Reacties na opfriscursus 2018

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Janneman

Reacties na opfriscursus 2018

Bericht door Janneman »

Gisteren was het dan zover, een hele dag "gevorderde motortraining".
Het was een erg gezellige en leerzame dag samen met Jack en Jeroen. Frank was 's ochtend ook nog even aanwezig om ons moed in te spreken voor zover nodig.
De ochtend gebruikt op het oefenterrein om de niet dagelijks voorkomende zaken nog eens te oefenen en de motorbeheersing waar nodig op te krikken.
Denk aan snelle U-turn op een smal wegdeel, op vervuild wegdek, wegrijden uit een smal steegje de rijbaan op direct rechts of links, de standaard noodstop en noodstop bij 80 km in een bocht als je motor lekker schuint ligt! En dat met een Deauville uit 2001 zonder ABS! Spannend.
's middags de openbare weg op, mooie route door De Biesbosch, koffie met appelgebak, opname en aandachtspuntjes bespreken, klooien met een haperende de intercom, etc.

Al met al een leerzame dag waarbij je of je bevestiging krijgt dat alles nog goed zit of je enkele aandachtspuntjes meekrijgt om jezelf veiliger door het verkeer manoeuvreren.
Zie hieronder het ochtendprogramma! :l
https://youtu.be/fXWVYtsf43Y" opent="in(nieuw);venster;
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Reacties na opfriscursus 2018

Bericht door Marcel »

Ha, ha,....Grapjurk !
Dat ga jij hem echt niet nadoen :tg


Maar zo'n herhaaldagje is inderdaad uiterst leerzaam.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Opfriscursus 2018

Bericht door ikkieman »

Goed, vandaag eindelijk tijd om een stukje te tikken. Dat werk ook altijd, het verpest alle leuke dingen.

Als eerste was ik niet heel erg op tijd vanwege mijn foutieve inschatting van de tijd. Daardoor waren Arjen, Frank, Jack en Jan alvast begonnen aan een bak koffie. Het was gezellig even bijkletsen, wie wat doet in het dagelijkse leven en wat je veracht van de cursus. Met name, waar wil je de aandacht op op leggen en hoe gaan we dit aanpakken. Arjen komt fijn snel tot zake en maakt een plan de campagne.

Opnieuw leren kijken en het spel tussen gas-koppeling-achterrem was voor mij het spel om de korte draaien en de balans in het langzame werk wat meer onder controle te krijgen. Daarna gingen we remmen. In een rechte lijn is het allemaal makkelijk met het vangnet van ABS maar in een bocht is het toch wennen om dat reflex van een achterrem bijgrijpen eruit te krijgen. Dat wordt trainen, trainen, trainen in bochten om het geheel nog beter te krijgen en in een noodsituatie het 'spiergeheugen' goed te krijgen.

Na de lunch zijn we door Gorinchem gereden terwijl Arjen Spielberg ons filmde en aangaf waar bij ons een aantal opvallende punten liet zien waar we allemaal nog op het punt van veiligheid nog wat kunnen toevoegen. Zo blijk ik behoorlijk tegen de middellijn van de weg aan te rijden. Dit verkleint mijn veilige ruimte om de motor heen. Daar zal ik eens op letten en kijken of ik mijn plaats op de rijbaan wat strategischer kan kiezen.
Tip voor de volgende ploeg, ga niet schools rijden bij het 'risico-rijden'. Arjen ziet dit zo en zal je toch vriendelijk verzoeken om toch echt te rijden zoals je anders ook zou rijden. Daar leer je echt veel meer van. Dan helpt het toch echt wel om even situaties terug te kunnen zien via de camera.

Al met al een leerzame, vermoeiende dag want ik heb echt geslapen als een blok!
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Opfriscursus 2018

Bericht door Stephan »

Het is 07.00u als uit mijn wekkerradio het nummer Waves van David Guetta & Sia schalmt. Ondanks mijn dagje vrij moet ik er toch vroeg uit. Vandaag neem ik deel aan de gevorderde motortraining bij Kern Verkeersopleidingen. Na een douche en een gehaast ontbijtje begeef ik me onder begeleiding van een fris zonnetje vanuit Tilburg richting Arkel, waar het oefenterrein ligt van Kern Verkeersopleidingen. Het is druk op de snelweg, een mix van vracht- en vakantieverkeer. Toch fijn dat je dan met de motor vlotjes tussen het stapvoets rijdende verkeer door kunt laveren.
Eenmaal aangekomen bij het oefenterrein, tref ik een gesloten poort. Ik blijk een paar minuten te vroeg te zijn. Lang hoef ik niet te wachten, want in de verte hoor ik een Triumph Tiger aankomen. Het is Arjan, onze KNMV-instructeur voor deze dag.
Saskia, Tako en Martin, de overige drie deelnemers, arriveren ook al spoedig en in een gemoedelijke sfeer met een kopje koffie praten we over onze motorervaringen en onze verwachtingen voor die dag. De remproef (met ABS) en het vanuit stilstand een krappe bocht indraaien blijken toch interessante verrichtingen waar we in de ochtend op het oefenterrein mee aan de slag gaan. Na de lunch zullen we dan de openbare weg op gaan.

We maken ons op voor de remproef, maar niet voordat Arjan op deskundige wijze demonstreert wat de remweg is bij uitsluitend gebruik te maken van de achterrem. We maken een schatting op welk punt hij tot stilstand zal komen. Tot onze grote verbazing blijkt de remweg, na een geblokkeerd achterwiel en een stevig remspoor, vele malen langer te zijn dan wij vermoeden. Het wordt ons duidelijk dat het gebruik van de voorrem hoofdzaak is bij een noodstop. Vervolgens laat Arjan het verschil zien van een noodstop bij 50 én bij 70 km/u. Ook hier is de remweg verrassend veel langer. Nu mogen we zelf een noodstop oefenen. Aanvankelijk wat voorzichtig en onwennig. Het is even aftasten wat de motor en vooral de ABS doet en hoe dit aanvoelt. Na een paar pogingen durven we steviger in te duwen. Het is mooi om te zien dat je de voorrem flink kunt inknijpen en ook al schiet de motor dan in de ABS, het voelt allemaal nog vertrouwd stabiel aan. Niks engs aan dus. Fijn om te ervaren dat de motor dit kan.
Na deze oefening gaan we een tandje verder. Met een schop gooit Arjan een hoeveelheid zand op het wegdek. Dit ter afsluiting van de remproef. Ook nu gaan we weer stevig in de remmen op het zand. Met verbazing ervaren we hoe de motor, wederom met ABS, prima z’n werk doet. Ook goed om te weten dat de motor dit aankan. Even later blijkt de motor ook probleemloos in staat om over een losse band en een dikke houten plank te kunnen rijden. Niet dat ik dit in de praktijk ooit hoop te ervaren, maar er is niets engs aan. De motor gaat er los overheen en eigenlijk merk je er niets van. Zolang het obstakel op de weg niet te groot is, blijkt het goed mogelijk om er overheen te rijden. Voortijdig ontwijken is natuurlijk nog beter.
Op een ander gedeelte van het oefenterrein oefenen we vervolgens het vanuit stilstand wegrijden en indraaien van een krappe bocht. Het valt toch tegen om dit soepel te doen. Maar met de juiste aanwijzingen van Arjan lukt het ons dit steeds soepeler te verrichten. Om het kantelen van de motor bij dit soort oefeningen te ervaren nodigt hij ons uit om op onze eigen motoren achterop te gaan zitten terwijl hij achtjes, bochtjes en rondjes rijdt. Het voelt vreemd en onwennig aan om al rijdend geen controle over de motor te hebben, zo achterop. De motor kan bij het maken van de rondjes veel schuiner dan ik had verwacht en ik ben blij als ik weer als duopassagier mag afstappen. Diep respect voor alle duo’s. Maar ik heb toch liever zelf het stuur vast.
De ochtend vliegt voorbij. Naast dat het erg leerzaam is, is het ook gewoon leuk om deze dag mee te maken. We hebben er lol in. Als laatste oefening trainen we het rijden van rondjes. We worden gewezen op het kantelen van de motor, het gebruik maken van de achterrem, het loslaten van de koppeling en het kijken waar je naartoe wilt. Ooit in een ver verleden geleerd voor het motorexamen, maar het is goed om deze vaardigheid toch weer eens af te stoffen.
Wat me opvalt is dat we bij de praktische oefeningen geen moment de grenzen opzoeken. Ondanks dat je de motor, als instrument, beter leert kennen, heb ik geen moment gehad dat het te spannend werd. Bij dit soort trainingen is het risico dat je jouw eigen motor beschadigd bijzonder klein. Goed om te weten als dit een drempel voor clubleden is om deel te nemen aan dit soort activiteiten.
Tijdens de lunch praten we over verkeersrisico’s en hoe je, als motorrijder, de fouten van andere verkeersdeelnemers kunt opvangen. Ervaringen worden uitgewisseld. Telkens blijkt maar weer hoe vaak een motorrijder over het hoofd gezien wordt in het verkeer. Iets waar we ook in de middag goed op gaan letten.
Na de lunch gaan we de openbare weg op. Arjan geeft instructies via de portofoon. Zelf hebben we ‘oortjes’ in. Ik waan me weer helemaal terug in m’n rijlesperiode van een kleine dertig jaar geleden, maar met het verschil dat het deze keer heel relaxt gaat. Om de beurt wisselen we met het voorrijden. Arjan loodst ons door de bebouwde kom, over provinciale wegen en via de een stukje snelweg. Onderweg probeer ik me alles wat we tijdens de lunch hebben besproken toe te passen. Het valt me op dat we inderdaad veel risicosituaties tegenkomen. Daarom even toch maar niet die fietser inhalen die onverwacht toch het linker zijweggetje in zou kunnen slaan, of toch maar wat meer afstand nemen van die stilstaande auto, die mogelijk uit het parkeervak weg kan rijden. Oh ja, positie op de weg en ruimte nemen daar waar nodig, bijvoorbeeld bij het naderen van een kruising. Het komt onderweg allemaal weer opdagen. Niet dat er nu een hele openbaring aan risicofeiten opdoemt, maar het is meer een bewustwording en het opnieuw leren inzien van verkeerssituaties. Onbewust handel je vaak al goed, maar nu gaat het net even iets rationeler.
Na een prachtige rit, want we genieten onderweg ook nog van het mooie uitzicht, door het noordelijke gedeelte van de Biesbosch stoppen we even bij Café ‘Van Oversteeg’ voor een kopje koffie en een analyse van de filmbeelden van de rit. Op een prettige wijze geeft Arjan ons feedback.
We vervolgen onze weg en uiteraard nemen we, volgens traditie van de Honda Deauville Club, een pontje. Hoe kan het ook anders! We leren dat het veiliger is om de motor in 1e versnelling op het pontje stil te zetten.
Zoals de ochtend vliegt ook de middag weer razendsnel voorbij. Het gezegde ‘times flies when you’re having fun’ komt hier werkelijk tot z’n recht. Al snel arriveren we weer op het oefenterrein. Na een evaluatie van deze dag wordt ons een prachtig persoonlijk certificaat overhandigd en nemen we afscheid. Het is écht een aanrader voor iedereen. Ongeacht je ervaring.
Inmiddels is het al 17.:00u en ik duik op de snelweg een file in en besluit deze keer om toch maar niet tussen de auto’s door te rijden. Er vinden zich teveel en op onrustige wijze rijbaanwisselingen plaats en ik zie vermoeide en appende automobilisten verveeld aan het stapvoetse verkeer deelnemen. Dit risico is me iets te groot en ik blijf het korte stukje snelweg netjes in de rij meerijden.
...back in town! :up
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Opfriscursus 2018

Bericht door Cor »

Leuk om te lezen. Nu de rest van de rijders nog.
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Takfek
Honda ST1300
Berichten: 233
Lid geworden op: 27 okt 2013, 21:43
Locatie: IJsselstein

Re: Opfriscursus 2018

Bericht door Takfek »

Ik ben niet zo een schrijver als Stephan, en bovendien, kan ik alleen maar beamen wat hij hier geschreven heeft.
Mijn samenvatting :
De remhandel van mijn motor heeft Arjan anders ingesteld. Daarna bleek ook ik ABS te hebben.
Het lijkt heel spannend, maar onze motoren hebben geen moeite met de oefeningen.
Ik ben blij dat ik weet hoe de motor reageert bij een noodstop. De ABS werkt en is niet spannend.
Ik kan met mijn stepje over de grond zonder te vallen. Banden en balkjes leveren geen problemen op.
Als uitwijken voor een konijn niet meer lukt..........
We hebben een schitterend stuk van de Biesbosch gezien..
Ik heb veel geleerd en vind het echt geweldig zo een training. Je kunt onder gecontroleerde omstandigheden je motor een stuk beter leren kennen.

Het was een geweldige en zeer nuttige dag..
Mijn motor brengt mij vrijheid en mooie plaatsen

01-2018 - heden. Honda ST1300 Pan European
11-2013 - 01-2018 Honda ST1100 Pan European
05-2006 - 10-2013 Yamaha XJ600S Diversion

En nu met TomTom 5 Rider
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”