Overstap van bedraad naar Bluetooth?

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Overstap van bedraad naar Bluetooth?

Bericht door Ed Vissers »

Mijn tigste draadbreuk in een headset. Daar wordt ik dus niet vrolijk van. Ik oriënteer mij nu op het aanbod aan BTsets. Het nadeel van de accu opladen lijkt ineens en stuk kleiner nu ik erachter ben gekomen dat je het BT-apparaat van in sommige merken van de "grondhouder" af kunt nemen zodat de helm in de koffer van de motor kan blijven. Iets wat bij ons bij meerdaagse reizen altijd gebeurt. Dan hoef je alleen het apparaatje naar de hotelkamer me te nemen om de accu op te laden. Opladen via de motoraccu is nog onderwerp van onderzoek :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
BertG

Re: Overstap van bedraad naar Bluetooth?

Bericht door BertG »

Ed, plaats jij je helm op een helmkapstok of zet jij hem 'plat' op een ondergrond?

Door de kapstok voorkom je (zegt men) draadbreuken.
Ander bijkomstig voordeel is ventilatie en drogen van de helmbekleding en minder val-risico.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Overstap van bedraad naar Bluetooth?

Bericht door Ed Vissers »

Ik zet hem altijd plat. Meestal in de topkoffer, ook als ik thuis ben.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Overstap van bedraad naar Bluetooth?

Bericht door Koen »

Ik heb de interphone F4-set en inderdaad klik je die gemakkelijk los om 'm op te laden. Overigens kan ik bij dagelijks gebruik ongeveer 2 weken ermee doen voordat ik 'm aan de lader moet hangen.

Het enige mindere wat ik tot nu toe eraan heb gemerkt is als het apparaat aangeeft dat de batterijen bijna leeg zijn, je elke paar minuten een melding krijgt dmv een paar piepjes. Behoorlijk irritant, wetende dat je nog minimaal 45 minuten met de headset kunt doorrijden (met muziek en navigatie aan), waarbij je dus ongeveer 20 x die pieptonen te horen krijgt.

Om draadbreuk (er zit immers wel een draadje tussen de BT-ontvanger en de luidsprekertjes in de helm) te voorkomen haal ik de bt-ontvanger los als ik de helm in de topkoffer doe. De ontvanger kan dan gewoon tussen de handschoenen in de helm gestopt worden, waardoor de draad niet klem komt te zitten.

Ik heb geen ervaring met deze set als intercom, maar dat schijnt ie ook goed te doen.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7056
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Overstap van bedraad naar Bluetooth?

Bericht door ikkieman »

De Scala Rider G4 kan ook de communicatie set loskoppelen van de baseplaat. Kan zowel bedraad als via bluetooth. Heb je gelijk ook een handsfree set voor de mobiel.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Overstap van bedraad naar Bluetooth?

Bericht door Ed Vissers »

Zoals elders al geschreven...
Het is een Sena SMH10 geworden. De Sena wordt btw in Zuid-Korea gefabriceerd.

Ik heb nog geen ervaring rijdend op de motor, maar wel "binnenshuis".

Wat zijn dan de verschillen in het gebruik tussen een BT-headset en een bedrade headset. Dat los van mogelijke draadbreuk etc..

Gebruik van de intercom zonder navigatie.
Bij beide systemen is de verstaanbaarheid goed. Voordeel van een BTsysteem is dat je het volume makkelijker kunt regelen, in ieder geval bij de Sena.

Gebruik intercom met navigatie.
Ook hier is de verstaanbaarheid van beide systemen goed. Bij een bedrade set hadden wij geen prioritering van de bronnen. Dus de aanwijzingen van de Zumo kwamen dwars door de gesproken tekst heen. Ook kon de duo de aanwijzingen van de gps horen. Dit is een groot voordeel tov BTsystemen. Bij een BTsysteem krijgt de GPS voorrang boven de intercom. Dat betekent dat het geluid van de intercom wegvalt zodra de gps een aanwijzing geeft. Daarna duurt het even ( een paar seconden) voordat de verbinding met de andere headset weer tot stand is gebracht. Als er dus veel aanwijzingen kort achter elkaar van de gps komen is tijdens die periode communicatie met de andere headset niet mogelijk. De 2e headset kan de aanwijzingen van de gps bij BTsystemen niet horen.

Het pairen bij BT is gewoon een kwestie van de aanwijzingen in de handleidingen volgen. Eenmaal een eerste keer gepaird is het daarna een kwestie van de systemen aanzetten en klaar (bij de Sena in ieder geval). Hoe het eea zich houdt tijdens het rijden weet ik dus nog niet. Dat komt later.

NB. Ik heb het hier dus zoveel als mogelijk over de algemene kenmerken om bedrade systemen met BTsystemen te kunnen vergelijken. Voor specifieke kenmerken van een bepaald merk/type zijn aparte onderwerpen beter geschikt.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Overstap van bedraad naar Bluetooth?

Bericht door Ed Vissers »

Zoals elders te lezen zijn we toch weer terug bij bedrade headsets. De mogelijkheid voor de duo om de gesproken aanwijzingen mee te luisteren wogen het zwaarst. Niets ten nadele van een BT-set. Daarbij kan dat eenvoudig weg niet. Alleen bij de (oudere) Scala Rider Teamset die inmiddels vervangen is door de Scala Rider Teamset Pro.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
stxrider

Re: Overstap van bedraad naar Bluetooth?

Bericht door stxrider »

Ed Vissers schreef:. Alleen bij de (oudere) Scala Rider Teamset die inmiddels vervangen is door de Scala Rider Teamset Pro.
Die is alweer vervangen door de Scala rider G4, en de G4 is nu net vervangen door de G9 ;)
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Overstap van bedraad naar Bluetooth?

Bericht door Ed Vissers »

De teamrider pro is speciaal voor rijder vs duo en niet bestemd voor bike to bike. De G4 is dat wel. Of de teamrider pro nu een uitloopmodel is heb ik nergens kunnen vinden.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”