Welke bluetooth headset is aanrader

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Jos Fupi

Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Jos Fupi »

Hallo "ervaringsdeskundigen",

In ander topic had ik reeds jullie mening gevraagd naar "GoRider Biker tov Garmin/TomTom" ........... maar wat heb je aan goede instructies als je ze niet verstaat :l
(Je speakers thuis bepalen ook voor groot gedeelte het luistergenot van totale installatie)

Dus gaarne nu hier jullie positieve/negatieve ervaringen cq aanbevelingen om mijn keuze te kunnen bepalen :P

Volgens de gelezen reviews op het net, zijn de 2 beste fabrikanten Interphone en Cardo (Scala Rider)
De prijzen voor een solo-set zitten, verkocht bij webshops, tussen €119 en ruim €300 , afhankelijk van uitvoering/leverancier.

Maar wat ook zal meetellen ............ de Cardo Scala Rider Q2 XL / Cardo Scala Rider G4 / Interphone F4 cq F5, kunnen ook gebruikt worden als intercom tussen verschillende berijders met gelijk merk+type headset => dus pré tijdens toertochten HDC ;)
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Ed Vissers »

Jos,

van dat laatste zul je maar beperkt gebruik kunnen maken. De andere partij zal eenzelfde apparaat moeten hebben of een apparaat dat compatibel is.

Dit is trouwens nog een speler op deze markt.

http://www.senabluetooth.com/index.php" opent="in(nieuw);venster;
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Jos Fupi

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Jos Fupi »

:uh Ben er al achter dat, per merk, "de instapmodellen" ong 60% vd "topmodellen" zijn vwb aanschafprijs :wn1

(Onderstaand zijn richtprijzen voor enkele uitvoering)
Sena SMH5 €118,99 tov Sena SMH10 €197,99
Interphone F2 €119,00 tov Interphone F4 €179,95 / Interphone F5 €205,00
Cardo Scala Rider Solo €119,90 tov Cardo Scala Rider G4 €189,99 / Cardo Scala Rider G9 €247,46
Midland BT City €129,00 tov Midland BT2 €174,90

Naar mijn mening kan je dus beter paar tientjes meer uitgeven en voor "topmodel" gaan (ivm oa betere geluidskwaliteit + uitgebreidere opties => je zult de instructies maar moeten missen omdat je de €70 goedkopere optie koos :P)

Gaarne jullie mening over "wat kan Jos het beste aanschaffen" :tg
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Koen »

Ik heb zelf de Interphone F4 (omdat de F5 er toen nog niet was). Nu zou ik zonder twijfel voor de F5 gaan.
Batterij gaat lang mee, weinig opladen nodig. Gebruik 'm dagelijks dus dan is het wel handig als ie niet elke keer aan de lader hoeft.

Geluidskwaliteit is goed, ik kan tot 100 km/u de aanwijzingen en muziek goed horen. Daarboven wordt de verstaanbaarheid wat minder, maar ik heb de indruk dat dit meer aan mijn helm ligt dan aan de headset.

Wat mij betreft dus een goede keuze (destijds gekocht op advies van Waypoint, tezamen met de Zumo 660).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Geert »

Jos,

Je moet eerst voor jezelf besluiten of je de mogelijkheid voor communicatie tussen motoren onderling ook erbij wil hebben. Dit kan best leuk zijn als je vaak met dezelfde persoon samen rijdt die ook deze mogelijkheid heeft, anders zie ik er weinig toegevoegde waarde in.
Wij hebben een duo set omdat we vaak samen op de motor zitten. Onze ervaring met de Scala teamrider zijn goed.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
paulB

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door paulB »

Ha Jos,
Ik heb goede ervaring met N-com van Nolan, maar ik weet niet welk merk helm jij hebt.
Het voordeel van N-com vind ik dat het keurig weggebouwd zit in de helm en je op het helmoppervlak alleen het bedieningspaneeltje voelt. Ik ben niet zo wild van opbouwdelen op het helmoppervlak, zo je dat wel eens ziet met grote bedienmodules aan de zijkant.
De communicatie met mijn Zumo en een passagier verloopt via Bluetooth of met een kabeltje en is nagenoeg altijd probleemloos. Voor elke optie is een oplossing met N-com.
Kortom; neus ook eens rond op díe site.
Succes !
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door ikkieman »

Jos, ik gebruik zelf de SRC-kit van Schuberth voor mijzelf en voor Ellen een G4. Dit zijn in feite dezelfde apparaten alleen anders verpakt. Ik ben er erg tevreden over.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Jos Fupi

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Jos Fupi »

Ik ontdekte net dat er een Waypoint-vestiging zit bij/naast Motoport Leek.
Zo gauw de Deauf opgehaald kan worden maar ff daarheen voor advies welk setje hun aanbevelen cq best geschikt is voor mijn HJC (FS-MAXN) systeemhelm.
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door MrSkippy »

Ik heb dezelfde helm en ik vind hem verschrikkelijk lawaaiig, dus ik ben bang dat veel sets bij hoge snelheden minder verstaanbaar worden.
Lijkt me slim om goed te kijken welke de hoogste output qua speakers heeft...
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door ikkieman »

Voor een FS-max kun je feitelijk alle buitenboordblauwetanden eraan hangen. Naar mijn mening is het geluid uit een G4 een goed geluid. Geen blikkerige herrie.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14074
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Marcel »

Hoi Jos,

Zelf heb ik het N-com systeem van Nolan.
Vanwege het intensieve gebruik van de headset heb ik na ruim een jaar de accu moeten vervangen.
Deze lade niet meer goed op. Nieuwe accu Euro 24,95.
Kreeg van de dealer ook te horen dat het niet gemaakt is voor dagelijks gebruik :uh :cf1 :wn1
Daarom ben ik overgestapt op bedraad.

De standaard bedrading ging na een jaar ook kuren vertonen. De draadjes bij de stekker aan de helm gingen los waarschijnlijk als gevolg van teveel spanning (trekkracht) die erop stond. Het draadje liep rechtstreeks van de helm naar de Zumo. Ik weet niet meer of dit een het standaarddraadje was van de Zumo of van de N-Com.

Nu heb ik een aparte draad lopen (van Nolan Euro 27,95) van de helm naar de aansluiting van de Zumo onder het zadel. Kabeltjes bungelen aan de zijkant van het zadel naar buiten.
Ook dit kabeltje ging stuk aan de zijde van de helm. Omdat de kabel pas 2 maanden oud was kreeg ik wel gewoon een nieuwe van Waypoint.

Bovenstaande "problemen" zijn zeer waarschijnlijk ook een gevolg van het intensieve gerbuik van de motor voor woon-werk verkeer.

De bewegingsvrjheid van tussen beide systemen maakt geen verschil. Wel bij het afstappen de kabeltjes loshalen. Dat hoeft bij bleutooth uiteraard niet. Persoonlijk vind ik de bedrade versie makkelijker en sneller. Je hebt ook nooit last van een lege batterij. Bluetooth wil ook nog wel eens wegvallen of geen verbinding krijgen met je Zumo.

Wil je alleen maar route-informatie en/of muziek en hoef/wil je niet telefoneren dan wel met een medepassagier praten, dan kan je ook alleen oortelefoontjes kopen (zonder microfoon). Kost geloof ik 35 Euro bij Waypoint. Zo'n setje heb ik in mijn oude jethelm gemaakt.
Werkt ook prima.

Succes met het maken van een keuze.

Vriendelijke groet

Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Koen »

Jos Fupi schreef:Ik ontdekte net dat er een Waypoint-vestiging zit bij/naast Motoport Leek.
Zo gauw de Deauf opgehaald kan worden maar ff daarheen voor advies welk setje hun aanbevelen cq best geschikt is voor mijn HJC (FS-MAXN) systeemhelm.
Hoi Jos,

ik heb exact dezelfde helm. Interphone-module is er goed op te bevestigen en je merkt er niets van tijdens het rijden dat er een "bult" op je helm zit. Geluid is, zoals gezegd, vrij goed te horen, zeker tot rond de 100 km/u.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Jos Fupi

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Jos Fupi »

Via marktplaats.nl kwam ik zaak tegen die in hun woorden "zo goedkoop zijn met de Sena SMH5/10" dat ze niet met vermelding vd prijs mogen adverteren :)
Maar ff email gestuurd en hier is hun antwoord =>

"Beste Jos,

De SMH5 kost bij ons 95 euro en 180 voor de duoset
De SMH10 kost 160 euro en de duoset 290 euro.

Verzenden kost 6,75.

Alles is op voorraad behalve de SMH5 enkel.
Wij versturen zodra het bedrag op onze rekening is bijgeschreven.

Met vriendelijke groet,
Bornfietsen "


Scheeld dus €25 op single SMH5 en €48 op single SMH10
(Binnenkort toch naar Waypoint om te kijken of dit type blauwgebit makkelijk op m'n helm past ........ zoja => kans groot dat ik me een SMH10 bestel bij "marktplaats-zaak".)


UPDATE => Bij Waypoint gezien dat de SMH5 stukken kleiner is dan de concurentie en, met verwijderbare boom-microfoon, meest geschikt voor mij.
De single is echter overal uitverkocht en op back-order, dus maar dual set besteld bij "marktplaats winkel". In de doos zitten 2 complete singlesetjes, dus voor een belangstellende => heb straks nog single-set in de aanbieding :)
Jos Fupi

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Jos Fupi »

Sena SMH5 set binnen ................ past met clamp op helm => nu enkel nog luidsprekers (en eventueel microfoon = namelijk ook zonder te gebruiken) in m'n helm "verwerken".
De Sena reeds gepaird met m'n Peaklife navigatie.
Maltezer

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Maltezer »

Ik heb Caberg helm en die verkopen ook hun eigen communicatie systemen.
Ze hebben verschillende types, afhankelijk van welke helm.
Het is simpel bluetooth voor communicatie en voor verbinden met mobiel en navigatie en geen radio communicatie met andere motorrijders of FM radio.

Ik heb Caberg Riviera V2 helmen en voor deze adviseren ze hun Universal model.
Dit is een mooi geïntegreerd model waarbij de microfoon vast zit aan een luidspreker en ook de elektronica / bluetooth zit in dat luidspreker deel. Je hebt dus niet zo'n lelijke module aan de buitenkant van je helm zitten.
Alle functies (aan/uit + mobiel antwoorden) doe je met een enkele knop op de microfoon.

Deze Universal kit past zeker ook in andere merken helmen, vooral goed in jet helmen, maar vast ook wel in systeem helmen.
Ik heb een set gekocht, voor communicatie met mijn vrouw achterop en ze bevallen goed en zijn simpel in gebruik.
Ik rij hoofdzakelijk in woon-werk verkeer en niet op snelwegen, dus weet niet hoe ze op hoge snelheden zijn.
Je kunt volume echter regelen in 3 stappen, zo je kun dat aanpassen aan rij en wind omstandigheden.

Ik heb ze gekocht voor 155 euro (145 + 10 voor verzenden) dus ook niet te duur, via Ebay (zie onderstaand)

http://www.ebay.com/itm/CABERG-JUST-SPE ... 5890ea79bf" opent="in(nieuw);venster;
stxrider

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door stxrider »

Misschien overbodige info omdat Jos al iets heeft.
Omdat ik een C3 helm heb, heb ik er nog over gedacht om een SRC "kraag" te kopen voor de Shubert. Vond de prijs te hoog, en je bent gebonden aan de helm als je hem moet vervangen. Daarom gekozen voor de G9 van Cardo. Ik kon hem goedkoop kopen voor de prijs van een G4 ;) .

Ik moet zeggen het geluid is perfect en koppelt goed met de navigatie. Radio doet het in het algemeen ook goed (naar mijn werk), maar soms komt er wel eens een signaal tussen waar hij op blijft hangen. Na een paar 100 meter pakt hij het ingeprogrammeerde signaal weer op.
Jos Fupi

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Jos Fupi »

@stxrider :

Ook al had ik reeds een Sena gekocht, is elke extra gebruikersinfo van belang om een ander lid te helpen de optimale keus voor hun te maken :)
stxrider

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door stxrider »

Graag gedaan. :mrgreen:

Wat je hier ook uit op maakt is dat de Sena SH-5 /SH-10, Interphone F4 (F5?) en de Cardo G4/G9 de bekendste en meest verkocht zullen zijn ;)
Maar de ontwikkeling staat hier ook niet stil.
stxrider

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door stxrider »

Ik was het mailtje vergeten te openen, en dacht laat het jullie ook ff weten. Ik wist het niet maar bij deze.......
  • Het is ons genoegen om u te laten weten dat WEBBIKEWORLD, de wereld # 1 motorfietswebsite, onze scalarider G9 de „Intercom van de Motorfiets van het Jaar 2012“ en gaf ons op 1 Januari 2013 en gaf ons zijn vijfsterrentoekenning. „Er waren vele nieuwe systemen van de motorfietsintercom die in vorig jaarwerden verkocht, maar de Cardo scalaruiter G9 krijgt het Systeem van de Intercom van de webBikeWorld 2012 Motorfiets van de Toekenning van het Jaar!“
Afbeelding
willeke

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door willeke »

Ik heb inmiddels een paar weken een Scala G9. Heerlijke set. Werkt super goed als buddy.
Op de een of andere manier is de 'pairing' en aktivering soms een uitdaging. Ik las net als hint het aanzetten met motor geruis op de achtergrond omdat 'ie anders niet activeert. Dit ga ik nog eens proberen.
Verder echt prima device. Goed geluid, prima telefoon verbinding, prima muziek luisteren. heerlijk samen babbelen op de motor. De volgende stap - als ik een eigen motor heb, hoe de verbinding dan wordt! Nog een paar maandjes en dan is mijn Deauville er ook - hoop ik :-)
Tot die tijd genieten van gezellige ritten op de Pan 1300 als bijrijder. Ach, zoals mijn groningse familie zegt: " 't kon minder' :)
stxrider

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door stxrider »

Soms duurt het even dat de set contact maakt, en wil het niet 1,2,3.
Even de tijd geven, want je bent gauw geneigd weer op de knoppen te drukken waardoor je opnieuw kan beginnen. Dan is het beste om de set weer uit te zetten en weer te beginnen vanaf het begin.
willeke

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door willeke »

vandaag een proefrit gemaakt op een Deauville - precies wat ik verwachtte - feestje!!
de Scala G9 van mijn motor vriend en mij werkte (na een forse reset) weer perfect. Zelfs met 130 op de linkerbaan, geen probleem om grapjes te maken over zwetende mensen in saaie auto's :-)

Wel uiteindelijk zijn Zumo uitgezet - die blokkeerde alle communicatie mogelijkheid.

Nog steeds heel tevreden over de G9 set, uit het zicht van elkaar rijden, ruim 300 mtr met bomen en huizen er tussen in en nog prima elk woord te verstaan. In 1 woord - Gezellig!

Perfect dus, zowel om te gebruiken als bijrijder, als om te gebruiken als je samen met iemand rijdt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door ikkieman »

Mooi om te lezen, Willeke. Overigens als kleine hint, je kan de navi stem van de zumo ook uitzetten he...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ronald en Irma

Re: Welke bluetooth headset is aanrader

Bericht door Ronald en Irma »

Ik gebruik al twee jaar de Sena SMH10 en deze bevalt uitstekend.
Voordeel ten opzichte van andere merken is dat Sena zeer regelmatig met supergoede updates komt waarmee de functionaliteit enorm verbetert.
De laatste twee updates zorgden ervoor dat ik:
- Kan bellen met mijn headset (drie voorgeprogrammeerde nummers en een laatst gekozen nummer)
- Samen met de passagier naar dezelfde muziek kan luisteren.
- Kan pairen met elk ander bluetooth set die niet van Sena is.
Bij mijn weten is Sena de enige die hierin tijd en energie heeft gestoken en het is reuze makkelijk dat je tijdens een toertocht kunt communiceren met mensen die wel een headset hebben maar niet van Sena.
Verder is de accuduur geweldig lang, de kwaliteit van de speakers zeer goed en is het volume ruim genoeg om met gehoorbescherming en boven snelheden die in Nederland zijn toegestaan een gesprek te voeren.
Laatst werd ik gebeld en na een minuut of vijf vroeg de gesprekspartner of ik onderweg was tijdens dit gesprek omdat zij op de achtergrond een bijgeluid hoorde. :brrr
Het bereik is afhankelijk van de omstandigheden, maar haalt altijd de vijfhonderd meter wel, tenzij er een hoop vrachtwagen tussen zitten. De ontvangst is ook niet ineens weg maar begint langzaam te verslechteren waardoor je weet dat de ander verder bij je vandaan raakt.

Kortom uitermate tevreden met de keuze voor Sena.
Overigens de sets (vier helmen) gekocht in de USA, omdat dit incl. invoerkosten toch nog een berg aan voordeel opleverde.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”