Kilometerstand teruggedraaid?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
bromvlieg

Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door bromvlieg »

Beste mensen,

Ik ben voornemens een deauville te kopen voor mijn lieftallige vriendin (ze heeft nu een revere). We hebben na veel zoeken een prachtige zwart/paarse zien staan met brede koffers bij: http://www.middendorp-motoren.nl te alblasserdam. Nu heb ik het vermoeden (vraag me niet waarom) dat de kilometerstand niet juist is.

bouwjaar:1999
Tellerstand: 36100 km
Prijs € 2.250
Kenteken: MF-BD-40

Kent iemand hier deze motor misschien? En weet iemand misschien of deze tellerstand juist is?

De verkoper doet er een beetje vaag over: motor komt uit de handel, geschiedenis onbekend.

Ik hoop dat jullie me iets wijzer kunnen maken
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Koen »

Hallo Maarten "bromvlieg" (geinige naam ;)),

Ik weet niet wat de reden van je twijfel is, maar er staan met grote regelmaat Deauvilles van die leeftijd met dezelfde of nog lagere kilometerstand te koop. Ik zou er niet direct twijfels bij hebben, de mijne kocht ik vorig jaar, betreft een NT650 van 2001 met toen precies 28.000 km. op de teller. Da's dus gemiddeld zo'n 3000 km. per jaar. Er zijn er zelfs bij deze club die een Deauville uit '98 kochten met nog geen 8000 km. op de teller. Niet iedereen rijdt blijkbaar een Deauville voor dagelijks gebruik :)

De beste indicatie of de werkelijke kilometers kloppen met de tellerstand is slijtage van bijv. de rubbers van de pedalen, de handgrepen en zadel (als op het zadel slijtage zichtbaar is weet je zeker dat ie geen 36000 maar eerder 136000 gereden heeft). Dat de historie niet bekend is kan ook best kloppen. Als iemand de motor altijd zelf onderhouden heeft (wat veel mensen doen) dan is er bij een dealer geen historie bekend.

Beste is gewoon de motor in het echt bekijken en niet alleen op de foto's afgaan en natuurlijk een goede lange proefrit maken. Overige aankooptips vind je elders op dit forum.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Ed Vissers »

Maarten,

als een motor beduidend meer kilometers heeft gereden is dat vaak te zien aan hoe bepaalde onderdelen eruit zien. Vaak is er dan ook woon-werk mee gereden.

Hoe ziet de verf van het blok er uit? (voorkant)
Hoe zien de vorkpoten er uit.
Idem uitlaatbochten en uitlaat?
Idem velgen.
Als je op de motor zit komen de bovenbenen tegen het kuipwerk. Zijn die plaatsen erg dof?

Lees verder ook hier eens:
http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... 111#p22111" opent="in(nieuw);venster;
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7986
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Stephan »

Middendorp Motoren, ik ben er wel eens geweest. Ik vond dat veel motoren een verdacht lage kilometerstand hadden ten opzichte van de staat en het bouwjaar van de motoren. Mij konden ze ook destijds nauwelijks informatie geven over de herkomst van de motoren. Ik heb toen besloten om er niets te kopen.

De specifieke Deauville die jij benoemt is overigens een import-motor. Hierdoor is de historie ook moeilijker te achterhalen. Je weet dus niet of dit bijvoorbeeld een schademotor is geweest.

Ik denk dat het een motorzaak is waar je vooral met je verstand moet kopen en zeker niet met je hart. Dat moet je eigenlijk bij iedere aankoop doen, maar zeker daar! Kilometertellers terugdraaien in de motorwereld is zeker geen onbekend fenomeen.

Maar kijk vooral ook hier even.
en hier: klikkerdeklik.
...back in town! :up
bromvlieg

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door bromvlieg »

Dag Allemaal! Bedankt voor jullie antwoord!

@ Stephan: Ik heb natuurlijk ook op de RDW site gekeken en gezien dat het een importmotor betreft. Dat was al in 2001. Ik kan me zo voorstellen dat iemand hem de afgelopen 10 jaar in NL heeft gereden die hier actief op het forum is vandaar mijn vraag. Ik ben het met je eens dat ze veel motoren met verdacht lage prijzen/kilometerstanden hebben. een beetje googlen levert niet veel goede recensies op over deze motorhandel, ik laat hem daarom ook aan me voorbij gaan...



@ de anderen: Vrouwlief wil graag een auberginekleurige deauville, (ze heeft nu een nt650 revere) om mee te woon/werken. Liefst met hoog scherm (lange meid) en in goede staat van onderhoud. Haar budget is niet erg groot (zo'n 2500, maar liefst minder). Ik als toekomstige "liefje wil jij mijn motor even checken? persoon :D " wil graag een motor met een beetje bekende onderhoudshistorie. Dus als u iets weet / te koop heeft, dan ben ik u zeer erkentelijk!

Groet,

Bromvlieg (aka maarten)
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Frank »

Persoonlijk ook geen prettige ervaringen met Middendorp.

Zoek rustig verder! ;) Enne,..........succes!
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
bromvlieg

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door bromvlieg »

HA!

Ik heb een mooie deauville kunnen kopen bij motor Mercuur in Den Haag. Stond her en der goed aangeschreven en was prettig zaken doen. De motor was er al 5 jaar in onderhoud en dat konden ze ook netjes aantonen. De deau is in prima staat!

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Groet,

Bromvlieg
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Koen »

Proficiat met de aanwinst en tot ziens op een van de volgende toerritten dan maar? ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7986
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Stephan »

Gefeliciteerd. ...van 2e eigenaar én de geschiedenis is bekend. Veel plezier ermee!!! :up
...back in town! :up
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Ed Vissers »

Maarten,

gefeliciteerd en veel fijne en veilige kilometers toegewenst.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 mar 2009, 14:00
Locatie: Leeuwarden (NL)
Contacteer:

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Gerard (GTB) »

gefeliciteerd met de Deauville :apl
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Hans van D »

Maarten, gefeliciteerd met je aanschaf en veel veilige km's gewenst.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
stxrider

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door stxrider »

Gefeliciteerd :up , dit vraag natuurlijk om een fotootje ;)
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Frank »

Gefeliciteerd en veel rijplezier! :apl
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Don

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Don »

Op deze link van de ANWB is er iets te vinden over teruggedraaide kilometerstanden:

http://www.anwbmotor.nl/teruggedraaide-teller" opent="in(nieuw);venster;
Gebruikersavatar
Claudia
Kawasaki Versys
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:41
Locatie: Goirle

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Claudia »

Gefeliciteerd met de Deauville.

Veel veilige km's toegewenst :!:
Enjoy the little things :b
Groetjes,
Claudia
Don

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Don »

Koen schreef:Hallo Maarten "bromvlieg" (geinige naam ;)),

Ik weet niet wat de reden van je twijfel is, maar er staan met grote regelmaat Deauvilles van die leeftijd met dezelfde of nog lagere kilometerstand te koop. Ik zou er niet direct twijfels bij hebben, de mijne kocht ik vorig jaar, betreft een NT650 van 2001 met toen precies 28.000 km. op de teller. Da's dus gemiddeld zo'n 3000 km. per jaar. Er zijn er zelfs bij deze club die een Deauville uit '98 kochten met nog geen 8000 km. op de teller. Niet iedereen rijdt blijkbaar een Deauville voor dagelijks gebruik :)
Klopt, zelf rij ik uitsluitend voor mijn plezier, dus alleen met mooi weer, bij regen rij ik niet en in de winter al helemaal niet. Mijn rij-gemiddelde is ca. 5000 km per jaar. Ben eigenlijk wel benieuwd wat het jaar-gemiddelde is van de Deuville rijders. Als jullie het hier opgeven, dan maak ik er wel een mooi grafiekje van.
PA1BEN

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door PA1BEN »

Het was mij ook een raadsel hoe men aan die lage kilometerstanden kwam.
Ik heb het aan een verkoper van Motorport gevraagd en die wist te vertellen dat motorrijders gemiddeld 'slechts' 4.500 km per jaar rijden. Maar ja, dat is een verkoper van motorfietsen en ook nog eens van Motorport, ik had nog steeds mijn twijfels.

Een vriend van mij had een ST1100 en alhoewel hij altijd enthousiast over zijn motor aan het praten was, had ik hem er het laatste jaar niet meer op zien rijden. Hij had een probleem met zijn knie en na er een paar keer aan geopereerd te zijn heeft hij zijn motor om die reden weggedaan.

Een andere vriend heeft vijf jaar terug een 25 jaar oude motor voor €450,- van zijn buurman overgenomen. Trots heeft hij hem een keer de garage uitgereden en gestart zodat wij allemaal konden zien en horen wat een geweldige motor het was. Dat was vijf jaar geleden en tot op heden heeft hij er nog geen meter mee gereden. Hij leest in de krant over motorongevallen en is bang dat hij er ook een zal krijgen.

Dus als je, net als ik, een mooi weer rijder bent, er niet mee naar je werk hoeft te pendelen, er alleen de HDC toerritten mee rijdt en het grootste deel van de winter de motor laat staan, dan lijkt het goed mogelijk dat er niet meer dan een paar duizend kilometer per jaar gereden wordt.

De laatste 12 maanden heb ik 4.600 km gereden.

:b :b :b
limbohoward

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door limbohoward »

De mijne is van 2002 met maar 16.900 op de teller.. Kan dus wel zo laag zijn.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7986
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Stephan »

Ik was laatst in een motorzaak hier in de omgeving, die vier Pan European's (ST1300) had staan. Drie hiervan uit 2002 en eentje uit 2004. En alle vier hadden een verdacht lage kilometerstand van tussen de 20.000km en de 30.000km. Theoretisch kunnen dit soort km-standen wel natuurlijk, maar persoonlijk zou ik dan toch argwanend worden. Ik zou dan toch wel eens de voorgeschiedenis willen weten en de onderhoudsboekjes in willen zien.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14072
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Marcel »

Je kunt een mogelijke aankoop altijd laten keuren bij de ANWB (in overleg met de verkoper).
De kosten hiervoor moeten dan wel in verhouding staan tot het berdag van de motorfiets.
Je kunt dan wel onaangename verrassingen voorkomen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 mar 2009, 14:00
Locatie: Leeuwarden (NL)
Contacteer:

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Gerard (GTB) »

Die van mij heeft ook nog maar 30.000 op de teller staan en is ook van 1999.
Ik heb hem ook met een lage stand gekocht en rij ook maar 3 a 4 duizend kilometer per jaar.
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
Don

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Don »

Om één of andere duistere reden stappen jongelui niet meer op de motor.
Niet COOL genoeg zeker ?? De gemiddelde motorrijder wordt dus als maar ouder.
Ik kan me voorstellen dat als je wat ouder bent, je je een motor als hobby artikel naast je auto kunt permiteren. Je rijdt dus alleen voor de lol op je motor. De noodzakelijke, saaie en vervelende kilometers worden dan met de auto afgelegd. Dat is mijn uitleg voor de lage km-standen.
Don

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Don »

Wat zou de gemiddelde leeftijd zijn van de Deuaville rijders hier zijn ?
Ik schat rond de 50 en vlg. mij heeft de meerderheid een auto.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7055
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door ikkieman »

De gemiddelde hoeveelheid kilometers per jaar klopt. Mij werd ook aangepraat dat het gemiddelde aantal km zelfs nog lager lag. Zo rond de 3500 km/jaar. M'n neef heeft ook een motor waar hij alleen met mooi weer op rijdt. Nou woont hij een paar km van het werk, dus valt daar wat voor te zeggen, maar persoonlijk vind ik het dan zonde van m'n zuurverdiende eurootjes. Ik bedoel, je koopt ook geen auto om puur alleen met mooi weer te rijden en niet in de winter, lijkt me.
Ik zeg, een motor moet je mee rijden. Maar een dikke tourbuffel als een Pan European, R1200RT, K1600GTL of Honda GL Bankstel wil je naar mijn idee wel lekker kilometertjes mee maken. Een kilometerstand van 20000 km bij een FJR 1300 uit 2001 vind ik verdacht. Dan wil ik inderdaad bewijs zien zoals boekjes met onderhoudsgeschiedenis en bonnetjes (stempeltjes zijn ook zo te zetten).
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
bruur
Suzuki V-Strom
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 feb 2011, 13:03
Locatie: lelystad

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door bruur »

mijn 650 kocht in met een kmstand van ongeveer 43000 km.
Toen ik aan het zoeken was naar een andere kwam ik er achter dat de km stand niet klopte, ik werd hier op attent gemaakt door een verkoper die gebruik maakte van de nationale autopas voor motoren.
Daarin stond dat mijn motor al in 2006 52000 km gelopen had.
Mijn motor was waarschijnlijk niet terug gedraaid maar heeft gewoon een klokje rond gelopen en is ingeruild met 155000 km.
Als je dan werder gaat kijken naar slijtage van onderdelen van de motor kan de km stand (155000) wel kloppen.
De 650 gaat na de 99999 gewoon weer naar 0.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
stxrider

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door stxrider »

bromvlieg schreef:HA!

Ik heb een mooie deauville kunnen kopen bij motor Mercuur in Den Haag. Stond her en der goed aangeschreven en was prettig zaken doen. De motor was er al 5 jaar in onderhoud en dat konden ze ook netjes aantonen. De deau is in prima staat!

Bromvlieg
Goh :evil: weer een "bromvlieg" op de weg............. heb een hekel aan bromvliegen............... :lol: Geintje!

Leuk :up dat je geslaagd bent ;)
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14072
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Marcel »

m@rcel schreef:Je kunt een mogelijke aankoop altijd laten keuren bij de ANWB (in overleg met de verkoper).
De kosten hiervoor moeten dan wel in verhouding staan tot het bedrag van de motorfiets.
Je kunt dan wel onaangename verrassingen voorkomen.

Of je laat Erik van Lent er naar kijken..... (geen reclame)
http://www.erikvanlent.nl/
http://www.motorfreaks.nl/report/columns/
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7986
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Stephan »

Erik van Lent ....inderdaad, die naam zocht ik al, maar ik kon er niet meer op komen.
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14072
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Marcel »

Ik wist van het bestaan van de goede man helemaal niet af maar toevallig kreeg ik een linkje en heb eens op z'n sit gekeken.

Er staan leuke verhaaltjes over 2e hands motoren, teruggedraaide tellerstanden, verbogen frames en zelfs een BMW die niet meer als BWM in de boeken staat.....
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”