Garmin Zumo met meer volume / hardere stemmen

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EricvZ
Honda NT700V
Berichten: 402
Lid geworden op: 03 sep 2009, 23:06
Locatie: Hoogvliet-RT (NL)
Contacteer:

Garmin Zumo met meer volume / hardere stemmen

Bericht door EricvZ »

Heb van de week m'n speakers in de helm opnieuw geplaatst omdat ik het geluid van de navigatie (Garmin Zumo 550) wat te zacht vond.

Had de speakers eerst tussen binnenhelm en wangstukken gemaakt maar het geluid werd te veel gedempt door het plastic achter het wangstuk, zat wel een gaatje in het plastic om het geluid door te laten, maar dat gaf geen goed resultaat, bij hogere snelheden steeds slechter verstaanbaar.

Omdat ik een helm (Givi HPS X-01) heb die ik zomers ook met een open kinstuk of helemaal geen kinstuk kan dragen en dan dus ook meer herrie doorlaat heb ik de speakers verplaatst en ze zitten nu in het wangstuk.
Dat scheelt al een heleboel in de verstaanbaarheid, echter heb ik dit nog niet met getest op de motor (omdat de toerrit werd afgelast ivm het weer :( )

In mijn zoektocht naar diverse oplossingen om het geluid van de Zumo nog harder te laten klinken kwam ik nog de volgende opties tegen :

GELUIDSBESTANDEN VOOR ZUMO MET HARDERE STEMMEN
http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=150

Inmiddels heb ik Claire met meer volume in haar stem op m'n Zumo gezet en ook dit helpt al want het geluid in de helm klinkt al harder.
(wederom nog niet op de motor getest).

Hier nog wat meer info op de site van Waypoint.
Info komt vaak van dezelfde meneer van de site van gps-expert van de link hierboven.

OPSCHROEVEN VAN GELUID VAN ZUMO STEMMEN
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13537

Andere opties zijn nog om een versterker te plaatsen tussen Zumo en je speakers.

VERSTERKERS VAN GELUID VOOR ZUMO / KOPTELEFOON
http://www.minatica.be/threads/43208-vo ... rmin-quest
http://www.motorcom.nl/CBShop_stereo_mo ... erker.aspx
http://www.cbshop.com/index.php?route=p ... uct_id=373

Wellicht hebben jullie er wat aan.
Laatst gewijzigd door EricvZ op 03 mei 2010, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Eric

Honda NSS350A Forza : 3/6/2021:0 -> 01/10/2023:750
Honda NT700VA Deauville : 5/9/2009:3835 -> 02/06/2021:72308
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Bericht door Stephan »

Handige links, Eric. We gaan ons er eens in verdiepen!
Mart

Bericht door Mart »

Eric,

Ik heb zelf een Schubert Concept helm en een headset van autocom, waar de Zumo 550 weer aan vast zit.
Ik weet van de handleiding van Autocom dat het op zich zeer belangrijk is dat de speakers op de exact juiste plaats zitten en wel dusdanig dat het centrum van de speakertjes precies voor je gehoorgang zit. Logisch ook wel want je helm bestaat bijna volledig uit isolerend schuim.
Aanvankelijk had ik ook ernstig problemen om mijn zo gewilde muziek te horen (telefoon via zumo en de "zumo-dame" voor navigatie gebruik ik nooit-navigatie doe ik op zicht en niet op geluid; navigatie is echter duidelijk genoeg, zelfs bij snelheden > 120), maar ik had duidelijk het boekje niet gelezen. Ik kreeg de welbekende afkorting RTFM naar mijn hoofd geslingerd door Notter en zo kwam ik erachter dat behalve de volumeinstelling in % er ook nog een gebruiksvriendelijker manier was om e.e.a. harder/zachter te zetten, namelijk door middel van de knopjes links op de Zumo. Wat een heerlijkheid, want het bleek dat het volume maar op een derde stond.
Ik heb sindsdien geen behoefte meer om het geluid te versterken, sterker nog, ik heb het volume op ongeveer 3/4 staan en dan ben ik nog machinedoof ook!!

Groet,
Mart
Jos
Honda NC750X DCT
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 dec 2008, 12:04
Locatie: Uden NL

Bericht door Jos »

Ik rijd ook al weer ruim drie jaar met de Zümo 550 rond en aan een half woord heb ik al genoeg.
Hangt ook af van het helmgeruis.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
bmwpiet

Re: Garmin Zumo met meer volume / hardere stemmen

Bericht door bmwpiet »

Bedankt, ik heb de hardere stem van Claire (of Truus) op mijn Zumo 550 gezet, ze is nu wel verstaanbaar. OOK met oordoppen (Alpine) in mijn oren.

Alleen de muziek is nog niet hoorbaar. Eens kijken of ik die sotfwarematig kan versterken door downloaden naar PC en te bewerken, bijvoorbeeld met Audacity (gratis progje)

In ieder geval bedankt voor de tip in je bericht.

bwm - en Deauville -Piet
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Garmin Zumo met meer volume / hardere stemmen

Bericht door Koen »

Piet,

misschien een domme tip, maar heb je via de mixer het volume van de audio wel vol open staan? Standaard staat dit op 80% en navigatiestem op 100%.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
bmwpiet

Re: Garmin Zumo met meer volume / hardere stemmen en muziek

Bericht door bmwpiet »

Jawel, die staat op 100% en de knoppen op het kastje ook.
Nu hoor ik Truus vrij goed, maar Bob Dylan in de verte. Ik hoor, dat er muziek draait, dat is alles.

En de luidsprekers zitten ter hoogte van mijn oor.

Ik heb een liedje met Audacity opgekrikt met 10 dB, dat lukt in ieder geval.
Op de PC klinkt het harder. Bij 20 dB gaat het oversturen. :(
Nu nog even op de Zumo uploaden en uitproberen. :D
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”