Dit wordt een hele zit, maar dat moet dan maar een keer.
PtrO schreef:Leuk. Ik snap het 

 , ik had nog wat idealisme over  

  dat parkeerheffingen bedoeld waren om schaarse ruimte kostendekkend te reguleren..Pas wanneer je een parkeervak bezet, neem je ruimte in en moet je een heffing betalen. 
 
Nee. Als je op het trottoir staat is parkeren verboden. Als je in een vak geparkeerd staat waarvoor je moet betalen... moet je betalen. Dat kan een boete zijn of een naheffingsaanslag parkeerbelasting.
PtrO schreef:Back to Earth, het kentekenparkeren is/wordt dan simpelweg dus geld harken omdat je alles op op registratie kan afhandelen zolang het ...... wel een daartoe aangegeven parkeer gelegenheid betreft.
Was het anders met betaald parkeren met een parkeerkaartje dan? Dat werd ook op kenteken afgehandeld. En betreft het geen parkeerplek dan is het een boete voor foutparkeren en die kan ook op kenteken uitgeschreven worden. Het kentekenparkeren verandert daar niets aan.
PtrO schreef:Hier en daar zal een overheidsinstantie kenteken-parkeren graag willen proberen toe te passen op (uit te bannen) motoren maar even doordenkend zullen ze dat alleen gaan doen voor en daartoe aangewezen plaatsen.
Waarom zullen ze dat graag willen toepassen volgens jou?
PtrO schreef:Het aanpakken van parkeren buiten parkeervakken door bijv. motoren, blijf een heel lastige tenzij dat in het APV staat dat (motoren) uitsluitend in daartoe aangegeven en dus ook beschikbare parkeervakken MOETEN parkeren.
Nee. De plaats op de weg voor motorvoertuig IS op de rijbaan, niet op het trottoir. Parkeren doe je dus op de rijbaan (langs de kant met als uitzondering buiten de bebouwde kom op een voorrangsweg) of in parkeervakken. Tenzij er in de APV iets staat over betaald parkeren. Sommige gemeenten die parkeergelden heffen hebben in de plaatselijke verordening staan dat op betaald parkeerplaatsen (dat kunnen parkeervakken zijn) alleen motorvoertuigen met meer dan twee wielen mogen staan. De APV kan nooit een hoger gelegen wet buiten spel zetten.
PtrO schreef:Er is ook een uitdaging hoe je regels gaat handhaven ? Kans is zeer groot dat een vrije motorrijder met Route66 in het oog zich niet houdt aan die regels van koekblikkers..... wat gaat/kan/wil de overheid daar dan structureel tegen ondernemen....  
 
  
Hoe de overheid de regels gaat handhaven is geen uitdaging.  Als iemand zich niet houdt aan de regels kun je een prent oplopen. Daar gaat niemand iets 'structureel tegen ondernemen', dat is het werk van alledag.
Eerlijk gezegd begrijp ik je betoog niet zo goed. 
PtrO schreef:Van een RVV bekeuring omdat je veilig op het brede trottoir staat geparkeerd, schiet de gemeentelijke harkkas nauwelijks iets mee op. Dit nog los van alle haken en ogen wat dit aan handhaving met zich meebrengt.
Een RVV-bekeuring zoals jij dat noemt krijg je niet om financieel iets mee op te schieten. Als dat jou uitleg is en jouw reactie is dat je daar om die reden dan maar niet aan mee doet dan moet je het dichter bij jezelf zoeken. Als regels niet gehandhaafd worden wordt het een puinhoop. Als jouw motivatie om iets te doen of na te laten de verkeerde is dan moet je niet een verkeerd excuus gebruiken en naar een ander wijzen. 
Je plaats op de weg is bekend: de rijbaan. Gedogen kan alleen bestaan bij het feit dat het verboden is. Als het niet verboden was dan kun je namelijk niet spreken van gedogen. Dus als je niet betaalt neem je een gok op consequenties. Al behangen ze het stadhuis met de opbrengst van je boetes. Dat kan geen excuus zijn om niet te betalen. Correctie: dat kan wel, dat is dan jouw reden, maar die is niet valide en dan moet je niet klagen.
PtrO schreef:Blijft over om, met het APV in de hand, parkeerbelasting te heffen (op kenteken) waarbij de BOA's heel goed moeten bekijken wanneer dat dus precies van toepassing is... ik zie  

 nu al de strepen, wheelies en stoppies voor de rechtbank.
 
Hier snap ik ook niets van je betoog. 
1. De APV geldt in een hele gemeente.
2. Die BOA's werken alleen binnen die gemeente. Die weten dus allang of in hun gemeente een APV-artikel van kracht is over betaald parkeren.
3. De APV zegt mbt parkeren alleen dat je niet in vakken waar parkeerbelasting wordt geheven mag gaan staan als tweewieler.
Als dat leidt tot meer motorfietsen op het trottoir staat het handhavers vrij daartegen op te treden. Sterker nog: dat kan nu al zonder parkeerbelasting of kentekenparkeren.
PtrO schreef:Met auto's is het nu simpel, maar met een motorfiets en vooral die eigenzinnige berijders wordt het een heel ander verhaal. Na jaren van "gedogen" kan je de motorrijder niet (ineens) andere gedragsregels gaan opleggen en al helemaal niet wanneer je dat niet kan handhaven en maar gaat (zoals nu) gedogen. 
Onzin. Zoals gezegd: gedogen bestaat bij het feit dat het verboden is (parkeren op trottoir). En dat is nog steeds zo.
PtrO schreef:Dat echte PolitieDienders bekeuringen gaan uitdelen voor het blindspekken van de gemeentelijke kas, zie ik ook niet echt gaan gebeuren... 
Dat klopt. De politie schrijft alleen bekeuringen uit voor RVV-feiten en die boetes vloeien in de staatskas.
De BOA's voor RVV (staatskas) èn parkeerbelasting (gemeentekas). Doorgaans zijn de BOA's die RVV boetes uitschrijven niet dezelfde als zij die parkeerbelasting doen (fiscalisten genoemd). Maar het blijven beide BOA's.
 
PtrO schreef:Zover ik weet hebben overheidsinstanties nu een richtlijn om van motoren af te blijven, tenzij deze gevaar of overlast veroorzaken. Het risico dat de dienaren der wet een (verhaal)schade toebrengen is gewoon te groot en juridisch ook een mijnenveld.
Onzin. Ik laat een motor wegtakelen als dat moet. Ik loop geen enkel risico. Hooguit de takelateur. Maar anno 2014 worden er een paar digitale foto's gemaakt en teken ik en de takelateur voor schade bij aantreffen voertuig. En weg gaat ie. Idem bij Porsche Cayennes, Audi Q8's Mercedes M's en AMG's.
PtrO schreef:Kijk, een auto gelijk een Cayenne lepel of wielklem je simpel weg, wat ondertussen een koud kunstje is geworden waarbij alles via een ondertussen uitgenast protocol verloopt. 
Wat er uitgenast aan is zie ik niet en evenmin waarom er verschil in een protocol is of zou zijn als het nu ineens een motor betreft. 'Schaatsen' eronder bij 4 wielen. Zijwaards uit het vak trekken en dan bij één as de schaatsen er onderuit en op de lepels.
Bij een motor kun je evengoed iets onder de wielen steken (stoffen harnas of 2 zijwaardse lepels). Zelfs soms kan een stok door de wielen voldoende zijn.
PtrO schreef:Bij motoren, denk ik, dat het overheidsapparaat zich hier (nog) niet aan wil/kan/gaat branden. Voordat je alles procedureel rond hebt, ben je jaren van bodemprocedures verder. Waarbij het 1984-George-Orwell nut zeer discutabel is.
Irritant voor "onze" gekozen regenten is dat motorrijders mondig genoeg zijn om met stepjes aan de grond, ver vooruit kijkend zonder bemoeienis van anderen, zelf wel het vege lijf weten te redden. Voor je het weet, krijg je nog meer van die outlaws....dus maar beter gedogen en constructief gesprek blijven over veiligheid.
Blijven denken. Maar ik kan niet anders dan zeggen: lees je eerst eens beter in de wettelijke materie in.
Vervolgens: verkondig alleen maar feiten en zeker niet je meningen of gedachten want die staan ver buiten de werkelijkheid.
PtrO schreef:Bij motoren zal er m.i. ook een heel traject moeten worden doorlopen voordat je de nu simpele handhavingsregels van auto's kan toepassen op motoren.
Grappig. Dit bedoel ik dus. De (parkeer) wetten spreken over motorvoertuigen. Daar is geen onderscheid in aantal wielen.
Motorvoertuigen horen niet op het trottoir.
PtrO schreef:De vraag is of dat aanpakken van foutparkerende motorrijders op zichzelf een doel mag/kan/zal zijn.... politiek gezien wordt het anders een plasje bij Waterloo.
Wie bepaalt of en bekeuring een doel op zich is? U?
Het is bij wet verboden en daar mag op gehandhaafd worden.
PtrO schreef:Ok, stel dat we gaan handhaven, dan zullen we die motorrijder net als bij de auto in de ziel raken door z'n voertuig weg te halen en ver weg op een schier onbereikbaar terrein tegen hoge kosten te bewaren.  Het wielkemmen van een motor moet nog worden uitgevonden dus dat biedt geen soelaas.
Al eens aan een kettingslot van de BOA gedacht?
Er worden letterlijk vrachtwagens, boten en vliegtuigen aan de ketting gelegd totdat aan hun betalingsverplichting is voldaan.
De wielklem is juist uitgevonden omdat je zo lastig iets door een velg kunt steken.
PtrO schreef:Het wegslepen van een motor zal niet goed lukken 

 , dus die moet je als overheid met alle bijkomende risico's gaan optakelen of voorzien van speciale wegrijsystemen. 
Een CBF125 kan je met twee man wel optillen, maar voor een Wing heb je minimaal 4 man, of een kraan en een dieplader nodig omgeven door gekwalificeerde verkeersbegeleiders op Pan's.
 
Man man man....
PtrO schreef:Daarbij moeten de motor minnende wegslepers precies weten of & waar ze wel of niet kunnen sleuren aan de mooie kuip van een Deauville.
Ze moeten wel meer weten. Is een auto een automaat. Is het een 4WD. Heeft de auto hydraulische parkeerremmen. Kan de automatische versnellingsbak ontkoppeld worden onder het dashboard. Etc.
PtrO schreef:Verder, hoe gaat de overheid zonder schade een motor weghalen die met een ketting vastzit aan een gemeentelijk of particulier object. Voor het zomaar losknippen moet je gelukkig (nog steeds) een wat beter argument hebben dan "hij stond niet in de weg". 
De handhaving mag maatregelingen nemen om de overtreding te doen stoppen. Dat is al zo.
Als je nu op een taxistandplaats staat of een gehandicaptenparkeerplaats wordt je ook weggesleept. Daartoe wordt ook je auto geopend.
PtrO schreef:Om verhaalschade te voorkomen moet je dus alles heel goed documenteren en bij eventuele procedures proberen de rechter duidelijk te maken wat (het precies voor) een motor is en dat (verborgen) "schade"  niet vanwege noch door overheidsingrijpen is veroorzaakt etc.etc.
Wie eist bewijst....
PtrO schreef:Als overheid mag/kan je natuurlijk niet naar eigen willekeur handelen. Ongeacht het type motor (gelijk als bij de auto) moet je dus consequent handhaven. Dus moet je eerst een foolproof systeem uitdokteren dat voor -en bij alle motoren bruikbaar is.
Wat een klinkklare onzin. De ene auto gaat op de lepels omdat het een 2WD auto is, de ander gaat op 'schaatsen' of 'flatbed' omdat het een 4WD aandrijving is.
PtrO schreef:Vervolgens heb je het latere (overheids)risico dat het apparaat schade krijgt (valt) op het drassige opslagterrein.
Ik had de hoop dat uw duim nu leeg was en uw fantasie op was. Maar helaas.
PtrO schreef:Kortom, buiten het bekeuren, is het eenvoudiger voor de overheid om de veilig en niet overlastgevende "foutgeparkeerde" motor gewoon maar te laten staan. Pas na 48 of 72 uur kunnen ze een voor hun veilige juridische vervolgstap nemen om het kennelijk onbeheerde "object" veilig te stellen.
En waar haal je deze wijsheid vandaan?  Waar staat 48 of 72 uurs termijn volgens u?
PtrO schreef:Het bekeuren en handhavingskosten zijn goed aan te vechten op basis van het gelijkheidsbeginsel wanneer blijkt dat daar wel 's vaker motoren staan waar kennelijk niet op wordt gehandhaafd.
Ook dit komt uit de categorie: 'dat vind ik en dus is het zo' en niet uit de categorie 'ik heb het opgezocht en zo is het'.
Er was eens.... zo beginnen de meeste sprookjes.
Er was eens een automobilist die vond dat hij een beroep kon doen op het gelijkheidsbeginsel. Dit omdat auto's aan twee zijden een kentekenplaat hebben en motorfietsen niet. Dus kon hij wel aan twee kanten geflitst worden en motorfietsen niet.
Ook dat haalde het niet bij de rechter en niet bij de Hoge Raad. HR 9 februari 1999, nr. 692-98-V. 
Het arrest komt er op neer dat het OM op basis van het opportuniteitsbeginsel vrij is om te kiezen welke zaken wel en niet vervolgd worden. Volgens de Hoge Raad is er dus geen sprake van rechtsongelijkheid als het OM en politie ervoor kiezen om frontaal te flitsen, waarbij motorrijders die te hard rijden niet worden geflitst. Overigens wordt er in Nederland vooral van achteren geflitst.