak je een 'mooie' route.....
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1469
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: On Route

Bericht door Henk Engberts »

Ik beschik nu ook over de onroute motorkaart (Bedankt Frank) Heb maandag (03-10-2011) een ritje gemaakt en me heb laten navigeren middels dit kaartmateriaal op de Zumo. Alles werkte naar behoren en ik werd door mooie omgevingen en weggetjes geleid. Ik kan het iedereen aanraden om gebruik te maken van de Onroute motorkaart.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: On Route

Bericht door Koen »

Twee weken geleden met m'n broer teruggereden van HvW Zoetermeer naar Roosendaal. Vanaf de Moerdijk de DN-kaart uitgeschakeld en een route laten berekenen op de OnRoute. Ging prima, leuke weggetjes. Er zat ook een weggetje bij met kinderkopjes en aangezien er nogal wat modder lag en ik m'n bandjes nog aan het inrijden was hebben we die maar overgeslagen. Verderop pakt ie dan gewoon een ander mooi stukje om de route te kunnen vervolgen, herberekenen maakt in zo'n geval niets uit.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: On Route

Bericht door Frank »

Ik maak er nog al eens gebruik van als ik zomaar ergens naar toe rijd.
Ik ben zeer tevreden over en gebruik de 1.04 versie Benelux. :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
stxrider

Re: On Route

Bericht door stxrider »

Ik beschik ook over de Motorkaart Benelux, en ik vind het zeker voor in Nederland een aanrader. Heb zelf ook DACH erbij, omdat ik ook wel eens die richting op ga. Daar zijn de wegen toch al mooi, maar misschien met de kaart nog net iets beter. Dat heb ik nog niet echt kunnen testen daar de vakantie niet die kant opging.
RonalT

Re: On Route

Bericht door RonalT »

Zijn jullie nog nooit zandwegen ingestuurd door de motorkaart?
Mijn ervaring is dat er veel onverharde wegen als verharde (groene) weg wordt aangegeven. Misschien dat Koen het eens kan proberen.

Rij van het Belgische Horendonk naar Schijf (NL) en ga linksaf het weggetje Dondersteen in. (op de hoek staat een kappelletje). Volg deze weg. Op de motorkaart is het een groene lijn die uitkomt op de Achtmaalsebaan.
Maar als je dit probeer, rij dan voorzichtig. Want als je 600 mtr in Nederland ben eindig je in een bietenveld. De weg is maar 1200 mtr lang en je kan dan links of rechts een zandweg in.

En zo kan ik nog heel wat voorbeelden opnemen. Soms een zandweg, dan weer gravel....

Ik gebruik de motorkaart om lekker te rijden, als een weg me niet aansta ga ik een andere kant op.
Soms maak ik een route mbv de motorkaart die we met een groep ook willen rijden.
Dan maak ik de route,
knip de route er uit,
schakel over naar CN,
bewerk de route met winGDB tot een track,
laat er weer een route van maken in CityNavigator,
dan even kijken en de rare stukjes er uit halen. (dit zijn dikwijls onverharde wegen)

Tot nu toe werkt dit redelijk, jammer dat Waypoint kaartmateriaal van Teleatlas gebruikt heeft.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: On Route

Bericht door Koen »

Ik zal 's kijken. Ben toevallig vandaag nog langs Horendonk gereden.
Heb het verder nog neit gemerkt dat ik via de OnRoute kaart onverharde wegen opgestuurd werd. Maar ja, ik heb 'm ook nog niet zolang dat ik er alle weggetjes in de omgeving mee verkend heb ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
stxrider

Re: On Route

Bericht door stxrider »

@RonalT

Let je wel op het schuifje als hij op de motorkaart staat? Ik zet hem altijd in het midden.

Ik laat de motorkaart altijd een route maken van A naar B. Daarna schakel ik over op CN met als start en finish de waypoints die ik voor de motorkaar heb gebruikt. Dan laat ik de motorkaart route (in beeld met een andere kleur) gewoon intact en probeer in een nieuwe route in CN de route te benaderen. Niks geen omzetten en van die andere programma's en tracks.
RonalT

Re: On Route

Bericht door RonalT »

Wij doen ongeveer hetzelfde, maar ik probeer het door winGDB3 te laten doen en jij doet het met de hand.
Het omzetten naar track doe ik om een aantal tussenpunten te krijgen zodat mapsource er een goede route van kan berekenen.
De uitkomst zal ongeveer hetzelfde zijn. ;)
stxrider

Re: On Route

Bericht door stxrider »

Jouw manier moet ik ook maar eens testen....... ;)
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1469
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: On Route

Bericht door Henk Engberts »

Aan Frank: heb jij de onroute motorkaart ook in Mapsource staan?
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: On Route

Bericht door Frank »

Yep!
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
stxrider

Re: On Route

Bericht door stxrider »

De motorkaart "nestelt" zich in Mapsource. Daarom is de On-route motorkaart ook product gebonden ;)
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1469
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: On Route

Bericht door Henk Engberts »

Hoe krijg ik dast voorelkaar Frank? het mini sdkaartje uit de zumo halen en dan middels een kaartlezer installeren in mapsource? Graag tekst en uitleg hierover.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
jack-f

Re: On Route

Bericht door jack-f »

Hallo Henk, ik weet niet of je hier wat mee opschiet, maar ik heb een Sony mini SD kaartje met daarbij een Sony Micro SD adapter welke als het micro Sd kaartje erin gestoken is in het kaartslot van mijn laptop past.Adapter type SRAC-A1
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: On Route

Bericht door Koen »

Henk,

je kunt de kaarten in mapsource overbrengen van de PC naar de Zumo en andersom.
Zo heb ik ook de OnRoute op de pc gezet, geen gehannes met sd-kaartje oid.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
RonalT

Re: On Route

Bericht door RonalT »

Henk Engberts schreef:Hoe krijg ik dast voorelkaar Frank? het mini sdkaartje uit de zumo halen en dan middels een kaartlezer installeren in mapsource? Graag tekst en uitleg hierover.
Als ik je bericht zo lees heb ik het idee dat je nog niet veel ervaring heb met Mapsource. Ik kan je dan ten sterkste adviseren om Mapsource te laten voor wat het is. Mapsource wordt niet meer ontwikkeld en het is de vraag hoe lang het nog mee gaat.
Als Garmin het formaat van de kaart nog eens wijzig heb je er niet veel meer aan.

Het nieuwe stuk software is BaseCamp. Dit zou voor een nieuwe gebruiker gemakkelijker moeten zijn en ik ben het als verwoed Mapsource gebruiker ook aan het proberen te doorgronden.
Diverse voordelen, je kan een mooie bibliotheek van routes, waypoints en tracks aanleggen.
Kaarten installeren gaat eenvoudig, de kaart in je systeem installeert zichzelf in Basecamp.

Kijk eens in de topic over Basecamp, daar kunnen we je op gang helpen.
Het is hier een beetje :ot
Hans V.

Re:

Bericht door Hans V. »

RonalT schreef:Het Onroute 2008-2009 was een programma. Het vergde inderdaad nogal wat toeren om er een leuke route uit te krijgen. Het had een voorkeur voor N-wegen.
Op de motorbeurs heb ik deze oudere versie van Onroute gekocht voor 5 euro. Moest even wat aanpassingen doen om het onder Windows 7 aan de praat te krijgen. Maar nu begin ik het een beetje in de vingers te krijgen en blijkt dat je er hele mooie dingen mee kunt doen. Grappig is o.a. de mogelijkheid om vanaf een willekeurig punt een zo mooi mogelijke rondrit te genereren. Exporteren van gegenereerde of zelfgemaakte routes gaat probleemloos (zowel voor Garmin als TomTom).
Leuk speeltje. En zeker voor zo'n zacht prijsje!
Cloesoo BE
Honda NT700V
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 aug 2008, 19:48
Locatie: Limburg

Re: Re:

Bericht door Cloesoo BE »

Hans V. schreef:
... Moest even wat aanpassingen doen om het onder Windows 7 aan de praat te krijgen ...
Wat bedoel je met "even wat aanpassingen"???

Ik heb namelijk een nieuwe laptop aangeschaft die draait op Windows 7. Op de oude onder XP liep OnRoute goed. Wat zijn de problemen???
cu on the road
Hans V.

Re: On Route

Bericht door Hans V. »

@ Cloesoo:

Ik had Servicepack 1 nodig. Daarbij heb ik de aanwijzingen gevolgd zoals die worden gegeven op:

http://www.onroute.nl/page/faq/67/4" opent="in(nieuw);venster;

Daarna liep het allemaal prima.

N.B. Vooral Onroute NIET starten voordat het Servicepack is geïnstalleerd.
Succes!
stxrider

Re: On Route

Bericht door stxrider »

RonalT schreef:Zijn jullie nog nooit zandwegen ingestuurd door de motorkaart?
Mijn ervaring is dat er veel onverharde wegen als verharde (groene) weg wordt aangegeven. Misschien dat Koen het eens kan proberen.

Rij van het Belgische Horendonk naar Schijf (NL) en ga linksaf het weggetje Dondersteen in. (op de hoek staat een kappelletje). Volg deze weg. Op de motorkaart is het een groene lijn die uitkomt op de Achtmaalsebaan.
Maar als je dit probeer, rij dan voorzichtig. Want als je 600 mtr in Nederland ben eindig je in een bietenveld. De weg is maar 1200 mtr lang en je kan dan links of rechts een zandweg in.

En zo kan ik nog heel wat voorbeelden opnemen. Soms een zandweg, dan weer gravel.....
Dat klopt, want ik ben ze ook tegen gekomen. In België is de kans dat je ze tegen komt vele malen groter daar doorgaande wegen door mooiere gebieden vaak van die lokale wegen zijn....... en soms ook nog voorzien van die fijne beton-platen :evil:
kempo.ben

Re: On Route

Bericht door kempo.ben »

Als ik dit zo allemaal lees lijkt het mij toch behoorlijk ingewikkeld...!

Is er ook een simpele alternatief om een leuke route te rijden via de navigatie?

Welke navigatie adviseren jullie.

gr
Ben Roos :wn1
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1469
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: On Route

Bericht door Henk Engberts »

Aan kempo.ben: Ik zelf heb de Garmin Zumo 660. Ga zelf eens na wat voor eisen je stelt aan navigatie apparatuur. Als je dit op een rijtje hebt zou je eens bij Waypoint kunnen gaan kijken voor verder advies. Op http://www.gps.nl" opent="in(nieuw);venster; kan je veel info vinden. Succes met je zoektocht.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
stxrider

Re: On Route

Bericht door stxrider »

kempo.ben schreef:Als ik dit zo allemaal lees lijkt het mij toch behoorlijk ingewikkeld...!

Is er ook een simpele alternatief om een leuke route te rijden via de navigatie?
Ja, een roadbook op de motor monteren = papieren navigatie :mrgreen:
Welke navigatie adviseren jullie.
Je moet voor je zelf afvragen waarvoor je hem gaat gebruiken, en wat is je budget?
- motorrijden
- wandelen
- geocaching = schatzoeken
- of een combinatie?

- Moet het apparaat een batterij hebben of niet zodat je hem ook voor het wandelen kan gebruiken etc
.

Lees je even in in die onderdelen, waar de apparaten voor staan.
RonalT

Re: On Route

Bericht door RonalT »

kempo.ben schreef:Als ik dit zo allemaal lees lijkt het mij toch behoorlijk ingewikkeld...!

Is er ook een simpele alternatief om een leuke route te rijden via de navigatie?

Welke navigatie adviseren jullie.
Als je geen ervaring met navigatiessytemen heb lijkt het allemaal ingewikkeld. Maar op zich is het allemaal niet zo heel moeilijk. Je moet er, vooral in het begin, wel even voor gaan zitten.

In principe is een route maken niet zo moeilijk.
Met het oude On-Route (2008 - 2009 dacht ik) wat Hans V. heeft gekocht is een computerprogramma wat een kaart op beeld tovert. In deze kaart kan je aangeven waar je vertrekken wil, waar je naar toe wil rijden en langs welke tussenpunten je wil rijden. Het programma berekend dan een route die je naar TomTom of Garmin kan sturen.

Het nieuwere On-Route is een kaart die zich nestelt in een kaarten beheerprogramma van Garmin. Dit programma heette Mapsource en dat is vervangen door Basecamp. In dit kaarten beheerprogramma is de kaart gewoon mooi zichtbaar.
In dit beheerprogramma kan je ook weer aangeven waar je wil vertrekken en waar je naar toe wil en langs welke tussenpunten je wil rijden. Het programma berekend dan afhankelijk van instellingen en route die je naar een Garmin toestel kan sturen.

In het kaarten beheerprogramma kunnen kaarten van Garmin staan, maar ook de On-Route kaart van Waypoint en de OpenStreetMap kaarten.
Ik heb er zelf een veelheid aan kaarten instaan, voor voetgangers - fietsers - motorrijders - automobilisten.
Voor Garmintoestellen zijn er namelijk kaarten voor allerlei doelgroepen.


En welk systeem we adviseren, geen idee. Wat wil je er mee.
De Tomtom kaart (eigenlijk TeleAtlas kaarten) worden geroemd om zijn compleetheid. Alles zou er op staan, inderdaad zo lang je op de meest doorgaande wegen blijf. Als je echt binnendoor ga rijden zitten er toch wel hiaten in. Vooral het feit dat vrij veel onverharde wegen als verhard worden aangegeven is voor ons als motorrijder niet zo leuk.

De Garminkaart heet CityNavigator (Navteq) en is wat minder compleet / actueel. Hij loopt wat meer achter met nieuwe (auto)snelwegen, woonwijken enzo.
Maar nu is deze kaart weer wat beter als je veel binnendoor rijdt. Voor de motorrijder misschien toch wel belangrijk.


En als je ga zoeken naar een toestel, kijk a.u.b. naar waterdichte toestellen. Ze zijn wel een heel stuk duurder, maar ook veel prettiger op de motor.
Een Garmin ZUMO of (de oudere) Streetpilot wordt compleet met allerlei bevestigingsmateriaal voor op de motor en in de auto. Evenals kabels enzo meer. Gewoon een compleet pakket.
Afhankelijk van type tussen de 299 tot 545 euro (zoeken kan best wat opleveren)

Een Tomtom Urban Rider wordt geleverd met bevestiging voor op de motor, maar verder zonder iets er bij (geen kabels of autohouder) op de motor maak je gebruik van de interne accu van de Tomtom.

Een TomTom Rider Pro wordt hetzelfde geleverd, alleen is er een Bluetooth headset Scala Rider aan toe gevoegd.

Bij beide Tomtom's kan je een actieve houder kopen voor 65 euro.

En dan is er als derde nog een set de TomTom Rider Pro Plus, deze heeft de actieve Motormontagesteun en voedingskabel en een Bluetooth headset Scala Rider.

Maar wil je deze drie ook nog in de auto gebruiken dan komt er nog een Autosteun incl. voeding van € 80 bij.

De tomtom-toestellen kosten tussen de 299 en 440 euro. En dan komt er bij de goedkoopste eventueel nog 140 euro bij en bij de duurste 80 euro.

Dus als je voor een goedkooptoestel voor in de auto en op de motor ga kost een Tomtom tussen de 440 en 520 euro, een Garmin tussen de 299 en 545 euro.

Voor op de motor heb je niet meer keus of je moet een autonavigatietoestel op de motor willen gebruiken, dan kan ik je een Otterbox aanbevelen om hem droog te houden....
Sommige doen het met boterhamzakjes o.i.d. :roll:

Zowel een On-Route info als wat toestelinfo (die hier eigenlijk niet thuis hoort.)
kempo.ben

Re: On Route

Bericht door kempo.ben »

Oké mannen bedankt voor de info, ik ga hier zeker mee aan de slag.

Ben Roos :brrr
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1469
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: On Route

Bericht door Henk Engberts »

Koen schreef:Henk,

je kunt de kaarten in mapsource overbrengen van de PC naar de Zumo en andersom.
Zo heb ik ook de OnRoute op de pc gezet, geen gehannes met sd-kaartje oid.
Koen: Heb ik geprobeerd maar kan de onroutemotorkaart niet overbrengen, er wordt een foutmelding gegeven dat de kaart niet is geinstalleerd op de pc. In Basecamp wordt de onroutemotorkaart wel weergegeven, maar dan moet de zumo aangeloten zijn op je pc.

Ik ga me er binnenkort nog wel verder in verdiepen.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”