Update van kaarten en de oudere zumo's

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Update van kaarten en de oudere zumo's

Bericht door ikkieman »

Het onderstaande las ik op facebook:
Goed nieuws en slecht nieuws qua kaartupdate:
Het goede nieuws: voor de toestellen met NTU kaarten (3xx-serie, 590, BMW Nav5 en de nieuwere Nuvi's) komt naar verwachting aanstaande woensdag de CN NT 2015.1 uit.
Het slechte nieuws: voor de toestellen met NT-kaarten (zumo 220, 550, 660, oudere nuvi's en 'losse' CN's) wordt de 2015.1 overgeslagen. De eerstvolgende update voor de NT kaarten wordt de 2015.2 en die komt naar verwachting eind juli/begin augustus.
Over dat laatste heb ik wat 'mixed feelings'.
De reden is niet duidelijk, maar het zal vast met kosten te maken hebben. Garmin stelt echter bij de lifetime 'maximaal vier updates per jaar' - wat dat betreft past dit binnen de 'afspraak'.
Tegelijk vind ik het vreemd om dit onderscheid tussen NT en NTU te maken. Het gaat niet alleen om de 'afspraak' maar ook om de gewekte verwachting. Temeer omdat de Zumo 660 (met NT) nog nieuw verkocht wordt imho een wonderlijke keuze.
Ik vrees dat een deel van de garmin rijders, om het eufemistisch uit te drukken, toch 'ietwat teleurgesteld' zal zijn.
Maar, als gezegd, mixed feelings. Want, ik roep het wel vaker, eigenlijk is het heel vreemd dat we tegenwoordig onze kaarten liefst dagelijks willen updaten. Terwijl we slechts een paar jaar geleden pas een nieuw shell stratenboek kochten wanneer dat definitief uit elkaar viel.
Dat viermaal per jaar updaten is veelal meer 'omdat het kan' dan dat het echt nut heeft. Eenmaal per jaar is ruim voldoende; tweemaal ook prima.
Pratisch gevolg is echter ook dat we nu niet meer kunnen roepen "de route is gemaakt in het nieuwste kaartmateriaal. Zorg dat je dat hebt en je zit goed met deze club-route". Naast NT versus NTU ontstaat er nu ook versieverschil.
In dat verband attendeer ik dan ook nog eens op de alternatieve methode de track als routebasis te gebruiken (zie http://youtu.be/AtS3UV5moCg" opent="in(nieuw);venster;).
Enfin, velen kennen me als behoorlijk Garmin-adept. Maar ik ga niet rechtpraten wat krom is. En deze keuze vind ik een best wel 'curvy road'....
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”