Varadero Linker & Rechter schokdemper intern verschillend ?

Over het rijwielgedeelte, wielen, banden, remmen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Varadero Linker & Rechter schokdemper intern verschillend ?

Bericht door PtrO »

Heeft iemand ervaring, een uitleg, informatie of waarom hier op Honda Varadero uit 2004 (zonder ABS maar met CBS) links en rechts een ander type schokdemper is/wordt toepast ?

Vandaag een leuk en gezellig klusje aan iemands lekkende schokdemper v.e. Varadero XL1000 uit 2004 dat met een grap en frons altijd wat langer duurde (om de keerringen te vervangen) dan eerst gedacht. Vooral wanneer alles in elkaar zit en er ineens een :lol: ringetje overblijft die er ook in moest.
Bijzonder hier is echter dat de rechter schokdemper intern anders opgebouwd is dan de linkerpoot.
Alles rijdt en dempt nu weer maar ik heb wat vraagtekens.

Rechts bestaat de voorpoot uit een conventionele opbouw die icm met progressieve veer, olie-zuiger, luchtkamer & terugslagveer afdempt.
Links is een wat ander verhaal en is de schokdemper is van het zg type drukkamer-type waarbij er een dubbele zuiger en een enkele veer wordt gebruikt.

In mijn copycat service :le manual uit 1998 staat er verder niks van verschillen en na wat zoeken schijnen er idd verschillende parts - in omloop - te zijn: zie onderdeelplaatje cmsnl: Afbeelding
NB: bekend is dat Honda, net als andere merken, de uitvoering van een bouwjaar op minimale details soms sterk sterk kan laten afwijken. Iets past of is het dan net niet qua bv tupperware. Dat ik uitleggen als "verbetering" en zorgt dat door modelwijzigingen een service op "peil" blijft.

Details omtrent "service" verschillen stonden niet in mijn (copy) service manual en bij gebrek aan andere informatie, ervoor gekozen om de afwijkende linkerschokdemper qua olie precies zo af te vullen als de conventionele rechts. Dwz het olie-niveau (ingeschoven, zonder veer) met 114mm lucht vanaf de bovenzijde dop.

Waar ik benieuwd naar ben, ook vanwege een 'discussie' met de eigenaar; of dit als schokdempercombinatie een veranderend links of rechts stuur- cq bochtgedrag - op dezelfde vooras - gaat, zou of kan geven ?
NB: de eigenaar gaf aan dat de motert voor zijn gevoel links anders instuurt dan rechts. Ik stelde dat dit technisch qua vooras & demper, geen invloed heeft en dat dit ook niet zou kunnen omdat beide schokdempers op dezelfde vooras zittend (statisch) één geheel vormen met het voorwiel. De as kan/zal qua wielhoek simpelweg niet (mee)bewegen.
Anders gezegd wanneer één demper defect zou zijn, geeft dit links of rechts geen veranderend weggedrag. Hooguit dat bij een demperverschil, het totale veergedrag - ongeacht links of rechts - anders wordt.
Wat mogelijk wel zou kunnen dat er een ander bochtgedrag ontstaat wanneer van voren gezien, het wiel in het horizontale vlak zeg maar scheef zou zijn gemonteerd (waar hier verder geen sprake van lijkt). Ik weet van de racerij dat men dit soms toepast wanneer er rechts of links een ander aantal bochten is en dan door het wielen wat 'scheef' in het frame te zetten (dwz camber), een bepaalde bocht wat scherper ingestuurd kan worden.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Varadero Linker & Rechter schokdemper intern verschillend ?

Bericht door Marcel »

Ik ben bang dat we je enig antwoord schuldig moeten blijven.....
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Varadero Linker & Rechter schokdemper intern verschillend ?

Bericht door JoopH »

Ik vermoed dat een vorige eigenaar om welke reden dan ook, één poot vervangen heeft door een andere. Verschil in veerkarakteristiek merk je zéker wel, ondanks dat het een ‘stijf geheel’ is. Je houdt altijd buiging in je onderdelen.
Daarom gaat een fabrikant soms over op dikkere vorkpoten.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Varadero Linker & Rechter schokdemper intern verschillend ?

Bericht door PtrO »

Thx, Ik vrees ook dat het een innovatief "samenbouwsel" is.

Hoewel de voorvork links en rechts, technisch via de wielas één geheel zal vormen; vind ik het bizar dat er op een zelfde as, twee verschillende dempertypen worden gebruikt. Ondertussen - geen bericht is goed bericht - niets meer vernomen.

Thx2all & slotje.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Varadero Linker & Rechter schokdemper intern verschillend ?

Bericht door ikkieman »

In moderne motoren wordt op de ene poot de demping en op de andere poot de veervoorspanning geregeld. Echter, ik kan mij niet herinneren dat dit al toegepast is bij de Varadero 1000.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Rijwielgedeelte”