Computermoe.... en wat doe je er aan?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Marcel »

Zoals zo velen werk ik al thuis vanaf 15 maart vorig jaar.
Waar dit vroeger met "pijn en moeite" mogelijk was, want iedereen werd geacht op de zaak aanwezig te zijn, lijkt het dat er moeiteloos een complete omschakeling is gemaakt door een groot deel van de organistatie.
Ik vraag me zelfs af of het (in mijn specifieke geval) nog wel nodig is dat ik me überhaupt nog op de zaak meld.
Immers, alle applicaties zijn online moeiteloos beschikbaar. En als applicatiebeheerder kan ik via Teams met de hele wereld praten.
Beide activiteiten verlopen meestal zonder enige vorm van onderbreking (op technisch vlak), maar ook vaak zonder een goede pauze.

Ik merk daarom dat ik de laatste maanden een beetje computermoe begin te worden.
Waar ik vroeger ook in de pauze snel nog even op het forum keek of de mail checkte, en ook 's avond vaak achter de computer zat, doe ik dat nu veel minder of eigenlijk niet meer.....
Iedere dag om 08:00 uur beginnen en dan vaak pas na 16:30 uur stoppen, en soms pas na 5 uur, gaat je namelijk niet in de koude kleren zitten.
Het is een hele aanslag op de fysiek, met name door het zitten, en de ogen vanwege het "turen" naar 2 schermen.

Sinds een week of drie/vier pak ik het daarom anders aan.
Ik begin nu om 07:30, een half uur eerder dus, en ga vaak door tot een uurtje of 5.
Dat is in eerste instantie geen verbetering maar ik heb ook de pauze tijd behoorlijk opgeschroefd van krap 30 minuten of minder, naar een uur of langer.
Dat geeft me de mogelijkheid om vanaf 12:00 uur een flinke wandeling te maken.....eens in de twee dagen.

En dan niet een rondje om de kerk, maar het liefst een kilometer of 5.
Met de Nordic Walking stokken, en de juiste techniek, zit de vaart er dan lekker in en kom ik heerlijk "vermoeid" weer thuis met een frisse neus.
Bijkomend voordeel is dat het lopen goed is voor mijn rug en je ook gewicht verliest,....hoewel om onduidelijke reden dat laatste minder vlot gaat dan gehoopt.

Hoe zit het met jullie "computermoeheid" en wat doen jullie er aan?
Of hebben jullie daar geen last van om dat je een "fysieke" baan hebt en niet de hele dag achter een bureau hoeft te vertoeven?

Ben benieuwd.... :D
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1463
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Henk Engberts »

Ik ben werkzaam in een vitale sector, namelijk voedingsindustrie. Voor mij is de situatie dat ik fysiek op locatie moet zijn om mijn werkzaamheden uit te voeren. Afhankelijk waar ik ben ingedeeld doe ik fysieke, en administratieve taken.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Gebruikersavatar
Jaap
BMW R1200RT
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:23
Locatie: Aalten

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Jaap »

Ik werk in het basisionderwijs.
Half december werden we om de verkeerde reden naar huis gestuurd (de kinderen als enkelband voor de ouders), nu gaan we om de verkeerde redenen weer naar school (maatschappelijke onrust).
De afgelopen 5 weken heb ik naar beeldschermen zitten kijken. Ik ging gewoon om half 8 naar mijn werk (ik zat vrijwel alleen in school) omdat ik daar het prettigste werk.
De kinderen moesten om half 9 inloggen in Meet. We kletsten, namen de dag door en ik gaf instructie aan mijn zorgkinderen. Om 10 uur was iedereen weer in Meet voor instructie en daarna kon ik kinderen individueel helpen of 1-op-1 gesprekken voeren. Om 12 uur moesten de kinderen verplicht uitloggen.
Mijn middagen werden gevuld met nakijkwerk, voorbereiden en online vergaderingen.
Ik heb alle kinderen de afgelopen weken minimaal 12 keer per week gesproken, ieder kind minstens 2 keer individueel.
Donderdagmiddag heb ik de resultaten van de kinderen uitgeprint en voor hen klaargelegd; ze zijn allemaal (!) vooruitgegaan. De één wat meer dan de ander, maar geen terugval. (dus praat me niet over een "verloren generatie die onoverbrugbare achterstanden heeft opgelopen")
Ik heb huilende en depressieve kinderen gesproken, die hun klasgenoten en meester zo misten. Ik heb kinderen op school gehad (toen ze boeken mochten ruilen) die niet voor de boeken kwamen, maar omdat ze de meester even wilden knuffelen. Daar word ik emotioneel van.

En nu moeten we maandag weer beginnen. Ik moet 1,5 meter afstand houden, gescheiden pauzes, mondkapjes in de gang en als er één kind Corona krijgt moeten we allemaal minimaal 5 dagen in quarantaine.

Ik weet niet goed wat ik hier van moet vinden.
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Gebruikersavatar
Ger Romijn
Honda ST1100
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 nov 2020, 20:45

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Ger Romijn »

Ook ik werk van het begin thuis.
Dat deed ik al vaker om het kan en mag.
Scheelt me per dag 2 uur reistijd.
Dat heet bij ons TPAW. Tijd, plaats, apparaat onafhankelijk werken.😂
Op kantoor ga je ook even naar de automaat, toilet etc.
Ik heb een werkkamer, maar drink m'n koffie even rustig aan de keukentafel. Vergadering (laat) ik niet strak achter elkaar plannen.
En ja, een stevige wandeling tussendoor doet wonderen.

En ik kan mijn werkzaamheden redelijk vrij indelen.
Dus ik kan tussendoor even wat afleiding zoeken, een boodschap doen of de was ophangen.

Ik mis de spontane contacten wel, maar hou het nog wel even uit.
:brm Blij dat ik ST1100 rij. :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Marcel »

Ger Romijn schreef: 07 feb 2021, 12:31 En ik kan mijn werkzaamheden redelijk vrij indelen.
Dus ik kan tussendoor even wat afleiding zoeken, een boodschap doen of de was ophangen.

Ik mis de spontane contacten wel, maar hou het nog wel even uit.
Dat heb ik ook.
Het is een vrijheid waar je veantwoord mee om moet gaan.

Zelf heb ik het idee dat ik het afgelopen jaar alleen maar drukker heb gekregen.
Waarschijnlijk staan mijn collega's ook veel minder bij het (virtuele) koffiezetapparaat.....en komen ze zelf ook meer aan werken toe... :wn1
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Droopy
Honda NT700V
Berichten: 262
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:53
Locatie: Ede

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Droopy »

Voor mij is er in coronatijd op mijn werk weinig veranderd, ik zit dan ook "buiten" in de montage op projecten, wel merken wij dat o.a. er bij de werkvoorbereiding en engineering wat veranderingen, het lijkt wel of ze vaker mis communiceren en minder betrokken zijn maar ook bij de klant en leveranciers lijkt het soms zo,( al zullen zij ook wel weer tegen dingen aan zullen lopen ), waarschijnlijk slaat daar wel de computer vermoeidheid of thuiswerk vermoeidheid toe, iets wat bij ons toe wat frustratie leid, want wij moeten wel de planning halen en dat lijkt niet tot een ieder door te dringen.
We moeten het elkaar maar niet te kwalijk nemen en maar eens wat vaker zuchten en door gaan.
It's only a live time.
Sonja59
Honda NC750X DCT
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 sep 2019, 09:14
Locatie: Gouda

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Sonja59 »

Ik snap jullie hoor, maar gelukkig kun je aan 't werk. Mijn praktijk is gesloten tot meneer Rutte zegt, dat ik weer aan de slag mag. En dus ook geen inkomen.
Ik hoop echt dat dit niet lang meer duurt.
Iedereen moet idd zijn/haar weg vinden in deze situatie.
Maar ik ben het spuugzat.
:brtl2 :brtl2
2023 - Heden Honda NC 750X DCT
2013 - 2023 Honda Deauville NT 650

Love is ...................... hitting the road together :brrr :brrr
Gebruikersavatar
Hans650
Honda NT650V
Berichten: 131
Lid geworden op: 19 mei 2019, 18:21
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Hans650 »

Computermoe..... tja, wat zal ik zeggen.

Sinds ik eind 2019 uit-gereorganiseerd ben is het mijn dure plicht on te solliciteren, en dat gaat veelal digitaal. Overigens: is er nog iemand op zoek naar een wat oudere systeembeheerder? Nee?
Terug naar de computer-moeheid dan.

Maar ook al zit en zat ik de laatste jaren heel erg veel achter en voor het scherm, ook ik merk dat het aantal beeldschermuren verminderd. Waar vroeger de PC al om 9:00 de wereld in zat te kijken, bis het nu vaak pas het eind van de ochtend dat de knop omgaat. Computermoeheid dus.

Het grootste gemis is dat het vrijwilligerswerk wat ik doe hoofdzakelijk het computer-onderhoud ter plekke is. En nee, dat kan niet op afstand, iets met toegangsrechten van de beheerders in Den Haag. Dus wachten we af totdat de gewenste prikken gezet zijn, en ik ter plekke weer naar de computers kan.
In de tussentijd is mijn wereld enigszins beperkt tot de virtuele wereld van mijn Weblog, een Game, en de incidentele mail. En soms ook even wat anders zien, vanaf de motor.
En nu het weer eindelijk heeft besloten dat het winter gaat worden is zelfs dat uurtje rijden op de Deauville even niet mogelijk. Geduld.... lastig hoor......

Als ik zo de boel eens overdenk is het waarschijnlijk meer een mensen-zien-te-kort dan een computermoeheid.... De mens is toch (zelfs ik) een sociaal wezen.....

Harmony,
Hans.
Als ik er niet aan begin weet ik ook niet of ik het af kan maken....
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3786
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Cor »

:le Ik heb vanaf het begin thuis een goede werkplek ingericht. Werkte 3 lange dagen maar door erg veel werk en langdurig afwezige collega had ik in 2020 60% meer dossiers dan in 2019. Werk dus gewoon weer 5 dagen maar vul zelf mijn uren/dagen in.
Ik zet de wekker op 12.15 en 17.00 uur en start vaak voor 7 uur op. Naast onze oude labrador hebben we een pup erbij dus maken vaak een wandeling. Soms kort met beide honden en soms lang met de jongste.
Merk dat een hoop indirecte collega's slecht bereikbaar zijn en dat is jammer.
Onze actieve PV verzorgd diverse zaken zoals een puzzelboekje, proeverij en bellen ook op om contact te houden.
Als alles weer 'normaal' is zal ik nog zeer beperkt op kantoor komen.
Ik vind dit het nieuwe normaal en dat bevalt mij best.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door ikkieman »

Ik heb het ietsje anders. Ik werk zelf in de zorg. Niet heel veel met patiënten, maar op het laboratorium. Voor mij zijn de diensten wisselend, maar ook met veel computers erbij. Ik loop, buk, reik en draag veel. Ik heb dus echt wel mijn fysieke activiteit. Desalniettemin merk ik dat voor mij de werkzaamheden de laatste tijd zwaarder worden door mentaal klaar te zijn met deze corona zooi.
Ik heb tijden dat ik onrustig slaap vanwege dingen die ik zie en de drukke werkzaamheden die erbij komen kijken.

Ik zie mensen horizontaal op een bed het ziekenhuis in komen en dezelfde mensen soms drie uur later verdrinken in vocht dat vrijkomt in hun longen. Ik zie de angst in hun ogen als ik naar de corona afdeling ga met de vraag in hun ogen van 'komt het ooit nog goed met mij'? Ik zie verpleegkundigen opgebrand raken en collega's van mij ziek worden. Ik denk dat al met al van de 150 directe collega's die ik heb, er zo'n 20 covid hebben gehad. Ondertussen zie ik bijna dagelijks de mensen van cura mortu orem (mortuariumbeheer) de overledenen op de afdeling ophalen.

Ondertussen merk ik dat het vaccineren maar mondjesmaat en erg langzaam op gang komt. Ik heb zelf nog geen oproep gehad, maar ik veracht zelf dat die niet gaat komen in de eerste helft van 2021. Ik wordt er een tikje moedeloos van. Niet computermoe dus, maar echt gewoon mentaal moe.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Marcel »

Eerder schreef ik:
En dan niet een rondje om de kerk, maar het liefst een kilometer of 5.
Met de Nordic Walking stokken, en de juiste techniek, zit de vaart er dan lekker in en kom ik heerlijk "vermoeid" weer thuis met een frisse neus.
Bijkomend voordeel is dat het lopen goed is voor mijn rug en je ook gewicht verliest,....hoewel om onduidelijke reden dat laatste minder vlot gaat dan gehoopt.
De keerzijde van dit ales is dat ik nu een pijnlijke schouder heb.
Hoewel toch behoedzaam opgebouwd, heb ik na enige tijd teveel kracht gezet met mijn linker arm.
Mijn schouder is aan het protesteren....Die is nl zeer pijnlijk.
Dus ik loop nog wel, maar zonder stokken.
Overigens loop ik nu ook weer bij de fysio..... :(

Met het tweede deel van het verhaal gaat het nu veel beter.
In de afgelopen 3 maanden ben ik op een relatief eenvoudige manier 3,5 kilo kwijtgeraakt.
En nu maar vol houden....
Zondag geen appelgebak voor mij. :shock:
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Henk
Honda NC750
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
Locatie: Den Helder

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Henk »

En zeker geen kipsate met friet. :tg .
My hart beats for my red NC750S :brrr
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Marcel »

Helaas niet Henk. :tg
Kipsaté met friet,....dat is een tijd geleden dat ik dat gegeten heb.
Overigens hoef ik niet alles te laten staan.
Het dieet is wel wat gewijzigd maar niet heel schokkend want ik was al heel goed bezig .... (ahum :en1 )
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door JoopH »

Afgelopen zondag zat mijn pak...
Óók een beetje strak...
Mijn buikje begint te hinderen.
Dus ik zal ook wat moeten minderen.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Marcel »

....en wat heeft dat met computermoe te maken? :wn1

:mrgreen: Wel leuk gerijmd overigens.
Succes.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door ikkieman »

Ik denk dat het gebrek aan beweging Joop een beetje parten speelt.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Frank »

net zoveel als kipsate met friet!!!!! :en1 :tg
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3786
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Cor »

Het lijken bijna vijf woorden.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Marcel »

Nu de vakantie weer over is zitten we weer hele dagen achter de computer.
Volgende week ga ik echter voor het eerst sinds lange tijd weer naar mijn werk.
Het schijnt dat we ons daar weer kunnen vertonen hoewel ik er officieel geen mededelingen over heb ontvangen.

Hoe dan ook, mijn zakelijk laptop dient een update te krijgen en daarvoor moet ik sowieso voor naar mijn werk.
Overigens zal ik niet de hele week aan de zaak zijn.
Maximaal 2 dagen,....lang zat. :mrgreen:
Het thuiswerken spaart nl. een hoop tijd welke je anders kwijt bent aan heen en weer reizen.
Aan de andere kant zit ik dan wel weer minder op de motor.... :(
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Stephan »

Toch ook altijd weer fijn om je collega's bij het koffieapparaat te kunnen ontmoeten. :D
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Ger Romijn
Honda ST1100
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 nov 2020, 20:45

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Ger Romijn »

Maar die collega's werken ook thuis. En natuurlijk net als ik op kantoor ben. :tg
Gewoon lekker thuis werken en zo nu en dan even een Social call.
En periodiek een video koffie break met collega's.

Ik hou het thuis nog wel even vol.
:brm Blij dat ik ST1100 rij. :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door ikkieman »

Nou, ik mocht willen dat ik eens een dag kon thuiswerken. De laatste week vooral veel vroege diensten gedraaid. Dat wil zeggen, 7.15 op de werkvloer. Dus 6.30 de deur uit met ontbijt en koffie achter de kiezen, lunch gesmeerd, motorpak aan. Ik zou willen dat ik zoals Ellen eens tot half 9 kan uitslapen, de computer aan slingeren, onder werktijd kan ontbijten en na een dag werken gelijk thuis zijn.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Stephan »

Net als Jeroen is het voor mijn dagelijks werk ook niet mogelijk om thuis te werken. ...vroege diensten, late diensten... Wel voer ik van thuis uit via Teams regelmatig overleg met andere disciplines en werk ik voor bepaalde projecten wel vanuit huis. Sinds kort mogen we gelukkig weer in beperkt gezelschap wel live samen komen. Dit ervaar ik toch ook wel als een verademing. :D
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Marcel »

Vandaag weer met de motor naar mijn werk geweest.
Er waren precies 4 collega's aanwezig.....

Morgen thuis werken
Woensdag weer een poging.
Het ritje op de motor doet wondeten voor de computermoeheid 😀
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3786
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Cor »

Vandaag op de fiets naar het werk.
Mooi weer en vroeg terug. 8)
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door barend »

Oh oh dat wordt straks fiets moe :apl :brtl2
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3786
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Computermoe.... en wat doe je er aan?

Bericht door Cor »

Zeg dat wel.
En voorlopig weer thuis. Veel leukere koffiedame :mrgreen: 8)
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”