Remmen: vervolggesprek uit onderdeel “wordt er vandaag nog gereden”

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
The Force
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 dec 2021, 19:44
Locatie: Noord-Brabant

Remmen: vervolggesprek uit onderdeel “wordt er vandaag nog gereden”

Bericht door The Force »

Marcel schreef: 08 apr 2022, 15:50 Fijn verhaal. Leuk geschreven.
Altijd mooi om te lezen dat men enthousiast is over de eerste ervaringen met de Deauville.

Toch even een vraag/opmerking...
In het dorp even wat omwegen genomen om zo eens meer te wennen aan het remmen en aanleggen met achter en dan bijdoseren met voor remt toch wel heel erg lekker en gecontroleerd.
....begrijp ik nu goed dat je eerst achter remt en dan pas de voorrem erbij neemt?
Ik vind het een wat onduidelijk zin......

Ik begrijp ook dat dat dit onderwerp ergens anders over gaat dus misschien moeten we even verder discussiëren in het sub-forum "Rijvaardigheid".

Ja, ik heb de koffers vol zitten en ben zelf ook niet de lichtste.
Door het bij lage snelheid aanleggen met de achterrem trek je de motor in de achtervering terwijl het gewicht door de vertraging naar de voorkant gaat. Direct daarna de voorrem bij zetten geeft een heel fijn te doseren vertraging. Let wel: op lage snelheid!
Op de snelweg start ik met remmen voor en daarna achter. De gewenste remvertraging is dan ook veel groter dan op lage snelheid in de stad of het dorp.
Als je voor de remming inzet dan duikt de motor meer voorover en zodra je dan achter bijremt zet het CBS ook nog een beetje remdruk voor bij, maar dat stoort dan niet omdat je er flink wat snelheid uit wil halen.
Licht de bocht in remmen met achter zorgt voor wat meer stabiliteit in de bocht en ook het stapvoets rijden gaat met een remming achter veel gecontroleerder dan “los”.

Heb tijdens het lessen de gelegenheid gehad om hier mee te spelen. Bij de stopproeven was de totale remweg bij achter-voor steeds korter dan bij voor-achter en was de motor meer in controle, minder duiken en minder zenuwachtig op het achterwiel.
Je kunt echter veel verder doorremmen als je eerst achter begint en direct daarna voor remt zonder dat de abs ingrijpt.
Was een extra les na AVB voordat we de weg op gingen. Veel van geleerd op het gebied van remdynamiek en stabiliteit.

Ik hoor graag de andere ervaringen!
‘02 NT650V Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Remmen: vervolggesprek uit onderdeel “wordt er vandaag nog gereden”

Bericht door Marcel »

Let wel: op lage snelheid!
OK.....dat verklaart een hoop.
Het tweede deel van je verhaal zal ik nog eens goed doorlezen.................
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Remmen: vervolggesprek uit onderdeel “wordt er vandaag nog gereden”

Bericht door Marcel »

Licht de bocht in remmen met achter zorgt voor wat meer stabiliteit in de bocht
Ik kan mij niet herinneren dat ik dat ooit zo geleerd heb. Ook bij VRO is dit nooit ter sprake gekomen.
In alle gevallen is het 1) snelheid terugnemen voor de bocht, 2) insturen, 3) doorkantelen en gas bijgevend de bocht uit accelereren.

Achterrem gebruik ik alleen bij haarspeldbochten (zoals in de Eifel)
ook het stapvoets rijden gaat met een remming achter veel gecontroleerder dan “los”.
Dat klopt, omdat je dan spanning op de aandrijving houdt. Geldt voor de cardan van de Deauville maar waarschijnlijk ook voor een kettingfiets.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
The Force
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 dec 2021, 19:44
Locatie: Noord-Brabant

Re: Remmen: vervolggesprek uit onderdeel “wordt er vandaag nog gereden”

Bericht door The Force »

Marcel schreef: 09 apr 2022, 20:37
Let wel: op lage snelheid!
OK.....dat verklaart een hoop.
Het tweede deel van je verhaal zal ik nog eens goed doorlezen.................
Ik weet niet hoe hard jij door je woonplaats rijdt, maar in mijn dorpje is het allemaal 30 en 50. Da’s lage snelheid…

Voor de rest: ja, zo heb ik het een en ander geleerd, ik weet niet wat ze bij VRO leren of vroeger, ik weet echt alleen wat mij is geleerd: ik kon voorzichtig bijremmen in de bocht voor wat meer stabiliteit of om de motor wat meer in de bocht te laten vallen als ik toch te hard de bocht in ging.

Met CBS merk ik naast een remming die ik achter aanleg en voor bijrem een extra remmend effect vooraan als ik achter doortrap. Dat is even wennen, maar remt inmiddels prima.
Het speelt zich allemaal in enkele seconden af, niet dat je denkt dat ik van 50 naar 20 alleen achter rem. Achter aanleggen en direct voor bijdoseren naar een geleidelijke stop. Indien nodig zowel voor als achter doorremmen tot bijna stilstand en dan de laatste stop met alleen voor om de rechter voet aan de grond te zetten. Heb namelijk ook geleerd de neutraal te schakelen als ik niet vooraan sta of als ik weet dat het even duurt. Dus rechts aan de grond.
Als ik forser rem bij hoge snelheid (dus buiten de bebouwde kom) dan eerst voor aanleggen, achter direct bijzetten voor stabilisatie en dan met beide remmen goed doorremmen.
‘02 NT650V Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”