Kuipruitmechanisme

Over het kuipwerk en verlichting
Bennos

Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

Vanmiddag heeft het volgende probleem de kop op gestoken, mijn kuipruit schrankt en loopt vast.....
Met pijn en moeit heb ik heb terug in de hoogste stand gekregen, lijkt er op dat er iets doorslaat(kraken).
Wat ben ik blij dat ik garantie heb!!
Zo'n mechanisme is volgens mij van goud gemaakt..... :shock:
MaHeDu
Honda ST1300
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
Locatie: Duiven

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door MaHeDu »

Dat zij dure grappen heb ik wel eens gehoord omdat het hele ruitmechanisme uit één deel bestaat dat niet in losse onderdelen te koop is.

Daarnaast moet bijna de hele voorkant eraf om het te kunnen plaatsen.....
Groet,
Marcel

Afbeelding
Honda ST 1300 Pan European DeLuxe ABS (2006)
Honda NT 700 Deauville ABS (2006)


Je kunt je ergeren aan alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

Ja precies, dat heb ik ook gehoord.....gaat geloof ik richting de 600 euro :shock:

Wat ik wel vrees is dat ze het gaan oplossen met een 2e hands mechanisme, zoals ze dit ook hebben gedaan bij mijn kromme remschijf.
Bij een schijf hoeft het geen probleem te zijn natuurlijk maar zo'n mechanisme gaat natuurlijk gewoon weer kapot, net buiten de garantie.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door ikkieman »

Een nieuwe is in Engeland zo rond de 420 euro ex verzendkosten. An sich kan ik het er wel op zetten, dus da's het probleem ook niet.
Gewoon mee teruggaan en een nieuwe verzoeken. Wel gek dat ie stuk gaat. Tot nu toe geen last van gehad.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

En dan is ie daar nog goedkoop!

Ik heb 6 mnd Bovag dus ga er vanuit dat ie het netjes oplost, anders even een belletje richting Bovag maar denk niet dat dat nodig is.

Die remschijf voor elkaar krijgen kostte me behoorlijk wat overredingskracht maar dit mechanisme is overduidelijk kapot.

Weet bijna zeker dat het een 2e handsje wordt :cf1

Voor mijn info, heb je toevallig een onderdeelnummer, als ik er op ga zoeken via 'exploded view' kaartjes krijg ik er geen onderdeelnummer uit, enkel die van de kuipruit die overigens 600 euro kost??? :vrb
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door ikkieman »

An sich ook niet verkeerd. Maar ja, zo zie je wat niet-gebruiken uiteindelijk met apparatuur doet. Anders kan ik er woensdag ook wel even naar kijken...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

Ik ben bang dat een 2e handsje ook gewoon weer kapot gaat na veel te korte tijd......

Ik ben van mening dat, als je het ding op tijd smeert, ie veel langer mee kan gaan, het zag er nogal droogjes uit namelijk, als je de kunststof kap weghaalt kun je het zo zien zitten maar dat weet je zelf vast ook wel na het vervangen van je koplamp ;)

Ben er op zijn advies verder vanaf gebleven, ook omdat ik geen zin heb om met een scheve of te lage ruit te gaan rijden, zeker woensdag niet :tg

De info die ik op heb gedaan op diverse fora via google beloven weinig goeds, in alle gevallen nog uitgedraaid op vervangen.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door ikkieman »

Ben wel benieuwd wat je wilt smeren aan een electromotor...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

Het is niet alleen een motor, er zit een heel mechanisme aan vast van tandwiel en wormwiel(duw/trek systeem) en geleiderails.
Die kun je allemaal smeren, wordt aangedreven door 1 motor.
Zelfde idee als elektrisch bedienbare autoruiten.

Zie hier:
http://img265.imageshack.us/img265/7370/pict0072nx.jpg" opent="in(nieuw);venster;
MaHeDu
Honda ST1300
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
Locatie: Duiven

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door MaHeDu »

Geleiders heb ik in het najaar gesmeerd met wd40 en vaseline uit een spuitbus (conform instructie van en onder toeziend oog van Manus van het panforum).
Alleen het scherm en de zwarte kap is er toen afgeweest. Het systeem loopt (weer) gesmeerd :tg

Is het wormwiel niet een gesloten systeem waar je niet bij kunt om te smeren?
Groet,
Marcel

Afbeelding
Honda ST 1300 Pan European DeLuxe ABS (2006)
Honda NT 700 Deauville ABS (2006)


Je kunt je ergeren aan alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

Je kunt het kapje weghalen bij de motor, daar zit het tandwiel achter die het wormwiel aandrijft.
MaHeDu
Honda ST1300
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
Locatie: Duiven

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door MaHeDu »

Ah, weer wat geleerd :lol:
Groet,
Marcel

Afbeelding
Honda ST 1300 Pan European DeLuxe ABS (2006)
Honda NT 700 Deauville ABS (2006)


Je kunt je ergeren aan alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

Heeft in mijn geval geen nut meer denk ik, als zo'n ding doorslipt en gaat hakkelen is het al te laat.....
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door pheufk »

Bennos schreef: Voor mijn info, heb je toevallig een onderdeelnummer, als ik er op ga zoeken via 'exploded view' kaartjes krijg ik er geen onderdeelnummer uit, enkel die van de kuipruit die overigens 600 euro kost??? :vrb
klikklik
64170-MCS-G01
https://www.davidsilverspares.co.uk/gra ... _large.jpg" opent="in(nieuw);venster;
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

Top, dankjewel!

Hier in NL kom je op 750 euri...... :shock:
BertG

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door BertG »

I. WD40 smeert niet, het ontvet eerder, omdat het smeer en vet doet losweken
Als je de ingespoten ondergrond niet goed reinigt na gebruikt van WD40 hecht je Vaseline ook slecht(er).

II. Als advocaat van de duivel:
Een nieuw onderdeel verlangen op een tweedehands motor is niet reëel. Hoe cru dat ook klinkt.
Je koopt iets dat gebruikt is. Dat zijn dus gebruikte onderdelen die tezamen een motor vormen.
Dan gaat er iets stuk dan wordt het met een gelijkwaardig onderdeel vervangen: tweedehands.

Als het een Bovag bedrijf is heb je daar dan weer 6 maanden garantie op.
Laatst gewijzigd door BertG op 11 mei 2015, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

De WD in WD-40 staat voor Water Displacement oftewel, vocht verdrijver.....

Is een organisch goedje dat ook gaat rotten op den duur, niet doen dus.

Of het reëel is of niet, ze gaan er echt geen nieuwe in bouten, de remschijf vervangen ging al met de nodige strubbelingen.

Het is wel gewoon gedaan uiteindelijk maar heb er geen fijn gevoel aan overgehouden.

Dit onderdeel is nog duurder dan 2 gloednieuwe schijven, gaat niet gebeuren.

Een 2e hands mechanisme is volgens mij niet heel gemakkelijk te vinden.
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door pheufk »

Als het dan toch een nieuwe wordt dan wordt dat met bijbetaling ;)
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

En dan zeker niet zonder raadplegen van mijn rechtsbijstandverzekering.....
Ik ga geen honderden euro's neerleggen voor een mankement aan een motor die ik net 3 weken heb en overigens niet goedkoop was.
BertG

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door BertG »

Tja zo beredeneert is een steen ook een 'Water Displacement'.
Waar de steen* ligt ligt geen water.

*vervangbaar door menig ander goedje
:mrgreen:


WD40 verdampt na een tijdje...
Aan vaseline hecht vuil...

Als die wormwielen van nylon zijn zou ik er NIETS op smeren.
Die wormwielen zijn dan het probleem niet maar de bowden-cables* van en naar de wormwielen. *vergelijkbaar met de rem-kabel-achtige kabel zoals op je fiets
Als de wormwielen smerig zijn dan kun je ze hooguit met WD40 inspuiten en daarna schoonpoetsen met een lapje of kwastje zodat de vuile meuk eraf komt.

Als die kabels stroef gaan lopen (doordat de binnenkabel gerafeld is geraakt bijvoorbeeld) uit zich dat in ratelende wormwielen.
Het wormwiel vet houden verhelpt niets aan het probleem en voorkomt het optreden van het probleem dan ook niet. Het is enkel symptoombestrijding.

Ook kan het zijn dat de binnenmantel van de bowden-cable losraakt door gebruik van verkeerd smeermiddel.
Sommige kabels hebben een teflon mantel en als je met het verkeerde goedje smeert (of door veroudering vanzelf) kan de mantel losraken.
De mantel zorgt dan voor stroef en wringerig draaien van de binnenkabel in de buitenkabel.

Aan het ontwerp te zien hangen die kabels in een U vorm.
Als er ergens water in de buitenkabel geraakt ben je gezien. Dat blijft onder in de U staan.
Weinig gebruiken draagt ook niet bij tot verbetering.
Al moet ik zeggen dat veel gebruiken het water ook niet uit de kabels krijgt.
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

Het ding gedemonteerd gevonden...

Klik.
BertG

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door BertG »

En zie daar:
Uit onderzoek op 2 ruit mechanieken is gebleken dat na verloop van enige jaren het vet dat fabrieksmatig is aangebracht is verhard.
Samen met stof en vuilophoping maakt dat de 2 kunststof geleidingsblokjes in de rails vast kunnen lopen.
Dit brengt hoge kosten met zich mee als men er niets aan doet.
Advies is dan ook om de geleidingen elke 2 a 3 jaar aan de onderzijde te voorzien van WD-40.
Enkele keren het mechaniek in werking brengen maakt dat de geleidingen weer gangbaar zijn.

Hiervoor is het nodig om de ruit en zwarte afdekplaat te verwijderen.
Het slangetje van de spuitbus WD-40 voorverwarmen en 180gr bocht in maken.
Bij de komende TDT-dag zal ik e.e.a. nader toelichten.
Het WD40 lost het verhardde vet op.
Met het risico dat de klonten eraf vallen.
Dan moet je dus frequent blijven sprayen met WD40.

Beter is het dus door te sprayen met WD40, de klonten eraf te poetsen, droog maken, opnieuw invetten.

En je hebt het bewijs dat het wormwiel niet de oorzaak is maar de geleiderail, waardoor het wormwiel over zijn nek gaat.
Wormwiel invetten heeft geen positieve bijdrage aan het geheel. Hooguit dat het wormwiel soepeler ratelt :mrgreen:
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

Ratelen doet de mijne iig :tg

En niet meer soepel.....

Ben benieuwd wat ze er van gaan bakken, pas vrijdag een keer tijd om te gaan.
MaHeDu
Honda ST1300
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
Locatie: Duiven

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door MaHeDu »

Dat is exact wat ik samen met Manus heb gedaan Bert. Ik had het wellicht onduidelijk verwoord.
Wel wordt het systeem nu ook nog voorzien van vaseline voor het betere glijwerk. :lol:

Het systeem loopt weer heerlijk :D
Groet,
Marcel

Afbeelding
Honda ST 1300 Pan European DeLuxe ABS (2006)
Honda NT 700 Deauville ABS (2006)


Je kunt je ergeren aan alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide
Berichten: 696
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Vaassen

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door MrRiP »

zou eerst afwacht wat je motorzaak je gaat voor leggen aan dit probleem
dan zou ik me pas druk maken over hoe en wat misschien komen wel een en prima oplossing
het is wel goed om je in het onderwerp te verdiepen , zodat je het kan voorkomen dat het weer gaan gebeuren .
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

Uiteraard!
Maar zoals al gezegd, die remschijf voor elkaar krijgen was ook al een beetje een gedoe....
Verwacht hier hetzelfde al ziet in dit geval een blind paard uit een vliegtuig nog dat het niet goed zit.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door ikkieman »

Eerst ervaren, dan zien we wel weer verder...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

Pcies, heb genoeg mogelijkheden achter hand als het op moeilijkheden uit gaat draaien.

Mijn ervaring is tot nu toe dat ze, als het eenmaal geaccepteerd wordt, wel oplossingsgericht zijn dus wat dat betreft niets dan goeds.
MaHeDu
Honda ST1300
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 apr 2010, 19:50
Locatie: Duiven

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door MaHeDu »

Vandaag eens even de ruit en zwarte kap eraf gehaald en het mechanisme eens bekeken.

Ondanks dat ik eea in oktober 2014 goed "vet" had viel mij op dat het mechanisme wel een smeerbeurtje kon gebruiken.

Dit maar even direct uitgevoerd voordat ik ook problemen krijg a la Bennos........
Groet,
Marcel

Afbeelding
Honda ST 1300 Pan European DeLuxe ABS (2006)
Honda NT 700 Deauville ABS (2006)


Je kunt je ergeren aan alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht
Bennos

Re: Kuipruitmechanisme

Bericht door Bennos »

En dat is iets dat je niet wilt!

Als dit probleem opgelost is ga ik het ook goed bijhouden, mij te duur allemaal....
Plaats reactie

Terug naar “Kuipwerkgedeelte”