Pagina 1 van 1

Gladde putdeksel

Geplaatst: 30 aug 2010, 19:17
door Marcel
Vandaag weer eens ervaren dat putdeksesl toch wel erg glad kunnen zijn. Gelukkig zonder gevolgen maar het is toch behoorlijk schrikken als je voorwiel in de bocht op de putdeksel enkele centimeters wegschuift.

Gelukkig reed ik niet hard en is e.e.a. verder zonder gevolgen gebleven.
Het stomme is dat ik weet dat die deksel er ligt en dat het geregend had. :oops:

Vriendelijke groet

Marcel.

Geplaatst: 30 aug 2010, 19:28
door Stephan
Dat is inderdaad schrikken. Tijdens mijn rijles destijds werden we er altijd op gewezen om de deksels te mijden. Echter dit is in de dagelijkse praktijk erg moeilijk. Ik probeer het wel altijd, maar soms word je dan toch weer verrast met een ritje over zo'n metalen deksels. Wat dacht je overigens van die witte belijningen op de weg ...over glad gesproken.

Geplaatst: 30 aug 2010, 19:41
door Tanja
joh regen??? waar????

Geplaatst: 30 aug 2010, 20:14
door Marcel
Dutch Steph schreef:Dat is inderdaad schrikken. Tijdens mijn rijles destijds werden we er altijd op gewezen om de deksels te mijden. Echter dit is in de dagelijkse praktijk erg moeilijk. Ik probeer het wel altijd, maar soms word je dan toch weer verrast met een ritje over zo'n metalen deksels. Wat dacht je overigens van die witte belijningen op de weg ...over glad gesproken.
Ik kan me de opmerkingen over putdeksels van mijn rijleraar ook nog wel herinneren.

Volgens mij mag er echter geen gladde wegenverf meer gebruikt worden. Er zijn echter nog zat andere onveilige situaties die zich voor kunnen doen. Kijk maar eens op de site van de Motorrijder Actie Groep.

Geplaatst: 30 aug 2010, 20:21
door Henk Engberts
Tijdens mijn rijles wer ik er door de rij-instructeur ook op gewezen om de metalen deksels te vermijden. In de praktijk is mijn ervaring ook dat die vlieger niet altijd opgaat. Om nu hele rare bewegingen te maken om alsnog het metalen deksel te ontwijkken kan naar mijn inziens toch nog leiden dat je kan omvallen met je mooie deauvilleke.

Geplaatst: 30 aug 2010, 20:27
door Koen
Blijft inderdaad uitkijken met putdeksels, witte belijning en overigens ook met die zwarte "reparatie"lijnen. Soms lukt het je gewoon niet om er omheen te rijden, beste is dan er gewoon recht overheen te gaan. Als je tijdens een bocht of anderszins schuin er overheen gaat is het inderdaad glibberen...

Geplaatst: 30 aug 2010, 20:33
door Gerard (GTB)
ja voor motorrijders zijn het rot dingen, gelukkig bleef het rubber toch op de grond.
het is wel schrikken, ik heb het eens met het achterwiel gehad.

Geplaatst: 30 aug 2010, 20:41
door Marcel
gtb schreef:ja voor motorrijders zijn het rot dingen, gelukkig bleef het rubber toch op de grond.
het is wel schrikken, ik heb het eens met het achterwiel gehad.
Als je met je achterwiel wegglijdt dan is er soms wel een correctie of controlemogelijkheid, zeker nij lage snelheden. Als je voorwiel wegglijdt dan lig je gelijk op je snuit.

Geplaatst: 30 aug 2010, 21:48
door BertG
Dutch Steph schreef:Tijdens mijn rijles destijds werden we er altijd op gewezen om de deksels te mijden.
Tijdens 'gewoon' rechtuit rijden kun je er (maar dat is mijn mening) beter gewoon overheen rijden dan er voor uit te wijken.
Vaak wordt het dan meer een schrikreactie die je dan maakt, een plotselinge beweging.
Bovendien kan die plotselinge beweging ook weer tot een schrikreactie bij ander verkeer leiden

Geplaatst: 05 sep 2010, 21:23
door paulB
Putdeksels, gegoten wegmarkering (alle soorten strepen en vlakken die niet gespoten maar warm gegoten worden), tramrails, stukjes boomtak (kunnen 'fijn' onder je band wegrollen), teernaden in het asfalt (vooral als ze koud en nat zijn), zand of bermgruis in de binnenbocht; jaja, het is soms nog een hele kunst om de glimmende kant van je motor boven te houden.... :?
Trucje ? 'over' het voorwerp of de plek heen kijken en je motor heel even 'rechtop zetten' om de zijwaarste kracht te verminderen.
Scheelt krassen. ;)
Paul

Geplaatst: 05 sep 2010, 22:27
door RonalT
paulB schreef:Putdeksels, gegoten wegmarkering (alle soorten strepen en vlakken die niet gespoten maar warm gegoten worden), tramrails, stukjes boomtak (kunnen 'fijn' onder je band wegrollen), teernaden in het asfalt (vooral als ze koud en nat zijn), zand of bermgruis in de binnenbocht; jaja, het is soms nog een hele kunst om de glimmende kant van je motor boven te houden.... :?
Alle wegen in Belgiƫ niet te vergeten, net een weekendje weg geweest met bankstel en Deauville, Ardenne daar zitten meer gaten in de weg dan gelijke stukken....

Je ziet er door de gaten de weg niet meer.

Geplaatst: 06 sep 2010, 10:33
door Koen
paulB schreef:Trucje ? 'over' het voorwerp of de plek heen kijken en je motor heel even 'rechtop zetten' om de zijwaartse kracht te verminderen.
Sinds ik motor rij valt het pas echt op hoeveel putdeksels er precies in bochten zijn neergelegd en dan op zo'n plek dat je er eigenlijk niet omheen kunt. Helaas werkt dan bovenstaand trucje ook niet want de motor even 'rechtop zetten' in de bocht leidt dan weer tot krassen aan de andere kant van de motor (de bermkant ;))