Problemen met Garmin kaartupdate

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Frank »

Wat probleempjes met installatie als routering.

http://www.mrgps.nl/problemen-met-garmi ... or-2013-4/" opent="in(nieuw);venster;
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Blij dat ik tot nu toe de installatie van Garmin Express niet heb uitgevoerd.
Voorlopig maar even zo houden.
stxrider

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door stxrider »

:wn1 Totaal geen problemen ondervonden
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door ikkieman »

Ik heb nergens last van met m'n 2013.4 installatie. Daarentegen heb ik het op m'n mac gedraaid.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
PA1BEN

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door PA1BEN »

Hier is een andere manier om een kaart op je Zümo te installeren.

Zorg dat de nieuwste kaartversie op je computer staat.
Ook een vorige kaartversie kan nuttig zijn dus laat die ook op je computer staan.

Verwijder alle Garminkaarten van je Zümo.
Onroute laat je uiteraard wel staan.

Download Mapinstall voor Windows of Mapinstall voor Mac en installeer het programma.
Sluit je navigatieapparaat aan en start Mapinstall op. Vandaar wijst het zich vanzelf.
Maak een keuze welke kaartversie je voorkeur heeft en kies op het kaartje, eventueel inzoomen, welke kaartdelen je op je Zümo gaat zetten.

Stel dat je uitsluitend het gebied langs de kust op je Zümo zou willen hebben, of de regio Rotterdam/Europoort en Amsterdam, dan ben je met een paar honderd megabyte klaar.
Maar ook grotere (deel)gebieden, of desnoods heel Europa, zijn zo te selecteren.

Als je spijt krijgt en een andere kaartversie of/en deelkaart op je Zümo zou willen hebben, dan is dat zo geregeld.
Je computer is de kaartleverancier voor de Zümo.
stxrider

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door stxrider »

Het zou best eens kunnen zijn dat ze Garmin Express hebben aangepast?

Want ik had dat programma niet direct gedownload toen het progje er was. Ook iets later 2013.4 geïnstalleerd.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Frank »

Gisteren Garmin Expres gedownload, ging allemaal prima!
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Download en installatie van Garmin Express is niet het probleem.
Maar het schijnt dat bij Garmin Express de (her-)installatiemogelijkheden van kaarten naar je pc (BaseCamp) én naar je navigatie niet helemaal ok is in vergelijking met de tot nu toe gebruikte methode.
Dus waarom zou je de Garmin Updater willen vervangen door Garmin Express, zo lang dat nog niet is opgelost?
:|
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Catbustingdog »

bij de laatste kaartupdate van Garmin blijkt het probleem tweeërlei te zijn:
Bij deze update komt plots het installatieprogramma " Garmin Express " ten tonele.
deze updater zou de vroegere software moeten vervangen, doet dat ook en werkt, in de ogen van Garmin, perfect. Het programma is namelijk geschreven voor Basecamp. Hierbij is het niet nodig dat je de kaartenupdate op je computer hebt. Sluit de (met de kaarten opgeladen) gps (zumo ???) aan op de computer en basecamp gaat de kaarten halen waar ze zich bevinden.
Indien je de volledige kaartbedekking op je Zumo (+ geheugenkaartje) hebt geïnstalleerd of wil installeren krijg je NIET de" mogelijkheid om dezelfde kaarten alsnog op je computer te downloaden.
Zover zo goed, maar, hier is duidelijk buiten de waard, in casu de garmin-gebruiker die nog steeds met basecamp werkt, gerekend. Je mag ervan overtuigd zijn dat er zo nog heel wat rondlopen en dus ongelukkig zijn! Komt het nog goed? Mr GPS hoopt van wel, maar tussen de regels lees ik dat ie "der een zwaar hoofd" in heeft.

Een tweede, maar dan echte, bug vinden we terug in het nieuwe kaartmateriaal.
Bij het herberekenen van routes blijkt er iets grondig mis te zijn. Zowel als men werkt met basecamp als met mapsource.
Dit manifesteert zich vooral bij rotondes: sommige blijken "onpasseerbaar" en wordt een omweg gemaakt, in enkele gevallen loopt de route links-om over de rotonde. Ook bruggen kunnen hier wel eens uit de boot vallen. (voorbeeld probeer ik hierbij te hangen (foto)) Dit fenomeen schijnt vooral in Nederland op te duiken?
Ook dit probleem werd, met een aantal praktische voorbeelden aan garmin overgemaakt.
Resultaat, afwachten of men in de (amerikaanse) hoofdzetel van Garmin dit belangrijk genoeg gaat vinden voor een nieuwe update ...

Afbeelding


dit gaat om de openingsroute van dit jaar.
hier is de originele route in het rood getekend. De herberekende route is groen. Zoals je merkt is de brug over de "Hollandsche Ijssel" in Nieuwegein NIET passeerbaar!
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 07 apr 2013, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gewijzigd ivm grootte van de foto
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Duidelijke uitleg, Noël! :up
Vooral het tweede punt; dat is inderdaad een serieuze bug.
Hopelijk gaat Garmin hier snel iets aan doen.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door ikkieman »

Dat wat Noël aangeeft kom ik ook tegen. Alleen wil Basecamp bij mij de route via de A2 laten rijden.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1463
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Henk Engberts »

Ook ik heb net mijn Zumo 660 met de 2013.4 update bijgewerkt, door middel van het programma Garmin Express. Geen problemen ondervonden met het downloaden, en installeren ervan.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Koen »

Ik hoor het wel, ik wacht nog wel even tot de bugs eruit zijn voordat ik ga downloaden... voorlopig werkt het huidige ook nog prima.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Zoekend naar een korte-termijn oplossing, bedacht ik het volgende:
In mijn Garmin navigatie zit nu de nieuwste kaart 2013.40
Maar in mijn computer zitten inmiddels diverse gedownloade kaartversies.
In Basecamp kan ik immers kiezen uit 2013.40, 2013.30, 2013.20 enzovoort.
Dus - logisch gedacht - het zou toch mogelijk moeten zijn om de vorige kaartversie terug te zetten in het navigatie-apparaat?
Iemand enig idee met welk programma ik dat zou kunnen doen?
Ik heb ooit iets gelezen over 'Mapinstall' van Garmin. Is dat misschien een optie?
PA1BEN

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door PA1BEN »

Hans,
Eerder in dit draadje heb ik uitgelegd hoe je dit voor elkaar krijgt.
Dus even naar boven scrollen.

:b :b :b
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

O dan had ik even niet opgelet. Ik ga het even terugzoeken.
Dank je, Ben.
:up
jack-f

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door jack-f »

Met JaVaWa GMTK ??? :wn1
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Dankzij de informatie van Ben en van Ronald heb ik de aanwezige 2013.40 kaart uit de Garmin kunnen verwijderen.
En daarna eerdere (deel)kaarten van versie 2013.30 weer kunnen installeren.
Daardoor heb ik nu weer een correcte route o.a. voor de Openingsrit, zonder weigering van bruggen of rotondes e.d.
Mapinstall voor Windows is gebruikt voor de installatie.
:)
PA1BEN

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door PA1BEN »

:up Gefeliciteerd, Hans. :up
jack-f

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door jack-f »

Net een e-mail van Garmin ontvangen waarin ze bevestigen dat de kaartupdate 2013.4 voor Nederland niet in orde is o.a. zoals al vastgesteld gaat het fout bij o.a. rotondes en invoerstroken. Eind april zeggen ze een nieuwe update te hebben.Afwachten dan maar.

NB. Men vermeld wel expliciet dat we de verkeersregels in acht moeten blijven nemen en niet klakkeloos achter de GPS aan moeten rijden. :crs
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Aardig, maar wel oud nieuws natuurlijk...
jack-f

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door jack-f »

Ik heb van ING nog geen excuusbrief ontvangen!! :mrgreen:
mario en joca

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door mario en joca »

Mogelijk incorrecte routeaanwijzingen in Nederland
Garmin is onlangs geattendeerd op een probleem met de kaartgegevens op haar persoonlijke navigatietoestellen, dat ertoe kan leiden dat navigatietoestellen met bepaalde kaartversies de reisrichting incorrect aangeven op een klein aantal wegsegmenten alleen in Nederland. Garmin heeft vastgesteld dat bepaalde wegsegmenten in Nederland incorrecte eenrichtingsaanduidingen hebben, waardoor routeaanwijzingen tegen de stroom van het verkeer in leiden op korte stukken van bepaalde berekende routes . Dit probleem doet zich met name voor bij rotondes of toegangswegen zonder verkeersaanduidingen.
BETROKKEN PRODUCTEN
Dit probleem doet zich voor bij de City Navigator Europa NT en NTU database versie 2013.40. Deze databaseversie is op 27 februari 2013 vrijgegeven voor downloaden, en het probleem komt daarom voor op elk Garmin-navigatietoestel waarop deze databaseversie sinds die datum is gedownload. Dezelfde kaartupdate is ook als accessoire beschikbaar op een SD-kaart.
OPLOSSING
Zoals vermeld in de handleidingen, dient u altijd de verkeerssituatie aan de hand van bijvoorbeeld verkeersborden en de verkeersstroom te beoordelen voordat u de GPS-aanwijzingen/aanbevelingen opvolgt. Klanten met de City Navigator Europa NT en NTU 2013.40 database dienen zich bewust te zijn van de hierboven beschreven potentiële routebepalingsproblemen en hun voertuig altijd op veilige wijze te besturen in overeenstemming met verkeersregels en routevereisten.
Garmin werkt momenteel aan een database-update waarmee dit probleem zal worden hersteld. Naar verwachting zal deze update eind april 2013 beschikbaar komen.
stxrider

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door stxrider »

mario en joca schreef:Mogelijk incorrecte routeaanwijzingen in Nederland.
Garmin is onlangs geattendeerd op een probleem met de kaartgegevens op haar persoonlijke navigatietoestellen, dat ertoe kan leiden dat navigatietoestellen met bepaalde kaartversies de reisrichting incorrect aangeven op een klein aantal wegsegmenten alleen in Nederland.
Op het GPS forum heb ik ook een melding gelezen m.b.t. Begië. Dus alleen Nederland is niet waar. Er is gewoon iets fout gegaan bij de update / wijziging van de kaarten bij Garmin zelf! Alleen in nederland is het wegennet veel dichter dan in andere landen, dus komt een probleem eerder naar voren......... althans zo denk ik erover. In Frankrijk of Duitsland zal je die meldingen veel minder hebben!
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

De gisteren uitgebrachte correctie-update 2013.41 ziet er op 't eerste gezicht goed uit.
Eerdere fouten in de routering (bruggen, rotondes) worden nu weer juist uitgevoerd.

Iets anders is het al eerder door Noël genoemde probleem met Garmin Express. Catbustingdog schreef eerder in dit topic:

"nu komt plots het installatieprogramma "Garmin Express" ten tonele. Deze updater zou de vroegere software moeten vervangen, doet dat ook en werkt, in de ogen van Garmin, perfect. Het programma is namelijk geschreven voor Basecamp. Hierbij is het niet nodig dat je de kaartenupdate op je computer hebt. Sluit de (met de kaarten opgeladen) gps (zumo) aan op de computer en Basecamp gaat de kaarten halen waar ze zich bevinden. Indien je de volledige kaartbedekking op je Zumo (+ geheugenkaartje) hebt geïnstalleerd of wil installeren krijg je NIET de mogelijkheid om dezelfde kaarten alsnog op je computer te downloaden."

Inderdaad. En ik had al in een onbewaakt moment die Express-software geïnstalleerd. Met als (ongevraagd) gevolg dat de oude Garmin Map Updater verdwenen was uit mijn pc. Vandaag urenlang getracht een dubbele installatie uit te voeren met Express gecombineerd met MapInstall. Maar tevergeefs. Uiteindelijk tóch op internet een link gevonden om Garmin Map Updater weer in gebruik te kunnen nemen! :apl

Ik heb direct Garmin Express totaal verwijderd (via Configuratiepaneel) en met de Map Updater de nieuwe kaartupdate geïnstalleerd in het navigatiesysteem EN in de pc.
Dus: het feit dat de kaart nu ook in de pc staat, heeft het grote voordeel dat je in BaseCamp met het nieuwste kaartmateriaal kunt werken zónder elke keer je navigatie-apparaat te moeten aansluiten

Voor wie dat ook wil doen: hier is Garmin's Map Updater te vinden:

http://download.garmin.com/lmu/GarminMapUpdater.exe

:b
jack-f

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door jack-f »

Hans, ik vanmiddag ook 2013.41 in de Zumo gezet met succes, daarna via jouw link het ook in de computer gezet, echter dan geeft hij aan dat ik 2013.4 heb geladen.
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Klopt, als je in BaseCamp in de menubalk kijkt, staat er 2013.4
En ook als je in het menu "Kaarten" kijkt onder "Kaartproduct" staat er hetzelfde.
Máár als je in het menu "Kaarten" kijkt onder "Kaartproducten beheren" dan staat in de kolom "versie" het getal 16.41 in plaats van 16.40. *
(De 'oude' 2013.4 mag uiteraard opgeruimd worden, als je dat nog niet had gedaan.)

* Vermoedelijk is dit een doornummering van de jaren. Inmiddels brengt Garmin al 16 jaar kaarten uit. Dus:
kaartversie 15.40 = 2012.40
kaartversie 16.10 = 2013.10
kaartversie 16.20 = 2013.20
kaartversie 16.30 = 2013.30
kaartversie 16.40 = 2013.40 (heet in BaseCamp's menubalk 2013.4) !!!
kaartversie 16.41 = 2013.41 (heet in BaseCamp's menubalk 2013.4) !!!
Laatst gewijzigd door Hans V. op 18 apr 2013, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Catbustingdog »

Ik had gisteren inderdaad alweer "Garmin express" dat blijkbaar aangepast was opnieuw geinstalleerd. Dit met ongeveer dezelfde knoeiboel tot gevolg.
Vandaag het programma er vierkantig uitgekieperd en de wijze raad van Hans gevolgd. Met de "Garmin map installer" in no time de juiste kaartdelen in mijn 660 geladen en de volledige dekking nadien in mijn computer.
Ergo = ergernis : bleek dus dat ik 2 x een kaartproduct in de computer had staan met de vermelding city navigator NT 2013.4 - één daarvan moest verwijderd worden.
Uiteraard gebeurt dit met gebruik van het programma JaVaWa GMTK ...
Ergo = nog meer ergernis : de verkeerde kaart verwijderd (grommel ...) dus ook de andere maar verwijderd en nogmaals het nieuwe product geïnstalleerd.
De installatie net beëindigd en dit tot volle tevredenheid. Mag nu de slaap der rechtvaardigen proberen te slapen ...
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Ja, het was inderdaad lastig te zien; het onderscheid tussen de 2013.4 en de 2013.41.
Ik heb bij het verwijderen van de eerste 2013.4 versie deze kort-door-de-bocht-methode* gevolgd:

- Open de Windows Verkenner (toetscombinatie: Windows-vlaggetje + E)
- Ga naar de map C:\ProgramData\Garmin\Maps (standaardlocatie voor het kaartmateriaal)
- Selecteer de regel met daarin het versienummer 2013.40:

Afbeelding

- Druk op de Delete-toets. Zonodig nog even bevestigen dat je het écht wilt.

En wég is-ie.
Na de eerstvolgende keer BaseCamp opstarten is hij verdwenen uit de lijst.
De versie 2013.4 die je daar ziet staan is dus de 2013.41.
:up

* De nette manier is natuurlijk via Windows Configuratiescherm > Programma's en onderdelen > verwijderen
Laatst gewijzigd door Hans V. op 23 apr 2013, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
stxrider

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door stxrider »

Ik delete niks tot de volgende update! ;)

Als je weet dat je de bovenste van de 2 van 2013.40 moet hebben gaat alles goed :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”