Alternatief voor de deauville??

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Koen »

Hennie schreef:Koen, wat heb jij nu weer voor tekst onder je foto staan. Als ik hem selecteer kom ik bij pax kinderhulp!
Klopt helemaal Hennie, ik zit bij de werkgroep RoosendaalHelpt, onderdeel van Pax Kinderhulp.

Op die site kun je alles lezen over het goede doel waarvoor op 30 juni de GoedeDoelenrit wordt gereden! ;)

Enne, die tekst is al eens door iemand op het forum vertaald geloof ik, maar volledigheidshalve hieronder de Nederlandse versie:
"Ik weet niet wie het scenario van mijn leven schrijft, maar gevoel voor humor heeft ie wel"
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Don

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Don »

Heb de test eens goed gelezen,
http://www.telegraph.co.uk/motoring/mot ... eview.html" opent="in(nieuw);venster;
daar staat ook in dat de Honda 1000F een goed alternatief is prijs 9.773 Euro in England.
De prijs van de Suzuki is 8.293 Euro. Allebei Goedkoper dan hier in NL !!!.
Maar dat motoren in het buitenland fors goedkoper zijn, daar kijken we niet meer van op. :cry:
RonalT

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door RonalT »

Suzuki heeft me nooit aangesproken.
Ik reed in 1983 op een VT750C een Honda Chopper-ige met ook al cardan.
Een kennis van me zei toen ik heb er ook zo een gekocht. Dat was een Suzuki 750. En het customizen betekende bij Suzuki een gewone 750, een hoger stuur er op, een druppelvormige tank en dat was het ongeveer.
Terwijl Honda gewoon een hele nieuwe motor bouwde.

De enige Suzuki waar ik nog steeds met een schuin oogje naar kijk is de Suzuki Burgman 400.

Afbeelding

Als het om een alternatief voor de Deauville of voor mijn eigen Wing zou gaan kijk ik liever naar de
Triumph Trophy 1200

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Koen »

Tja, die nieuwe Trophy is toch wel gewoon een errug mooie fiets...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Jos Fupi

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Jos Fupi »

Klopt helemaal dat de Trophy 1200 SE een erg mooie/complete machine is .......... met ook een erg stevige nieuwprijs (€20500) :cry:

Om de Trophy eerlijke kans te geven zou je nieuw topic moeten maken =>
"Ik zoek alternatief voor vervanging ST1100 en heb genoeg euries ter beschikking om nieuwe motor te kopen ........ is de Triumph Trophy 1200 SE het extra geld waard tov ST1300/FJR1300/Norge 1200 GT 8v / BMW 1200 :vrb "
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7074
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door ikkieman »

Dan zeg ik volmondig, ja. Ik geef toe, ik weet niet hoe de trophy rijdt, maar los daarvan is de standaard leverbare kleur blauw al heel mooi. Naast dit, het lage onderhoud (16.000 km t.o.v. gemiddeld 12.000 km) en een fabrieksprijs van 18690 euro's t.o.v. 20299 euro's voor een Pan European vind ik dit een geweldig mooie motor.

Maar inderdaad, een direct alternatief voor de Deauville is het niet.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Koen »

Ik zag vandaag deze binnenkomen in m'n mailbox: de Moto73 "test 'm zelf" Triumph Trophy
Weet niet of het alleen voor abonnees van Moto73 is, maar wie weet...
http://www.moto73.nl/triumph/" opent="in(nieuw);venster;
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7074
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door ikkieman »

OK, even de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok gooien. BMW F800GT. Riemaandrijving, dus geen smeerwerk, 2-cilinder, goede remmen, goede bagagemogelijkheden en volledig uitgebreid met ESA, ABS, bandenspanningscontrole voor 'maar' €2000 meer dan een Deauville 700 nieuw.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
jack-f
Kawasaki Vulcan
Berichten: 1002
Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
Locatie: Vlaardingen

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door jack-f »

Maar € 2000 meer en dat zeg jij die zeer kort geleden nog klaagde dat ouderen het toch wel veel beter hebben dan jou generatie. Ik begrijp je niet goed Jeroen, wat heeft deze BMW dan met het vergelijk met een Dauville te maken ,juist daar jij altijd op de aanwezige cardan bij de Honda Deauville wijst.?? :wn1
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7074
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door ikkieman »

Even :ot wat rechtzetten.
Jack, ik heb niks tegen ouderen, begrijp me niet verkeerd. Ik vind dat ze ons respect verdiend hebben door het land na de oorlog op te bouwen. Absoluut mee eens. Het nadeel nu is dat de hoge heren besluiten te gaan graaien en zo de ouderen een mooie 'levensherfst' door de neus boren. Dit zijn niet diegenen die het land hebben opgebouwd, maar een of twee generaties daarna zijn gekomen. Daar heb ik persoonlijk moeite mee. Ik heb moeite met graaien van belastinggeld. Met het geven van baantjes aan kennissen 'omdat ze wat te doen moeten hebben', een 'extra commissietje' hier en daar. Kijk naar Vestia. Kijk naar een burgemeester die zijn/haar taxiritjes naar de kroeg declareert. Kijk naar een EU-politicus die incheckt om vervolgens 5 minuten later het gebouw weer te verlaten maar toch de volle mep opstrijkt. Kijk naar nutteloze uitgaven als iedere maand Berlijn - Straatsburg verhuizingen van de EU. Daar heb ik moeite mee. Dat geld kan beter gebruikt worden om te investeren in een land. Een overheid garant laten staan voor zijn burgers. Zorgen dat er weer Schwung in de zaak komt. Dat bedoel ik. Kort gezegd, ik heb moeite met graaiende managers terwijl de werkende mensen maar moeten blijven inleveren.

Over motoren verdergaand, als ik zeg "'maar' €2000 meer dan een nieuwe deauville" bedoel ik dat het nog steeds veel geld is, maar relatief ten opzichte van de totaalprijs enigszins meevalt.
Wat deze BMW met een Deauville te maken heeft, volle kuip, 2-cilinders en een goede rijpositie. Ik weet dat een cardan niet op de F800GT zit, maar een riem is ongeveer even onderhoudsvriendelijk. Ook bijna geen omkijken naar. Ook weet ik dat de koffers los van het geheel zitten, maar toch heeft de 800gt wel een voordeel boven de Deauville. Een stuk meer pK en koppel (90 pK en 86 Nm) voor een lichtere motor bij een over het algemeen lager verbruik. Daar boet je dan wel weer een hoop kofferruimte voor in.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14093
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Marcel »

Als cardan eigenlijk een voorwaarde is, maar een riemaandrijving een acceptabel alternatief kwa onderhoud, want zijn dan de mogelijkheden?

M.a.w. welke machines hebben een riemaandrijving, kuip en koffers?
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
jack-f
Kawasaki Vulcan
Berichten: 1002
Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
Locatie: Vlaardingen

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door jack-f »

@Jeroen, :ot No Hard Feelings. :up
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7074
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door ikkieman »

Jack, no problem. Ik weet dat ik soms nogal kort door de bocht kan zijn en dat ik af en toe wat moet verduidelijken.

Marcel, geen idee. Je zou de Buell Ulysses kunnen overwegen naast de BMW F800ST/GT. Ik weet dat er conversies bestaan voor de Triumph Bonnevilles en Yamaha TDM's. Overigens is een Moto Guzzi Norge ook een mooie moto met cardan, kuip en koffers.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door BertG »

Ik heb zoals iedereen wel weet een Deauville en een BMW1200GS (kwam toevallig voorbij en er was nog wat in de reserve kas) :mrgreen: .
Beide cardan fietsen, waar iedereen zo onvoorwaardelijk achter staat.

Ik volg al geruime tijd het Yamaha Tenere Forum en het Triumph Tiger Explorer forum.
Bij beide zijn al problemen met kapotte cardans, dichttingen of wat dan ook.
Ook bij de GS'en lees je er veel over (afkloppen, mijn 2006 met 22k. km mankeert nog niets).

Ik persoonlijk zou ik het liefst ook een cardanfiets willen blijven rijden.
Maar al met al rij ik liever een kettingfiets met Scott / OSCO / ... oiler. Waarom?

Als de ketting (of de tandwielen) kapot gaan dan zit er zo een ander op. Waar je ook ter wereld bent.
En een kapotte ketting of een ketting aan het einde van zijn Latijn kondigt zich meestal aan.
Alle 'techniek' is zichtbaar en vrij universeel. Bij een cardan is het meestal: poef, krak, en dan een boel dikke (dure) ellende.

Inmiddels staat voor mij de voorwaarde van een cardan allang niet meer bovenaan als er een vervanger moet komen.
Tenzij.... de Crosstourer nog steeds geen manco's heeft vertoond tegen die tijd :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14093
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Marcel »

In 9 jaar tijd 98000 km gereden met een Dragstar 1100 mét cardan. Geen centje pijn.

Ik denk dat veelrijders (> 25000 km/j) een cardan prefereren omdat ze anders ieder jaar een nieuwe ketting moeten.
Wat kost een ketting (100,= € ?) En een set tandwielen? Geen idee.

Zet dat eens af tegen een reparatie aan een cardan. En wat kost een nieuwe riem?
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Don

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Don »

Ik heb me laten vertellen dat vervanging van een riem bij BMW ca. 1000 Euro kost.
Hele achterbrug moet uitgebouwd worden of zoiets...

Op zoek naar de opvolger voor de Deauville ga ik morgen proefrijden met de Yamaha TDM 900A.
Veel koppel, betrouwbaar, comfortabel en zuinig. Dat zijn de begrippen die ik aantrekkelijk vind bij deze Yamaha.
Als jullie geïnteresseerd zijn maak ik wel een verslagje van mijn persoonlijke ervaringen.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7074
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door ikkieman »

Don, ik kom bij BMW Chattanooga een nieuwe riem voor de ST tegen (de GT versie kost $440) voor 'slechts' $435. Die €1000 kan dus nooit kloppen. Zeker als je zelf handig genoeg bent om het ding te monteren. BMW zegt iedere 40.000 km vervangen die riem, maar ik kom ook mensen tegen die >75000 km met dezelfde riem hebben gereden. Ik zou me daar dan niet zo druk om maken.

Marcel, bij de mensen waar ik normaal m'n onderdelen koop (wemoto, best wel goede prijs) kost een ketting tussen de €100 en €200 en een tandwielset ook nog ongeveer €150. Dus dan kan best nog wel in de prijs schelen als je je smeermiddelen meeneemt en ook je tijd gaat rekenen in centjes.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Don

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Don »

Ha Ikkieman, Ik ga er vanuit dat BMW-rijders zoveel geld hebben dat ze alles LATEN doen, terwijl ze zelf achterover leunen en aan een dikke sigaar trekken. Tsja dan zit je dus gauw aan de 1000 Euro.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7074
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door ikkieman »

Ja Don, zo kun je het ook zien. Gelukkig ben ik nog steeds koppig en anders dan anderen en klus ik graag zelf. Alleen is een nadeel dat de GT zo'n computerfiets is waardoor je weinig zelf kan doen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Don

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Don »

Dan moet je toch eens de GSX 1250 FA van Suzuki uitproberen.
Geen overbodige elektronische hocus pocus, maar alles wat je als motorrijder nodig hebt zit erop.
een geweldig krachtig en onverwoestbaar motorblok bijvoorbeeld.
Ene Jos Fupi heeft me op het spoor van deze Suzuki gezet. Ik ben toen nieuwsgierig geworden en ik heb hem gehuurd.
Mijn evaring staat onder het onderwerp "ervaring met een ander motor dan de Deauville".
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7074
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door ikkieman »

Don, lijkt me wel leuk. Ik zit alleen met het smeren van een ketting. Ik wil absoluut geen ketting! Als het dan toch moet, ga ik liever voor een Triumph Tiger 800. Literblokken zijn zo zwaar, en een 800 drie vind ik zelf wel een mooie tussenweg.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door BertG »

Don schreef:Ha Ikkieman, Ik ga er vanuit dat BMW-rijders zoveel geld hebben dat ze alles LATEN doen, terwijl ze zelf achterover leunen en aan een dikke sigaar trekken. Tsja dan zit je dus gauw aan de 1000 Euro.
Gaan we nu aannames in de discussie brengen om het topic een kant op te duwen?
Ik heb al het reguliere onderhoud zelf gedaan. En ik was een leek op het gebied van motorenonderhoud.
Een paar youtubefilmpjes et voila.
En door de horizontale ligging van de cilinders kun je overal makkelijk bij.

Een nieuw cardan kan een paar duizend (jawel) euro kosten.
Dat hang er vanaf wat er stuk slaat.
En als de cardanolie op je achterwiel lekt en je onderuit gaat weet ik wel wat de kosten zullen zijn.

Meest belangrijke is nog dat een cardan-defect zich bijna niet aankondigd.
Het kan je hele vakantie aardig verpesten.
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1491
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Henk Engberts »

Er zijn bij de moderne ketting motorfietsen, automatische systemen die de ketting smeren toch? hier hoef je er alleen voor te zorgen dat er voldoende olie aanwezig in het reservoir?
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Frank »

Dat wordt meestal een smeerboel.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Don

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Don »

Ik wil niemand beledigen Bert en zeker geen BMW-rijders.
Ik maakte alleen maar een GRAPJE !!!
BertG

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door BertG »

Frank schreef:Dat wordt meestal een smeerboel.
Ik zie ook nu geen smiley dus ga ik er dan maar vanuit dat het serieus is...

Er zijn diverse systemen: op tijd, aanwezig zijn van motorvacuum, handbediend, computergestuurd.

Tijd/vacuum: nadeel dat als je stil staat (met contact/motor aan) dat er toch olie ver-/gebruikt wordt terwijl het niet nodig is.
Handbediend: kans op vergeten is aanwezig en ook kans op overmatig gebruik.
Computergestuurd: houden rekening met puls-gever op de motor. Meest accuraat. Sneller rijden > meer pulsen >vaker smeren en vv.

Als de ventielen juist zijn aangebracht: binnenzijde ketting/binnenzijde schakel/langs tandwielblad
Als de juiste smeermiddelen gebruikt worden
Dan gaat je ketting lang mee en langer dan een kwast/spuitbus gesmeerde ketting.
En zeker weter met minder troep.

Aan spuitbussenvet kleeft zand en vuil.
Zo'n ketting moet je met een kettingreiniger of petroleum schoonmaken.
Dat is ook geen lekker klusje.
Gebruikersavatar
jack-f
Kawasaki Vulcan
Berichten: 1002
Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
Locatie: Vlaardingen

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door jack-f »

Zoals JC al zei:" Elk nadeel heb een voordeel". :tg
Laatst gewijzigd door jack-f op 25 jul 2013, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14093
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Marcel »

Ondanks smeermiddelen zullen kettingen toch slijten.
Vergis je niet in de krachten die erop komen.

Het smeren heeft wel als extra waarde dat de slijtage minder is/wordt.
Bovendien verroest je ketting dan niet (roest=slijtage).

Huidige kettingen gaan wel langer mee, maar zullen toch op enig moment vervangen moeten worden.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Frank »

Bert, het was ook serieus. Ik ben eigenlijk altijd bloed serieus! ;)

Pim had zo'n systeem op de Fazer, maar eigenlijk gelijk verwijderd. Gewoon met de spuitbus en vuil,.... valt reuze mee hoor!!!
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Don

Re: Alternatief voor de deauville??

Bericht door Don »

ikkieman schreef:Don,
Ik wil absoluut geen ketting!
Als het dan toch moet, ga ik liever voor een Triumph Tiger 800.
Literblokken zijn zo zwaar, en een 800 drie vind ik zelf wel een mooie tussenweg.
Dan weet ik nog een alternatief voor je: de Yamaha TDM900A. 5 kleppen per cil. !!
Rijdt als de brandweer (86 PK 88 Nm bij 6000 rpm)
niet te zwaar 226 kg vol getankt. Dit is ca. 25 kg lichter dan de Deau
Zuinig en goedkoper dan de Triumph
en natuurlijk alle voordelen van een Japanner: zoals betrouwbaar, goed schakelen, ABS etc.

De Triumph Tiger800 heeft 95 PK bij 9300 rpm en 79 Nm bij 7850 rpm
De TDM is dus veel minder hoogtoerig en heeft meer koppel onderin, wat alleen maar prettig is.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”