Achterveer reviseren ST1300

Over het rijwielgedeelte, wielen, banden, remmen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Achterveer reviseren ST1300

Bericht door JoopH »

Onderhoud aan veervoorspanningssysteem DEEL 2. (ST1300)

Toen ik mijn gereviseerde vorkpoten weer gemonteerd had, draaide ik nog eens controlerend aan de knop van het reeds bekende systeem. Vertjoept! Ik had pas druk wanneer ik de knop ruim over de helft ingedraaid had. Dan moet er toch ergens olie lekken..... Zaklampje erbij en ja, hoor! Bovenop je achterveer zit een aluminium cilindertje, die dus uitschuift, en zodoende de veer indrukt, wanneer je aan de knop draait. En dat cilindertje lekte dus olie.
O.K. Die moet dus ook gereviseerd worden. Ook begon de veer af te bladderen, dus meteen maar aanpakken.Eerst de schokbreker dus uitbouwen. Dit gaat het beste als je de tank opklapt, en deze met een sjorbandje zo ver mogelijk achterover trekt. Zorg ook dat het achterwiel zo ver mogelijk maar beneden kan.
Demonteer de bovenste en de onderste scharnierbout van de schokbreker.
Teken de positie en stand af van de hydraulische aansluiting dmv een centerpuntje, en neem de leiding los.
Het lijkt erop dat je de veer er niet uitkrijgt, doordat de accubak in de weg zit, en deze is één geheel met het binnendeel van het achterspatbord, dus demontage is lastig. Echter als je de accu uitbouwt, kun je de accubak opzij duwen, waardoor de schokbreker nét genoeg ruimte krijgt om het ding eruit te manouvreren.
Daarna zul je de veer moeten indrukken, om het borgveertje boven de cilinder te kunnen verwijderen. Dat is een linke klus, want er zit enorm veel spanning in die veer. Daarom heb ik wat tijd geïnvesteerd om een degelijke ST1300achterschokbrekerveerindrukkker te maken. (Misschien ook wel voor 650 en 700)
Goed! Eerst een klein imbusborgschroefje in de zijkant van de cilinder losschroeven. Positie van de hydraulische aansluiting weer aftekenen met een centerpuntje. Veer inpersen, borgveertje verwijderen, en de pers weer lossen.
Nu kun je de schokbreker in onderdelen zoals cilinder, plaat, veer, en nog een kunststof geleidebus uit elkaar halen. De boel even lekker schoonmaken. Ik heb ook de veer afgeschuurd en gespoten, maar dat is eigen keuze.
Het cilindertje moet uit elkaar, en dat gaat het makkelijkst met een spuitje perslucht in de hydraulische aansluiting. Wikkel het ding eerst in een poetsdoek, want je wilt hem niet laten vallen. Het is van aluminium gemaakt, met nauwkeuringe passingen.
Wanneer je hem uit elkaar hebt, kun je de 2 o-ringen verwijderen. Bij mij was er ééntje behoorlijk stuk. Zorg op voorhand voor nieuwe ringen, want de 59 x 2,5 mm. is lastig te krijgen bij reguliere hydro-leveranciers. De andere, de 50 x 2,5 is wel makkelijk leverbaar.
Nieuwe ringen monteren en de boel een beetje invetten. Nu voorzichtig het cilindertje weer samenvoegen tot één geheel.
De schokbreker weer opbouwen, veer samenpersen en alle onderdelen weer positioneren volgens de centertjes. Kleine borg-imbusje weer vastdraaien. Pers voorzichtig lossen en de schokbreker weer monteren.

Iedereen die de veerpers graag wil lenen, stuurt maar een pb-tje.

Klaar? Nee! Ik heb er voor gekozen om óók de plunjer in de ‘grote handknop’ te reviseren. Deze dus ook gedemonteerd. Hier zat een hoop witte slurrie in. De demontage van het borgveertje is lastig. Let bij montage op, dat het dekseltje met daarin de stelbout maar op één manier gemonteerd kan worden. Let maar op het gaatje waar het bekende veertje van het vertjoepte wegspringkogeltje weer moet komen. De o-ring op het plunjertje is 27 x 2,5. Deze had ik op voorraad, dus ook vernieuwd, en met een beetje vet gemonteerd.
Nu kan het systeem weer gevuld worden met hydraulische of voorvorkolie.


Gas d'r bie !
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto’s staan in willekeurige volgorde, maar dat is met opzet: nu is het meteen een spel. Zet de foto’s in gedachten op de juiste volgorde. (Oftewel, het lukt mij niet om ze op de juiste volgorde bij het verhaal te zetten).
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Cor »

:le :shock: nieuw woord voor scrabbel.
Goed bezig. :up Is zoiets te doen met een sleuteldag?
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door JoopH »

Ik vind het wel spannend voor een sleuteldag, want eigenlijk heb je een bankschroef en een degelijke werktafel nodig.
Ook ben ik bang dat je dan niet ‘voor donker’ thuis bent.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Cor »

:up :b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Dutchman
Honda NT650V
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 nov 2017, 14:02

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Dutchman »

Mooi verhaal van die achtervering, bedankt! Ik heb er (bij mijn 650) nooit echt goed naar gekeken. Ik heb wel eens aan die knop geprobeerd te draaien maar daar überhaupt geen beweging in kunnen krijgen. Moet die knop normaal gewoon op de hand rond kunnen gaan?
En begrijp ik je goed dat de vering als geheel níet onder spanning op het frame gemonteerd is? En dus zonder tandheelkundige risico's uit het frame uitgebouwd kan worden?
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door JoopH »

De knop moet je met de hand makkelijk kunnen verdraaien. Wellicht staat ‘ie knettervast in een uiterste stand gedraaid. Er staat een soort schaalverdeling op de behuizing. Zo kun je zien of hij in- of uitgedraaid staat.
De achterschokbreker kun je zonder gevaar in z’n geheel demonteren. Je zul wél je achterwiel iets op moeten lichten om de scharnierbouten er uit te kunnen krijgen.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Dutchman
Honda NT650V
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 nov 2017, 14:02

Re: Vorkpoten ST1300 reviseren.

Bericht door Dutchman »

Helder, bedankt. Ik ga er eens naar kijken.
Dutchman
Honda NT650V
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 nov 2017, 14:02

Re: Achterveer reviseren ST1300

Bericht door Dutchman »

Het heeft een tijd geduurd maar ik heb vandaag naar die kunststof knop gekeken. Hij zat nog steeds muurvast. Maar nadat ik die verwijderd had en de toen zichtbare zeskant met een ratel met dop verdraaide, ging dat eigenlijk heel soepel. Ik moest hem diverse slagen met de klok meedraaien om enige weerstand te voelen. Ik heb hem nu iets strakker laten staan (ik ben 100+ kilo), kijken of dat lekker rijdt, maar ik heb nog niet naar de schaalverdeling gekeken. Afijn, daarna de knop er weer opgezet (het terugzetten van het veertje+kogeltje was een ramp om te doen) en binnenkort een proefrit maken.
Gebruikersavatar
ronwolters
Honda NT650V
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2014, 21:46
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Achterveer reviseren ST1300

Bericht door ronwolters »

Goed verhaal Joop! :lol:
grt Ronald
Plaats reactie

Terug naar “Rijwielgedeelte”