Basecamp

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Basecamp

Bericht door Ed Vissers »

Het Garmin-programma Basecamp wordt al genoemd als de opvolger van Mapsource. Zijn er al mensen met ervaringen met Basecamp en zo ja wat is jullie mening?

Zelf ben ik nog aan het ontdekken. Ik loop er nog niet warm voor :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
PA1BEN

Re: Basecamp

Bericht door PA1BEN »

Hallo Ed,
Als gebruiker van een Applecomputer heb ik geen keus, het is Basecamp of niets.
Mijn ervaringen met Mapsource gaan terug naar de tijd van de Streetpilot 1 en het voornaamste wat ik in het huidige Basecamp 'mis' is de mogelijkheid stukjes kaart naar het navigatieapparaat te sturen. Toen was de geheugencapaciteit van de Streetpilot 1 nog erg beperkt, met de huidige navigatieapparatuur en de veel grotere, uitbreidbare, geheugencapaciteit is aan die mogelijkheid natuurlijk geen behoefte meer.
stxrider

Re: Basecamp

Bericht door stxrider »

PA1BEN schreef:Mijn ervaringen met Mapsource gaan terug naar de tijd van de Streetpilot 1
:vrb Streetpilot 1?

Van, welk jaar,wanneer bij jij dan gebruiker, welke Mapsource versie?
PA1BEN

Re: Basecamp

Bericht door PA1BEN »

Alhoewel ik het niet zeker weet denk ik dat die eerste versie van de Streetpilot (zonder vermelding van versienummer) in 1998 in Nederland op de markt gebracht is. Dan heb ik hem ook in dat zelfde jaar bij Correct in Rotterdam gekocht.

Met die Streetpilot kon je alleen routes rijden, zoals wij nu ook doen. Je kon niet, als je eenmaal onderweg was, van A naar B navigeren. Daarmee zat herberekenen van de route er ook niet in.

Voor APRS was hij ideaal, er zat namelijk een in- en uitgang van de GPS-data op. Je moest daarvoor wel een peperdure Garminkabel met connector opofferen omdat de door Garmin gebruikte connector nergens los te koop was.

Die Streetpilot heb ik niet meer, zes jaar geleden heb ik 'm aan een vriend gegeven, inclusief de bijbehorende software en het kaartmateriaal. Als ik hem binnenkort zie zal ik naar het versienummer van die Mapsource vragen.
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Basecamp

Bericht door Geert »

Ed Vissers schreef:Het Garmin-programma Basecamp wordt al genoemd als de opvolger van Mapsource. Zijn er al mensen met ervaringen met Basecamp en zo ja wat is jullie mening?

Zelf ben ik nog aan het ontdekken. Ik loop er nog niet warm voor :)
Ed.
Ik ben er ook al even mee aan het stoeien en heb hetzelfde als jij, ben er nog niet warm voor. :sh
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Basecamp

Bericht door Catbustingdog »

Ik ben ook al zo ongeveer 2 maanden met Basecamp aan het "knoeien".
Een (klein) aantal zaken heb ik al onder de knie, maar mijn favoriete tool is het in ieder geval nog niet!
Er blijven nog gewoon te veel vraagtekens ... :crs :crs :crs
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Felix

Re: Basecamp

Bericht door Felix »

Hier uitleg dat ik vandaag kreeg via mail dat er 3 filmpjes over basecamp op YouTube staan






Openen van gedownloade route:



Filmpjes zijn van GarminTV waar ik automatisch mail van krijg als er nieuws is.

Gr, ;)
Daniel.
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 03 okt 2011, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Links naar filmpjes gewijzigd
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Basecamp

Bericht door Catbustingdog »

leuk!
Ik heb deze filmpjes gezien : erg verhelderend morgen in ieder geval effe oefenen!
Bedankt voor de hint ...
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
RonalT

Re: Basecamp

Bericht door RonalT »

Ook ik ben een Mapsource gebruiker en kan ook niet wennen aan Basecamp.
Door de totaal verschillende werking van de programma's zal de Mapsource gebruiker er lang over doen om over te schakelen.
Een nieuwe gebruiker zal er veel minder moeite mee hebben .... (denk ik) :)
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Basecamp

Bericht door Koen »

Precies om die reden zit ik erover te twijfelen om nu gelijk maar met basecamp te beginnen. Ik heb nog nauwelijks ervaring met mapsource dus is het misschien niet handig me dat nu eerst eigen te maken om vervolgens weer over te moeten stappen naar Basecamp.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
PA1BEN

Re: Basecamp

Bericht door PA1BEN »

Als Apple gebruiker had ik geen keus.
Ik heb nu een paar keer met Basecamp een route aangepast en zelfs een route ontworpen en tot nu toe doet het alles wat het hoort te doen.
Maar ik werd dan ook niet gehinderd door enige gewenning van een vergelijkbaar programma.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Basecamp

Bericht door Marcel »

We gaan met z'n allen bij Ben in de leer !!! :apl
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Basecamp

Bericht door Geert »

De 3 filmpjes zijn wel zeer verhelderend.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Basecamp

Bericht door Koen »

Heb net wat dingetjes uitgeprobeerd met BaseCamp en ik moet zeggen dat het programma me tot dusver niet tegenvalt. Zie veel overeenkomsten met MapSource en doordat ik met beiden nog weinig ervaring heb moet ik bij allebei nog zoeken voor bepaalde dingen.

Het wijzigen van een bestaande route vind ik (zover ik het nu even snel heb gezien) bij BC gemakkelijker dan bij MS. Daar heb ik ook wel 's pogingen ondernomen maar lukte het me niet (snel genoeg) de route zo te krijgen als ik in m'n hoofd had, terwijl dat nu met 3 of 4 muisklikken uiteindelijk toch wel lukte.

Zal me dus maar voorlopig gaan richten op Basecamp met de uitprobeersels, wie weet wordt 't dan nog 's wat ;)

Nu maar 's bedje opzoeken, morgen bijtijds opstaan :lol:
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Basecamp

Bericht door Marcel »

De filmpjes zijn zeer verhelderend.
Persoonlijk vind ik de interne database van BC een goeie vondst.

Zelf maak ik voor de motor weinig routes, ik ga meestal gewoon rijden.
Bij het bezoek aan Notter in het voorjaar door de HDC, heb ik voor mijn zus een fietsnavigatiesysteem meegenomen.
Door omstandigheden zijn we er nog niet aan toe gekomen om goed naar het navigatiesysteem (dakota 10) en BC te kijken, maar dat ga ik met de extra info in de filmpjes nu zeker op korte termijn doen.

Overigens zijn de filmpjes pas 4 dagen geleden op youtube gezet en nu al meer dan 400 keer bekeken.
Blijkbaar is er ook een behoefte aan deze informatie.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
RonalT

Re: Basecamp

Bericht door RonalT »

Code: Selecteer alles

Wij zijn PC-users
Omdat Karin voortaan veel op de weg zit en regelmatig naar, voor haar, nieuwe locaties moet rijden wilde ze routes leren maken voor haar ZUMO.
Dus hebben we Basecamp op haar computer geïnstalleerd en is ze begonnen met het maken van routes e.d.
Om haar te kunnen helpen ben ik dus zelf ook weer eens begonnen met het doorgronden van de materie en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt.
Een route maken en aanpassen is goed te doen.
De zoekroutine is een prima vondst.
Geen gedoe met kaarten installeren....

Alleen de route-database vind ik nog niet echt geweldig. Het is wel aardig dat je alle routes en tracks daar kan bewaren, maar de manier van sorteren is slecht....

Oja, als we er iets over schrijven moeten we er wel even bij vermelden of het over een MAC of PC gaat. Deze uitvoeringen schijnen nogal te verschillen.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Basecamp

Bericht door Ed Vissers »

Een ontwikkelaar van Garmin schreef een paar maanden geleden:

And I am sorry to disappoint, but yes, MapSource has not been worked on in quite a while, and there will be no new releases of that software.

You are of course welcome to keep using MapSource, we will keep it on the website for the foreseeable future.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Basecamp

Bericht door Catbustingdog »

Maakt niet uit, heb momenteel beide programma's op de computer geïnstalleerd en ben ondertussen vrij vlot met Basecamp aan de rol zodus ...
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Andries Mulder

Basecamp

Bericht door Andries Mulder »

Ik lees in de HDC nieuwsbrief dat MapSource op den duur gaat verdwijnen en dat Basecamp de rol van MS gaat overnemen.

Zou het niet een idee zijn, dat de HDC probeert een cursus BC van de grond te krijgen.

Ik ben bereid ook mijn steentje bij te dragen.

Andries Mulder (nu nog enthousiast gebruiker van MapSource)
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Basecamp

Bericht door Koen »

Goed plan :apl , waar kan ik me aanmelden? :uh
Vooralsnog ben ik nog niet echt vertrouwd met Basecamp ( :rtfm )
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Basecamp

Bericht door Ed Vissers »

Ik weet al hoe het logo er uit ziet :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Basecamp

Bericht door Koen »

Logo? Ik kompas kijken bij Basecamp ;)

Ik heb in oktober een route gemaakt in BaseCamp en het is me uiteindelijk wel gelukt. Er waren echter ook nog veel dingen die ik niet voor elkaar kreeg, of die ik te omslachtig vond. Ik gaf met routepunten aan waar ik langs wilde rijden, maar als ik dan de route achteraf wilde wijzigen door even een routepunt te verleggen of te verwijderen, dan lukte dat niet zomaar. Ook het toevoegen van waypoints lukte me niet en als ik tussen twee routepunten een route liet uitrekenen kreeg ik soms hele rare kronkels in de route.

Overigens heb ik geen idee hoe het een en ander bij MapSource werkte (expres niet aan begonnen, werkt alleen maar verwarrend).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Basecamp

Bericht door Ed Vissers »

Andries Mulder schreef: Zou het niet een idee zijn, dat de HDC probeert een cursus BC van de grond te krijgen.
Andries,

hier komen wij op terug.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Basecamp

Bericht door Ed Vissers »

Bij mij duurde het toch wel een paar minuten, na het opstarten van Basecamp, totdat de zoekfunctie was geïnitialiseerd. Die werkte ook nog eens niet zo prettig als ik gewend ben met Mapsource..
Ook bleef Basecamp wel eens hangen. Derhalve Basecamp van mn laptop verwijderd :)
Voorlopig blijf ik nog even bij Mapsource.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Basecamp

Bericht door Catbustingdog »

inderdaad, het duurt altijd wel een poosje na het opstarten tot de zoekfunctie van BC klaar is voor gebruik.
Dat zou te maken hebben met de opmaak van het programma, dat, anders dan bij mapsource, een massa verschillende databases opslaat, en dan wel effe nodig heeft om de weg terug te vinden en die allemaal op te tuigen, klaar voor gebruik.
De manier van zoeken is ook helemaal anders, en vergt wel enige gewenning.
Ten einde zo goed mogelijk "up to date " te blijven (of te worden) werk ik steeds met beide programma's, vermits ook het herberekenen van een route in basecamp niet identiek verloopt als bij mapsource.
Als je de route gedupliceerd hebt, en je past herberekenen toe op één van beide routes, worden ze beiden herberekend ...
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Basecamp

Bericht door Marcel »

Ik hoor het al, we kunnen straks bij Noël in de leer!
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
stxrider

Re: Basecamp

Bericht door stxrider »

Basecamp is gewoon een verdere ontwikkeling van Mapsource in combinatie met het outdoor segment waar motorrijden in principe ook onder valt.

Ik denk dat de winterperiode ook de beste periode is om om te schakelen, want dan ben je MS een beetje kwijt ;)
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Basecamp

Bericht door Marcel »

Toevallig kwam ik erachter dat er een niuwe versie van basecamp is.
De laatste versie is 3.3.1.

Na opstarten van basecamp kreeg ik een melding. Hierin staat dat er ook instructiefilmpjes zijn.
Zie ook : http://www8.garmin.com/learningcenter/t ... secamp/#PC

Dus voor iedereen die moeite heeft met het omschakelen ..........
Doe er je voordeel mee.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
HoDeVi

Re: Basecamp

Bericht door HoDeVi »

Zoals gezegd afgelopen week op de beurs een Zumo 660 gekocht.
Bewust met Basecamp (voor Windows) aan de gang gegaan.
Vanmiddag heb ik er een beetje mee zitten spelen maar alles is tot op heden voor wat mij betreft duidelijk.

Vergelijk Zumo met auto navigatie.
Vrijdag met de auto ergens naar toe geweest en de Zumo een beetje vergeleken met de navigatie die met de auto is meegeleverd.
Op de meeste punten vindt ik de Zumo duidelijker. De auto navigatie toont wat meer gekleurde vlakken van gebieden. De Zumo toont bij hoge snelheid (en dus vanuit helikopterview) meer wegen en is het eenvoudiger om bij verkeerd rijden direct een indicatie van terug of omrijden te hebben. De auto navigatie toont eigenlijk alleen de snelweg en moet je handmatig inzoomen (dus hand van stuur in ons geval) om meer wegen te zien. Als je dan een paar tellen wacht zoomt die weer terug naar het overzicht en mis je de wegen weer. De dag en nacht view werkt ook prima.

Zelf rit plannen.
De vrije motorrit van gisteren heb ik met het zelf aanmaken van een route nagespeeld en dat gaat prima. Alleen op 1 punt is de kaart informatie in dit geval niet up-to-date. Maar ik denk dat de meeste kaarten voor de nieuwe situatie (containerhaven) bij Alphen aan de Rijn niet bijgewerkt zijn. Daar staan ook borden 'Schakel navigatie uit'. Dus het berekenen maakt een (flink) ommetje.

Een (HDC) route inlezen en herberekenen.
Catbustingdog schreef:Als je de route gedupliceerd hebt, en je past herberekenen toe op één van beide routes, worden ze beiden herberekend ...
Als test heb ik de openingsrit 2012 ingelezen. De instellingen http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... =104&t=462 van Ed in BaseCamp proberen te vinden, daar zitten wat verschillen tussen, de gedupliceerde route laten herberekenen en maar 1 klein verschil (2 nadat ik het profiel op motor had gezet) kunnen vinden. Maar de originele route is niet aangepast.

Zo dit was mijn 1e indruk en terugkoppeling van de kennismaking met BaseCamp.
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Basecamp

Bericht door Catbustingdog »

HoDeVi schreef:. Maar de originele route is niet aangepast.
Er is onlangs een "firmware" update geweest voor basecamp, we werken nu met de versie 3.3.1.
Dat (gezamenlijk) herberekenen was één van de bugs die er uit zijn gehaald!
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”