Verwijderen oud kaartmateriaal met GMTK

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Verwijderen oud kaartmateriaal met GMTK

Bericht door Ed Vissers »

Zeker als je een lifetime update pakket van Garmin hebt is het zinvol om je oude kaartmateriaal van je harddisk te verwijderen. De gebruikte ruimte op je HD neemt behoorlijk toe als je die oude kaarten laat staan. Verwijderen gaat eenvoudig via "programma's verwijderen" in je configuratiescherm van Windows (vooropgesteld dat je dat hebt als besturingssysteem)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
RonalT

Re: Verwijderen oud kaartmateriaal

Bericht door RonalT »

Een nog eenvoudigere oplossing om oude kaarten te verwijderen is GMTK, een gratis programma van een Nederlandse programmeur bekend onder het pseudoniem JaVaWa.
Het grote voordeel is dat het meer kan als alleen het verwijderen via "programma's verwijderen". Nadeel van de windows manier kan bij sommige oudere kaarten leiden tot het verlies van Mapsource. Ook kan het zijn dat er delen van de kaarten achterblijven in registers of zo.

Eenvoud, na het opstarten worden alle aanwezige kaarten geladen en gepresenteerd. Eenvoudig aangeven dat een bepaalde kaart gewist moet worden en het aanklikken van Ok is voldoende.

Nog meer mogelijkheden:
  • Met JaVaWa GMTK kunt u een backup maken van uw kaarten en deze (op een andere computer) weer terugzetten inclusief de ontgrendelcodes; opnieuw installeren van kaarten is niet nodig.
  • Maakt u een backup van uw kaarten (inclusief ontgrendelcodes).
  • u kunt kaarten verplaatsen naar een andere map (of schijf) op uw computer; uiteraard zodanig dat MapSource en/of BaseCamp ze nog steeds kunnen vinden.
  • Hiermee verwijdert u kaarten van uw computer. In het geval van beschadigde kaarten kan het zijn dat er nog wel bestanden achterblijven op het systeem, maar MapSource en BaseCamp zullen dan wel (weer) gewoon werken.
  • Met deze optie maakt u een backup van al uw ontgrendelcodes.
  • Met deze optie kunt u de ontgrendelcodes uit uw toestel lezen; JaVaWa GMTK zet ze daarna op de juiste plaats op uw computer.
  • Kaartnaam en ID wijzigen, via sites als de Worldwide routable Garmin maps from OpenStreetMap is heel handig om bruikbare kaarten voor uw Garmin (en voor in MapSource of BaseCamp) te genereren. Het grote nadeel is alleen dat wanneer u een tweede kaart hier download en installeert, u de eerste kwijt bent. Dit is met JaVaWa GMTK eenvoudig aan te passen, zodat het mogelijk is om toch meerdere kaarten van bovenstaande bron (en andere) te gebruiken.
Downloaden kan via de website van JaVaWa het adres is http://www.javawa.nl/gmtk.html
stxrider

Re: Verwijderen oud kaartmateriaal

Bericht door stxrider »

Ik ben van plan deze winter een lifetime te nemen. Mocht iemand een volgorde hanteren die goed werkt dan hou ik me aanbevolen. Zal natuurlijk ook nog mijn kennis update op het gps-forum ;)
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Verwijderen oud kaartmateriaal met GMTK

Bericht door Ed Vissers »

Ronald,

bedankt voor de tip.

Het programma werkt prima om de kaarten te verwijderen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1465
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: Verwijderen oud kaartmateriaal met GMTK

Bericht door Henk Engberts »

Daar sluit ik me graag bij aan Ed. Ik heb de tip van Ronald ook opgevolgd en kan dit programma iedereen aanraden. :apl :apl :apl :up :up :up
Time flies when I drive my Honda Deauville.
RonalT

Re: Verwijderen oud kaartmateriaal met GMTK

Bericht door RonalT »

Ed Vissers schreef:Ronald,

bedankt voor de tip.

Het programma werkt prima om de kaarten te verwijderen.
En nog veel meer Ed.

Wij hebben hier twee laptops, de ene met Mapsource en Basecamp voor mij en een met alleen Basecamp voor Karin. Na het updaten van een kaart zt ik mbv een USB stick de kaarten over.

De gebruikte codes worden bewaard en kunnen direct terug gezet worden als er iets fout zou gaan en kaarten blijken vergrendeld.

Het schijnt reparaties uit te kunnen voeren, wat er dan gebeurt en hoe weet ik niet. Ik denk dat er dingen in registers aangepast kunnen worden.

Als je gebruik maak van Open Street Map kaarten kan je ID's en de naam van kaarten aanpassen.

In goed Nederlands "Very useful" :tg
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Verwijderen oud kaartmateriaal met GMTK

Bericht door Catbustingdog »

inderdaad "very usefull", hier wordt het reeds een langere tijd gebruikt voor het overzetten van nieuw kaartmateriaal naar de verschillende computers. Gezien de overschot aan plaats op de respektieve harde schijven heb ik nog niet de behoefte gevoeld om ouder materiaal te wissen.
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Verwijderen oud kaartmateriaal met GMTK

Bericht door Geert »

Het programma GMTK heeft best wel een paar aardige optie's, maar ook z'n beperkingen.
Ik ben er achter gekomen dat als je kaartmateriaal verwijderd met GMTK het wel blijft staan in de windowslijst met geïnstalleerde software.
Ik verwijder oud kaartmateriaal via de windosoptie om software te verwijderen, dan is het ook gelijk uit deze lijst vandaan.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
stxrider

Re: Verwijderen oud kaartmateriaal met GMTK

Bericht door stxrider »

Misschien, heb ik dacht ook gelezen op het GPS forum, eerst de software via de reguliere weg via windows en daarna GMTK. Het programma verwijderd dan de resten die achter zijn gebleven.... Zelf nog niet toegepast ;)
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”