Rijden met mist

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
stxrider

Re: Rijden met mist

Bericht door stxrider »

De gemeente is verantwoordelijk voor alle borden.
BertG

Re: Rijden met mist

Bericht door BertG »

Volgens mij is het de wegbeheerder, en dat is niet altijd 'de gemeente'.
Gustaf Larson

Re: Rijden met mist

Bericht door Gustaf Larson »

Afgelopen mistdagen met een fietslampje met 3 rode led's op mijn helm gereden. Stukje Kwak-Band (ductape) en hopla; een mistachterlicht!

Zicht was soms een meter of twintig en dan doe je wel rustig aan en baalde ik dat ik op de motor zat.
Toen ik bij de dagelijkse file aankwam sloeg het balen weer om in een 'happy feeling'!
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3851
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rijden met mist

Bericht door Cor »

Heb je daar ook een foto van? Een filmpje is nog leuker voor youtube. :en1
Is jouw inzending voor "Het beste idee van Nederland" rode LED verlichting in de achterkant van je helm :vrb :vrb
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
BertG

Re: Rijden met mist

Bericht door BertG »

Gustaf Larson schreef:Afgelopen mistdagen met een fietslampje met 3 rode led's op mijn helm gereden. Stukje Kwak-Band (ductape) en hopla; een mistachterlicht!

Zicht was soms een meter of twintig en dan doe je wel rustig aan en baalde ik dat ik op de motor zat.
Toen ik bij de dagelijkse file aankwam sloeg het balen weer om in een 'happy feeling'!

Kenmerk van een mistachterlicht is dat het feller is dan het gewone achterlicht omdat gewone achterlichten minder ver stralen/zichtbaar zijn.
Heb je serieus het idee dat een fietslampje meer opvalt dan je gewone achterlicht? Of wat was je gedachte om dit te doen..
"Wat was hij denkende"
Laatst gewijzigd door BertG op 22 nov 2011, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijden met mist

Bericht door Koen »

BertG,

ik heb een fietslampje met 3 LED's naast m'n achterlicht gehouden en ik kan bevestigen: ze geven een feller licht dan mijn achterlicht.

Of het ook van ver zichtbaar is heb ik niet geprobeerd, ik ben zelf ook niet van plan ermee te gaan rijden, maar op zich vind ik het geen gek idee.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Rijden met mist

Bericht door MrSkippy »

Over lichtjes op je helm gesproken, HJC heeft ooit dit uitgebracht:
http://www.youtube.com/watch?v=x1GOs4oUW8A" opent="in(nieuw);venster;

En ik kwam dit ook tegen: http://www.webbikeworld.com/r2/riderlight/" opent="in(nieuw);venster;
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijden met mist

Bericht door Koen »

Leuke gadgets allebei, maar volgens mij is knipperende verlichting als "achterlicht" niet toegestaan. Maar misschien vergis ik me...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gustaf Larson

Re: Rijden met mist

Bericht door Gustaf Larson »

De ledjes zijn idd iets feller, maar vooral als je er redelijk recht inkijkt.
Door de beweging van de helm krijg je natuurlijk een gek effect maar dat valt juist op. (he dat was de intentie, ook toevallig...)
Niet geschoten is ALTIJD mis(t) dus waarom niet proberen BertG???
Zichtbaar zijn is mij HEEL veel waard. Dus "Looks" worden er direct voor opgeofferd. Rij ook al het hele jaar met zo'n apig geel hesje :? dus dan maakt zo'n stukje kwakband ook niet meer uit.

Zal eens kijken of ik er een fotootje van kan posten.
Gustaf Larson

Re: Rijden met mist

Bericht door Gustaf Larson »

Koen schreef:Leuke gadgets allebei, maar volgens mij is knipperende verlichting als "achterlicht" niet toegestaan. Maar misschien vergis ik me...
vast niet als gewone verlichting, bij sommige nieuwe auto's wel toegepast: knipperende remlichten bij plotseling hard remmen.
Nog niet op motoren terug gezien.
BertG

Re: Rijden met mist

Bericht door BertG »

Ik moet dat eens nazoeken, maar volgens mij is knipperende (rem)verlichting niet toegestaan.

Bij fietsen is knipperende verlichting met ZEKERHEID NIET toegestaan.

Ik kom net uit de nachtdienst, dus nu even niet, maar ik kom er nog op terug.
BertG

Re: Rijden met mist

Bericht door BertG »

Een aantal weetjes over remlichten

Artikel 5.4.55 (Motoren) Regeling voertuigen
7. Remlichten van motorfietsen moeten werken bij bediening van de achterwielrem of de voorwielrem.

Artikel 5.4.59 (Motoren) Regeling voertuigen
4. Het remlicht en het mistachterlicht mogen niet anders dan rood stralen.

Artikel 5.4.64 (Motoren) Regeling voertuigen
2. Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen, met uitzondering van
- de richtingaanwijzers en
- de waarschuwingsknipperlichten,
niet zijn voorzien van knipperende lichten.

En voor personenauto's geldt NIET precies hetzelfde.

Artikel 5.2.64 (Personenauto's) Regeling voertuigen
2. Personenauto’s mogen, met uitzondering van
- de richtingaanwijzers,
- de waarschuwingsknipperlichten
- en de remlichten ten behoeve van het noodstopsignaal,
niet zijn voorzien van knipperende lichten.

Maar een noodstopsignaal is iets anders dan een knipperschakeling die ingeschakeld door te remmen.
Een noodstopsignaal is (waarschijnlijk) een knipperfunctie op de remlichten die ingeschakeld wordt als het ABS geactiveerd wordt.
Gustaf Larson

Re: Rijden met mist

Bericht door Gustaf Larson »

Is niet direct aan ABS gekoppeld, maar aan sensoren die vertraging en kracht op rempedaal meten. In de praktijk zal dat toch vaak overeenkomstig zijn.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijden met mist

Bericht door Koen »

Vanochtend naar Eindhoven getuft op de Deauville. Eerste stuk ging prime, bij Breda begon het zicht minder te worden, maar met zo'n 200 meter was het nog goed te doen. Bij Tilburg werd het slechter en moest ik het doen met minder dan 100 meter zicht. Dat rijdt toch wat minder relaxed...

Maar goed, ben inmiddels weer terug op m'n werk dus dat hebben we ook weer gehad. Zolang de temperaturen maar boven 0 blijven is er nog niks aan 't handje.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Rijden met mist

Bericht door MrSkippy »

BertG schreef:Ik moet dat eens nazoeken, maar volgens mij is knipperende (rem)verlichting niet toegestaan.
En wat zegt de wet over fluctuerend (dus niet aan-uit-aan-uit-etc., maar hard-zacht-hard-zacht-etc.)?
Misschien ook niet helemaal legaal, maar als een automobilist me dan eerder voor 't stoplicht ziet staan...
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Gustaf Larson

Re: Rijden met mist

Bericht door Gustaf Larson »

@ Mr.Skippy
Kun je altijd nog gooien op een slechte laadspanning als ze je aanhouden ;)
BertG

Re: Rijden met mist

Bericht door BertG »

MrSkippy schreef:
BertG schreef:Ik moet dat eens nazoeken, maar volgens mij is knipperende (rem)verlichting niet toegestaan.
En wat zegt de wet over fluctuerend (dus niet aan-uit-aan-uit-etc., maar hard-zacht-hard-zacht-etc.)?
Misschien ook niet helemaal legaal, maar als een automobilist me dan eerder voor 't stoplicht ziet staan...
Ik denk dat dat al snel als flitslicht gezien wordt.
Zwaailampen knipperen ook niet maar branden continue, alleen de reflector draait om het lampje heen.

Op zijn minst kun je 2 dingen stellen:
1. De wet tracht te bereiken dat er continue brandende verlichting gebruik wordt (uitgezonderd hulpdiensten).
2. Afwisseldend fel/zwak brandende verlichting imiteert datgene wat de wet niet wil.
PA1BEN

Re: Rijden met mist

Bericht door PA1BEN »

Misschien moet je het zoeken in meer (remlicht)units. Daarmee trek je ook de aandacht van achteropkomend verkeer en zou ook nog eens legaal kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijden met mist

Bericht door Koen »

Ik maak gebruik van wat er al standaard op de motor zit. Als ik aan kom rijden bij een verkeerslicht of er staat file, dan knijp ik een aantal keren achter elkaar in de remhendel, voordat ik uiteindelijk doorrem om tot stilstand te komen.

Resultaat is dus een (volstrekt legaal, want standaard) lichtsignaal wat het achteropkomende verkeer erop attent maakt dat ik afrem. Enige is dat je hier bij een noodstop niks aan hebt, want dan ontbreekt de tijd om het signaal te geven voordat je in de ankers gaat...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1213
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Rijden met mist

Bericht door barend »

het is toch altijd beter even te voren te remmen om niet tot een verrassing te komen dat ze het niet doen , dan heb je nog enkele sec om te reageren dus gewoon even proberen en dan heb je gelijk het effect van het knipperende remlicht, let op.

succes
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
BertG

Re: Rijden met mist

Bericht door BertG »

Leer jezelf aan (ongeacht met auto of motor): hou een aantal meters (bij een auto minstens één autolengte) voor je vrij.
Dat maakt dat je in kritische gevallen vlot langs je voorganger kunt sturen of, als dat fysiek niet kan, alsnog kunt aansluiten.

Mij heeft het al een keer in een tunnel een forse schade bespaard.
Ik zag mijn achterligger nog net een sprong van 1 à 2 meter naar voren maken nadat hij was aangetikt door zijn achterligger en die weer door affijn...
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1213
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Rijden met mist

Bericht door barend »

Maar vergeet niet waarom die spiegels er op zitten.


:brrr
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijden met mist

Bericht door Koen »

Natuurlijk vergeet ik dat niet: als de spiegels ergens tussendoor passen, past de rest ook.
Reuzehandig!

Eh... Dat bedoelde je toch?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijden met mist

Bericht door Koen »

Het was de afgelopen week weer een paar keer flink mistig, zo ook vanochtend.
Op de snelweg gaat het nog redelijk, het zicht was toch nog zo'n 100 meter. Heb 't met de Deauville wel eens erger gehad, tijdens een rit naar Den Bosch 's ochtends vroeg met zicht minder dan 25 meter.

Maar op de "binnendoorweggetjes" reden veel fietsers. En die hebben geen verlichting nodig en hoeven ook niet om zich heen te kijken bij het oversteken blijkbaar. Met goed zicht kun je daar nog redelijk op anticiperen, maar als je ze ineens uit de mist ziet opdoemen dan wordt het toch minder prettig.

Zal geen hobby van me worden, met zulke mist rijden...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7074
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Rijden met mist

Bericht door ikkieman »

Ik vraag me af of de mistlampen van de Deauville voldoende power hebben om daadwerkelijk door de mist te dringen of dat ze puur dienen om de zichtbaarheid te verhogen.
Ook ben ik benieuwd of de aftermarket verkochte lampen voldoende kracht hebben om mist te doorboren.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijden met mist

Bericht door Koen »

De lampen die M@rcel op z'n 700 heeft zitten geven echt wel een flinke bak licht, weet niet hoe zijn ervaringen bij dichte mist zijn?

Ik heb een setje mistlampen (universeel) gekocht, die ik komende zondag wil gaan proberen te monteren (hoop dat het lukt).
Die zouden voldoende power moeten hebben om goed door de mist te komen, maar zichtbaarheid verhogen is ook al goed.

Ik zit er toch nog over te denken om een mistachterlicht te monteren. Met zulke dikke soep als vanochtend is het toch wel een veiliger idee om ook voor achteropkomend verkeer goed zichtbaar te zijn.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Re: Rijden met mist

Bericht door BertG »

My two cents op "voldoende power hebben om daadwerkelijk door de mist te dringen"

Mist is niet met (meer) licht te bestrijden.
Je doet hooguit iets aan IETS beter zichtbaar zijn voor anderen.
En daarmee staat vast dat het lot voor het grootste deel in handen van anderen ligt.
Het doet niets aan idioten die denken hun gedrag niet aan te hoeven passen.

En met teveel licht maak je de mist alleen maar erger. Voor jouzelf als voor anderen.
Je creëert een groot wit/rood verblindend vlak waardoor het overige verkeer dat met dichtgeknepen ogen (en billen) tegemoet rijdt.

En dat doen me ook al zonder teveel licht. Gewoon in de mist turen of er iets te zien is, zodat we de gereden snelheid kunnen maximaliseren.
Samengeknepen ogen betekent tunnelkijken, gefocust kijken.
Dat betekent dat je in de breedte dingen mist, zoals verkeer van zijwegen.
Bovendien heeft kruisend verkeer geen licht opzij....


Idioten die hun gedrag niet aanpassen, daaronder reken ik dan ook:
Die boer die met zijn trekker en aanhanger dwars over de weg moet en dat met een behoorlijk lage snelheid. (Dronten)
En het beroep van het slachtoffer staat geheel los van mijn mening in deze.
Daardoor is hij een soort tijdelijke blokkade. Dat doe je zonder mist al extra voorzichtig...

En misschien moet je als er dichte mist is aangekondigd beter niet met de motor op pad.
Of zo min mogelijk over risicovollere polderweggetjes.
Tankauto's met gevaarlijke stoffen rijden immers ook niet altijd.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijden met mist

Bericht door Koen »

's Avonds of 's ochtends vroeg in (half)donker met mistig weer, helpt het volgens mij absoluut wel om mistlampen te voeren. Die zijn laag gemonteerd en geven daardoor wel beter zicht zonder direct het tegemoetkomend verkeer te hinderen.

Als het gewoon overdag licht is en mistig, dan geeft mistverlichting hooguit iets betere zichtbaarheid, maar daartoe volstaat dagrijverlichting in principe ook denk ik.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Rond71
Honda NT650V
Berichten: 279
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:24
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Rijden met mist

Bericht door Rond71 »

Ik rijd ook alleen niet als het glad is, dus ook vanmorgen in de mist op pad geweest.
Mij viel vooral op dat ik, door mijn hoge ruit, geen last had van druppels op mijn vizier. Erg fijn vergeleken met de hoeveelheid druppels die ik eerst moest trotseren.
Rain X helpt wel om het van je vizier af te halen, maar iets te vaak opnieuw aanbrengen naar mijn zin.

Waar ik me vooral aan stoor zijn de mensen die niet weten wanneer je wel- of geen mistlichten mag gebruiken.
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
Vanmorgen met zo'n 200-300 mtr zicht waren er weer de nodige mensen (vooral vrouwen viel me op :roll: ) die hun mistlichten aan hadden gezet.
Niet echt fijn om daar constant achter te moeten rijden. :(
Grts,
Ron

"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."


2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijden met mist

Bericht door Koen »

Hier in de buurt valt het vooral op dat met een beetje mist (of regen!) vooral Belgische verkeersdeelnemers met mistlicht achter gaan rijden. Blijkbaar zijn ze daar andere regels gewend en weten ze niet dat het hier anders is.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”