Geluid uit de zumo's

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Geluid uit de zumo's

Bericht door ikkieman »

Hey mensen,
Sinds een klein weekje heb ik dus een Zumo 660 gekocht. Ik ben over het navigeren erg tevreden. Alleen vind ik de audio uitbreiding en mediaspeler vrij brak. Het geluid lijkt in m'n helm haast vanuit een blikje te komen. Hebben meer mensen hier last van (gehad)?
En natuurlijk zo ja, heeft er iemand een oplossing voor dit probleem?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door Koen »

Jeroen, ik heb dat soms als ik m'n telefoon niet aan heb staan en de zumo dus ( tevergeefs) blijft proberen verbinding met de telefoon te maken. Als ik dan de melding krijg dat het koppelen met bluetooth apparaat is mislukt, verandert het geluid en klinkt het ook niet meer zo blikkerig.

Misschien dat er bij de jouwe iets met de bluetooth instellingen is waardoor ie blijft proberen een koppeling te maken?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1206
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door barend »

Kwa geluid klinkt het wel goed maar het is veel te zacht voor mij, er zal ook wel verschil zijn in speakertjes denk ik? ik heb er een versterkertje tussen gehad om het harder te laten klinken maar dat werkte niet,ik doe het nu maar zo , tot 60km gaat het goed daarna niet meer te verstaan. :cf1
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
RonalT

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door RonalT »

@ikkieman: wat noem jij een audiouitbreiding?
Ik heb net even getest met een paar MP3 oortjes en ik moet zeggen dat de muziek van de ZUMO heel behoorlijk klinkt. Toevallig stonden er een paar MP3's op (o.a. Bellamy Brothers - Let Your Love Flow, Bangles- Walk like an Egyptian, Roxy Music - Avalon).

Maar de vraag is natuurlijk wat voor headset heb je er aan hangen? Want je kan de audio-out van de ZUMO nooit direct beoordelen, daar zit nog iets tussen.

Een ZUMO 660 heeft A2dp Bluetooth ... kan zijn dat het je niets zegt, maar je zou dus goed geluid moeten kunnen hebben. (even een quote)
A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) is een bluetooth-profiel waarmee mono- of stereohifigeluid over een draadloze bluetoothverbinding verzonden kan worden en moet daarom onderscheiden worden van bluetoothaudio dat slechts bedoeld is voor spraakoverdracht.
@barend: heb je ooit geprobeerd om versterkte stemmen te gebruiken? Die zijn te vinden op het internet en die zijn een aantal DB sterker. Dus ook iets duidelijker te horen bij hogere snelheden.


Tja en ik heb dan een ander soort motor en dus andere eisen en wensen :tg
Mijn headset is ook niet van geweldige kwaliteit, maar ik gebruik hem ook enkel voor spraak (navigatie, telefoon, intercom en CB). Muziek gaat via de luidsprekers, die zitten er niet voor niets op :en1
Kan ook via de headset, maar ook dat klinkt niet echt lekker.....
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1206
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door barend »

Hoi , nee dat heb ik nog niet geprobeerd , Koen vertelde dat ook ,
ach , niet te hard rijden dan lukt het wel. :D
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
RonalT

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door RonalT »

barend schreef:Hoi , nee dat heb ik nog niet geprobeerd
Kijk eens hier: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?p=208
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door Ed Vissers »

barend schreef:Kwa geluid klinkt het wel goed maar het is veel te zacht voor mij, er zal ook wel verschil zijn in speakertjes denk ik? ik heb er een versterkertje tussen gehad om het harder te laten klinken maar dat werkte niet,ik doe het nu maar zo , tot 60km gaat het goed daarna niet meer te verstaan. :cf1
Barend,

dan concludeer ik dat je een bedrade headset hebt.
Zelf heb ik dat ook, maar dan via een autocom. Tussen de Zumo en de Autocom heb ik een versterker zitten, want anders was het niet te verstaan. Wat dat betreft vind ik het een grote min voor Garmin.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door Frank »

Ook ik heb sinds vorige week een versterker geplaatst, Amplirider. Werkt perfect. :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1206
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door barend »

Ja idd Ed een bedrade headset en ook via mijn intercom , daar heb ik een versterkertje tussen gezet maar gaf geen resultaat zo ik wilde , die heb ik weer retour gezonden, maar met een rit zoals gisteren is het goed te doen, niet het laatste stukkie toen ik jullie wilde bijhalen, goed dat er geen camera stond(hoop ik) :oops:
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door Ed Vissers »

Barend,

een GPS waarvan de aanwijzingen slecht of niet zijn te verstaan is in mijn ogen een gebrek. Je zult vaak genoeg sneller rijden dan 60 km/u. Gesproken aanwijzingen voegen wel degelijk iets toe. :D
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Jos Fupi

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door Jos Fupi »

Zoals reeds eerder vermeldt is de geluidsproducent in je helm (bedraad of draadloos) een belangrijke factor vwb verstaanbaarheid.
Ik heb/gebruik de Sena SMH5 bluetooth headset, en moet zeggen dat bij 100% output op de navigatie + standje 6 vd 10 op de Sena, ik m'n wegwijsTruus duidelijk kan verstaan tot ong 100kmh :)
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door ikkieman »

Ronald, wat ik bedoel is een Schuberth SRC kit via bluetooth als audiouitbreiding. Dit ondersteunt A2DP. Vanaf m'n telefoon heb ik qua muziek nergens last van. Alleen, als ik m'n telefoon met de SRC verbind, snapt ie niet meer dat de zumo voor de telefoonfunctie ook nog verbinding moet hebben. Dat dit technisch mogelijk is weet ik, aangezien de SRC ook meerdere apparaten of MDC zoals dat heet (G4+iPhone) tegelijk ondersteunt.

Maar na wat gevogel met de opstartvolgorde van de apparaten komt er wel fatsoenlijk geluid uit. Het blijkt in mijn geval dat de zumo eerst opgestart moet zijn voor de SRC opgestart mag worden. Dan selecteert de combinatie kennelijk wel het A2DP-profiel.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
George

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door George »

Ik heb ook een SRC, en in mijn gebruiksaanwijzing staat vermeldt dat wanneer ik een navigatie en de telefoon wil ontvangen op mijn SRC, dan dien ik de telefoon aan mijn navigatie te koppelen.

Groet George.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door ikkieman »

Klopt, George. Het enige nadeel vind ik dan dat je niet over de bluetooth muziek van je iPhone naar je SRC kan streamen via je zumo. Dat zou ik de mooiste oplossing vinden!
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door Koen »

Jeroen,

je kunt een micro-SD kaartje met alle gewenste muziek in je Zumo doen en vervolgens gewoon via de zumo naar je favoriete muziek luisteren. Ik heb er een 8gb kaartje in zitten, deels voor extra kaartmateriaal en deels voor muziek.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door ikkieman »

Koen, dat klopt. Dat heb ik dus ook geprobeerd. Alleen klonk het geluid dus, afhankelijk van de opstartvolgorde, alsof het uit een blikje kwam. Ik snap alleen niet dat het zo nauw komt met de opstartvolgorde.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
George

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door George »

Tja, Ikkieman, zo blijft er wat te wensen over he :en1
RonalT

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door RonalT »

ikkieman schreef:Ik snap alleen niet dat het zo nauw komt met de opstartvolgorde.
Dat is iets wat ik dikwijls lees. Gelukkig heb ik geen ervaring met deze ellende.
Navigatie loopt via mijn intercom. Telefoon koppel ik simpel met de 550...

En over dat volume... dit is een groot probleem met allerlei apparaten. Ik heb 4 MP3 spelers gebruikt op de motor. De eerste was de beste. Een prima volume. De anderen hadden allemaal het probleem dat het volume veel te laag is. Als de MP3-spelers op maximaal volume staan zijn ze veel zachter dan mijn radio....
Zwaar idioot, ik heb het idee dat de arme kinderoortjes beschermd worden ten koste van een redelijke MP3-speler.
Want het is wel duidelijk dat het volume maximaal niet goed is voor de geluidskwaliteit.

Ik heb nu een Philips RAGA 8Mb en die staat standaard op 20 terwijl maximaal volume 31 is.
Je kan op het internet vinden dat je het volume hoger kan instellen, maar je moet er wel rekening mee houden dat een te hoog volume slecht is voor je gehoor. Geen idee wat een te hoog volume is, maar als ik het ding op de fiets gebruik met gewoon oortjes in mijn oren moet er geen auto langs gereden komen want dan is het bijna niet meer te horen. Zelfs wind die hard waait verstoort mijn muziek genot.
Waardeloos die MP3 spelers van dit moment.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door Koen »

RonalT schreef:Ik heb nu een Philips RAGA 8Mb
Wel 8Mb?

Zet je er elke rit nieuwe nummers op, of luister je graag elke keer dezelfde 2? :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Jos Fupi

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door Jos Fupi »

:en1 Mijn chinese wegwijsTruus heeft ingebouwde mp3-speler welke ik voed via SD-kaartje => onder alle omstandigheden verstaanbaar + muziek automatisch op pauze als er wegwijsaanwijzing komt :P
PA1BEN

Re: Geluid uit de zumo's

Bericht door PA1BEN »

Kom op Koen, niet zo pessimistisch.

Met een iets lagere bitsnelheid kan je er makkelijk twee keer zo veel op kwijt. :tg
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”