Garmin of Tomtom rider3?

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
m@rtijn

Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door m@rtijn »

dag mede motoristen,

Ik ben aan het overwegen om een navigatie op de motor aan te schaffen. Laatst gereden met iemand met navi en wat was dat heeeeerlijk. Ik had altijd nog nostalgisch gevoel van: motorrijden doe je met kaart. Maar dat is behoorlijk achterhaald.

Maar nu de keuze. Ik weet zoveel mensen zoveel meningen.
Ik lees enthousiaste verhalen over garmin. Toch de koning van motornavi als ik het lees. Maar...de nieuwe tomtom rider 3 of urban krijgt ook goede kritieken.

mijn eisen zijn:

1. makkelijk te bedienen
2. makkelijk routes te downloaden/maken
3. goede prijs/kwaliteit

Graag hoor ik van jullie gebruikerservaringen. De keuze moet ik dadelijk zelf maken. :brrr
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Koen »

Wat een toeval dat er net 17 HDC-ers bij Waypoint alles hebben geleerd over deze vraag.
Wat mij is bijgebleven:
- TomTom is marktleider bij autonavigatie omdat de systemen er gewoon heel goed in zijn om je van A naar B te brengen
- De autonavigatie is waterdicht gemaakt zodat ie op de motor kan
- TomTom levert het apparaat en wat randapparatuur, maar software voor het maken van routes e.d. ontbreekt
- Qua software is Tyre op de markt gebracht door derden, niet door TomTom. Dat maakt het programma niet slecht, maar het mist inbreng van de fabrikant

- Garmin is van oorsprong een merk voor nautische navigatie-apparatuur (stootbestendig en waterdicht), later werd de markt uitgebreid naar motornavigatie met de Streetpilot-serie.
- Garmin icm MapSource of BaseCamp biedt wat je nodig hebt om routes te maken, aan te passen, op te slaan en te rijden.

Een andere opmerking van onze cursusleider was:"Van elke 100 motornavigaties die verkocht worden, zijn er 98 Garmin."

TomTom is met name geschikt voor zakelijk gebruik, A naar B navigatie. Garmin biedt meer mogelijkheden voor de recreatieve rijder.

Om puntsgewijs in te gaan op je 3 eisen:
Makkelijk te bedienen: beiden werken met intuïtief te bedienen touchscreens. Omdat Garmin iets meer mogelijkheden biedt zul je je er misschien iets meer in moeten verdiepen, tip: gebruik niet de handleiding van garmin zelf, maar bv. de handleiding die Waypoint heeft geschreven. Die is uitgebreider.

Makkelijk routes te maken/downloaden: Als het gaat om maken van routes e.d. gebruik je bij Garmin de PC en het programma MapSource of BaseCamp. Bij TomTom maak je de routes e.d. op het apparaat zelf of in het externe programma Tyre. Ik heb daar geen ervaring mee dus weet niet of dat gemakkelijk gaat of niet.

Prijs/kwaliteitverhouding: Garmin is duurder in aanschaf maar biedt meer mogelijkheden. Of die meer mogelijkheden onder kwaliteit vallen hangt ervan af of je ze nodig hebt/gebruikt.

Daarmee komen we weer terug op het begin van onze waypoint-cursus: de juiste navigatie is afhankelijk van de vraag "wat wil je ermee?"
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
m@rtijn

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door m@rtijn »

dag Koen,

Bedankt voor je heldere toelichting. Het verlicht het maken van de keuze. Kennis is immers ( voor mij) de basis. Ik heb zelf tomtom in de auto en ben daar heel tevreden mee, maar inderdaad, motornavi is wat anders. Ik vraag me wel af hoeveel routes ikzelf helemaal ga voorbereiden achter de PC. Daar ontbreekt mij de tijd (en de zin) voor. Er zijn zoveel goede routes verkrijgbaar.

Bij Tomtom is er de mogelijkheid om in fases te investeren. De urban als basis (€250) iets later de motormount (€65,-) en nog later een helm met bluetooth.

Ach ja...zo heb ik het ook met de aanschaf van de Deauf gedaan. Eerst de motor, later het verhoogde scher, verlengde spiegels, binnentassen. Ook geinvesteerd in ander motorpak en nieuwe helm voor mijn vrouw (die voornamelijk op de Deauf rijdt). Alles een voor een.

Maar iemand ervaring met de nieuwe Tomtom rider?
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14073
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Marcel »

Ik heb weinig op het relaas van Koen aan te merken.

Volgens mij is Garmin wereldwijd marktleider. Je kunt je (motor)navigatie dan ook in bijv. US gebruiken.
Dat zie ik met Tom Tom nog niet zo snel gebeuren.
Tom Tom is toevallig Nederlands en daarom zijn we er allemaal enthousiast over (Oranjegevoel?).

Persoonlijk zou ik zelf sparen voor een systeem dat aan al je wensen voldoet in plaats van zaken in delen aan te schaffen.
En ja, dan is het een hoop geld.
Aan de andere kant heb je er dan vaak ook weer jaren plezier van.
Tenzij je een gadgetsfreak bent, dan wil je altijd het nieuwste van het nieuwste.

Succes met je keuze.
Mij bevalt de Zumo 660 in ieder geval uitstekend.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
BertG

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door BertG »

En een Garmin voor op de motor kun je prima in de auto gebruiken.
Een TomTom uit de auto is minder geschikt voor op de motor.
Dan is de aanschafprijs ineens deelbaar door twee en makkelijker te verantwoorden aan moeder de vrouw. :en1

Ik heb een auto met veel extra opties maar geen navigatie. Dat maakte de auto minder aantrekkelijk voor velen maar interessant voor mij.
Veel standaard dubbel-din radios met navigatie van VW/Audi/Seat/Ford worden geroofd als waren ze van goud. Soms zelfs twee keer kort na elkaar.
Doe mij maar een los setje dat ik alleen meeneem als het echt nodig is.

En was het niet ook zo dat je met Garmin routes kon maken over onbestaande 'paden' wat TomTom niet kon?
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door roelof »

een systeem wat portable is is ook makkelijk te updaten en dat kon met een vast systeem in de auto wel eens erg duur zijn. :cf1
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14073
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Marcel »

Het gaat hierbij om het updaten van het kaartmateriaal. Via de auto-dealer kan dat aardig in de papieren lopen. Kaartmateriaal is duur.
Prijs Numaps Lifetime voor Garmin ligt rond de 100 euro en gaat gedurende de gehele levensduur van het apparaat mee.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Frank »

Zelf altijd met tomtom gereden, ben overgestapt naar Garmin en ben daar zeeeeer te vreden over.

Voor mijn werk gebruik ik gewoon Tomtom, puur voor van A naar B.

Succes met je beslissing nemen! :wn1
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Koen »

mp1963 schreef:Het gaat hierbij om het updaten van het kaartmateriaal. Via de auto-dealer kan dat aardig in de papieren lopen. Kaartmateriaal is duur.
Prijs Numaps Lifetime voor Garmin ligt rond de 100 euro en gaat gedurende de gehele levensduur van het apparaat mee.
Heeft er ook mee te maken dat je een ingebouwd navigatiesysteem wat vaak met een CD of DVD werkt niet kunt updaten of gedeeltelijk kunt bijwerken. Enige optie is een nieuwe volledige CD/DVD met alle informatie erop. En inderdaad, dat is duur.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 mar 2009, 14:00
Locatie: Leeuwarden (NL)
Contacteer:

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Gerard (GTB) »

om de keuze makkelijker te maken, :oops: :en1

Op de motor gebruik ik Garmin zumo 660:
voor de motorroutes, omdat TomTom niet zoveel route punten aan kan (de meester routes hebben toch wel erg veel routepunten).
Routes zijn wel om te zetten naar max "48" route punten. Maar je krijgt altijd een andere route dan de voorrijder.
Tevens kan je het herberekenen kan je niet uitzetten)

In de auto gebruik ik TomTom:
Omdat ik in de garmin niet heb kunnen vinden hoe ik stuk van de route kan uitsluiten. bv. de n48 ligt open, en dan kan ik in tomtom zeggen vermijd de N48. (dit kan op elk moment tijdens de route)
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
BertG

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door BertG »

Maar als je een route met een Garmin rijdt en de N48 ligt open verplicht de Garmin je toch niet om de routepunten op de N48 gereden te hebben?
(als ik het goed begrijp met je bij een Garmin zelf zien hoe je 'om' de N48 heen komt)

Er was toch wel iets met TomTom dat je een ingesteld routepunt 'bezocht' moest hebben voordat TomTom een volgend routepunt aandeed,
dacht ik begrepen te hebben?
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14073
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Marcel »

Die functie heb ik niet terug kunnen vinden in de Zumo.
Je kan natuurlijk wel een route plannen in Mapsource en hierbij een bepaalde weg vermijden door het verslepen van de routepunten (handig zo'n cursus ;) ) Daarnaast heeft de Zumo een functie "Omrijden". Kom je bij een afgesloten weg, dan druk je op omrijden. Daarna wordt de route verderop weer opgepikt.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Koen »

Wat Bert beschrijft klinkt als de functie "herberekenen". Bij Garmin kun je die uitzetten, waardoor de route automatisch wordt opgepikt na een omweg (de omweg moet je dan wel zelf bepalen, je krijgt geen routeaanwijzingen omdat die omweg niet tot de route behoort) zodra het apparaat "ziet" dat je weer op de route terug bent. Bij TomTom zou je dan eerst worden teruggestuurd naar de gemiste routepunten voordat je door kunt gaan.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 mar 2009, 14:00
Locatie: Leeuwarden (NL)
Contacteer:

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Gerard (GTB) »

Het handige van tomtom vindt ik als ik even geen zin heb in snelweg heb, dan kies ik die optie en tomtom brengt me naar de bestemming zonder over die weg te gaan. Als ik met Garmin omrijden kies, dan slaat hij een klein stukje van de weg over, en stuurt je daarna weer na die weg "b.v. de n48"

Nog een voorbeeld.
Als ik voor het werk in de spits naar Wageningen ga dat geef ik in tomtom aan vermijden "Zwolle" en hij laat me door de polder rijden. De Garmin zou ik een extra routepunt in bv kampen fozo moeten aanmaken om door de polder te rijden.

Het is een optie die ik regelmatig gebruik, ook bij een standaard route, een stukje weg vermijden en je rijd zo via een andere weg naar de bestemming.

Zo hebben ze beide hun voors en tegens.
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
Cloesoo BE
Honda NT700V
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 aug 2008, 19:48
Locatie: Limburg

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Cloesoo BE »

TomTom maakt eigenlijk een opeenvolging van kleine routes van punt naar punt. Wijk je af van de voorgestelde route volgt er automatisch een herberekening naar het volgende iet bezcchte punt. Kan je om een of andere reden dat punt niet aandoen moet je in de reisplanner van het toestel dat punt als "bezocht" markeren.
Routes kan je zowel op het toestel zelf (via de reisplanner) als via het programma Tyre maken. Tyre is niet slecht en vrij simpel om te gebruiken maar Mapsource heeft meer mogelijkheden.
cu on the road
m@rtijn

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door m@rtijn »

Mijn basisgevoel zegt dat Garmin de betere keuze is. Meer ervaring, meer opties.
Als 98 vd 100 een Garmin koopt zal het wel niet voor niets zijn.

Het is ook altijd lastig om in de toekomst te kijken. Mijn vrouw rijdt nu ook weer meer, dus gaan we wellicht verdere ritten maken.

Ik laat weten als ik iets gekocht heb. Binnenkort jarig, dus wellicht wat geld vragen en dan een juiste keuze maken.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Ed Vissers »

m@rtijn schreef:dag mede motoristen,

Ik ben aan het overwegen om een navigatie op de motor aan te schaffen. Laatst gereden met iemand met navi en wat was dat heeeeerlijk. Ik had altijd nog nostalgisch gevoel van: motorrijden doe je met kaart. Maar dat is behoorlijk achterhaald.

Maar nu de keuze. Ik weet zoveel mensen zoveel meningen.
Ik lees enthousiaste verhalen over garmin. Toch de koning van motornavi als ik het lees. Maar...de nieuwe tomtom rider 3 of urban krijgt ook goede kritieken.

mijn eisen zijn:

1. makkelijk te bedienen
2. makkelijk routes te downloaden/maken
3. goede prijs/kwaliteit

Graag hoor ik van jullie gebruikerservaringen. De keuze moet ik dadelijk zelf maken. :brrr
Martijn,

ik kom even terug op je eisen...

Makkelijk te bedienen. Dat geldt voor zowel een TomTom als voor een Garmin. Dus geen echte winnaar.

Makkelijk routes downloaden.
Dat kan voor zowel Garmin als TomTom. Bij Garmin gebruik je Mapsource. Bij TomTom gebruik je thirdparty-software nl Tyre. Dat levert wel de beperking op dat je aan een max van 48 routepunten bent gebonden. Is dat echt zo? Nee. Niet helemaal. Als je route nl meer routepunten bevat dan knipt Tyre de route in meer delen. Daar is mee te leven. Is hier sprake van een echte winnaar? Nee. Als je echter een route rijdt met een groep dan zal die groep een voorrijder kennen. Wijkt jouw route fractioneel af dan is dat met een Garmin helemaal geen probleem. Gewoon volgen. TomTom zal je echter naar het routepunt leiden dat je hebt gemist en blijft dat hardnekkig doen tot je dat routepunt hebt aangemerkt als gepasseerd ( in ieder geval in woorden met een soortgelijke strekking) dat moet je wel al rijdend doen. Hier is de Garmin dus wel winnaar.

Routes maken? Dat gaat met zowel Mapsource als met Tyre dus ook hier geen echte winnaar.

Goede prijs/kwaliteit.
Dat is niet zo maar te beantwoorden. Veel hangt af wat je nog nodig hebt aan bevestigingsmaterialen etc..
Daarnaast moet je ook nog eventueel meewegen of je, als je met een dua rijdt, je GPS wilt aansluiten op je intercomsysteem. Wat heb je dan nog allemaal nodig? Een voorbeeld:
Zelf rij ik met een Zumo660. Ik heb een Autocom bedraad intercom systeem. Het geluid dat de Zumo660 aan mijn Autocom doorgeeft is zwak. Daar moet een versterker tussen. Dat kost wel een kleine € 100 extra. Hoe dat zit met een TomTom weet ik niet maar het is goed om je daar eventueel op te oriënteren.

Wil je bellen tijdens het rijden? Wat is er voor extra materiaal nodig?


Naast bovenstaande punten is er ook nog de afleesbaarheid van het scherm. Hoe zit dat bij de GArmins en hoe zit dat bij de TomToms? Een slecht leesbaar scherm agv wat direct zonlicht is wel vervelend. Mijn Zumo660 geeft altijd redelijk tot zeer goed beeld. Van de TomTom weet ik het niet.

Over andere zaken zoals secundair gebruik in blik is al geschreven.

Dan nog iets wat ook belangrijk is. De meeste motorrijders gebruiken Garmin. Heb je een probleempje met een Garmin zal je klankbord op de diverse forums wel wat groter zijn dan bij een TomTom.

Ik weet niet of ik het zo makkelijker voor je heb gemaakt :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14073
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Marcel »

Ik reageer even op het communicatiesysteem dat Ed beschrijft.

Zelf gebruik ik N-Com van Nolan hetgeen ingebouwd kan worden in een Nolan helm.
Andere gebruiken Scala rider of Interphone. Al deze systemen werken via Bluetooth. Hiervoor is geen versterker nodig.
Hetgeen Ed gebruikt is kwalitatatief goed maar inmiddels achterhaald qua prijs-kwaliteitverhouding door de beschreven systemen.

Als je alleen geluid op je helm wilt hebben, dus niet wil bellen of met een duo wil beppen, dan kun je de zumo 660 ook bedraad aansluiten. Simpel headsetje inbouwen voor 3 tientjes.
Tijdens de laatste tour heb ik dit met een andere helm getest en het werkt prima.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
m@rtijn

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door m@rtijn »

Ik heb me ingeschreven voor een informatieavond over mapsource en Garmin bij 'n deaufclub in Belgie. Lijkt me zeer interessant.

Garmin is meest gebruikte systeem, wat dat betreft natuurlijk veel meer klankborden. Altijd wenselijk.

Bedankt voor de heldere info.
m@rtijn

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door m@rtijn »

ik heb mijn ei gelegd. Na nog wat speurwerk besloten voor nieuwe Rider 3. Besteld via TomTom. Nu €299,- met carmount en 45 landen! Geen headset en geen motormount met stroom. Die kan ik later nog bestellen. Maar op mijn wensenlijsten staat nieuwe helm met ingebouwde headset!

Ik heb eerst programma Tyre (gratis) gedownloadt. Dat werkt prima. Je kunt uitstekend Garmin routes downloaden en omzetten en zelf routes maken. Ik ken de beperkingen tov Garmin, maar de rider krijgt verder prima beoordelingen op het web. Uiteraard altijd voor- en tegenstanders. Maar we gaan eens aan de slag ermee.

Bedankt voor alle waardevolle tips
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14073
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door Marcel »

Veel plezier gewenst met je Tom Tom.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
stxrider

Re: Garmin of Tomtom rider3?

Bericht door stxrider »

m@rtijn schreef:Geen headset en geen motormount met stroom. Die kan ik later nog bestellen. Maar op mijn wensenlijsten staat nieuwe helm met ingebouwde headset!
Als je de motormount aanschaft, dan moet je die zeker met stroomvoorziening nemen. Mocht je buitenlandse trips ondernemen, dan ben je soms langer onderweg dan dat de batterij aan kan. Geldt ook voor de Garmin, maar die heeft standaard stroomvoorziening.
Ik heb eerst programma Tyre (gratis) gedownloadt.
Zit dat programma tegenwoordig niet standaard bij de TT software ingebouwd? Maar je hebt hem geloof ik nog niet hè...

Nou veel plezier met je aankoop.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”