Rico's rijlesperikelen

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
ikkieman
Triumph Trophy SE

Re: Rico's rijlesperikelen

Bericht door ikkieman »

Nee, maar je mag prima zonder theorie je AVB halen. Zolang je voor je AVD maar je AVB en theorie hebt. Let wel, dit mag alleen maar als je je B-rijbewijs al hebt.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Bericht door Bennos »

Idd, ik ga er altijd maar vanuit dat iedereen dat heeft :mrgreen:
Rico iig wel, anders géén MP3!
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

MP3 rijden zegt niks over wel of niet je A-theorie hebben...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Bericht door Bennos »

Nope, maar wel over het hebben van het B rijbewijs...dat bedoelde ik.
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Mooi weer had je iig en leg de fiets maar plat terwijl je blijft kijken waar je naar toe moet.

Oei oei, even je ATH halen kan wel's tegenvallen....
Tip, haal van VekaBest en(/of) ANWB de proefexamens A, wanneer je alles foutloos hebt; maak je een goed kans om het binnen te halen. Ik had het spul via de Bibliotheek, dus kosten hiervoor waren nul. Ms. dat de rijschool het (ook) al heeft liggen.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Bericht door Bennos »

Ik heb een Vekabest boek gebruikt, met online proefexamens....10 stuks en 6 verpest(gezakt), toch geslaagd met maar 1 vaud!!
Rico
Honda VFR

Bericht door Rico »

Ik ben idd ook aan het oefenen met het vekabestmateriaal. Zal me er de komende weken goed in verdiepen, haal nu zonder het boek helemaal gelezen/bestudeert te hebben steeds 7 fouten bij het proefexamen. Moet dus hopelijk goed komen als ik goed er voor ga zitten.
Triumph Tiger 1050
Bennos

Bericht door Bennos »

En dat is me toch een dik boek!
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik weet nog dat ik in 2009 theorie voor A ging doen, waarbij ik een aantal dingen uit het boek niet kon verklaren. Navraag bij de rijschoolhouder gedaan:"Oh, dat staat dan fout in het boek, zoals jij denkt dat het moet zijn is inderdaad juist."

Fijn, maar wat moet ik dan antwoorden als ik zoiets op het examen krijg? Het goede antwoord of het antwoord wat het theorieboek goed vindt?

Heb het uiteindelijk maar gewoon gegokt en het was blijkbaar goed genoeg...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Rico,

Het theorie examen is niet alleen weten hoe het moet, maar vooral wat men als antwoord verwacht.
Wat Koen meldt is ook waar: De auteur van VEKABEST geeft zijn mening die jij van buiten leert.
De 1e keer ging het mis, omdat ik de antwoorden te snel gaf op het pinapparaat. Jij geeft nu de antwoorden op de oefenopgaven met de linkermuisknop. Het rode balkje begint dan meteen te lopen. Dat is niet het geval in de examenzaal. WACHTEN tot het rode balkje begint te lopen, anders is je antwoord fout.
De eerste keer hing het beeldscherm onder een hoek, waardoor de David Hamilton foto's nog onduidelijker waren dan in het VEKABEST boek.
Voorbeeld: Ligt er nu grind op de weg of is dat een doorgetrokken streep? Is dat nu een onderbord of is dat een vlek door de lens? Staat het rechthoekige bord 20 meter uit de hoek van de straat of niet? De vraag: Heeft de fietser van rechts voorrang? Gewoon niet te zien op de foto, maar het wordt doodleuk gevraagd. Dus leer de plaatjes die je tegenkomt met het antwoord erbij maar gewoon van buiten. Je kijkt altijd de motorrijder op de rug: Links en rechts van de weg in een bocht naar links bomen en nog eens bomen. Waar ga jij rijden. Ik zeg: Zo rechts mogelijk om door de bocht te kunnen kijken en eerder te worden opgemerkt. Fout, als je maar met je snavel niet over de linker weghelft hangt. Neem vooral de plaatjes die in het boek staan goed in je op. Die kom je gedeeltelijk tegen op het examen.
Nog zo'n lekkere: Overstekend wild: Wanneer kun je die op de A50 ter hoogte van Terlet verwachten. De herten hebben echt een horloge om. Staat niet in het VEAKABEST boek. Google weet raad.
Je schijnt rode olielampjes te hebben en oranje. De rode gaan over de weggevallen oliedruk en de oranje over het oliepeil. Wat een onzinverhaal. Maar het antwoord is dat bij een rood lampje je meteen moet stoppen en bij een oranje lampje naar de dichts bijzijnde pomp je oliepeil moet aanzuiveren.
De vraag ervoor gaat over BRAVOK. Op Deauvilleke zit alleen een rood olielamje en ik weet donders goed voordat ik aan de rit begin of het oliepeil correct is.
Hoofdstukken die je minder belangrijk vindt, zijn toch belangrijk: Leer de boetes van buiten die degene krijgt die heeft gezopen in promillen, in glazen en in andere volume eenheden. Staat niet in je VEKABEST boek. GOOGLE weet raad. De wet Mulder, ontzegging der rijbevoegdheid, bevoegdheden van een opsporingsambtenaar. Bij de motorrijder die in de berm zijn boterham nuttigt met de motor op de jiffie in de berm on het klapzand is je antwoord altijd fout.
De 2e keer bracht ik het er af met 1 fout. Onderbord gemist door de vlek op de lens van de David Hamiltonfoto.
Neem dit examen serieus, want je kunt je niet genoeg voorbereiden, ongeacht je IQ. Hoe meer oefenopgaven je maakt, hoe beter en steeds die 7 fouten zijn steeds andere. Heb je 20 proef examens gemaakt, heb je 140 antwoorden die je niet meer fout kunt doen op het examen.

Succes
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Bericht door Bennos »

Ingrid, je kunt je antwoorden corrigeren en als het goed is wordt het "Pin-apparaat" pas actief zodra de balk loopt, althans, zo was dat bij mij, tot de balk vol is kun je corrigeren.

Vragen waarin een risico zichtbaar is zijn altijd link, bijvoorbeeld een bord dat waarschuwt voor een drempel, "Kunt u hier met 30 Km/u overheen rijden", uhm ja, maar is het erg slim? Nee, dus nee is het antwoord.
Heel krom maar wel de realiteit.
Volgens mijn rijinstructeur moet je altijd 2 dingen afwegen, kan het en is het verstandig, ontbreekt 1 van de 2, niet doen.
Bij theorie geldt dit dus ook.
Rico
Honda VFR

Bericht door Rico »

Tja, ik ga gewoon goed de theorie bestuderen en luisteren naar de uitleg over het doen van het examen. Ik neem aan dat je van te voren een uitleg krijgt hoe je de knoppen moet bedienen. Meer kan ik niet doen lijkt me. Bedankt voor de tips, zal zeker ook even googelen op de genoemde onderdelen. Denk zeker niet te makkelijk over de theorie hoor, maar zoals gezegd kan ik niet meer dan mijn best doen om me zo goed mogelijk voor te bereiden. En dan maar gewoon naar zo best mogelijk inzicht de vragen beantwoorden. Zal in ieder geval blij zijn als die hobbel genomen is.
Triumph Tiger 1050
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Enne... valt op zich best wel mee 40 goed beantwoorden is ws geen probleem maar het gaat om de laatste 10 die je wat zullen laten duizelen. Je mag maximaal 6 fouten hebben...

Moraal is ook even roomser dan de paus denken... dus braaf rijden en antwoorden.
Verder wat oefenen in reken/schatvraagjes (remafstand+reactieafstand=stopafstand).

Weet wel dat bij het theorie-examen > 60% gezakt bleek, inclusief een stel haantjes die erg stil werden.
Was zelf blij dat m'n (achteraf niet zo) overdreven voorbereiding, succes had en ik geslaagd was met 3 fout.
De examensfeer vond ik zeer dreigend vanwege zware controle (A'dam) op fraude, moest zelfs m'n riem (metalengesp) afdoen. Verschillende mensen werden ernstig gewaarschuwd dat ze niet opzij mochten kijken en niet moesten wiebelen etc.etc.

Gelukkig heeft/had ATH (nu ?) nog geen inzichtvragen zoals nu wel bij "B". Het vage type vragen van wat doe je: stoppen, remmen, doorrijden.
Bennos

Bericht door Bennos »

Haha, herkenbaar dat haantjesgedrag, allemaal stoere praat van de veelal jongere gasten(ja, 5 tot 10 jaar jonger dan ik :mrgreen: )en natuurlijk de in de midlife-crisis belande dames en heren :tg .
Ze weten het allemaal zo goed maar gaan af als een gieter, stiekem moest ik wel een beetje lachen toen ik die gezichten zag, sorry maar dan heb ik last van leedvermaak!

Ik heb examen gedaan in Barendrecht, daar liepen ze in de rondte met een scanapparaat voor mobiele apparatuur, verder niet echt heel spannend.
Die ruimte is onlangs helemaal verbouwd tot fraudevrij examencentrum, halve capaciteit dus minder plekken=langer wachten, in elk examenportaaltje hangt een camera!!

http://www.rijnmond.nl/nieuws/07-11-201 ... arendrecht" opent="in(nieuw);venster;
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Nog even inhaken in Rico's topic.....

In vergelijking was bij het CBR n Amsterdam, de controle op onze nationale luchthaven er niets bij.

Natuurlijk tig camera's buiten & in het lokaal, drievoudige controle op identiteit/foto's, kastjes waar je al je spullen in moest doen, metaaldetectors, scan-poortjes, natuurlijk in het lokaal permanente (radio)scan apparatuur, de bovenramen afgeplakt (tegen in/uitkijken), continue 2 veiligheidsmedewerkers in het lokaal en één (tot twee) CBR medewerkers die een training hadden gehad in observatie en afwijkend(kijk) gedrag. Voorts de waarschuwing dat "zij" beslisten of je wel/niet aan het afkijken/signaleren was. De dame van het CBR genoot bijkans van haar rol, veiligheidstraining en zekerheid: "Hier wordt niet gefraudeerd". CBR was toen behoorlijk negatief in het nieuws en ze wilden (in juni 2014) een statement maken.

Kortom, ondanks dat ik niets van plan was of te verbergen had, durfde ik op straffe van uitsluiting niet links noch rechts te kijken.

Hoe dan ook, het examen zelf leidde mij behoorlijk af. Ik wil wel aanbevelen dat je het "kastje" drukken wat oefent. Bij een fout kan je wel corrigeren maar daar heb je maar een paar seconden voor. Mijn ervaring, ook elders, is dat je maar het beste het eerst gegeven antwoord kunt vasthouden, wanneer je veel gaat twijfelen werkt dat meestal (onbewust) door op je concentratie bij volgende vragen. Idem bij AVD: wanneer je eenmaal hebt besloten, maak je de ingezette actie conform af.
Rico
Honda VFR

Bericht door Rico »

Allen nogmaals bedankt voor alle tips! Zullen zeker waardevol blijken te zijn. Gisteren even op en neer naar het westen geweest, en ons weer verbaasd over het aantal kamikazepiloten wat je dan altijd wel onderweg tegen komt. In tegenstelling tot alle strenge regels mbt het examen zou je haast denken dat veel mensen op de weg het rijbewijs kado hebben gekregen ooit!
Triumph Tiger 1050
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Er zijn ook mensen die even een rijbewijsstijl aanleren en dat keihard afleren omdat ze denken dat ze God op twee wielen zijn.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Waar zit het verstand?

Ná dit filmpje zou je vermoeden dat deze in de grote teen zit.
http://www.youtube.com/watch?v=1McEInwmpTw" opent="in(nieuw);venster;
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Bericht door Bennos »

Hersenlozen zijn het!
Rico
Honda VFR

Bericht door Rico »

Ik doelde vooral op automobilisten die als doof en/of blind zich over de weg voortbewegen of idioten die boven op je bumper gaan hangen in hun oude BMW met petje op het hoofd :roll:
Triumph Tiger 1050
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Petjes en hoedjes zijn altijd gevaarlijk (geweest), daarom draag ik een helm....
Ja, er is veel voor nodig om enigszins op te blijven letten.
Best vermakelijk te zien (en vaak weet te voorspellen) wat je om je heen ziet aan chaos.

Desondanks gebeurd het nog dat je zelf bijna verrast wordt en wederom begrijpt waarom je altijd bij elke zijwaartse beweging even naast je moet kijken. Krijg steeds vaker het idee dat medeweggebruikers het dodehoek rijden onbewust tot tijdverdrijf maken. Ik heb mij laten vertellen dat mensen hier onbewust op geprogrammeerd zijn. Ik zie jou wel maar jij mij niet.

Zoals m'n instructeur bijkans gilde 8) , zorg dat jij onder alle omstandigheden, het initiatief (be)houdt. Laat je niet wegdrukken, oprijden, afsnijden, afleiden en aanrijden. Rij dynamisch en aangepast.
Rico
Honda VFR

Bericht door Rico »

Vandaag weer lekker gelest, de langzame slalom zit er nu ook aardig in. En het voornemen is er om dit weekeinde eens flink te gaan blokken op de theorie. En na al die Deauville"s die ik afgelopen dagen ben tegengekomen toch weer eens op internet aan het struinen geweest voor een gebruikte 700. Zijn er genoeg mooie te koop voor leuke prijzen! Maar toch maar even wachten met aanschaffen tot ik ook echt mijn rijbewijs heb haha (kan haast niet wachten!).
Triumph Tiger 1050
lexter

Bericht door lexter »

De rijlessen....(zucht..) Ik denk er nog heel vaak met veel plezier aan terug. Vooral de wijze lessen en opmerkingen van de instructeur zijn me goed bijgebleven....(als je moet poepen...doe je toch ook éérst je broek omlaag.....?) Dit was het advies als je bv voor een bocht moest afremmen, en dus terug moest schakelen......En meer van dat soort opmerkingen kwamen voorbij...En we lesten altijd met z'n tweeën. En mijn mede coureur, kreeg nogal eens de opmerking: Weet je vriendin wel dat je vreemd gaat?.......... zo dicht zit je er bovenop....... :)

Ik wens je veel succes met je theorie examen. Ik heb het in de eerste poging mogen halen, maar toen de uitslag bekend was, werd er al gemeld dat meer dan 50% gezakt was...en veel van die mensen hadden voor het examen allemaal hun petjes achterstevoren op... :mrgreen:
Ik zou zeggen: van de theorie kun je nooit genoeg weten....dus.. :le

Groet,
Alex
12-03-2021 Black Gloss - 2009 Honda NT 700 V Deauville
16-10-2024 Black Gloss - 2020 Honda Forza 300

'Four wheels move the body.....Two wheels move the soul....'
Bennos

Bericht door Bennos »

Rico, hoe staat het ervoor?

Ben benieuwd!
Rico
Honda VFR

Bericht door Rico »

Goed maar spannend! Morgen het theorieexamen en daarvoor eerst 2 uur les en alle verrichtingen nog even doornemen. De 18de het eerste praktijkexamen. Volgens mijn instructeur ben ik er klaar voor, maar je moet het wel even doen voor de examinator. Maar ja, eerst maar duimen dat ik morgen niet zak! Willen jullie om 15 uur even aan me denken? Bvd!
Triumph Tiger 1050
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Komt goed Rico :up :up
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
jack-f
Kawasaki Vulcan

Bericht door jack-f »

Rico, toi toi toi. :up
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Kom Goed Rico en doe wat je hebt geleerd.
Veel Suc6.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Zet m op!
Bennos

Bericht door Bennos »

Succes!!
Gaat goed komen :up
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”