[Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem
[Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem
Hopelijk kan een ex Virago rijder mij helpen, of iemand die erg technisch aangelegd is.
Vorig jaar heb ik een Yamaha Virago XV 750 SE '84 gekregen van een maat die overgestapt was naar een Penn st1300.
De motor heeft het altijd goed gedaan tot ik hem eigenlijk kreeg (zo kom je ook van je zooi af )
De motor heeft niet de welbekende startproblemen (verkeerd geslepen startmotor tandjes oid) want hij wil wel starten met een extra starthulp (accu-klemmen enzo) maar zonder zit hij steeds te zingen.... ying-ying-ying-ying.
De accu is net nieuw omdat ik al wat heb proberen de repareren, dus heb toen een nieuwe accu aangeschaft, een Yuasa nogwat van 16A, dit was volgens de verkoper het enige type accu wat goed was voor die motor.
ik zie het niet zitten om steeds een starthulp te gebruiken of hem aan te duwen, het beestje heeft een gewicht
Zelf denken we (mn pa en ik) dat er iets aan de hand kan zijn met startrelais en/of de bobine maar zeker weten doen we het niet.
We zijn inmiddels al in het bezit van een garage werkplaatshandboek en zijn bladzijde voor bladzijde bezig om te achterhalen wat het kan zijn.
momenteel zonder succes.
Als mijn vader straks zijn A examens gehaald heeft wil ik hem deze motor schenken, maar dan moet hij het wel doen
We hebben meerdere malen de motivatie opgegeven maar door aanschaf van nieuwe spiegels en raw beugeltje krijgen we er weer zin in om de fiets op te knappen... nu nog startend krijgen.
wie zou ons tips en/of ideeën kunnen geven?
Groetjes Mathijs en Frans (mn pa )
Vorig jaar heb ik een Yamaha Virago XV 750 SE '84 gekregen van een maat die overgestapt was naar een Penn st1300.
De motor heeft het altijd goed gedaan tot ik hem eigenlijk kreeg (zo kom je ook van je zooi af )
De motor heeft niet de welbekende startproblemen (verkeerd geslepen startmotor tandjes oid) want hij wil wel starten met een extra starthulp (accu-klemmen enzo) maar zonder zit hij steeds te zingen.... ying-ying-ying-ying.
De accu is net nieuw omdat ik al wat heb proberen de repareren, dus heb toen een nieuwe accu aangeschaft, een Yuasa nogwat van 16A, dit was volgens de verkoper het enige type accu wat goed was voor die motor.
ik zie het niet zitten om steeds een starthulp te gebruiken of hem aan te duwen, het beestje heeft een gewicht
Zelf denken we (mn pa en ik) dat er iets aan de hand kan zijn met startrelais en/of de bobine maar zeker weten doen we het niet.
We zijn inmiddels al in het bezit van een garage werkplaatshandboek en zijn bladzijde voor bladzijde bezig om te achterhalen wat het kan zijn.
momenteel zonder succes.
Als mijn vader straks zijn A examens gehaald heeft wil ik hem deze motor schenken, maar dan moet hij het wel doen
We hebben meerdere malen de motivatie opgegeven maar door aanschaf van nieuwe spiegels en raw beugeltje krijgen we er weer zin in om de fiets op te knappen... nu nog startend krijgen.
wie zou ons tips en/of ideeën kunnen geven?
Groetjes Mathijs en Frans (mn pa )
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6358
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Wellicht ergens een "lek" in het elektrisch circuit? De kawa die ik van m'n broer leende kreeg ik ook meestal niet gestart, het wilde wel 's helpen de verlichting uit te doen en bij het wegzetten van de motor de dodemansknop om te zetten. Het leek erop dat er door een of andere aansluiting ergens vermogen uit de accu "weglekte" al hebben we nooit kunnen ontdekken waar dat dan was...
Grtz! Koen
De bobine denk ik niet want die wordt ook gebruikt voor de ontstekingsvonkjes, toch?
Dus dan zou ie ook rot stationair moeten lopen en niet alleen slecht starten.
Ik denk eerder aan spanningsverlies (te veel weerstand) in het startcircuit.
Denk dan aan startmotor (koolborstels?), startrelais...etc.
Veel verstand heb ik niet, maar dit is een analyse met mijn GBLV
(gezondeboerenlullenverstand)
Dus dan zou ie ook rot stationair moeten lopen en niet alleen slecht starten.
Ik denk eerder aan spanningsverlies (te veel weerstand) in het startcircuit.
Denk dan aan startmotor (koolborstels?), startrelais...etc.
Veel verstand heb ik niet, maar dit is een analyse met mijn GBLV
(gezondeboerenlullenverstand)
Ook dit hebben we al eens geprobeerd maar helaas zonder succes.CaveyH schreef:Wellicht ergens een "lek" in het elektrisch circuit? De kawa die ik van m'n broer leende kreeg ik ook meestal niet gestart, het wilde wel 's helpen de verlichting uit te doen en bij het wegzetten van de motor de dodemansknop om te zetten. Het leek erop dat er door een of andere aansluiting ergens vermogen uit de accu "weglekte" al hebben we nooit kunnen ontdekken waar dat dan was...
toch bedankt voor je inbreng
Vonken doet hij wel, en voor een goeie.BertG schreef:De bobine denk ik niet want die wordt ook gebruikt voor de ontstekingsvonkjes, toch?
Dus dan zou ie ook rot stationair moeten lopen en niet alleen slecht starten.
Ik denk eerder aan spanningsverlies (te veel weerstand) in het startcircuit.
Denk dan aan startmotor (koolborstels?), startrelais...etc.
Veel verstand heb ik niet, maar dit is een analyse met mijn GBLV
(gezondeboerenlullenverstand)
koolborstels zijn laatst gereviseerd geweest samen met de startmotor en bendix. het hele startcircuit doormeten staat nog op ons lijstje, bedankt voor de reminder, was hem al bijna vergeten
- Henk
- Honda NC750
- Berichten: 562
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
- Locatie: Den Helder
Mathijs,misschien weten ze je te helpen via het forum:www.viragostarclub.nl.
Wellicht hebben ze daar ook een afdeling techniek waar je de vraag bkan stellen.
gr.Henk
Wellicht hebben ze daar ook een afdeling techniek waar je de vraag bkan stellen.
gr.Henk
My hart beats for my red NC750S
Re: [Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem
1) Heb je de accu eerst opgeladen alvorens te gebruiken...Bruvma schreef: .... want hij wil wel starten met een extra starthulp (accu-klemmen enzo) maar zonder zit hij steeds te zingen.... ying-ying-ying-ying.
De accu is net nieuw omdat ik al wat heb proberen de repareren, dus heb toen een nieuwe accu aangeschaft, een Yuasa nogwat van 16A, ......
2) Laadt de accu bij wanneer de motor draait....
Meten is weten........
Re: [Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem
Accu halen we na een volle 24uur van de lader af en proberen dan te starten.Rataplan schreef: 1) Heb je de accu eerst opgeladen alvorens te gebruiken...
2) Laadt de accu bij wanneer de motor draait....
Meten is weten........
Als hij start dan laad hij bij.
Re: [Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem
Hieruit kan ik afleiden dat hij soms start en soms niet meteen na het laden van de accu.....Bruvma schreef:Accu halen we na een volle 24uur van de lader af en proberen dan te starten.Rataplan schreef: 1) Heb je de accu eerst opgeladen alvorens te gebruiken...
2) Laadt de accu bij wanneer de motor draait....
Meten is weten........
Als hij start dan laad hij bij.
- Wat zijn de spanningswaarden op de klemmen van de accu vóór het starten ?
- Wat zijn de spanningswaarden op klemmen van de accu tijdens het starten ?
- Indien de spanning onder de 10v zakt, dan zul je al veel geluk moeten hebben om deze in gang te krijgen.
- Heb je dit alléén bij koude motor en start hij goed met warme motor, of heb je dit met beide.
- Verder hierboven schrijf je dat het een nieuwe yuasa baterij is. Kun je ook eens het exact type doorgeven ?
Uw probleem kan verschillende oorzaken hebben........
Re: [Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem
dit is de accuRataplan schreef:Hieruit kan ik afleiden dat hij soms start en soms niet meteen na het laden van de accu.....Bruvma schreef:Accu halen we na een volle 24uur van de lader af en proberen dan te starten.Rataplan schreef: 1) Heb je de accu eerst opgeladen alvorens te gebruiken...
2) Laadt de accu bij wanneer de motor draait....
Meten is weten........
Als hij start dan laad hij bij.
- Wat zijn de spanningswaarden op de klemmen van de accu vóór het starten ?
- Wat zijn de spanningswaarden op klemmen van de accu tijdens het starten ?
- Indien de spanning onder de 10v zakt, dan zul je al veel geluk moeten hebben om deze in gang te krijgen.
- Heb je dit alléén bij koude motor en start hij goed met warme motor, of heb je dit met beide.
- Verder hierboven schrijf je dat het een nieuwe yuasa baterij is. Kun je ook eens het exact type doorgeven ?
Uw probleem kan verschillende oorzaken hebben........
-
- Motorloos
- Berichten: 7373
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Dat is het startrelais. Bestaat uit een sterke electromagneet, die grote contacten verbindt bij aantrekken(sopanning er op zetten). Kan zijn, dat de schuivende magneet vervuild is met olie of smerig vet. Oplossing: Uiteen nemen en met fijne cleaner binnenwerk poetsen!
Anders: Nieuw startrelais kopen.
Anders: Nieuw startrelais kopen.