Advies broek

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Plaats reactie
Wim G.M.

Advies broek

Bericht door Wim G.M. »

Hallo, ik ben sinds kort lid van HDC en bezig met rijlessen (50plusser). Ik wil graag advies van ervaren motorrijders qua keuze motorbroek. Ik ga vanaf maart t/m november motorrijden en ga hem niet gebruiken voor woon-werkverkeer. Puur toeren en weekenden weg. Ik twijfel tussen en jeans met kevlar of een overbroek waaronder je je gewone broek aan kan houden. Wie kan mij adviseren. Gr. Wim
Gebruikersavatar
jack-f
Kawasaki Vulcan
Berichten: 991
Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
Locatie: Vlaardingen

Re: Advies broek

Bericht door jack-f »

Jeans met Kevlar is niet waterdicht, een textiel motorbroek met gore tex of cordura is wel waterdicht. Ik heb beide omdat je ook wel eens gaat toeren en onderweg kans op een bui hebt. Bij mooi (warm) weer draag ik dan de jeans. Mijn advies: koop er van beide een en neem niet de duurste als het alleen om toeren gaat en niet voor dagelijks gebruik woon-werk. :wn1 :en1
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
dtafkaj
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 nov 2016, 10:04

Re: Advies broek

Bericht door dtafkaj »

Jeans met kevlar is heerlijk, al die zonnige dagen wil je niks anders. Onmisbaar als je het mij vraagt.
Blijf je inderdaad wel met regenrisico zitten, of die toch net te koude wind op die zonnige dag net te vroeg in het jaar. Ik heb een losse regenbroek in de koffer zitten. Kleiner en goedkoper dan een 2e motorbroek. Zorg wel dat je een beetje kwaliteit koopt, een fietsregenbroekje van de Halfords gaat niks voor je doen op de motor.
NT650V 2002
Gebruikersavatar
Karel
Motorloos
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 aug 2016, 09:40
Locatie: Veenendaal

Re: Advies broek

Bericht door Karel »

Ik kies altijd voor een motorpak.
Het is veilig en je doet er langer mee dan jeans denk ik.
Ik heb nog een zo goed als nieuwe pak hangen die op marktplaats staat.
Gegevens zijn;
Jas met regen protectie en wintervoering die uitneembaar is maat XXL.
Broek met regenprotectie maat L extra lang.
Deze heb ik vorig jaar augustus gekocht jas koste toen 240 euro en broek 119 euro.
Het merk is Revit en voor een eerlijke prijs mag je hem hebben.

Grt Karel
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Advies broek

Bericht door Marcel »

In het vroege voorjaar (maart) en late najaar (oktober) zul je het in een jeans al snel te koud hebben bij wat langere tochten. Een motorpak geeft dan wat meer comfort zeker in combinatie met een wintervoering (die meestal gewoon te verwijderen is)
Onder de 15 graden zou ik altijd een motorbroek aantrekken. Boven de 20 kun je kiezen voor een jeans.

De hoeveelheid regen die je gemiddeld tegenkomt in Nederland valt reuze mee. Dat wordt altijd overdreven. Zeker als je de dagen uit kunt kiezen om te rijden, dan vermijd je gewoon "regenachtige dagen". Kom je echter onverwacht in een bui, dan ben je met een jeans zwaar de klos.
Door het opgenomen water en de snelheid waarmee je rijdt zul ook nog eens extra afkoelen hetgeen ten koste gaat van je eigen veiligheid.

Belangrijk bij het kopen van een broek is de lengte. Niks zo vervelend als pijpen die omhoogkruipen waardoor je scheen bloot komt te liggen (kou, regen).

Ga bij het passen van een broek dus altijd even op een motor zitten. Na tien minuten weet je dan tevens of er geen drukpunten ontstaan door de knie- en heupprotectoren.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Advies broek

Bericht door Stephan »

Overweeg ook een 'doorwaaibroek'. :up
...back in town! :up
Wim G.M.

Re: Advies broek

Bericht door Wim G.M. »

Dank allen voor de goede tips. Ik kan hier zeker wat mee.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Advies broek

Bericht door Cor »

Reed met een motorbroek over mijn jeans en daaronder een boxer. Regelmatig zere kont gehad en pijn in knieholten vanwege de lagen over elkaar.
Nu een kevlar broek met daaronder een wielrenbroek. Nergens meer last van maar neem wel een maatje langer. Opkruipende broekspijp is vervelend. Succes.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Wim G.M.

Re: Advies broek

Bericht door Wim G.M. »

Dank. Ik heb veel goede tips gekregen. Ik ga zaterdag maar eens "inkopen" doen. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”