Navigeren op de iphone

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
limbohoward

Navigeren op de iphone

Bericht door limbohoward »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het navigeren met de iphone en dan vooral met het gebruiken van routes?

Ik heb navigon geinstalleerd maar zou graag gpx bestanden willen importen...

Zou wel mogelijk moeten zijn maar de methoden die ik voorbij zie komen zijn nogal omslachtig en hebben de nodige beperkingen?

Wellicht iemand die het wiel al uitgevonden heeft?
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Navigeren op de iphone

Bericht door ikkieman »

Bij mijn weten is het niet mogelijk om bestanden naar de Navigon app te sturen. De API is hiervoor gewoon niet aanwezig want Navigon heeft dit niet ingebouwd. De genoemde app hoort gebruikt te worden in de auto met de ingebouwde kaarten en navigatiemethodes.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: Navigeren op de iphone

Bericht door Hans van D »

Ik heb Navigon zowel op de iPad als op de iPhone staan. Het is mogelijk op de iPad een route uit te zetten en die vervolgens (per mail) naar de iPhone te sturen. Ik weet niet hoe het zit met het op die manier (dus per mail) opsturen van gpx- of soortgelijke bestanden.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Navigeren op de iphone

Bericht door ikkieman »

Je kan prima een .gdb of .gbx bestand ontvangen. Je iPhone/iPad/iPod weet alleen niet wat ie ermee moet. Is hetzelfde als windows, alleen vraagt ie niet om een bijbehorend programma om het bestand mee te openen, want t kreng heeft geen programmakiezer. Mocht je willen gaan voor een tablet met daarin een verwerker voor zowel je GPS ontvanger (is een modus die wordt ondersteund door android, dus maak van je smartphone een GPS dongle), wacht dan nog even en koop een Microsoft Surface Pro tablet. Volledige windows, dus je kan Basecamp draaien en USB ontvanger.
Natuurlijk overstijgt hierbij het middel het doel en zijn we off topic.

Even terug te komen op de vraag, zolang je onderin het tabblad applicaties in iTunes geen Navigon app ziet staan kun je niks van- en naar de app sturen. Jammer de bammer, maar zo zorgt Garmin wel voor een extra omzet. Echter, puur om op je bestemming te komen is het handig, maar voor routes rijden zoals we met de club doen is de Navigon app onvoldoende.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
RonalT

Re: Navigeren op de iphone

Bericht door RonalT »

Allemaal heel leuk voor iemand die interesse heeft in de techniek.
Maar ik denk dat dit soort toestellen nog lang niet geschikt zijn voor dit soort 'hogere school' navigatie.
Ik heb het met een collega al verschillende keren over dit soort zaken gehad en hij ziet ons binnenkort allemaal met een telefoon op het stuur rondrijden. Mijn idee is dat de fabrikanten dit niet interessant vinden omdat de markt eigenlijk wat te klein is.

Tweede punt is voor mij dat ik eigenlijk helemaal niet wil dat alle zaken, foto's - navigatie en allerlei andere zaken, door één toestel worden gedaan. Als het toestel gestolen wordt of kapot gaat kan je niets meer en ben je alles kwijt.

Derde punt, ik denk nog steeds dat een fotocamera betere foto's kan maken dan een telefoon en ik denk dat mijn ZUMO550 beter kan navigeren dan welke telefoon dan ook.

Maar het staat natuurlijk wel stoer om met een telefoon op je motor te rijden. :lol:

En als laatste vind ik het belachelijk dat zo'n ding nog steeds telefoon genoemd wordt. Het is tegenwoordig iets heel anders dan zo'n geel KPN HI ding van 13 jaar geleden.
limbohoward

Re: Navigeren op de iphone

Bericht door limbohoward »

Na wat zoeken blijkt het allemaal wel mogelijk te zijn.. Alleen nog niet met de versie navigon die ik op mijn telefoon heb staan. De mensen die een iets oudere versie hebben kunnen naar http://intranet.vdxml.nl/navigon.php gaan. Je krijgt dan een mail en via de link die hierin staat wordt automatisch de route berekend van het gpx bestand wat je verstuurd hebt.

Het enige echte grote nadeel van een telefoon vind ik dat ie nooit waterdicht is zonder te zorgen voor extra bescherming.

RonalT... De ontwikkelingen gaan allemaal erg snel. Kwestie van tijd totdat een "telefoon" meer kan dan andere losse toestellen. En kwijt raken van gegevens kan tegenwoordig al bijna niet meer. B.v. Icloud
Laatst gewijzigd door Stephan op 22 aug 2012, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
limbohoward

Re: Navigeren op de iphone

Bericht door limbohoward »

Hans van D schreef:Ik heb Navigon zowel op de iPad als op de iPhone staan. Het is mogelijk op de iPad een route uit te zetten en die vervolgens (per mail) naar de iPhone te sturen. Ik weet niet hoe het zit met het op die manier (dus per mail) opsturen van gpx- of soortgelijke bestanden.
Kun je me uitleggen hoe dat moet? Heb n.l. ook een ipad
limbohoward

Re: Navigeren op de iphone

Bericht door limbohoward »

Toch gelukt !!!

Voor de mensen die het ook willen proberen...

Je kan b.v. op http://www.gpscoordinaten.nl/plan-route.php een route maken...> Aan de linkerkant opslaan als GPX

Dan de opgeslagen route naar je iphone sturen via http://intranet.vdxml.nl/navigon.php
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: Navigeren op de iphone

Bericht door Hans van D »

Howard, als je een route hebt gemaakt en je hem op je (iPad-)scherm hebt staan, kun je rechtsonder het plusteken selecteren. Vervolgens komt er een menu met als voorlaatste item: "route zenden" waarna je de route via mail naar je iPhone kunt sturen.

Succes.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
limbohoward

Re: Navigeren op de iphone

Bericht door limbohoward »

Ah ok... Je bedoeld via google maps? Nadeel / VOORDEEL is dat ik in Kerkrade woon en dus regelmatig over de grens ga richting duitsland en belgie en dan heb je dus ontvangst problemen of een dikke vette rekening.
Laatst gewijzigd door Stephan op 22 aug 2012, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
RonalT

Re: Navigeren op de iphone

Bericht door RonalT »

limbohoward schreef:Na zoeken - nog niet met de versie navigon - een iets oudere versie - http://intranet.vdxml.nl/navigon.php - een mail - via de link - automatisch de route - gpx bestand

telefoon nooit waterdicht

RonalT... De ontwikkelingen gaan allemaal erg snel. Kwestie van tijd totdat een "telefoon" meer kan dan andere losse toestellen.
Ik ben heel benieuwd. Want ik vind het nogal een gedoe. Via een website op een mailtje wachten en dan een GPX ontvangen.
En hoe bereken je toestel? Op de manier zoals Tomtom dat doet? Een stuk of wat routepunten waartussen de route door het toestel berekend wordt?
Dat is voor mij namelijk niet de vorm van navigatie waar ik op zit te wachten.


Ik ben een kritisch toeschouwer.... maar tot nu toe lijkt het er niet op dat ik ooit een gebruiker van dit soort navigatie ga worden.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”