MAARRE en nu komt het, waarom geldt dit alleen voor beginnende MOTOR-rijders en niet voor beginnende AUTOMOBILISTEN ? Die mogen meteen in een dikke Ferrari stappen. Is dat niet raar ???
Werk je in de motorbranche Bert ? Anders begrijp ik je sombere geluiden niet.BertG schreef: Bovendien ligt de markt voor supersportmotoren volledig op zijn gat.
Een tweedehandsje voor een paar duizend Euro rijdt nog steeds 250 km/u.
Nee, ik werk niet in de branche.Don schreef:Werk je in de motorbranche Bert ? Anders begrijp ik je sombere geluiden niet.BertG schreef: Bovendien ligt de markt voor supersportmotoren volledig op zijn gat.
Voor ons motorrijders is het natuurlijk best wel leuk om wat goedkoper aan een dikke fiets te komen, mogen we ook eens een keer een meevallertje hebben ?
Ik heb in de gauwigheid de prijzen van een jonge PAN ST1300 van 2007 en jonger bekeken.BertG schreef: Bovendien ligt de markt voor supersportmotoren volledig op zijn gat.
Ik zie zelfs geen enkele link tussen de nieuwe rijbewijsregels en de prijs van een motor.Don schreef:De lagere prijs van een supersport zal niet helemaal veroorzaakt worden door het nieuwe Rijbewijs, denk ik.
Ik toch wel Koen.Koen schreef:Ik zie zelfs geen enkele link tussen de nieuwe rijbewijsregels en de prijs van een motor.
Nieuw: drie motorrijbewijzen
Vanaf 19 januari 2013 zijn er 3 verschillende categorieën motorrijbewijzen:
A1, A2 en A. Het type rijbewijs dat u kunt halen, hangt af van het vermogen van de motor, uw leeftijd en ervaring.
A1 is voor de lichtste motor. Vanaf 18 jaar mag u hiervoor examen doen (vanaf 17 jaar praktijkles).
U moet dan zowel een theorie- als praktijkexamen afleggen.
Het praktijkexamen bestaat uit een onderdeel voertuigbeheersing en een onderdeel verkeersdeelneming.
A2 is voor de middelzware motor. Vanaf 20 jaar mag u hiervoor praktijkexamen doen.
Mits u minstens 2 jaar rijbewijs A1 heeft.
A is voor de zware motor. Vanaf 22 jaar mag u hiervoor praktijkexamen doen.
Mits u minstens 2 jaar rijbewijs A2 heeft.
Heeft u geen rijbewijs A2? Dan moet u minstens 24 jaar zijn.
U moet dan een theorie- en praktijkexamen doen.
Het praktijkexamen bestaat in dat geval uit een examen voertuigbeheersing en een examen verkeersdeelneming.
Motoren (categorie A)
Het A-rijbewijs voor motoren en gemotoriseerde driewielers wordt opgedeeld in 3 categorieën (A1, A2 en A).
• Categorie A1 (lichte motor): dit rijbewijs kunt u halen vanaf de leeftijd van 18 jaar.
• Categorie A2 (middelzware motor): als u 2 jaar een rijbewijs van de categorie A1 heeft, kunt u het rijbewijs van de categorie A2 halen vanaf de leeftijd van 20 jaar.
• Categorie A (zware motor): als u 2 jaar een rijbewijs van de categorie A2 heeft, kunt u het rijbewijs van de categorie A halen vanaf de leeftijd van 22 jaar. U kunt voor categorie A ook rechtstreeks examen doen vanaf de leeftijd van 24 jaar.
Bent u jonger dan 24 jaar?
Dan begint u altijd met het lichtste rijbewijstype: A1.
Voordat u praktijkexamen mag doen voor het middelzware type motor (rijbewijs A2) moet u minstens 2 jaar in het bezit zijn van A1.
U kunt een praktijkexamen doen voor type A, als u minstens 2 jaar in het bezit bent van A2.
Dit A-examen bestaat dan alleen uit een praktijkexamen verkeersdeelneming.
Bent u 24 jaar of ouder?
Dan kunt u direct opgaan voor rijbewijs A. U hoeft niet eerst A1 en A2 te halen.
Geldigheid
De rijbewijzen A1, A2 en A zijn allemaal 10 jaar geldig.
Gemotoriseerde driewielers
Vanaf 19 januari 2013 vallen de gemotoriseerde driewielers onder categorie A1 of A, afhankelijk van het vermogen van het voertuig.
Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een maximumver-mogen van 15 kW moet u rijbewijs A1 halen.
Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een vermogen van meer dan 15 kW, dient u A te halen.
Hierna vindt u meer informatie over de type voertuigen en exameneisen voor het rijbewijs A.
Voertuigen per rijbewijscategorie
A1
- motorrijwielen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg.
- motorrijwielen met een volledig elektrische aandrijving met een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg.
- gemotoriseerde driewielers met een maximumvermogen van 15 kW.
A2 – motorrijwielen met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichts-verhouding van minder dan 0,2 kW per kg, die niet zijn afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen.
A – motorrijwielen met onbeperkt vermogen en gemotoriseerde driewielers met een vermogen van meer dan 15 kW.
Examens
A1 – theorie- en praktijkexamen vanaf 18 jaar. Vanaf 17 jaar mag rijles worden gevolgd.
Het praktijkexamen is tweedelig: afzonderlijk examen voertuigbeheersing en afzonderlijk examen verkeersdeelneming.
A2 – alleen een praktijkexamen verkeersdeelneming (met aandacht voor voertuigbeheersing) vanaf 20 jaar en mits 2 jaar in bezit van A1.
A aanvullend – alleen een praktijkexamen verkeersdeelneming (met aandacht voor voertuigbeheersing). Vanaf 22 jaar en mits 2 jaar in bezit van A2.
A rechtstreeks – theorie- en tweedelig praktijkexamen (afzonderlijk examen voertuigbeheersing en afzonderlijk examen verkeersdeelneming) vanaf 24 jaar.