Ervaringen met communicatiesetjes tbv communicatie met duo

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Hans V.

Ervaringen met communicatiesetjes tbv communicatie met duo

Bericht door Hans V. »

Op het gevaar af dat ik iets over het hoofd zie wat ooit eerder op het forum is beschreven, zou ik willen vragen naar ervaringen met de diverse merken en types communicatiesetjes om onderweg met je passagier te kunnen spreken. Ik merk dat er grote verschillen bestaan in prijzen en mogelijkheden, zowel bedraad als draadloos. Maar wat zijn de ervaringen in de praktijk? En vooral: wie is erg tevreden met de kwaliteit en welk merk/type heeft hij of zij?
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Bericht door Geert »

Lees maar eens goed de diverse draadjes in dit subforum.
Er staat al heel veel info over de diverse communicatie setjes.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Ik heb hier een setje liggen maar doordat ik eigenlijk nooit met duo rij heb ik 't nog nooit gebruikt. Je mag 'm proberen als je wilt, 't is een goedkoop setje met draad en twee oortjes met microfoontje, je kunt 'm zo instellen dat je elkaar hoort of zo dat alleen de passagier de berijder hoort maar andersom niet (als je een praatgrage duo hebt is dat wellicht een goede instelling ;))
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Hans,

ik heb ervaringen met headsets en intercomsets van IMC (MIT 15) en headsets voor de ingebouwde intercom van mijn GL1500. De kwaliteit van de intercom ( de MIT-serie) is op zichzelf goed. Geluid is ok. De headsets zijn ook goed. Microfoons en speakers goed voor de prijs. Er is echter 1 groot nadeel. De bedrading is waardeloos. Veel draadbreuk gehad. Nooit meer spul van IMC.

Daarnaast heb ik ervaring met Autocom. Geluid goed en ook op hoge snelheid nog verstaanbaar. Autocom behoort tot de betere merken.
Ik heb 2 verschillende systemen gehad. Beiden met bekabeling. Over beide systemen waren we dik tevreden. Het huidige systeem heeft wel iets last van windgeruis. Ik moet nog wat doen aan een betere afscherming van onze microfoons.

Een ander merk dat hoog aangeschreven is, is Baehr. De systemen liggen qua prijs boven die van Autocom.

Nadeel van een system met kabels is dat je altijd met kabels moet werken. Ook is er altijd kans op draadbreuk. Ook bij de duurdere systemen.

Het nadeel van kabels heb je niet bij BlueTooth. Met BT moet je altijd zorgen voor opgelade accucellen. Ik weet niet of er mensen zijn die bij lang toeren wel eens zonder stroom komen te zitten.
Nadeel van BT is misschien dat je wel eens een probleem hebt met het pairen van de headsets met je systeem. Anderen kunnen wellicht daarover meer vertellen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Ed, hartelijk dank voor je uitgebreide informatie. Daar kan ik mee verder.
Koen, sympathiek aanbod. Is jouw setje ook van een door Ed genoemd merk? Ongeacht het merk wil ik overigens graag van je aanbod gebruik maken. Zou je het kunnen versturen in een pakketje?
(Uiteraard zijn de verzendkosten voor mijn rekening)
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Bericht door Catbustingdog »

Hoi,
zelf werk ik momenteel met een "scala Rider Q2" van "Cardo".

Vroeger gebruikter ik de "Starcom1 Advance" (engelse makelij).
Deze functioneerde zeer goed, maar zoals Ed al aanhaalde blijf je steeds met kabeltjes knoeien, en kan je wel eens last hebben van kabelbreuk of, en dat vooral "ontzette" plug's. Tevens heb je dus een "unit" ter grootte van een pakje sigaretten dat vast in de motorfiets moet ingebouwd worden en waarop de kabels worden aangesloten: GPS - MP - intercom ...

De scala rider op zijn beurt werkt met BT. Je moet inderdaad zorgen voor het opladen van de accu's in de toestelletjes, wat op zich geen probleem schept als je maar een oplaadtoestel en een stopcontakt in de buurt hebt.

Eens opgeladen blijven die accu's best lang goed, hangt er van af hoeveel je onderweg praat. Het systeem schakelt zichzelf uit na een poosje geen gebabbel en schakelt terug aan zodra er weer iets gezegd wordt. Nadeel : bij erg vlugge praters gaat soms het (de) eerste woord(en) de mist in.

Na meer dan 9 uur op de motor was de accu nog altijd OK want de toestelletjes werkten nog steeds...
Laatst gewijzigd door Catbustingdog op 13 okt 2010, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Bericht door Geert »

Hoi Hans,

Wij hebben een setje van Cardo, de scalateamrider XL. XL staat voor een verlengde microfoonhals weke aangeraden wordt voor systeemhelmen.

Het setje werkt draadloos via bluetooth, en bevalt ons prima.
Voor een dagje toeren laden we het thuis op en gaat dan de hele dag mee, ik verwacht zelfs dat het wel 2 dagen meegaat voordat je het weer moet opladen.
Montage op onze systeemhelmen, Nolan, ging ook zonder problemen.
Verder krijg ik de routeinstructies vanaf mijn Zumo ook probleemloos binnen, wel is het zo dat als je praat met je duo, de verbinden wegvalt op het moment dat de zumo iets gaat zeggen, de duo hoort het wegvallen via een pieptoontje.
Wij hebben geen ervaring met een bedraade set zoals b.v. autocom.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi Hans,

Let er op dat je een systeem neemt met 2 speakers. Er zijn er nl. ook met maar 1 speaker.Die zijn wel goedkoper maar hierdoor zul je de instructies waarschijnlijk minder goed horen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Mannen, alvast dank voor de vele tips en suggesties en de nuttige informatie. Dat is nou precies wat dit forum zo bruikbaar én zo sympathiek maakt!
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Wij hebben de Mit30. Dit is een systeem met bedrading.
Gekocht vanwege de prijs €100,00
De bedrading kan een probleem zijn, maar als de bedrading het laat afweten is dit meestal dicht bij de stekker.
Ik heb dit nu eenmaal gehad en dat heb ik opgelost door de verlengkabel te solderen aan de headset.

Ik ben tevreden met deze intercom.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Hans,

't setje (merkloos...) zit in een envelop in m'n topkoffer, als ik het niet vergeet gaat ie dus morgen op de post. Kwam er wel achter, nadat ik de envelop zorgvuldig had dichtgeplakt, dat er een kussentje (volgens de handleiding "windscherm") voor op de microfoon naast was gevallen. Je zult het er dus met eentje minder moeten doen ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Fijn Koen, alvast bedankt voor de moeite. Ik zal je tzt laten weten wat we er van vinden. Groet!
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Koen, het setje is in goede conditie in Gemert gearriveerd. (Anita dacht natuurlijk meteen dat het een verjaardagskadootje was, ha ha.)
Ben benieuwd hoe het bevalt. Mocht het zo zijn dat we uiteindelijk voor iets anders gaan kiezen, dan zorg ik dat het goed verpakt naar je terugkomt. Groet!
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Vandaag voor het eerst op een langere rit communicatie met de duo kunnen testen. We gebruiken een Albrecht set (niet draadloos) en zijn erg tevreden over de kwaliteit. Het is een aanwinst om met elkaar te kunnen praten in plaats van stomp- en wijs- en knijptaal. Wel merkte ik dat het heel belangrijk is dat de speakertjes in de helm op precies de juiste positie zitten. Anders is het geluid minder goed (vooral bij hogere snelheden) of krijg je pijn aan je oren (als het speakerkussentje niet goed zit of zelfs een dubbelgevouwen randje heeft).
Al met al heeft deze uitbreiding van onze motoruitrusting deze toch al prachtige dag (toertocht langs de Duitse grens) nóg mooier gemaakt!

(Nogmaals) thanx Stephan & Claudia. :D
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Bericht door Stephan »

Graag gedaan! We zijn blij om te horen dat het setje een goede bestemming heeft gekregen. :D
...back in town! :up
Henk L

Draadloos

Bericht door Henk L »

Kijk even op deze site
dealextreme.com/p/bt-interphone-handsfree-bluetooth-for-motorcycle-and-skiing-helmet-2-piece-set-35612

Duurt 2 tot 4 weken voor je het thuisgestuurd krijgt.

Ook versterkers stereo voor motoren wel even goed zoekken

Shipping free
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Site lijkt me niet helemaal ok. Stuurt ongevraagd meer mee dan je ziet.
(volgens onze beschermingssoftware op de zaak)
:(
Henk L

Bericht door Henk L »

Ik heb deze tip ook gekregen van iemand van mijn werk, en toen ook iets besteld, usb lader, en beschermhoes, voor mijn navigatie op de motor. keurig binnen gekregen. duurde 3 weken toen ik het binnen kreeg, en geen extra kosten. shipping free. Vooral de prijs staat mij wel aan, deze staat in dollars en euro,s.
Gebruikersavatar
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 mar 2009, 14:00
Locatie: Leeuwarden (NL)
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

ik heb 22-3-2011 deze besteld, nog geen 33 euro incl verzend. kijken of en wat het is.
verzending is gratis, dus werkt hij goed met zumo en gsm, dan bestel in een Tweede voor de bijrijder

BT Interphone + Handsfree Bluetooth for Motorcycle and Skiing Helmet (5-Hour Talk/200-Hour Standby
http://www.dealextreme.com/p/bt-interph ... ndby-35614


[/img]
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Ben benieuwd naar je bevindingen, lijkt qua model een beetje op de Scala Rider, maar inderdaad een heel stuk goedkoper. Zou mooi zijn als de kwaliteit toch goed zou zijn.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
stxrider

Bericht door stxrider »

Kwaliteit is goed, maar volgens mij niet te pairen met een Cardo "scala" rider. Mijn collega heeft hem. Ik ben benieuwd wat de handleiding zegt over het pairen / koppelen van een andere intercom.

Ik :? twijfel, want als je hem koop moet hij voor mij ook de mogelijkheid geven om te pairen.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Voor mij zou het alleen van belang zijn of ie te koppelen is aan GSM en navigatie, als dat werkt en de kwaliteit is goed dan is het absoluut de overweging waard.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 mar 2009, 14:00
Locatie: Leeuwarden (NL)
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

we wachten af.. in eerste instantie heb ik hem gekocht voor de koppeling met de gsm en even eventueel met de zumo (voor muziek)

In de omschrijving staat wel:
Maximum talking range 100 meters between two BT interphones, real two-way wireless.
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
Henk L

Re: Ervaringen met communicatiesetjes tbv communicatie met d

Bericht door Henk L »

Nadat ik eerder dealextreme.com/p/bt-interphone-handsfree-bluetooth-for-motorcycle-and-skiing-helmet-2-piece-set-35612
bij jullie bekend maakte heb ik hem binnen gekregen en ondertussen ook al mee gereden.
Duurde 3 weken maar had er vertrouwen op dat dit binnen kwam. Ik heb hier meerdere keren artikelen besteld en deze zijn ook altijd binnen gekomen.
vrijdag binnen gekregen, eerst een hele nacht aan een usb lader er zitten 2 usb laders bij, maar niet in dit land te gebruiken (rare stekker) maar elke usb oplader is mogelijk dus we hebben ze aan de opladers van de mobiel gehangen.
Dan het paren met de telefoon, echt een fluitje van een euro cent geen enkel probleem met een mijn nieuwe desire HD en de oude samsung van mijn vriendin.
De gebruiks aanwijzing is in het engels en duidelijk.
onderling praten moet je even met elkaar afstemmen, gewoon door de aanuitknop korte keren in te drukken, zo vind je elkaar makkelijk.
Het inbouwen is ook simpel, een klein houdertje klemmen om de rant van je helm, en dan het kastje er op klikken.
De Bt is helemaal van rubber en kan tegen water en een stootje totaal waterdicht usb goed af te sluiten met rubber dop.
Bij 80 km per uur zeer goed te verstaan.
Bij 120 ook wel, maar je hebt de neiging om harder te gaan praten dit is vervelend voor de ontvanger, het geluid word dan te schel.
We hebben ongeveer 5.30 uur mee gereden zonder te herladen, in het boekje staat 7 uur haalbaar, ik denk dat dit wel klopt.
Als de telefoon gaat laat maar gewoon rinkelen, deze gaat na 5 sec neemt de Bt kastje gewoon uit zijn eigen op en het geluid gaat uit en je kan spreken.
Mp3 kan je inpluggen, maar kan je niet meer spreken.
Of via BT mp3 of navigatie dan werkt de telefoon functie nog wel
Nog gelijk een tip van mij!!! Ik heb oordopjes gekocht bij de kijkshop merk alpine kosten daar maar 9 euro, bij motor port rond de 25 euro. Ik heb de partyplug gekocht en gereden met en zonder de plugs in mijn oren, met de BT heeft dit het volgende resultaat.
Het wind geruis neemt af, als je 120 rijdt en ongeveer 2000 herts aan rijgeluiden in je helm hebt nemen deze doppen ongeveer 26,8 dB
af, dit is een verademing voor je oren. Het bijkomende geluk is dat je de stem van je partner beter kan horen, dit komt door het filter in deze oordoppen. Dus echt een aanrader.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en wens jullie veel rij plezier
Vragen mag altijd. Gr :brrr :apl Henk
Laatst gewijzigd door Henk L op 30 apr 2011, 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Ervaringen met communicatiesetjes tbv communicatie met d

Bericht door Koen »

Klinkt goed!
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Ervaringen met communicatiesetjes tbv communicatie met d

Bericht door Geert »

Dit setje lijkt verdacht veel op de cardo scala die wij hebben.
Als je wat googelt naar BT Interphone kom je toch veel andere modellen van Interphone tegen.

Wat hier trouwens aangeboden wordt is een enkele set, dus geen intercom met duo.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Henk L

Re: Ervaringen met communicatiesetjes tbv communicatie met d

Bericht door Henk L »

Voor mensen die duo rijden en in het bezit zijn van een Android mobiel is dit een uitkomst.

De rest wijst vanzelf.

https://market.android.com/details?id=c ... rch_result

Gr Henk :be
M.Schulte

Re: Ervaringen met communicatiesetjes tbv communicatie met d

Bericht door M.Schulte »

Hmmmm "even" een verloopkabeltje maken voor mijn headset, mijn motormaatje ook zo'n headsetje en we kunnen onderweg overleggen.....

Wist niet dat dat bestond.

Goede tip. :up

Groeten Marco.
stxrider

Re: Ervaringen met communicatiesetjes tbv communicatie met d

Bericht door stxrider »

Heeft iemand al ervaring met de G4 - systeem van Cardo?
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Ervaringen met communicatiesetjes tbv communicatie met d

Bericht door ikkieman »

Komend weekend ga ik de Q2 van Ellen inruilen op een G4. Kennelijk praat m'n SRC niet met de normale Q2, maar wel met de G4. Aan het eind van de overijsselrit kan ik het je vertellen, STXrider.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”