Gratis kaartupdate, ook voor zumo's

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Gratis kaartupdate, ook voor zumo's

Bericht door ikkieman »

Hoi allemaal,
Ik weet dat de meesten onder ons met een Garmin een lifetime update hebben bijgekocht of bijgeleverd gekregen. Echter, er zijn ook mensen die dit nog niet hebben. Om dan iedere keer een onetime update of eenmalig een lifetime update aan te schaffen is natuurlijk niet altijd even goed te doen.

Ik heb enige tijd geleden gehoord over een open source project (=gratis) genaamd OpenStreet Maps. Hierbij worden kaarten van over de hele wereld gratis beschikbaar gesteld voor zumos (garmin.openstreetmap.nl) waarbij je je eigen kaartpakket kunt selecteren.
Vervolgens kun je alles downloaden naar je computer en installeren via Garmin Mapinstall. Zo staan ze ook in basecamp en kun je zelf via de gratis beschikbaar gestelde kaarten rijden. Deze zijn namelijk ook in de zumo te installeren. Ik heb het zelf geprobeerd met de rit van het treffen en op 2 puntjes na hoefde ik de route niet aan te passen, maar kon ik gewoon doorgaan op de zo bekende manier.

Het enige nadeel is dat het kaarten updaten niet via een updater gaat, je krijgt ook geen notificatie, maar je moet het geheel zelf bijhouden.

Ik dacht dat dit misschien wel handig was voor een aantal mensen. Mochten er nog vragen zijn staat dit natuurlijk zoals altijd vrij.

Gr.
Jeroen
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14074
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Gratis kaartupdate, ook voor zumo's

Bericht door Marcel »

Dat klopt inderdaad.

Voor mijn zus heb ik ooit een fietsnavigatie aangeschaft.
Vanuit Waypoint werd toen ook aangegeven dat er gratis kaarten via OpenStreetMaps zijn speciaal voor de fiets.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
PA1BEN

Re: Gratis kaartupdate, ook voor zumo's

Bericht door PA1BEN »

Ik heb de twee kaarten, Garmin en OpenStreetMap, eens vergeleken.

De kaart van OpenStreetMap laat meer details zien, dan de kaarten van Garmin.

Zo staan de wegen/straten van grote privéparkeerterreinen er ook op. Bv bij de Agri: Van Doornestraat/ van Hertumweg te Goes.

En voor de aanleg van de rotonde Oranjeweg/Patijnweg te Goes was het noodzakelijk om een stukje Oranjeweg tijdelijk te verplaatsen. Dat staat dus op de kaart.

Ook een kleine aanpassing aan de kruising, komende van de Bernhardweg Oost (N666) rechtsaf naar de Goesestraatweg (N669) ter hoogte van 's-Gravenpolder, nog maar net aangelegd en staat al op de kaart.

Niet dat de kaarten van Garmin daarmee minder bruikbaar zijn dan van OpenStreetMap, maar toch.......

OpenStreetMap lijkt, als je geen lifetime update van Garmin gekocht hebt, een prima alternatief.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Gratis kaartupdate, ook voor zumo's

Bericht door Koen »

Grote voordeel van OpenStreetmap is volgens mij dat gebruikers zelf wijzigingen kunnen aanbrengen (dit kan in elk geval wel (ook?) via Google Maps).
Recente wijzigingen zijn op die manier in no-time verwerkt, op een manier die geen enkele andere kaartleverancier voor elkaar heeft gekregen.

Je voert een weg in die nieuw of gewijzigd is, een andere gebruiker controleert de gegevens en bevestigt dat het klopt: klaar.
Zo heb ik dat ook gedaan met de verlenging van de Jan van der Heijdenstraat in Hoogerheide. Die is doorgetrokken naar de N289, maar dit staat op geen enkele kaart. Wel dus nu op Google Maps...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
roelof
Honda NT700V
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 sep 2008, 19:22
Locatie: Emmen( nl )

Re: Gratis kaartupdate, ook voor zumo's

Bericht door roelof »

die koen timmert aan de weg tegenwoordig!! :tg
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
RonalT

Re: Gratis kaartupdate, ook voor zumo's

Bericht door RonalT »

Dat snelle actualiseren van de kaart is een voordeel, maar het is ook het nadeel.
De kaart wordt snel verbetert als er een actieve mapper in de buurt is. En die zijn er veel.
Maar kom je in een gebied waar geen mapper actief is dan is de kaart ook niet lekker aangepast.

Maar in het algemeen werkt hij best, alhoewel routes soms niet lekker berekenen. Dan is kiezen voor kortere stukken een prima oplossing.

Maar de kaart zie je elk jaar verbeteren. In den beginne reed je soms 15 km om omdat er ergens een weggedeelte niet lekker aansloot op een ander deel.
Hier in de buurt was een rotonde en de wegen sloten er net niet op aan. Daar kon je volgens het navigatiesysteem niet langs :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”