Garmin Zumo 590

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Dijkrijder
Honda NT700VA
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2015, 19:09
Locatie: Heerhugowaard

Garmin Zumo 590

Bericht door Dijkrijder »

Hij hangt al een tijdje aan mijn stuur en heeft me zowel op de deauville als in de auto naar vele bekende en onbekende bestemmingen gebracht. De Zumo 590.

Mijn meeste kilometers gaan over de snelweg (woonwerk). Mijn keuze voor een navigatie ging dan ook naar een apparaat dat me ergens kan brengen, de telefoon op handsfree kan bedienen en de snelwegritten iets leuker zou maken met wat muziek.

Nou kan er al een hoop met de audioset in mijn schuberth helm, maar tevreden was ik er niet mee. De radio van de standaard schuberth is gewoon een extra bron van ruis op mijn oordoppen door slecht bereik op het traject dat ik het meest rij. Koppeling met een muziekspeler via een kabeltje was voor mij het beste alternatief. Alleen houdt ik niet van kabeltjes in een mini usb poort vrolijk wapperend in wind en regen.

Met de 590 ben ik nu van alle geknoei af. Aankoppelen en gaan. Qua dat voldoet het apparaat helemaal aan mijn wensen.

In de doos zat een montagesteun voor op het stuur en een zuignap met geluidsbox voor in de auto. De motorsteun is voorzien van een tros spagetti waar ik geen raad mee wist. Het is de bedoeling dat daar stroompjes door lopen en er zitten een hele berg aansluitingen op voor bedrade koptelefoon enzo. Mijn motor ging toch voor een onderhoudsbeurt en de monteurs weten de snoertjes beter te plaatsen dan ik, netjes achter het contact. Dus contact uit en de Zumo geeft me 15 seconden om te besluiten op de batterij verder te gaan of uit zich zelf uit te schakelen. Vooraf heb ik de steun wel op het stuur gemonteerd zodat ik zeker wist dat het apparaat op de plek zou komen waar ik hem hebben wilde. Hierbij heb ik wel wat isolatietape om de buis van het stuur gedraaid zodat de beugel en stuur elkaar niet gaan opvreten volgens het principe van twee verschillende metalen op elkaar = roest.

Wat eigenaardigheden die ik tegengekomen was zijn
Voor de media-aansluiting (muziek) is het beter om eerst mijn helm uit te schakelen en dan de Zumo af te sluiten. Bij het starten andersom eerst de helm en dan de zumo aanzetten. Doe ik het andersom dan komt het voor dat ik het muziekkanaal apart moet activeren. Nu ben ik een gewoontedier dus zo'n gewoonte is makkelijk aan te leren.
Een tweede dingetje is dat bij uitschakelen van de motor ik regelmatig te zien krijg dat de batterij bijna leeg is.
Er is een app voor brandstofinstellingen. Op een Deaville 700 is die niet echt nodig omdat er een benzinemetertje in het dashboard zit, maar goed het zit erop en dus gebruik ik hem (nog). Ik heb ingesteld dat ik bij 340 km een waarschuwing krijg met opties voor waar in de buurt de volgende benzinepomp zit. Die teller weet wanneer ik bij en bezinepomp sta (stilstaand gps-signaal en benzinepomp zal wel tanken zijn software logica) en dan krijg ik een optie om de benzinemeter te resetten. Heel mooi idee, alleen 40 km later zegt de garmin dan dat ik snel een parkeerplaats moet opzoeken omdat mijn benzine op is. Enkel handmatig de benzinemeter resetten in het garmin menu verzorgd de reset.

Ach de garmin software ingenieurs hebben ook wel eens een blauwe maandag.

Ik heb nog even overwogen om de bandenspanningsmeters te kopen. Het apparaat kan namelijk bijhouden of de spanning nog voldoende is en ik ken mezelf als een luie BRAVOK controleur. Met de dopjes in mijn hand vroeg ik hoe makkelijk de montage en .... demontage was. De eenvoud was iets te groot. Dopjes van 80 euri per stuk. Een keer op een ongelukkig moment vergeten en iemand anders is weer blij met een handeltje en daarnaast altijd zwarte handen na mijn motortochtje. Dan toch maar de anwb bandenspanningsmeter in het koffertje houden. Gelukkig is de deauville voldoende bekoffert voor dat ongemak.

Dan de navigatie. Jeetje wat is die snel. Starten en contact. Voordat ik de 10 seconden olie- drukopbouw en distributie voor rustig wegrijden heb gehad is er al contact met de ISS geweest en hebben de astronauten daar mij garmin verteld waar ik ben. Dat is andere koek dan alle andere navigatieapparaten die ik in de auto heb gehad. De bediening is heerlijk. Lekker grote knoppen (ja hij heeft ook een groot scherm) en hij reageert zelfs beter op mijn handschoenen dan op mijn blote vingers. Dat laatste is een persoonlijk probleem ik ben zo'n uitzondering waar ook de meeste smart-phones niet op reageren. Die bedien ik dan ook met een pennetje. De garmin reageert dus zelfs op mijn vingers!
Een hele enkele keer is het scherm iets minder zichtbaar. Ik heb de standaard kleureninstelling aanstaan en die is bijna altijd goed te zien. De enkele keer dat de lichtval en sterkte net iets te veel is kan makkelijk opgevangen worden door even het hoofd naar links of rechts te bewegen.

Nu ben ik ook de afgelopen week in basecamp aan het knutselen geweest en heb een route uitgewerkt ingeladen en gereden. Dat viel me niet tegen. Natuurlijk zaten er wat beginnersfouten in waardoor ik twee keer moest keren en één keer een afgesloten weg op werd gestuurd. Het resultaat is dat ik de volgende keer de keeracties niet meer uit hoef te voeren. Het afgesloten weggetje kan altijd blijven voorkomen omdat de leuke motorweggetjes iets minder vaak in de routenavigatie worden gecontroleerd en gecorrigeerd dan de snel-naar-je-moeder-toe routes. Het voordeel van de keeracties is dat ik erachter kwam dat ik de vele lessen voertuigbeheersing die voor mij nodig waren nog niet verleerd was ;)

Al met al een heel leuk apparaat dat mijn plezier op de motor nog eens een tikje heeft vergroot.

Groetjes,

Marcel
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”