Garmin routes converteren naar TomTom

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Garmin routes converteren naar TomTom

Bericht door Ed Vissers »

Veel van de aangeboden routes zijn van Garmin. Er zijn mogelijkheden om die te converteren naar TomTom.

Wellicht kunnen hier de experts onder jullie daarover iets schrijven.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Garmin routes converteren naar TomTom

Bericht door Frank »

edvissers schreef:Veel van de aangeboden routes zijn van Garmin. Er zijn mogelijkheden om die te converteren naar TomTom.

Wellicht kunnen hier de experts onder jullie daarover iets schrijven.
Volgens mij is daar al over geschreven, ik zelf importeer het Garmin bestand in Tyre en zet hem om in een ITN-bestand van TomTom, werkt prima.

Controleer de route een keer en pas deze eventueel aan.

http://www.janboersma.nl/gett/index.php

Frank
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Garmin routes converteren naar TomTom

Bericht door Ed Vissers »

Frank schreef:
edvissers schreef:Veel van de aangeboden routes zijn van Garmin. Er zijn mogelijkheden om die te converteren naar TomTom.

Wellicht kunnen hier de experts onder jullie daarover iets schrijven.
Volgens mij is daar al over geschreven
Frank
Dat klopt, maar het zat een beetje weggestopt in een ander onderwerp.

Wat ik ervan heb begrepen is dat er nog wel eens wat probleempjes kunnen optreden bij de conversie. Zo zou het aanal waypoints niet groter mogen zijn dan een stuk of 50.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Garmin routes converteren naar TomTom

Bericht door Frank »

edvissers schreef:
Frank schreef:
edvissers schreef:Veel van de aangeboden routes zijn van Garmin. Er zijn mogelijkheden om die te converteren naar TomTom.

Wellicht kunnen hier de experts onder jullie daarover iets schrijven.
Volgens mij is daar al over geschreven
Frank
Dat klopt, maar het zat een beetje weggestopt in een ander onderwerp.

Wat ik ervan heb begrepen is dat er nog wel eens wat probleempjes kunnen optreden bij de conversie. Zo zou het aanal waypoints niet groter mogen zijn dan een stuk of 50.
Zijn er meer dan 48 waypoints vraagt Tyre of de route in 2 delen opgeslagen mag worden. Ik ben geen expert en heb een route in 2 delen nog niet gereden en weet dus niet hoe dit in de praktijk werkt.

Bij de conversie kunnen wat dingen niet meegenomen worden in de route , daarom even controleren.

Frank
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Cloesoo BE
Honda NT700V
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 aug 2008, 19:48
Locatie: Limburg

Bericht door Cloesoo BE »

Als je een route voor Garmin converteerd voor TomTom (=> ITN) wordt je inderdaad geconfronteerd met enkele problemen.
Het bestand voor Garmin heeft al gauw 300 tot 500 waypoints, zeker als het een rit van 200 of meer km is over kleine wegen. De tracklog zet immers telkens er van windrichting veranderd wordt een punt.
Je hebt dan meerdere mogelijkheden zeker als je met Tyre werkt. Je kan de route laten splitsen. Je zit dan al gauw met 6, 7 of soms 10, 12 delen.
Je kan Tyre ook het aantal punten laten verminderen. In de praktijk gooit het programma een aantal punten uit de route en laat ongeveer ieder 10e punt staan. Je houdt dan nog 2 tot 4 delen over, telkens van 48 punten.
Je loopt dan best de route deel per deel na via Tyre. Soms zitten de vlagjes van Tyre aan de verkeerde kant van een kruispunt of vluchtheuvel of zo. Je krijgt dan de bijvoorbeeld boodschap "sla links af en probeer om te draaien" Als je het eens voor gehad hebt op een rit weet je wel dat je volgende keer je rit best eens controleerd.
Wat betreft het rijden van een rit in meerdere delen is het simpel. Je laadt via reisplanner het eerste deel in. Is dit afgereden laadt je gewoon deel 2 in en zo voort.
cu on the road
onmogelijkhier

Bericht door onmogelijkhier »

Bij teveel waypoint gebruk je gewoon het UnFlag programma dat je kan downloaden op het forum van Notter.
Route kan je omzetten met OnRoute, dat maakt er ook nog andere bestanden van ondermeer voor tanktas of routerol.
Er zijn nog veel meer programmatje die ritten omzetten naar nagenoeg iedere bestand soort, ff zoeken dan vind je ze wel.
MarcelB

Bericht door MarcelB »

onmogelijkhier schreef:Bij teveel waypoint gebruk je gewoon het UnFlag programma dat je kan downloaden op het forum van Notter.
Route kan je omzetten met OnRoute, dat maakt er ook nog andere bestanden van ondermeer voor tanktas of routerol.
Er zijn nog veel meer programmatje die ritten omzetten naar nagenoeg iedere bestand soort, ff zoeken dan vind je ze wel.
Het "UnFlag" programma had ik ook al in gedachten. Maar let op :!: Dit programma is gemaakt en wordt onderhouden door iemand die heel veel kennis heeft van navigatie (anders kun je volgens mij zoiets ook niet maken :D ). Ondanks dat het freeware is heb ik de persoon in een berichtje om toestemming gevraagd of de link hierna geplaatst mag worden. Zodra ik zijn akkoord heb zal ik e.e.a. hier neer zetten.
onmogelijkhier

Bericht door onmogelijkhier »

Jo-Mar schreef:Het "UnFlag" programma had ik ook al in gedachten. Maar let op :!: Dit programma is gemaakt en wordt onderhouden door iemand die heel veel kennis heeft van navigatie (anders kun je volgens mij zoiets ook niet maken :D ). Ondanks dat het freeware is heb ik de persoon in een berichtje om toestemming gevraagd of de link hierna geplaatst mag worden. Zodra ik zijn akkoord heb zal ik e.e.a. hier neer zetten.
Waarom zou je geen link mogen plaatsen? zeker als je een verwijzing maar naar de desbetreffende website is daar toch geen probleem?
MarcelB

Bericht door MarcelB »

onmogelijkhier schreef:
Jo-Mar schreef:Het "UnFlag" programma had ik ook al in gedachten. Maar let op :!: Dit programma is gemaakt en wordt onderhouden door iemand die heel veel kennis heeft van navigatie (anders kun je volgens mij zoiets ook niet maken :D ). Ondanks dat het freeware is heb ik de persoon in een berichtje om toestemming gevraagd of de link hierna geplaatst mag worden. Zodra ik zijn akkoord heb zal ik e.e.a. hier neer zetten.
Waarom zou je geen link mogen plaatsen? zeker als je een verwijzing maar naar de desbetreffende website is daar toch geen probleem?
Ik vind het wel zo netjes om aan de maker eerst netjes te vragen of ik het mag gebruiken. Zelf zou ik er geen prijs opstellen als totale onbekende mensen met mijn eigendommen er vandoor gaan. En daar komt nog bij, stel dat hij het ook van iemand heeft overgenomen, misschien zelfs wel auteursrechten heeft betaald (of om niet gekregen). Maar dit is mijn persoonlijke mening en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat de eigenaar/eigenaren van dit forum en bijbehorende site niet in verlegenheid brengen.
MarcelB

Bericht door MarcelB »

Ik heb van de maker van het Unflag programma het akkoord gekregen om de link te plaatsen in dit forum
Franklin schreef:Hallo Marcel,

Natuulijk heb ik er geen enkel probleem mee dat de link gebruikt wordt voor een ander forum. Ik heb alleen wel mijn twijfels of het programma geschikt is voor een TomTom, omdat het alleen werkt met GPX bestanden.

Ook een link naar de download is geen enkel probleem. Je moet dan wel het waypoint forum in de gaten houden als ik een eventuele update van het programma plaats.

Groeten,
Franklin
Ik zal dat in een nieuw draadje doen zodat de linken "makkelijk" terug te vinden zijn.
RonalT

Bericht door RonalT »

Even wat verduidelijken. er wordt hier geschreven over waypoints en punten in een tracklog (trackpoints). 

Volgens Garmin zijn waypoints punten die opgeslagen worden in een lijst met (je raad het al) waypoints. Deze waypoints kunnen deel uit maken van een route, maar dat is geen noodzaak. 

Via-points zijn punten die deel uit maken van een route. Een route is een gedownloade of door jezelf gemaakte route 

Trackpoints zijn punten die deel uit maken van een tracklog. De tracklog is een lijst met punten die gemaakt wordt door een navigatietoestel, bij elke verandering van snelheid of richting worden er gegevens vastgelegd.


Ik beschouw nu even een goed gemaakte route, deze bestaat uit een waypoint als startpunt, daar kan je gemakkelijk naar toe navigeren. Verder zo weinig mogelijk via-points, maar wel genoeg zodat elke gebruiker over dezelfde route geleid wordt. Een route over kleine wegen van 200 kilometer kan uit 20 - 30 via-points bestaan. 
De tracklog van dezelfde route bestaat uit gemiddeld 1500 punten (gisteren 178 kilometer gereden 1415 via-points) 

Dus een route van 200 kilometer moet goed om te zetten zijn naar het Tomtom-formaat. Hou er wel rekening mee dat een route voor Garmin intern veel gedetailleerder is en die info ben je kwijt. Het is dus nooit zeker dat je dezelfde route als uitkomst krijg. 
Het is en blijft (ook Garmins onderling) omzetten en de route eerst nog even controleren via Mapsource (Garmin) of Google Maps (Tomtom) 

En over het Unflag programma kan ik nog zeggen dat het voor bepaalde versies van Mapsource en sommige types navigatietoestellen nodig was/is. Garmin had in bepaalde versies van Mapsource een fout gemaakt en daardoor werden via-points als waypoint geinterpeteerd. En waypoints worden afgeroepen tijdens het naderen van zo'n punt. 

Hieronder zie je een paarse lijn met een viertal punten (een valt er net buiten beeld), dat is een route met Via-points. De witte lijn met de vierkantjes is een track met trackpoints. 


Afbeelding

Zoals je duidelijk kan zien staan de stippen verder uit elkaar bij rechte stukken weg, maar in die hoek vlak bij de A58 zitten er een heleboel op een hoop. (richting en snelheidsverandering: net links van de paarse lijn midden in beeld)
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Frank schreef:
EdVissers schreef:Ik heb de itn-bestanden bij de routes op de website gezet. Daar kun j de bestanden downloaden :)
Ze staan op de TomTom, ik kan niet wachten om weg te gaan!

Thanks!

Frank
Frank,

kun jij nu de TomTom route vergelijken met de Garminroute?
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
RonalT

Bericht door RonalT »

Er is nog een note:

een Garminroute wordt normaal in het .GDB-3 formaat opgeslagen. Tyre en allerlei andere applicaties kunnen meestal overweg met .GPX (een algemeen uitwisselingsformaat)
Dus dan kan je alleen de routes gebruiken die in .GPX zijn opgeslagen (WW.GPSTRACK.NL slaat ze in meerdere formaten op). De meeste routes die je op internet vindt zijn dus op de verkeerde manier opgeslagen.

Wat ik met mijn routes doe is ze als .GDB opslaan, maar ook in .ITN en .GPX
Verder voeg ik een zoombare Googlemaps kaart toe waar de route in getekend is.

Als je de route laten omwerken naar een ander formaat kan je die kaart gebruiken om de route te kontroleren.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Wat ik mij nog steeds afvraag..

Als je een itn-route laadt in Tyre en laat zien in Googlemaps, is deze route in TomTom dan hetzelfde als in Googlemaps?
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Dit antwoord kreeg ik van het GPS-forum..


==================
Ed,

De routes zullen (vrijwel) gelijk zijn mits je de TT laat rekenen volgens "snelste route".
Mocht er toch een klein verschil zijn wat je niet wilt, dan kun je dat opheffen door een extra tussenpunt te plaatsen in ITN en zodoende de "TT-route" en de "ITN-route" gelijk maken.

===========================
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Plussen, minnen, zoeken, kijken en vragen..

De uitkomst....

Als je in Tyre een itn hebt geladen en je laat hem zien in googlemaps kun je hem vergelijken met dezelfde route in mapsource. Als die in googlemaps niet hetzelfde is als in mapsource kun je hem in googlemaps aanpassen. De grote hamvraag was echter.. Is hij dan in de TomTom ook hetzelfde? Los van het feit dat niet alle TomTom gebruikers hetzelfde kaartmateriaal gebruiken is het antwoord gewoon nee. TomTom rekent zoals bekend zelf de route uit en doet dat toch weer anders dan dat Tyre het doet met googlemaps. De verschillen zijn soms storend.

Ik heb hierover een antwoord gekregen van de maker van Tyre. Zijn antwoord was gelijk aan mijn proefondervindelijke bevinding.

Remedie?
Een TomTom opzoeken en hangen aan een pc waar ook mapsource op staat en het itnbestand aan passen zodat het in TomTom (snelste route berekenen) hetzelfde is als in googlemaps en mapsource.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
onmogelijkhier

Bericht door onmogelijkhier »

Als je een route maakt in TYRE gebruik dan zoveel mogelijk route punten van de maximale 48 die TomTom aankan.
Gebruik ze zeker op moeilijke punten waar hij anders makkelijk een andere route zou kunnen nemen.
Dit verkleint het aantal afwijkingen als de route in je TomTom is berekent ten overzien van een Garmin route.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

De Bosse Bollenrit heeft op dit punt ook nog wat opgeleverd. De route voor TomTom was volgens een aantal deelnemers toch niet hetzelfde als die voor de Garmin. Hoe er gereden wordt tijdens routes zal dus afhangen van het systeem van de voorrijder van de groep :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
MarcelB

Bericht door MarcelB »

EdVissers schreef:Hoe er gereden wordt tijdens routes zal dus afhangen van het systeem...
Hoeft niet per se het probleem te zijn. Volgens mijn Garmin zouden we direct na het oversteken van de snelweg linksaf moeten. Mat (voorrijder en medebedenker van de route) reed echter rechtdoor. Bij thuiskomst heb ik het origineel vergeleken met de route die ik herberekend had en ik had dus de fout gemaakt om net dat stukje niet te verleggen.
Moraal van het verhaal: ik moet, de volgende keer, beter opletten bij het herberkenen in Mapsource :)
onmogelijkhier

Bericht door onmogelijkhier »

EdVissers schreef:De Bosse Bollenrit heeft op dit punt ook nog wat opgeleverd. De route voor TomTom was volgens een aantal deelnemers toch niet hetzelfde als die voor de Garmin. Hoe er gereden wordt tijdens routes zal dus afhangen van het systeem van de voorrijder van de groep :)
Nogmaals wil ik er op wijzen zoveel mogelijk van de 48 routepunten te gebruiken voor de TomTom.
Dit geeft de beste kans op een zo goedmogelijk overeenkomende route.
RonalT

Bericht door RonalT »

misschien mosterd na de maaltijd.

Maar je moet er rekening mee houden dat de uitgangspunten bij Garmin en TomTom verschillend zijn. Als je de Nuvi 205, 250, 350 of een dergelijk toestel met een TomTom ga vergelijken zijn de verschillen niet eens zo heel groot. Deze zijn namelijk ook gemaakt om de automobilist op een eenvoudige wijze van A naar B te brengen.

Tot zo ver.


Als je de navigatiesystemen bedoeld voor motorrijders ga vergelijken kom je op het gebied van appels en peren vergelijken.

Ik heb diverse routes gemaakt, stel ze via http://www.motorgroep-sud.nl beschikbaar als .gdb - .itn - .gpx en zichtbaar op een Google-mapkaart.
Mocht je een van die routes hetzelfde willen rijden als ik dan zal je toch echt gebruik moeten maken van een Garmin navigatiesysteem of goed inzoomen op de Google-map. Als je de route ongeveer hetzelfde wil rijden als ik dan kan je van een van de andere formaat gebruik maken. Inderdaad bij ITN zo veel mogelijk punten gebruiken.
Het voordeel van Google-map en GDB is namelijk dat je precies kan zien hoe ik gereden ben. Bij Google is dat zo duidelijk en bij GDB zit een track toegevoegd. En via herberekenen (normale procedure) is de route eenvoudig te reconstrueren
Bij GDB niet meer punten gebruiken dan noodzakelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”