Ik heb zoals iedereen wel weet een Deauville en een BMW1200GS (kwam toevallig voorbij en er was nog wat in de reserve kas)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
.
Beide cardan fietsen, waar iedereen zo onvoorwaardelijk achter staat.
Ik volg al geruime tijd het Yamaha Tenere Forum en het Triumph Tiger Explorer forum.
Bij beide zijn al problemen met kapotte cardans, dichttingen of wat dan ook.
Ook bij de GS'en lees je er veel over (afkloppen, mijn 2006 met 22k. km mankeert nog niets).
Ik persoonlijk zou ik het liefst ook een cardanfiets willen blijven rijden.
Maar al met al rij ik liever een kettingfiets met Scott / OSCO / ... oiler. Waarom?
Als de ketting (of de tandwielen) kapot gaan dan zit er zo een ander op. Waar je ook ter wereld bent.
En een kapotte ketting of een ketting aan het einde van zijn Latijn kondigt zich meestal aan.
Alle 'techniek' is zichtbaar en vrij universeel. Bij een cardan is het meestal: poef, krak, en dan een boel dikke (dure) ellende.
Inmiddels staat voor mij de voorwaarde van een cardan allang niet meer bovenaan als er een vervanger moet komen.
Tenzij.... de Crosstourer nog steeds geen manco's heeft vertoond tegen die tijd
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)