TomTom of Garmin?

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Bennos

TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Ik weet dat het een persoonlijk iets is, de een vindt dit en de ander dat, toch hecht ik er veel waarde aan in het eea aan meningen te horen.
Heb geen ervaring met motornavigatiesystemen, wel al zo'n 8 jaar een TomTom voor de auto, daar gaat dus m'n eerste voorkeur naar uit, toch hoor en lees ik goede dingen over Garmin(Zumo 550 bijv.)en heb vanuit mijn werk ervaring met Garmin systemen.
Zou fijn zijn om hem zowel op de motor als in de auto te kunnen gebruiken, nee, niet tegelijk :mrgreen:
Zit nog te twijfelen tussen nieuw(duur!)of een goede gebruikte voorzien van alle updates.
Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Koen »

Hoi Ben,

ik gebruik zelf Garmin (660), zowel in de auto als op de motor. Voor routes rijden is naar mijn idee de Garmin het beste. Voor A naar B navigatie geef ik de voorkeur aan een "gewone" auto-navigatie. Ik vind Garmin daar minder sterk in.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Ha Koen,

Zal voor mij puur A naar B zijn, routes rijden ligt niet echt in m'n interessegebied.
Op MP staan zat zgan of zelf nog in verpakking zijnde TomTom's te koop, had een leuke gezien maar die had een passieve houder, heb dan liever gelijk een actieve.
Jij hebt deze dan?
http://link.marktplaats.nl/m815604495" opent="in(nieuw);venster;
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Koen »

Inderdaad, dat is de 660 :lol:

Voor gewone A naar B communicatie vind ik persoonlijk dat je met TomTom beter af bent dan met Garmin.
De Garmin geeft weinig gesproken aanwijzingen, dus je moet toch steeds op het scherm letten en ik heb het regelmatig dat ik op een (voor mij onbekende) snelweg rij en dan als route-aanwijzing in het scherm zie "Ga naar Middenweg" of zoiets. Welke afrit ik moet nemen zou dan nuttiger zijn, maar dat staat er pas kort van tevoren.

Ook is het bij wat complexere knooppunten soms niet echt duidelijk welke richting je precies moet hebben, zeker niet als er bijvoorbeeld een afrit is die zich vrijwel direct weer splitst in twee of drie richtingen. Dan maak ik (helaas) nog wel 's nét de verkeerde keuze... Maar als ik het hierover heb met andere Garmin-gebruikers dan blijkt maar weer dat dit ook best wel aan mijzelf kan liggen, want anderen ervaren het heel anders :tg

In de auto pak ik meestal de tablet of telefoon erbij met Sygic navigatie, die geeft dat soort punten gewoon net ff wat duidelijker weer.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door MrSkippy »

Ik weet niet of de huidige TomTom Riders dit nog hebben, maar als je een route reed en je miste een routepunt (bijv. door een omleiding) dan bleef TomTom je terugleiden naar dat punt.
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14073
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Marcel »

Ondanks het succes van het Nederlandse TomTom is Garmin nog steeds wereld marktleider als het om navigatiesystemen gaat.

Hetgeen Koen aangeeft m.b.t. het rijden op snelwegen, kan ik wel onderschrijven. Je kunt volledig op je navigatiesysteem vertrouwen en wachten op een instructie, maar soms is Garmin dan net te laat. Er is echter ook nog zoiets als gezond verstand. Controleer je route bijvoorbeeld even op ANWB.nl. Dan heb je in ieder geval voor de snelwegen een globaal beeld hoe je moet rijden. Daarbij ga ik er wel vanuit dat Garmin min of meer dezelfde route volgt en berekent.

De Zumo 660 bevalt mij, ook na 4 jaar intensief gebruik, nog uitstekend.
Groot voordeel t.o.v de TomTom vind ik het mogelijke gebruik van de OnRoute motorkaart.
Eergisteren nog 180 km. gereden in m.n. Zuid-Holland en (bij wijze van spreken) geen N-weg gezien.
Heel wat beter an de "kronkelroutes" van TomTom die bij het navigeren van Bodegraven naar Leiden mij gewoon over de N-11 stuurde want daar zitten toevallig 4 slingers in. :uh :cf1
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Koen »

m@rcel schreef:Controleer je route bijvoorbeeld even op ANWB.nl. Dan heb je in ieder geval voor de snelwegen een globaal beeld hoe je moet rijden. Daarbij ga ik er wel vanuit dat Garmin min of meer dezelfde route volgt en berekent.
Google Streetview werkt daarbij ook handig, vooraf even via Maps kijken welke afslagen en richtingen en dan kom je er wel.
Maar eigenlijk gebruik ik een navigatie om niet meer vooraf de reis te hoeven nalopen op de routeplanner. In de praktijk doe ik dat dus wel, maar dat vind ik wel een nadeel(tje) van de Garmin.

Als mij echter nu de keuze zou worden voorgelegd om te kiezen tussen de nieuwste TomTom of de nieuwste Garmin, dan wint Garmin het alsnog.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

In mijn vorige auto zat een Garmin Nuvi, ik weet wel dat ik hem meermaals vervloekt heb..... :tg
Om onder andere bovenstaande redenen, moeilijke keuze weer!
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door ikkieman »

Laten we zeggen dat je van a naar B wil met incidenteel een clubroute in het verschiet. Ik denk zelf dat je dan beter af bent met een TomTom rider.
Wil je wat meer met de club mee, zelf wat routes uitstippelen of wat routes downloaden of een motorvakantie en onderweg routes maken ben je beter af met een zumo. Zeker de zumo 390 is goed, snel en redelijk betaalbaar.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Heren, dank voor de nuttige tips!
Ik ga me er verder in verdiepen en eens kijken wat ik ervoor over heb :mrgreen:
Zou 2 vliegen in 1 klap moeten zijn, de huidige TomTom is ook aan vervanging toe(2007).
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Is dit te duur?
http://link.marktplaats.nl/m815917273" opent="in(nieuw);venster;
Of deze.
http://link.marktplaats.nl/m815927314" opent="in(nieuw);venster;
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14073
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Marcel »

Wat kosten die dingen tegenwoordig nieuw?
Te duur is het meestal als je het geld niet hebt of het er niet voor over hebt.
€ 200,= klinkt mij redelijk in de oren. Hangt een beetje af van de hoedanigheid van het apparaat qua beschadigingen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Koen »

Een tweedehands Zumo kost gemiddeld ongeveer 200 a 300 euro, maar er zijn enkele zaken die van invloed zijn of het een "goeie deal" is.

Lifetime update is een pre, 4x per jaar kaartupdates zolang het toestel het doet. Officieel gekoppeld aan de eigenaar via een account, maar dat is te regelen met de verkoper.

Leeftijd van het toestel: jonger dan 2 jaar heb je nog garantie, jonger dan 5 jaar biedt Garmin een goede coulanceregeling als er iets mee is (heb ik gehoord, niet ervaren. Er is nog niets mee ;) ).

Als je dus een toestel vindt met Lifetime Updates en jonger dan 2 jaar, dan kan de prijs oplopen tot 350 euro zonder dat dit "duur" hoeft te zijn.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Ik vind iets al snel te duur, zeker als het 2e hands is dus vandaar mijn vraag aan de 'kenners' :mrgreen:
Lifetime update is wel erg fijn ja, mijn TomTom heeft het niet en dat mis ik dus wel.
Als de verkoper het zogezegd mee verkoopt zullen de gegevens er ook wel bij zitten.
Goed om te weten hoe het met de garantie zit :up
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Frank »

Let op , bij een zumo moet wel een geel/oranje briefje zitten met een code.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Er is iemand die beweert dat die update dus niet overdraagbaar is....
Ik betwijfel het echter.
Maar.....hier staat ook dat het niet overdraagbaar is.
http://www.gps.nl/lifetime_update.html" opent="in(nieuw);venster;
Laatst gewijzigd door Bennos op 03 jun 2014, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Frank »

Die is ook niet overdraagbaar, je zal het account van de vorige eigenaar moeten gebruiken.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14073
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Marcel »

Officieel is de Life Time Update niet overdraagbaar. Deze is immers gekoppeld aan een persoonlijk account dat de eerste eigenaar bij Garmin heeft aangemaakt om de update te kunnen downloaden.
Tenzij hij/zij alle gegevens aan je overdraagt (Loginnaam en password) heb je aan de LTU niets.
Overigens wordt hetzelfde account ook gebruikt om de firmware van het toestel te updaten (voor zover Garmin daar nu nog iets aan doet)
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Aha, dus toch!
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door ikkieman »

Nu weet ik dat een nieuwe TomTom rider €400 kost met lifetime kaartupdates erbij.. Dus voor 5 tientjes meer heb je een nieuw apparaat.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Ik heb het gezien ja....
Stof tot nadenken :mrgreen:
Aan de ander kant heb ik zoiets van, oude fiets, oud spul erop :tg
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14073
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Marcel »

Bennos schreef:......, had een leuke gezien maar die had een passieve houder, heb dan liever gelijk een actieve.
Zal wel aan mij liggen, maar ....euh, wat is het verschil?
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Passief, geen stroom.
Actief, wel stroom.
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Iemand bekend met Motorconcurrent?

http://www.marktplaats.nl/verkopers/20421168.html" opent="in(nieuw);venster;
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

http://www.converterman.nl/motor/naviga ... tAodxBgAhA" opent="in(nieuw);venster;

Ook leuk....
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Het is bovenstaande geworden.
TomTom Rider 5 Premium Pack.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door ikkieman »

Mocht je er ooit gedoe mee krijgen, Ellen werkt bij de klantenservice van Tomtom.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Dat hoop ik voorlopig niet, gezien de prijs ;)
Is Ellen haar forumnaam?
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door ikkieman »

Ellen zit niet op het forum, maar Ellen is m'n vriendinnetje.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: TomTom of Garmin?

Bericht door Bennos »

Ohh haha, ja dat wist ik niet :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”