TomTom Rider 5

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Hans V.

TomTom Rider 5

Bericht door Hans V. »

ANWB Promotor schrijft:
"Op de Motorbeurs in Utrecht, die op 21 februari begint, pakt TomTom groot uit.
Met reden, want de nieuwe TomTom Rider 5 - zo gaat ie heten - lijkt een echte motornavi. Met een groot display."

(Wat zouden ze bedoelen met dat woordje "lijkt"?)

"Waar het bij een GPS natuurlijk vooral om gaat, is routes rijden. De nieuwe TomTom 5 - in TomTom taal heet ie S4L4GD00 - geeft je drie mogelijkheden: de snelste weg, de mooiste met de meeste bochten en je kunt zelf een route maken. Op de TomTom of… op de (Windows) PC.
Ja zeker, als we goed zijn ingelicht wordt de TomTom geleverd met de routeplanner Tyre. Daarnaast is ie compatible met veel routeplanners.
En kun je de routes delen met andere motorrijders. De TomTom kan de import aan van 10.000 routepunten. De routes lees je af op een touch-screen display - maten 130 x 1010 x 53 mm – met een hoog contrast."

Dat hoge aantal routepunten is in elk geval een hele verbetering . . .
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: TomTom Rider 5

Bericht door pheufk »

Tyre.is gratis te downloaden :)
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Hans V.

Re: TomTom Rider 5

Bericht door Hans V. »

Klopt! (althans... de basisversie van Tyre)

Die is hier te vinden:
http://www.tyretotravel.com/download-ty ... yre-basic/
stxrider

Re: TomTom Rider 5

Bericht door stxrider »

Ik :roll: denk dat ze een samenwerkingsverband hebben. Want de TomTom wordt tegenwoordig geleverd met de routeplanner Tyre.
stxrider

Re: TomTom Rider 5

Bericht door stxrider »

Ik vind het wel grappig.......... kijk maar eens bij 0:45. Grappig dat ze daar een BMW gebruiken olieverbruik :tg Volgens mij komen ze nooit van dat (olie)probleem af :mrgreen:
Edit: het blijkt een Triumph te zijn...... :oops:

Maar ik vind het wel mooi dat ze het gebruiken in de vorm van "hulp aan andere motorrijder" verlenen. In deze jachtige wereld rijdt men vaak door!

Laatst gewijzigd door stxrider op 19 mar 2013, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
RonalT

Re: TomTom Rider 5

Bericht door RonalT »

Inderdaad Hans, lees onderstaande quote maar.

Door een griepje ben ik niet in staat om naar de motorbeurs te gaan, maar het geeft me wel de tijd om van alles te lezen over de motorbeurs en de zaken er om heen.
Zo kwam ik van een bezoeker van de motorbeurs, met bovenmatige GPS interesse, een aardig uitspraak tegen....
Inderdaad werkt Jan Boersma samen met Tomtom vwb Tyre. Hij was ook op de stand van Tomtom aan het knutselen met een computer en kabels.

Ik heb toen nog een geamuseerd gesprek gevoerd met Jan,de man van Tyre en hoe hij nu voor eeuwig is verbonden aan TT.
Leuk, Jan gebruikt zelf een Garmin 350 met BC, frappant!!!
:shock: :shock:
Hans V.

Re: TomTom Rider 5

Bericht door Hans V. »

Het knutselen aan de kabels was waarschijnlijk niet op tijd klaar.
Want toen ik op de beurs een TomTom Rider 5 aan het uitproberen was, gaf die al na enkele minuten de melding dat de batterij bijna leeg was. Blijkbaar functioneerde de netvoeding niet. En de zuil waarop het apparaat was gemonteerd stond ook nog erg te wankelen.
Dat maakt natuurlijk geen professionele indruk op een beurs. :(
stxrider

Re: TomTom Rider 5

Bericht door stxrider »

Hans V. schreef:Blijkbaar functioneerde de netvoeding niet. En de zuil waarop het apparaat was gemonteerd stond ook nog erg te wankelen.
Dat maakt natuurlijk geen professionele indruk op een beurs. :(
En niemand op de beurs die meldt dat de connectie niet goed is.......
Dat zegt natuurlijk meer aan degene die de zuil daar geplaatst hebben en niets over het apparaat.

:en1 Ik zal je vertellen dat mijn Garmin dezelfde melding geeft als de batterij bijna leeg is :tg :mrgreen:
stxrider

Re: TomTom Rider 5

Bericht door stxrider »

1e indruk van de TT-5

Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: TomTom Rider 5

Bericht door Ed Vissers »

Ik ben benieuwd hoe de TT5 omgaat met het missen van een routepunt. Blijft hij je dan naar dat punt toesturen? Zolang dat blijft bestaan is de TT in mijn ogen geen goed alternatief voor de Garmin.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
BertG

Re: TomTom Rider 5

Bericht door BertG »

Ik hoor Mr.GPS zeggen dat off-route punten worden verplaatst zodat ze op de route komen te liggen.
Daarbij vraag ik mij dan af: wil je dat wel altijd?

Voorbeeld:
Ik kan me voorstellen dat je als routepunt een tussenpunt kiest.
Denk aan een sluis of een touristische attractie welke (halverwege de route) naast de weg ligt.
Dan lijkt het mij niet handig als deze als routepunt OP de route komt te liggen. Of vergis ik me nu?

Ben ook wel ernstig benieuwd wat er gebeurd als je een snelweg en een provinciale weg of ventweg parallel aan elkaar hebt liggen.
Als TT5 dan routepunten gaat verplaatsen waar komen die dan?
En meldt TT5 het eigenhandig verplaatsen van routepunten?

Hoe dan ook lijkt het erop dat TT niet doof is geweest voor de zwakheden in hun (motor)Rider-concept.
Ben benieuwd wat er nog meer voor slimmigheden zijn toe-/aangepast.
stxrider

Re: TomTom Rider 5

Bericht door stxrider »

Naar aanleiding van de TT-5 deze blog van Mr.GPS

Mr. GPS op-bezoek-bij-tomtom ;)
Peter van der Veken

Re: TomTom Rider 5

Bericht door Peter van der Veken »

Hallo daar,

Ik heb sinds vorig jaar november mijn motorrijbewijs. :apl De motor had ik al een 4 tal maanden daarvoor nieuw gekocht. Een Honda Deauville natuurlijk, want die is op mijn netvlies blijven kleven. Nu rijd ik er al een poosje mee, heb inmiddels 1.700km op de teller en wilde nu graag een navigatiesysteem er op. Nu zit ik al een hele poos te twijfelen welk navigatie systeem het zal gaan worden. Ik hoorde en las nu het een en ander over de tom tom en garmin. Kan iemand mij uit mij dilemma helpen? En wat zijn de voordelen van navigatie, wat kan je er allemaal mee?
Alvast bedank. Groeten, Peter van der Veken :brrr
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: TomTom Rider 5

Bericht door Geert »

Hallo Peter,

Ten eerste, welkom bij de club. :D

Je vraag over welk navigatiesysteem is niet zomaar even te beantwoorden.
1. Wat is je budget voor een navi ?
2. Wil je gesproken instructies is je helm, en wil je dit dan bedraad (draadje tussen je helm en navi) of via blue tooth.
Hier vind je al een aardige indicatie van de mogelijkheden van Garmin systemen.
http://www.honda-deauville.nl/documents ... 50_220.pdf" opent="in(nieuw);venster;
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
PA1BEN

Re: TomTom Rider 5

Bericht door PA1BEN »

Hallo Peter,

Het budget is natuurlijk erg belangrijk.
Even belangrijk is wat de meeste motorrijders gebruiken.
Heb je problemen dan kan je over een vaak gebruikt merk of model eerder hulp van medegebruikers verwachten.

Zo leverde een zoektocht op dit forum naar Tomtom 369 hits en naar Garmin 754 hits op.

Belangrijk is ook of je voor een redelijk bedrag aan kaartupdates kan komen.
De adviesprijzen zijn bij Tomtom €80 voor zes kaartupdates in anderhalf jaar en bij Garmin €89 voor levenslange kaartupdates.

Veel informatie, over hoofdzakelijk Garmin, is hier te vinden:
Waypoint

Suc6
Laatst gewijzigd door PA1BEN op 29 mar 2013, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: TomTom Rider 5

Bericht door ikkieman »

Mijn tip is om even bij Waypoint binnen te lopen. Deze jongens weten je precies uit te leggen wat handig is in welke situatie. Ook kunnen ze je helpen bij problemen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
stxrider

Re: TomTom Rider 5

Bericht door stxrider »

Mijn advies is:
  • Om informatie (via Waypoint of anders) te vergaren en er een paar nachtjes er over te slapen, praten met gebruikers en zo tot voor en nadelen te komen voor jezelf!
  • Niet gelijk zeggen doe die maar.........
  • Elk apparaat heeft tegenwoordig bluetooth, en voor wat het bedrade systeem kan je zeggen dat de meeste mensen daar niet meer voor gaan.
Als je de 1e HDC-rit meerijdt dan kom je vanzelf gebruikers tegen. De investering heeft toch niet zo'n haast ..... toch ;)
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: TomTom Rider 5

Bericht door Marcel »

Nog maar een tip dan...

Hoeveel kilometers rij je per jaar?. Is het alleen toeren? Dat gaat ook heel goed zonder navigatie als je de buurt een beetje kent. Gewoon de kleine weggetjes pakken.

Heb je het ook nodig voor woon-werk? Of rij je zoveel kilometers dat een navi sowiezo handig is?

Vroegâh..... (daar is ie weer ;-) ) heb ik ooit eens een videorecorder ( ja, ja...) aangeschaft met allerlei toeters en bellen.
Slechts 1 maal gebruikt (die toeters en bellen). Daarna alleen nog maar voor opnemen en afspelen.

Bezint eer ge begint...of had iemand dat al geschreven?
Succes bij je zoektocht.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
stxrider

Re: TomTom Rider 5

Bericht door stxrider »

m@rcel schreef:Bezint eer ge begint...of had iemand dat al geschreven?
Ja, alleen anders ;) zie eerder bericht.....
Jos Fupi

Re: TomTom Rider 5

Bericht door Jos Fupi »

Peter,
Zoals reeds gemeld door anderen zijn er paar "opties" die je voor jezelf duidelijk moet hebben voor je keuze kunt maken :
1) bedraad of bluetooth => voor bluetooth heb je ook headset nodig (meerdere keuzemorgelijkheden vwb fabrikant/model/prijs => zie topic op ons forum)
2) wil je je navigatie ook kunnen gebruiken als handsfree set voor je mobiele telefoon
3) wil je mogelijkheid hebben tot luisteren muziek op langere ritten => mediaplayer ja/nee

Zowel TomTom als Garmin hebben goede toestellen die geschikt zijn voor gebruik op je motor (moeten wel waterdicht zijn hé), maar afhankelijk van jouw wensen vwb opties zal model/prijs bepaald worden.

Welk merk je ook kiest, ik raad je wel aan om levenslange updates erbij te nemen zodat je altijd verzekert bent van de nieuwste kaarten!!
Peter van der Veken

Re: TomTom Rider 5

Bericht door Peter van der Veken »

Hallo daar,

Ik wil iedereen bedanken voor de spontane en toffe reacties.
Maar...mijn zoektocht is nog steeds zoekende. :-)

Wat budget betreft is dat niet zozeer een probleem.
De motor wordt nu alleen gebruikt voor toerritten maar weggetjes vinden is nogal een issue, want voor je het weet, ben je er reeds voorbij.
Wat bedrading en blue tooth betreft zou ik ook eerder voor draadloos, dus blue tooth gaan.
Het idee om mee te gaan op een hdc toer tocht werd ook geopperd en daar sta ik natuurlijk voor open, mits het ook op een dag is dat ik ook daadwerkelijk kan, aangezien ik er helaas ook een druk bezet schema op nahoud.

Ik woon in Venlo dus ik weet niet of er een waypoint hier in de buurt is.
Verder heb ik een arai chaser helm. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn wat deze helm em blue tooth betreft.

In ieder geval alvast bedankt voor de nuttige info tot dusver.

Groeten, Peter
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: TomTom Rider 5

Bericht door ikkieman »

In Vessem zit een Waypoint. Dat is redelijk dicht bij Venlo. Zij kunnen je precies vertellen over hoe en wat.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: TomTom Rider 5

Bericht door Ed Vissers »

Een paar belangrijke zaken die een verschil tussen TomTom en Garmin bepalen.

Als je gebruik maakt van vooraf gemaakte routes.

TT importeert routepunten en maakt in het toestel zelf de route. Deze kan/zal dus anders zijn dan je gedacht had. Is dit belangrijk? Dat hangt vooral van het aantal gebruikte routepunten af.

Als je een routepunt mist (bv bij een wegomleiding) laat TomTom je naar het gemiste routepunt rijden. Dat kun jr er wel uit halen,maar allen handmatig. Dat dwingt je om even te stoppen en wat aan je route te knutselen.
Garmin laat het koud hoe je rijdt ( wel even automatisch herberekenen uitzetten op het toestel!). Je wijkt van de route af. Een stukje verderop kom je er weer op. Garmin leidt je vanaf dat punt gewoon verder over de route.

TT schijnt (volgens kenners) wat eenvoudiger in de omgang te zijn.

Lee ook meer op http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=5&t=40158" opent="in(nieuw);venster;
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”