De lange weg naar mijn rijbewijs.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
C50
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2024, 18:42
Locatie: Z-Lim

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door C50 »

Dag Daniel je verhaal raakt me, vooral de laatste berichten. Herkenbaar omdat ik zelf ook autisme heb, en nieuwe dingen eigen maken een heel slopend traject kunnen zijn. Het gekke bij mij is dat alles met wielen me goed af gaat, waardoor ik vrij rap mijn rijbewijs behaald heb. Juist dat gaf me een enorme boost persoonlijk. Ik hoop ondanks de laatste gebeurtenissen dat je op jouw tempo je rijbewijs snel binnen hebt en kan genieten.
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Even een vraagje want ik kom er maar niet uit, wat is nou het verschil tussen, daglicht,dimlicht en stadslicht?
Zit weer met mn neus in de boeken, aanstaande maandag opnieuw theorie examen (cbr werkt nog steeds niet mee)
Ik zie door de verlichting even de bomen van het bos niet meer, theorie was altijd al mijn slechtste punt.
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1208
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door barend »

hier kan op google toch veel over vinden!
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Dat klopt Barend, maar het gaat elke keer over de verlichting van een auto. En ik stel liever een zgn domme vraag dan dat ik er vanuit ga dat ik het wel weet. Het CBR theorie examen is nl veranderd sinds de laatste keer, nu mag je 10 fouten maken maar krijg je ook vraagstellingen waarbij staat: Één of meerdere antwoorden kunnen goed zijn.... Als je er twee kiest en het zijn er drie of vier dan telt dat als fout beantwoord.
Lupo Deauville
BMW R1200RT
Berichten: 226
Lid geworden op: 14 apr 2021, 15:24
Locatie: Dongen NB

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Lupo Deauville »

Verlichting op een motor staat altijd aan in dimlicht, het gedimde grootlicht. Om in het donker verder te kijken haal je het dim weg en krijg je grootlicht. Om de motor te parkeren kan je stadslicht gebruiken.

Stadslicht is zwak schijnsel
Dimlicht is gewoon licht
Groot licht is fel licht
Laatst gewijzigd door Lupo Deauville op 28 jan 2024, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200RT 2010
R1150R 2004
NT650V 1999
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Marcel »

Daglicht is als de zon op is....
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

Toevoeging.
Verlichting op een motor hoeft niet altijd aan te staan.
Ik had een motor met stand 0 (geen licht), I (klein licht, stadslicht), II (dimlicht) en III (grootlicht).
Bij auto's heb je soms ook dagrijverlichting :ah :evil: :sh :shock: waarbij in een tunnel automatisch dimlicht inclusief achterlichten aan gaan waardoor anderen denken dat er geremd wordt :rtfm (het zou verboden moeten worden. Voer gewoon altijd dimlicht. Het is om zichtbaar te zijn en op te vallen in schemering of met lage zo'n in de rug.
"Ik heb u niet gezien" veranderd dan in "ik zag u komen ". :apl
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Nosegear »

Vroegâh, toen 'elektriek' op een auto nog een heikel punt was, mocht je met de auto in de bebouwde kom met 'stadslicht' rijden. Dat waren kleine, flauwe lampjes om gezien te worden - zelf zag (en zie) je er geen barst mee, maar je had natuurlijk wel straatlantaarns. Later, toen de motoren krachtiger en de dynamo's sterker werden kwam er groot licht - gigantisch groot, vergeleken bij het stadslicht van weleer. Omdat dat al snel verblindend werd is het zogenaamde 'gedimd grootlicht' uitgevonden, wat nu dimlicht heet.

Met stadslicht alleen mag je niet rijden. Mooie, simpele regel zonder uitzondering. Rijden met grootlicht mag ook maar niet:
  • overdag,
  • bij het tegenkomen van een andere weggebruiker (dus ook dimmen voor een voetganger; die kun je ook verblinden), en
  • bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig (want voertuigen hebben spiegels, en via spiegels kun je iemand verblinden).

Dimlicht voeren mag dus immer en altijd. Persoonlijk rijd ik geen meter zonder; zien en gezien worden nietwaar. Overigens zijn de lampen van dim- en grootlicht nagenoeg even sterk, maar is de gloeidraad voor het dimlicht aan de onderzijde afgeschermd met een metalen kapje. Hierdoor kan er alleen licht naar boven het lampje verlaten, wat tegen de reflector komt en dus neerwaarts afbuigt.
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Het theorie examen is weer op zak, de eerste keer zakte ik met 12 fouten, je mag er nl maar 9 maken.... Hele theorie-examen is veranderd mbt de vraagstelling en mogelijke antwoorden.

Ondertussen ben ik ook weer begonnen met lessen, de eerste keer had ik een paniekaanval op de snelweg, dat was echt enorm schrikken. Nu heb ik voorlopig 1 op 1 les, en sindsdien komt langzamerhand het gevoel maar ook het vertrouwen weer terug. Vorige week vrijdag stapte ik zowaar weer af met een lach op het gezicht, weliswaar een flauwe, maar toch een lach. Langzamerhand kom ik er wel weer, maar dat heeft gewoon tijd nodig.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

:le 8) :up zie je wel. Nog even en dan :brm :brrr
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
BrendaH
Honda ST1300
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28 apr 2014, 06:24
Locatie: Wierden

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door BrendaH »

:apl
Groetjes Brenda
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 492
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door JoopH »

Als je straks je rijbewijs hebt, ken ik niemand, die hem zó verdiend heeft, dan jij!
Respect voor je doorzettingsvermogen.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Het is al een tijdje stil rond mijn vorderingen, en dat komt omdat ik het A weer opnieuw moest oppakken en B omdat er ook eigenlijk niets nieuws onder de zon is. Ik heb 1 soms 2x in de week les, 9 van de 10 keer 1 op 1 maar de laatste tijd ook weer met een andere leerling erbij wat erg erg wennen is mbt de communicatie.
En natuurlijk maak ik nog wel eens fouten (rijdende wegafzetting, verkeerde inschatting, snelheid niet op orde) maar dat hoort er ook wel een beetje bij, ik heb tenslotte geen autorijbewijs. Soms hoor ik dingen in mn oortje die ik niet kan plaatsen, "we gaan richting de IJsbaan..." omdat ik niet van schaatsen hou en nooit in die hoek van Hoorn kom met de fiets is dat gokken. Stoppen en vragen wat ie bedoelt kan natuurlijk niet op een 80km weg tijdens de spits ;)

Langzamerhand komt de 22e heel dichtbij en er zijn nog echt wel dingen die ik niet helemaal onder de knie heb, dus ook de spanning neemt toe.
Ben er ook wel aan toe inmiddels, 9 van de 10 rondjes die we rijden zijn geen verrassing meer en juist dat is niet goed om oplettend te blijven. Dus tijd dat ik dat examen met vlag en wimpel haal en daarna mijn eigen rondjes kan gaan maken.

Het aparte is wel, en dat merkte de instructeur ook op; ik rij heerlijk ontspannen op 50 en 80 km wegen waarbij ik verdomd goed oplet, maar eenmaal op de snelweg is voor mij de lol er echt af en zit ik zichtbaar niet op mn gemak op de motor. 110km p/u op een naked met tegenwind, dan loopt de dunne ****** nog net niet mn laarzen in. Misschien dat dat nog veranderd zodra ik op "mijn" 700 zit, de tijd zal het leren.

Gelukkig heb ik in NoseGear een geweldige sparring partner/mentor gevonden, als oud instructeur staat ie mij regelmatig bij met tips en adviezen. Iets wat ik echt enorm waardeer, maar dat weet ie vast ook wel. Wel grappig dat hij als piloot mij met beide benen op de grond houdt :lol:
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 492
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door JoopH »

Zo zie je maar weer: Goeie hulp komt soms uit onverwachte hoek!
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

Adem in, adem uit, enzovoort.
Anticiperen en genieten want aan het rijden kan het volgens mij niet liggen.
We gaan het lezen.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door ikkieman »

Zeg Daniël, misschien even een directe vraag maar hij is niet vervelend bedoeld.
Je geeft aan dat je moeite hebt met situaties die je niet herkent. Hoe gaat het straks dan als je gaat rijden in een voor jou onbekend deel van het land?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Wat het is is dat ik in Hoorn en omstreken ergens word heengestuurd waar ik nooit eerder ben geweest met een motorvoertuig, dat is het probleem.
In het begin was het vaak we gaan naar het tankstation daar en daar, of we gaan richting afslag Abbekerk. Als je er zelf nooit komt en niet weet hoe je daar moet komen dan is het lastig, of ik weet de weg wel maar dan niet via de autoweg.
Ik weet prima hoe ik bijvoorbeeld van Hoorn naar Amsterdam moet rijden, maar vraag mij niet naar een bedrijf/winkel/vestiging als ik er nooit ben geweest. Dat is wat ik bedoel.
Instructeur gaat er vanuit een automatisme uit dat ik wel weet waar wat is.
Helaas hebben lesmotoren geen TomTom.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door ikkieman »

Is het dan misschien verstandig om aan de instructeur te vragen om 'links', 'rechts' aanwijzingen in plaats van een 'rijd naar de drieharingstraat in Utrecht'?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

:le voordeel als je je felbegeerde pasje heb dat je makkelijk in een klein groepje ontspannen kan rijden achter een voorrijder. Alleen een dingetje om op de startlocatie te komen en na de rit weer thuis te komen. 8)
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Kleine update, het examen word verplaatst.

De instructeur heeft na overleg met iemand anders en in overeenkomst met mij besloten het examen uit te stellen.
Er is namelijk 1 ding wat ik niet onder de knie heb, en waar ik elke keer over struikel en dat is het invoegen op de auto(snel)weg.
Omdat ik niet kan inschatten hoe snel het achteropkomende verkeer rijd, vertraag ik onbewust elke keer. Hierdoor gebeurt het dat ik onbewust 70 of trager rij en dat is natuurlijk levensgevaarlijk. De komende periode gaan we hier hard aan werken, ook ga ik mee achterop zodat ik het kan zien èn voelen hoe het moet.

Beiden zijn we het erover eens dat dit niet is waar we op hoopten, maar de instructeur wil zelf het vertrouwen ook hebben dat ik klaar ben voor het examen en dat ben ik nu gewoon niet.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

Paar keer achterop zitten kan inzicht geven in het inschatten van de ruimte die er is. Daarna zelf aan de bak. :up
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Gisteren heb ik achterop mogen zitten bij de instructeur.
Dat was zeker in het begin even wennen, want ik heb nog nooit achterop een motor gezeten en ook het opstappen was compleet nieuw. Tot hilariteit van de instructeur kwam ik klem te zitten met mn rechterbeen tussen de zijkoffer en de topkoffer. Eenmaal onderweg kreeg ik alles wat er gebeurde door via het oortje en handsignalen. Dat gaf vertrouwen genoeg en met een duim omhoog van mij ging het richting snelweg, opritten, afritten, rotondes ik zat kiplekker op de motor. Vooral het meekijken terwijl de instructeur vertelde wat ie deed en waarom ie het deed èn het voelen wat de motor deed gaf mij veel opheldering en ook het besef wat ik nou eigenlijk fout doe bij het invoegen. Na afloop van de rit hebben we het er uitgebreid over gehad, waardoor de instructeur er nu ook een beeld van had wat er bij mij omgaat tijdens het rijden maar ook wat ik dus zie en vooral niet zie. We hebben het uiteraard ook over mn zicht gehad en het probleem wat ik ervaar als ik in de spiegels kijk. Al met al een zeer waardevolle les voor zowel mij als de instructeur, en erg fijn als je dan begrepen word.

Vandaag ook eindelijk m'n nieuwe bril opgehaald wat ook zeker mee zal helpen, want ik zie nu haarscherp wat er verderop gebeurt. Dat was met de vorige bril verre van een zuiver beeld, door een afwijking in het oog zag ik een soort van dubbel. Op aanraden van instructeur naar andere opticien gegaan, die deed een meting en ik kreeg een doorverwijzing naar de optometrist, na bezoek optometrist terug naar de opticien en nu met compleet andere sterkte gaat er een wereld voor mij open. Maar het vraagt wel gewenning, want ik struikel toch afentoe, opticien zegt dat ik twee weken er voor uit moet trekken om compleet te wennen.

Ondertussen is ook de nieuwe examen datum bekend: 12 juni. Doordat ik een aangepast examen heb is er niet 1,2,3 snel wat te regelen voor een eerdere datum. Maar daar heb ik vrede mee, nu kan ik mij het invoegen eigen gaan maken met nieuwe bril èn straks nog beter weer ook. De afgelopen weken was het nl bok koud en als je bril dan ook nog continu beslaat dan zit je verre van prettig op de motor. Nieuwe bril heb ik uitgetest met helm op, en deze beslaat gewoon niet!
Aanstaande maandag weer les, en dan met nieuwe inzichten en nieuwe bril eens kijken of ik het verschil kan maken. Ik heb er in ieder geval zin in :)
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

:le soort van jezelf overgeven aan een ander kan een dingetje zijn. Nu weet je uit 1e hand hoe, wat en waarom.
Gelukkig ook beter zicht en betere weersverwachtingen tot je op kan voor je roze pasje.
Succes (bijna gegarandeerd).
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Henk
Honda NC750
Berichten: 547
Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
Locatie: Den Helder

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Henk »

Petje af voor je doorzetten en ook succes met je goeie instructeur
My hart beats for my red NC750S :brrr
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”