Bluetooth-setjes

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Gebruikersavatar
jack-f
Kawasaki Vulcan
Berichten: 991
Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
Locatie: Vlaardingen

Bluetooth-setjes

Bericht door jack-f »

Ik gebruik een Jabra Clipper als BT ontvanger. Deze clip ik aan mijn systeemhelm en plug de ingebouwde speakertjes erin. Communicatie met anderen kan dan niet maar heb ik ook niet nodig. Werkt prima met mijn Zumo en de muziek van de mini SD -kaart is heel goed te verstaan. Jabra Clipper bij Bol. com gekocht € 39,-??
Laatst gewijzigd door De Deauco's op 23 apr 2015, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deze berichten verwijderd uit het Zumo 340-topic. De reacties gingen niet over dit onderwerp.
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Bennos

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Bennos »

Zou ook voor BT gaan, ik heb een Scalarider Q1, niet gek duur, wel veel mogelijkheden.
Radio luisteren, mogelijkheid tot aansluiten van MP3 speler, navi horen en bellen, ohja, je kunt ook onderling communiceren.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Garmin Zumo 340LM

Bericht door Koen »

Ingrid schreef: Als ik het goed heb, kun je op 2 manieren deze Zumo aansluiten op een headset.
1. bedraad
2. bluetooth.

Een bedrade headset kost aanzienlijk minder dan een bluetoothgeval.
Wie heeft een bedrade headset en hoe bevalt deze?
Op de Deauf had ik een bt setje (Interphone F4), wat goed werkte met de zumo. Nu heb ik een bedrade headset en ik vind de geluidskwaliteit beter. Maar dat kan ook aan de intercom of het Mototronix kastje liggen wat ik er tussen heb ingebouwd.

Die Interphone F4 gebruik ik nooit meer, dus als je 'm eens wil proberen kan dat. Overnemen kan uiteraard :)
Laatst gewijzigd door Koen op 24 apr 2015, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Bennos »

Ik weet haast wel zeker dat het daar aan ligt!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Koen »

Dan blijft nog wel het voordeel dat je een bedrade headset nooit hoeft op te laden. De Interphone ging weliswaar lang mee, maar voor een toerrit moest ik er wel voor zorgen dat ie volgeladen was, anders dan had ik halverwege de dag pech.

Ik gebruikte 'm dagelijks voor woon-/werkverkeer (muziek luisteren) en voor de navigatie wanneer nodig. Bij bluetooth headsets is een te laag volume bij snelweg-snelheden een veelgehoorde "klacht".
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door ikkieman »

Nooit last van met m'n Cardo setje dat omgetoverd is tot de eerste generatie SRCS (Schuberth ingebouwd) dat het volume zo laag was. Wel problemen gehad met een flexcable die na 3 jaar verrot was. Maar goed. Als deze ook die tijd meegaat haal ik aan het eind van het leven een nieuwe helm. Ik ben er nog niet over uit of ik dan weer een SRCS neem of een Sena... Dat geïntegreerde heeft ook wel wat, maar kost ook wel wat.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Ingrid »

€ 319,- voor een SRCS ga nogal.
Maar ik heb gezien dat bij Waypoint een bundeldeal kan worden gesloten. '
Dus Jeroen, als jij jouw helm wilt vervangen, dan kan dat bij Waypoint.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door ikkieman »

Als ik mijn helm wil vervangen doe ik dat niet bij waypoint. Maar goed, dat is even :ot
Ik ben er dus nog niet over uit wat ik ga doen. Maar voorlopig hoef ik me er ook nog niet druk over te maken.
Ik kan overigens dus wel de setjes van Cardo aanraden. Het enige nadeel is dat Cardo niet met Nolan praat of met Interphone. Sena daarentegen praat met zo'n beetje alles. Maar is niet zo mooi ingebouwd.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Bennos »

Dus wij kunnen onderweg praten, Jeroen ;)

@Koen, ik heb een teamset dus alle 2 mee als er een lange rit aankomt, maar die komt er ws nooit, mijn batterij gaat behooorlijk lang mee :up
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Koen »

De batterij gaat lang genoeg mee voor een heeeeele lange rit, zeker als je er niet continue muziek mee luistert :oops:
Maar omdat ik 'm dagelijks gebruikte laadde ik 'm altijd op voor een dagje toertocht rijden, just to be sure.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door ikkieman »

De meeste draadloze headsetjes zijn op basis van lithium-ion batterijen. Deze zijn redelijk slijtvast en houden het, afhankelijk van de maker, best lang uit. Ik hoef zelf maar een keer in de week de accu op te laden.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Bennos »

Belangrijk bij dat type accu is het van nieuw af aan al zo ver mogelijk leeg laten lopen, tot uitval aan toe.
Dan behoud je zo lang mogelijk de volledige capaciteit.
Gebruikersavatar
Vacaro
BMW R1150RT
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 feb 2014, 00:27
Locatie: Berendrecht

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Vacaro »

Ik heb sinds kort een Sena SMH10, in combinatie met Zumo550 en Samsung Galaxy Young gsm.
Werkt prima, enkel bij vertrek zien dat ink niet tesamen probeer te koppelen met andere bestuurder, dan kreeg ik muziek van zijn zumo590 in mijn helm.
Volume heb ik geen probleem mee, stem en muziek komen goed door, staat nooit vol open.
Helm is een BMW system5. Inbouwen ging vrij goed. Enkel als ik mondstuk naar beneden doe, dan moet ik zien dat micro mee in helm zit.
Capaciteit van de batterijen kan ik morgen uittesten, normaal weg voor min 10u rijden. 630km, The Big5.

Wordt vervolgd!
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
Gebruikersavatar
Robertvh
Honda ST1300
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 mar 2017, 13:10
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Robertvh »

Ik ben ook bezig geweest met bluetooth setjes.

Ik heb er nu twee geprobeerd :
* De interphone BT start enkel
* De Cardo smart H enkel.

De eerste heb ik terug gestuurd naar Coolblue omdat de speakers dusdanig op de bovenkant van mijn oorschelp drukten dat het na een half uurtje pijn begon te doen.
Bij de tweede , die ik besteld heb omdat hij volgens de website speciaal voor mijn type helm (HJC cs-15) gemaakt is, had ik bij het passen in mijn helm al direct hetzelfde gevoel. Deze dus ook weer teruggestuurd naar Coolblue.
Blijkbaar zijn of mijn oren te groot of mijn hoofd te groot. Dat zal dan wel.
Bij de eerste had ik inderdaad ook dat het volume van de navigatie of muziek bijna niet te horen was bij 100+ op de rijksweg. Weliswaar met oordoppen in. Op de provinciale weg was het prima.

Ik denk dat ik maar eens ga kijken naar een helm waar het standaard inzit. Iemand nog een idee daarin wat ook nog betaalbaar is? IIk moet wel een fabrikant hebben die 63cm helmen maakt.
Honda ST 1300, Bouwjaar 2003, 49K
Honda NT 700 . Bouwjaar 07-2008. 24K
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door ikkieman »

Hoi Robert,
Ik weet van de Schuberth C4 dat daar een vooraf geïntegreerde communicatieset in zit. Dat gaat overigens over een prijs van een helm á ruim €500 en voor de communicatieset tussen de €180 en €300. Ook weet ik van Nolan dat de communicatie erg netjes ingebouwd kan worden. Ook Shoei doet veel met een soort speciaal ontworpen communicatiesysteem dat erg netjes de communicatieset wegwerkt in de kraag van de helm. Sena maakt ook wel voor een deel van de verkrijgbare helmen geïntegreerde communicatiesystemen, maar niet voor alle.

Het nadeel van een geïntegreerd systeem is vrij simpel. Het is een beste investering voor een fabrikant om specifiek voor een helm of soms zelf speciaal voor 1 helmmaat een communicatieset te ontwikkelen. Het risico valt bedrijfstechnisch vaak niet op tegen de mogelijke winst.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
TomT
Honda NT650V
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2017, 10:51

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door TomT »

In mijn HJC helm zaten uitsparingen bij de oren zodat je zelf speakers kan plaatsen. Ik heb zelf een setje gekocht om te communiceren met een evt bijrijder, en om zelf muziek en navigatie te horen. Bellen leidt mij teveel af maar kan wel.

deze:
http://www.motorflo.nl/G6-BT-Interphone" opent="in(nieuw);venster;

verkoopt ze volgens mij vanuit rotterdam, waren snel in huis, houden het ongeveer 6 uur vol op vol volume, wat tot 130 km/u prima is met oordoppen in.

Ik moest die uitsparingen een milimeter groter maken, maar dat was zo gedaan.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Frank »

Mochten de speakers in de helm op je oren drukken, is dit simpel op te lossen door met een hete lepel en een doekje tussen helmmateriaal en lepel het materiaal in de helm wat in te drukken
Hierdoor krijg je wat meer ruimte voor de speakers en creer je wat meer ruimte tussen speaker en oren.
Het heeft geen gevolgen voor je veiligheid
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door FontijnH »

Een aantal jaar verder ben ik benieuwd.

Ik heb momenteel helemaal geen systeem maar wil dat graag wel omdat deze Deauville veel lekkerder rijdt dan m’n vorige ouwe trouwe Shadow.

Ik heb een iphone, m’n helm is een HJC FG-ST en ik heb hoop dat m’n dochter binnenkort achterop mee mag.

Wat adviseren jullie?
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Marcel »

Sena......vooral omdat ik mijn set al ruim 6 jaar heb en het nooit problemen geeft.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Venzent
Honda NT650V
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2019, 09:57
Locatie: Almere

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Venzent »

Zelf ook goede ervaring met Sena. Heb self de SMH5, 1 van de goedkopere modellen, maar voor incidenteel gebruik prima....
Gekocht via Amazon en 2 stuks al voor € 155,- in huis.....
https://www.amazon.nl/Sena-Bluetooth-in ... 38&sr=8-18
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Frank »

Tja wat zal ik zeggen. Sena
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Stephan »

What else. 😉
...back in town! :up
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door JoopH »

Oh, jullie kiezen voor Sena?
Ehh, ik óók! De SM10R. Súperding! Ook al een jaar of 5 aan de helm(en) hangen, en we zijn géén mooiweerrijders.
Het enige minpuntje was, dat door de wind, het krulsnoertje ging draaien als een springtouw. Hierdoor kabelbreuk bij de connectors.
Dit heeft natuurlijk te maken met het soort motorfiets en de werveling achter de kuip.
Een gewoon, glad snoertje bij de Action gehaald, en deze doet het prima. Voor die prijs heb ik trouwens ook een reserve bij me.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door FontijnH »

Juist...lastige keuze...Sena...of Sena...

Bedankt voor de reacties! Die ga ik eens bekijken!
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door FontijnH »

Nu heb je de Sena SMH5 voor €106,65.....de 10S voor €196,76....en de SMH10R voor dezelfde prijs...

Wat is het verschil? Merk je het prijsverschil in de geluidskwaliteit?

Normaliter zou je dat kunnen testen op een beurs...maar ja...
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door ikkieman »

De SMH5 is tot maximaal 2 personen en onder ideale omstandigheden 400 meter bereik (effectief vaak de helft).
De 10s is tot maximaal 4 personen en onder ideale omstandigheden 1,6 km bereik.
De 10r is tot maximaal 4 personen en onder ideale omstandigheden 980 meter bereik. De accu gaat 2 uur minder lang mee dan de 12 uur van de 10s.

De geluidskwaliteit wordt vooral bepaald door de speakers die je erbij hebt.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust. Je kan natuurlijk ook even met de jongens van waypoint bellen (www.gps.nl)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Frank »

Al jaren de Sena 5 en nog steeds heel erg tevreden.
Ik ben er wel achter dat wanneer je met meer mensen gekoppeld bent, de concentratie negatief beïnvloed en dus je rijden.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
FontijnH
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:49
Locatie: Zoutelande

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door FontijnH »

Omdat ik dus meestal alleen rij lijkt me dat de 5 goed genoeg is dus. Ikkieman (jeroen?) had het over speakers. Dit zitten er toch standaard bij?? Of is dat echt een beginnersfout?
2002-2020 Honda VT600C Shadow (anno 1988)
2020-?? Honda NT650V (anno 2002)
Venzent
Honda NT650V
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2019, 09:57
Locatie: Almere

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door Venzent »

FontijnH schreef: 04 jan 2021, 22:01 Omdat ik dus meestal alleen rij lijkt me dat de 5 goed genoeg is dus. Ikkieman (jeroen?) had het over speakers. Dit zitten er toch standaard bij?? Of is dat echt een beginnersfout?
Speakertjes zitten er bij.
Overweeg of je een duo pack wil kopen. Een enkele set kost rond de 100-110, bij de Nederlandse Amazon (zie mijn link) heb je voor 5 tientjes meer 2 sets....

Bedenk me net, het geluid klinkt goed, maar wel met oordopjes in, anders klinken ze best wel schel.
Gebruikersavatar
RRdlB
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 mei 2020, 16:34

Re: Bluetooth-setjes

Bericht door RRdlB »

Ervaring met de SENA’s onderling heb ik niet.

Na jarenlang gebruik van de mooie platte Midland BT2, begin zomer 2020 naar de SENA S10 overgestapt.
De S10 is een stuk dikker, maar… wat is dat geweldig functionele techniek in een zwart doosje!
Helemaal naar wens in te stellen, intuïtief, super snel connected, uitstekende geluid kwaliteit en zeer goed te bedienen.

Mooi vind ik ook de mogelijkheid om de S10 via mijn smartphone / Mac / PC in te stellen.
De SENA app houdt tevens de firmware versie bij en bevat de volledige manual, dus boekje / briefje kun je thuis laten.
Een dagje op stap met de Midland leidde tot een lege accu, met de SENA is dat nog niet voorgevallen.

Die 1,6 km reikwijdte heb ik overigens niet mogen beleven, hooguit de helft… maar… SENA biedt ook Internet connectiviteit!
Sinds 7 mei 2020 trotse bezitter van een NT650 uit 2005 met 23.690km op de teller... :D
(Voorheen 26 jaar op mijn trouwe Kawasaki Vulcan VN750 rond getuft)
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”