Zumo 660 defect

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Mart Groenleer
BMW R1200RT
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2010, 19:25
Locatie: Tilburg

Zumo 660 defect

Bericht door Mart Groenleer »

Hallo,

Gisterenavond vond ik het nodig om voor mijn Zumo 660 te controleren of updates of nieuwe kaarten waren.
Dat deed ik de laatste weken via Garmin Express 2.18, via dit nieuwe programma zouden alle nieuwe updates gaan lopen.
Maar toen sloeg mij Zumo om in een donker scherm Aiiiii dacht ik al dit gaat niet goed.
Van alles geprobeerd maar het apparaat wilde niet meer opstarten.
Als het SD kaartje er uit was kwam hij zelfs niet verder als constant opnieuw opstarten.
Met SD kaartje erin startte hij wel op maar allen in de Amerikaanse stand, niks viel er aan te passen.
Bestanden zouden niet aanwezig zijn, dus alleen Engels en geen geluid mogelijk.
Wel bleek deze morgen dat mijn dat mijn On Route kaart nog te zien was, was de enige kaart die op het ding aanwezig was :oo
Toe besloten om het naar Way Point in Vessen te brengen.
Deze slimmerts kregen het ook niet voor elkaar dus is hij opgestuurd naar de TD in Notter.
Het rare is dus dat het ding via geen enkele pc te benaderen is, hiet thuis op 3 PC geprobeerd en in Vessem nogmaals door Way Point.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Ondanks dat in de beschrijving staat dat je 1 jaar garantie hebt word hij toch onder garantie gerepareerd en de mijne is bijna 2 jaar oud.
Dus binnenkort hoop ik te berichten dat Way Point super service heeft :apl
Anders heb ik een duur probleem.


Groet, Mart
drie keer rechtsaf is het zelfde als linksaf
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14073
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Zumo 660 defect

Bericht door Marcel »

Volgens mij heb je altijd onder europese richtlijnen 2 jaar garantie.
Kan er naast zitten, maar ik weet het bijna zeker.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
RonalT

Re: Zumo 660 defect

Bericht door RonalT »

Da's ook nog niet belangrijk.

Garmin/Waypoint geeft normaal gesproken 2 jaar garantie. En zelfs tot 5 jaar worden toestellen netjes onder handen genomen. Er is dan altijd nog zo iets als een coulance regeling. Kennis van mij had een 3,5 jaar oude Z550. Zwart beeld. Waypoint kon er niets mee. Werd omgewisseld voor 150 euro. :lol:

Tomtom geeft ook één jaar garantie en daarna kan je een niet werkend toestel weggooien..... :(
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Zumo 660 defect

Bericht door Ed Vissers »

In Nederland kennen we een uitgebreid consumentenrecht. Daarbij wordt de garantietermijn bepaald door juripudentie en niet door "dat jaartje" van de fabrikant. Het is afhankelijk van hoe lang een bepaald artikel verwacht wordt mee te gaan zonder mankementen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Mart Groenleer
BMW R1200RT
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2010, 19:25
Locatie: Tilburg

Re: Zumo 660 defect

Bericht door Mart Groenleer »

Het zal wel opgelost worden, gewoon een kwestie van geduld :b
drie keer rechtsaf is het zelfde als linksaf
RonalT

Re: Zumo 660 defect

Bericht door RonalT »

Eigenlijk wel, Ed. Maar je weet ook wel dat recht hebben op .... en je recht krijgen ..... twee verschillende dingen zijn.
Ik heb in geval van de 660 perikelen ook diverse keren mensen gewezen op 'niet blijven ruilen, maar vragen....' of zelfs eisen stellen. Want je heb recht op een goed werkend apparaat.
PA1BEN

Re: Zumo 660 defect

Bericht door PA1BEN »

Vandaag mijn Zümo 660 maar weer eens aangezet en een nieuwe bestemming proberen op te geven.
Dus klik ik op 'Waarheen' en daarna op 'Adres', maar zodra ik op 'Adres' klik krijg ik 'Geen data beschikbaar' te lezen. Dat begint niet goed.

Eerst maar eens, na de hele winter niet te zijn gebruikt, de satellieten op laten zoeken. Daar heeft de Zümo een kwartiertje voor nodig en als dat gelukt is nog maar eens een bestemming opgeven. Zelfde resultaat 'Geen data beschikbaar', dat is dus vóór ik in het vervolgscherm ná 'Adres' kom.

De Zümo maar eens op de computer aansluiten.
Dat begint hoopvol, het balkje op de Zümo laat de voortgang zien, maar dan stopt het hele proces en schakelt de Zümo zich uit. Niet goed. Helemaal niet goed.

Accu er uit en er weer in en nog eens proberen. Nog niet goed.

Geheugenkaartje er uit. Zo zal de Zümo het zeker niet doen, want het kaartmateriaal staat er op.
Nog maar eens aansluiten op de computer en dat lukt nu wel.

Maar wat nu? De complete kaart van Europa gaat niet passen, daar is, zonder een extra geheugenkaartje, te weinig geheugenruimte voor in de Zümo.

Dan herinner ik mij dat er een hulpprogramma, 'Garmin MapInstall', op mijn computer staat.
Met 'Garmin MapInstall' kan je stukjes van de kaart van Europa in de Zümo plaatsen. Een venster laat zien hoeveel geheugen er in de Zümo beschikbaar is en als je een stukje kaart selecteert wordt het aantal MBs in dat venster aangepast. Zo zie je bijtijds wanneer het geheugen vol raakt.
Ik begin met selecteren en kies voor heel Nederland, hoewel ik betwijfel of ik ooit met de motor in Groningen of Friesland kom. Ook wil ik er België wel in z'n geheel op hebben staan, net zoals het westen van Duitsland met natuurlijk de Eifel en als laatste kies ik voor Luxemburg. De 42 geselecteerde kaarten nemen 290,2 MB in beslag waardoor ik nog 2244 MB aan opslagruimte overhoud. Ruim voldoende om er nog een paar .mp3 bestanden bij te kunnen zetten.
Onder in het scherm kies ik voor 'Kaarten versturen' en ongeveer 10 minuten later kan ik ervaren dat alles weer zoals van ouds werkt.

Conclusie: Het extra bijgeplaatste microSD-kaartje was kapot.

Met 'Garmin MapInstall' kan je zeer selectief kiezen welke (deel)kaarten je op je Zümo geïnstalleerd wilt hebben.
Wel je Zümo met je computer verbinden, anders valt er niets met 'Garmin MapInstall' te selecteren.
Bedenk ook dat eerder op de Zümo geïnstalleerde kaarten zullen worden overschreven. Dus als je een gebied hebt vergeten te selecteren dan zal je het hele proces opnieuw moeten uitvoeren. Er naderhand iets bij zetten is niet mogelijk.

:b :b :b
Mart Groenleer
BMW R1200RT
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2010, 19:25
Locatie: Tilburg

Re: Zumo 660 defect

Bericht door Mart Groenleer »

Ik kon met heel veel moeite alleen de kaart vinden die op het SD kaartje stond dus dat was zeker niet kapot.
Maar ik moet nog even geduld hebben het komt goed zeggen ze dan.
Ik heb wel een oplossing gevonden bij een soortgelijk probleem.
Maar hij ligt nu in Notter en daar doen ze vermoedelijk het zelfde maar dan onder garantie :apl
dus laat ik het hun wel doen
drie keer rechtsaf is het zelfde als linksaf
Mart Groenleer
BMW R1200RT
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2010, 19:25
Locatie: Tilburg

Re: Zumo 660 defect

Bericht door Mart Groenleer »

Zo gisteren in mijn ruil zumo 660 aangekomen.
Ze hadden alleen vergeten om mijn lifetime update over te zetten.
Maar dat was na 1 belletje geregeld.
Vandaag ondanks alle berichten toch maar de nieuwe kaarten op het apparaat gezet.
De kaarten die er op stonden waren van 2011-10 of zo iets, oud in elk geval

Ik ben dus uiterst tevreden over de service van Waypoint en Garmin.

Groeten, Mart :brrr
drie keer rechtsaf is het zelfde als linksaf
RonalT

Re: Zumo 660 defect

Bericht door RonalT »

PA1BEN schreef:Maar wat nu? De complete kaart van Europa gaat niet passen, daar is, zonder een extra geheugenkaartje, te weinig geheugenruimte voor in de Zümo.


Ik begin met selecteren en kies voor heel Nederland, hoewel ik betwijfel of ik ooit met de motor in Groningen of Friesland kom.
Wel grappig dat je in het eerste stukje lijkt te zeggen dat je eigenlijk heel Europa op je navigatiesysteem wilt hebben.
In het tweede stukje zeg je "hoewel ik betwijfel of ik ooit met de motor in Groningen of Friesland kom". Terwijl dat maar een paar honderd kilometer rijden is vanuit zuid Nederland.
Verre bestemmingen in Europa zijn 1000 tot enkele duizenden kilometers ver weg.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”