"Motorrijders lopen te groot risico"

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

"Motorrijders lopen te groot risico"

Bericht door Koen »

Artikel in de krant van vandaag:
Afbeelding
(of klik hier voor het artikel op de website)

Klinkt voor mij als oud nieuws, de gevaren die erin genoemd worden zijn algemeen bekend. Zou er nu dan ineens wel iets aan gaan veranderen? In het artikel wordt weer gesproken over de groep motorrijders die er zelf te weinig aan doet om op te vallen (fluorescerende kleding e.d.) en die met "vaak te hoge snelheid tussen stilstaande auto's door laveren".

Naar mijn idee is dat nog steeds een minderheid van alle 624.000 motorrijders die in het artikel worden genoemd. En zijn die 624.000 motorrijders ook allemaal actief? Ik ken persoonlijk veel mensen die wel het A-rijbewijs hebben, maar die om wat voor reden dan ook nooit meer op een motor stappen. Als al die mensen in de 624.000 zitten, is het relatieve aantal ongevallen bij de groep actieve rijders dus nog veel hoger...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7373
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: "Motorrijders lopen te groot risico"

Bericht door Ed Vissers »

CaveyH schreef:Artikel in de krant van vandaag:
Afbeelding
(of klik hier voor het artikel op de website)

In het artikel wordt weer gesproken over de groep motorrijders die er zelf te weinig aan doet om op te vallen (fluorescerende kleding e.d.) en die met "vaak te hoge snelheid tussen stilstaande auto's door laveren".
Ik denk dat dit een gevoelige snaar is onder motorrijders, maar dat het wel een waarheid is.

Ik denk dat een defensieve rijstijl + opvallende kleding meer helpen dan alle andere maatregelen bij elkaar.

Zelf heb ik 3 keer liggen spartelen waarvan 2 keer te wijten aan mijzelf. Die waren te voorkomen geweest bij een meer defensieve rijstijl.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: "Motorrijders lopen te groot risico"

Bericht door Koen »

EdVissers schreef:Ik denk dat een defensieve rijstijl + opvallende kleding meer helpen dan alle andere maatregelen bij elkaar.
Ik hoop het, ben zelf 1x de klos geweest (een maandje nadat ik m'n rijbewijs had gehaald) en dat was doordat een koekblikker me niet zag. Heb nu het maximale aan fluor en reflectie plus dat ik nóg voorzichtiger rij dan me al was aangeleerd, en rij nu "al" bijna 3 maanden zonder brokken ;) Da's dus al 300% veiliger dan eerst :lol:
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
RonalT

Bericht door RonalT »

Mag natuurlijk nooit zeggen 'dat gebeurt me niet'.

Heb eenmaal een aanrijding gehad terwijl ik voorzichtig genoeg binnen de bebouwde kom op een voorrangsweg reed. Maar een boer op een trekker gaf me geen voorrang. Motor heeft de trekker geraakt, ikzelf gelukkig alleen de straatstenen.
Mijn Shadow 750 heb ik afgeschreven op een modderstreep in het schemerdonker.

Tussen files doorrijden is zeker niet zonder risico, vooral niet als je dat met te hoge snelheid doet. Maar ik denk niet dat fluo-kleding daarbij helpt.
Bij filerijden moet je 5 ogen hebben die allemaal een andere kant op kijken en vooral voorzichtig (niet te snel) rijden.
Let in files eens goed op de mensen in de auto's. Ze doen van alles, maar niet op het verkeer letten. Je kan een vliegende schotel laten landen in een file, de helft ziet het niet :(

In veel andere gevallen zal Fluo-kleding helpen. Maar een Fluo-motor zal misschien nog effectiever zijn.
Ver voor je uit kijken en defensief rijden helpt zeker.

En dan over de busbanen ... ik heb mijn twijfels. Het is natuurlijk wel lekker opschieten. Maar lees onderstaand stuk eens.
http://motornieuws.blogspot.com/2010/08 ... onder.html
BertG

Bericht door BertG »

RonalT schreef:Maar ik denk niet dat fluo-kleding daarbij helpt.
(...) Let in files eens goed op de mensen in de auto's. Ze doen van alles, maar niet op het verkeer letten. Je kan een vliegende schotel laten landen in een file, de helft ziet het niet (...)
In veel andere gevallen zal Fluo-kleding helpen.

Geheel mijn mening.
Mensen kijken niet of kijken zo kort voor zich dat ze geen idee hebben dat de wereld groter is dan die taartpunt die tussen de raamstijlen past.

Hoeveel automobilisten kijken bijvoorbeeld niet meer door hun voorste zijruiten als het regent?!

Dat is mij al zo vaak opgevallen.
Of dat nu komt door de regendruppels die erop blijven zitten en dat zij het lastig vinden om iets waar te nemen door de druppels heen, of omdat ze alle concentratie aan de voorzijde nodig hebben?

En die personen die niet weten of snappen hoe ze de voorruit en zijruiten ontwasemd krijgen als deze beslagen zijn. Om nog maar niet te spreken over hen die met een doekje zitten te klieren tijdens het rijden.

Of de gleuvenkijkers in de winter. Een streepje ijs-/sneeuwvrij en karren maar. Kachel op max, maar dat werk niet niet want die motor wordt dan de eerste 5-10 km. juist niet warm.... Maar we rijden alvast!

Ook berucht: de categorie met leren handschoentjes of met een hoed op achter het stuur. Die moet je in halen en dan hun voorligger liefst ook nog, anders pletten ze je alsnog :D

Ik probeer altijd mijn eigen veiligheidsmarge in te bouwen maar heb ook mijn zwakke momenten. Gelukkig 2x alleen eenzijdige dingetjes:
Uitgegleden op een tramrails bij het tussen de rails willen gaan rijden ivm een wegvesmalling op de afgaande zijde van een brug(getje). En een keer op de snelweg bij een toerit naar een benzinepomp de laatste knik in de weg gemist door overmatig in mijn spiegels te kijken of mijn maten ook volgden.
Het stukje gras waarop ik de weg wilde/moest afsnijden bleek een greppeltje te bevatten. Toen ik die probeerde te ontwijken gleed ik onderuit. Schade: zijknipperlicht door mijn kuip. Dure kuipen op een CBR600 :oops:
Laatst gewijzigd door BertG op 04 sep 2010, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Ik ben ook niet in de veronderstelling dat fluo-kleding dé oplossing is, maar als het ook maar íets bijdraagt aan beter zichtbaar zijn dan is het mooi meegenomen. Inderdaad: bij files, zeker als het écht stilstaat, dan is stapvoets ertussendoor rijden soms al bijna te snel...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14093
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Bericht door Marcel »

CaveyH schreef:Ik ben ook niet in de veronderstelling dat fluo-kleding dé oplossing is, maar als het ook maar íets bijdraagt aan beter zichtbaar zijn dan is het mooi meegenomen. Inderdaad: bij files, zeker als het écht stilstaat, dan is stapvoets ertussendoor rijden soms al bijna te snel...
Ik heb m'n een fluo hesje van 3 jaar oud maar vervangen. Daar was weinig fluo meer aan. Hij is nu een beetje vaal geel met her en der een zwart/grijze plek. De reflectiestrepen deden het nog wel, maar daar heb je weinig aan overdag.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Natuurlijk loop je als tweewieler met een wat hogere snelheid risico's. Maar de manieren om daar mee om te gaan (zorgen dat je opvalt, zo ver mogelijk anticiperen, en defensief rijgedrag) zijn vele malen belangrijker dan aangepaste verkeersregels of verhoogde boetes voor gevaarlijke verkeersgedragingen. Wanneer loop je 'te veel' risico? Je weet immers dat iedereen op de weg een (potentiële) gevaarlijk gek is, behalve jijzelf. Gedraag je daar dan naar, en het risico zal nooit buitensporige proporties aannemen. Blijf rustig: 8)
FreBa

Motorrijders lopen een te groot risisco

Bericht door FreBa »

Dag,

Mijn instructeur zei dat het grootste gevaar op de weg gevormd wordt door.......................................jezelf
Defensief rijden,
voldoende(!) afstand bewaren,
ver vooruit kijken en
onder alle omstandigheden je motor en jezelf onder controle hebben,
dan.....................
zul je toch nog wel eens een foutje maken.

Gelukkig loopt het voor mij tot nu toe steeds goed af.
Mhg, FreBa
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Motorrijders lopen een te groot risisco

Bericht door Koen »

FreBa schreef:Dag,

Mijn instructeur zei dat het grootste gevaar op de weg gevormd wordt door.......................................jezelf
Defensief rijden,
voldoende(!) afstand bewaren,
ver vooruit kijken en
onder alle omstandigheden je motor en jezelf onder controle hebben,
dan.....................
zul je toch nog wel eens een foutje maken.

Gelukkig loopt het voor mij tot nu toe steeds goed af.
Mhg, FreBa
Of je zult nog eens een foutje van een ander tegenkomen wat je zelf niet kunt oplossen...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Ik heb ook eens even dat stukje van die proef gelezen over die motor rijders op de busbaan.

Lijkt ideaal maar in Nederland niet toegestaan.
Want in de Nederlandse wetgeving heb je daar een vergunning voor nodig.


Bovendien zou ik niet achter zo een bus willen rijden, je hebt geen zicht en inhalen lijkt me een behoorlijk risisco omdat je dan als motor rijder helemaal niet meer verwacht word door de auto's op de "normale" rijstrook.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Het zal in de praktijk niet zo vaak gebeuren dat je vlak achter een bus rijdt. Ik zie hier in de wijk veel voertuigen op de busbaan maar het zijn zelden bussen...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Bericht door Geert »

Hoi,
We hebben het eigenlijk alleen over automobilisten (koekblikkers) die ons in gevaar kunnen brengen, maar er zijn ook mede motorrijders die ons soms in gevaar brengen.
Ik rij nu zo'n 19 jaar w/w verkeer, waarbij ik veel snelweg rij. Het is me een paar keer gebeurt dat ik op de snelweg op de linkerbaan rij om een auto in te halen en dan komt en een motorrijder achter me die mij rechts inhaalt, dus tussen mij en de auto die ik inhaal.
Ik ben ook al eens ingehaald door een motor die mij links over de redresseerstrook voorbijkwam met een rotgang (ik denk 200+).
Het is me wel opgevallen dat dit motoren zijn met een hoog ZZR gehalte.

Wat ik doe om op te vallen tussen de file door is het volgende:
Alarmknippers en grootlicht aan. Grootlicht mag niet je eigenlijk niet voeren maar ik heb wel de indruk dat je dan wel beter wordt gezien.

Verder altijd je eigen veiligheidsmarge inbouwen, voldoende ruimte aan de voorkant, en in druk verkeer altijd ervoor zorgen dat je je escape weet.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Das nie zo mooi dan.

Toch eens vragen aan mn baas of ik daar niet een paar weekjes mag komen rijden.

Ik weet zeker dat geen hond dan meer op de busbaan durft te komen :l
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Geert schreef:Hoi,
Ik ben ook al eens ingehaald door een motor die mij links over de redresseerstrook voorbijkwam met een rotgang (ik denk 200+).
Het is me wel opgevallen dat dit motoren zijn met een hoog ZZR gehalte.
Wat is een ZZR-gehalte Geert? Vertel . . .
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Lolbroek Smurf schreef:Ik weet zeker dat geen hond dan meer op de busbaan durft te komen :l
Die zie ik daar nu ook al weinig moet ik zeggen...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans V.

Bericht door Hans V. »

De Greyhound toch wel... Ach nee, da's in de USA. ;)
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Hans,


Hoe hoger het ZZF of ZZG gehalte hoe hoger de mate van buikschuifer.

Dus met andere woorden het race gedoe.
Al kan een GSX 600 F het ook heel leuk doen dan. :lol: :lol: :lol: :lol:
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Mhm Greyhound :lol: :lol: :lol:


Je brengt me op ideetjes Hans :lol: :lol: :lol:

WHO KNOW"S
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Lolbroek Smurf schreef:Hans,
Hoe hoger het ZZF of ZZG gehalte hoe hoger de mate van buikschuifer.
Dus met andere woorden het race gedoe.
Al kan een GSX 600 F het ook heel leuk doen dan. :lol: :lol: :lol: :lol:
Dat het met racen te maken had vermoedde ik al. Maar ik was benieuwd naar de betekenis van de afkorting. Zijn het motoren van een bepaald merk en type? (Ik ken nou eenmaal weinig namen en types.) :oops:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

ziehier een ZZR:

Afbeelding
ZZF of ZZG komt mij overigens niet bekend voor...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

HAHAHAHA Hans,


Ja Kawasaki heeft er daar een paar van.
Suzuki kent ook wel zoiets en dan heet het opeens Hayabusha :lol: :lol:
Elk zich respecterend motor merk kent wel een racer het zijn alleen maar een paar letters die het type aanduiden.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Kwam laatst een filmpje op Youtube tegen waarin de Britse politie een Hayabusha inzette tegen hardrijders. Raar gezicht om een racemonster met blauw licht en politie-logo's te zien crossen :)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Bericht door Geert »

Veugelke schreef:
Geert schreef:Hoi,
Ik ben ook al eens ingehaald door een motor die mij links over de redresseerstrook voorbijkwam met een rotgang (ik denk 200+).
Het is me wel opgevallen dat dit motoren zijn met een hoog ZZR gehalte.
Wat is een ZZR-gehalte Geert? Vertel . . .
Hans,
Het gezegde: ZZR gehalte" komt bij ons thuis vandaan, hoe hoger het ZZR gehalte hoe sneller de buikschuiver. :lol: ZZR komt inderdaad van Kawa
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Zoals zo vaak is ZZR gewoon een afkorting:
Zwaar Zuipend Racemonster
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
RonalT

Bericht door RonalT »

Geert schreef:Alarmknippers en grootlicht aan. Grootlicht mag niet je eigenlijk niet voeren maar ik heb wel de indruk dat je dan wel beter wordt gezien.
Alarmlichten voeren, mag volgens mij ook niet zomaar.
En verder wordt het afgeraden door verkeersorganisaties omdat het verward kan worden met je richtingaanwijzer en men kan denken dat je alleen maar van rijbaan aan het wisselen ben.

Uit: http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm
Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt.
BertG

Bericht door BertG »

Lolbroek Smurf schreef:Ik heb ook eens even dat stukje van die proef gelezen over die motor rijders op de busbaan.

Lijkt ideaal maar in Nederland niet toegestaan.
Want in de Nederlandse wetgeving heb je daar een vergunning voor nodig.
Het lijkt wellicht ideaal, maar ik mag dan beroepsmatig gebruik maken van een busbaan en kan je vertellen dat het 1 van de meest gevaarlijke plekken op de weg is. Zeker voor motorrijders.

Van minst naar meest enkele gevaren:
1. Vuil zoals steentjes e.d.
2. Gelekte olie en diesel van bussen.
3. Voetgangers die bij een halte of tramperron met hun rug naar de rijrichting van het verkeer de rijbaan opstappen om zich naar de voorzijde van het perron te begeven (voor rijtijdentabel en routeinfo of om bij de chauffeur in te kunnen stappen).

Nee, dan doe ik er liever een minuut langer over.
Veel langer kan het oponthoud niet duren gelet op de lengte van onze busbanen.
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Hey Bert,


Helaas klopt jouw omschrijving van de "busbaan" volledig.
Door mijn werk benut ik ze ook dagelijks, maar het is idd niet de meest veilige plek.(zelfs niet voor de bus )

Daarom lijkt mij zo een proef dan ook totaal ongeschikt hier in Nederland en dan nog niet eens vanwege de lengte van de busbanen.

Maar goed in Engeland zijn ze links dus ook daarin links en die moeten en zullen alles uitproberen :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14093
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Bericht door Marcel »

In onderstaand filmpje wordt leuk weergegeven wat het gevolg van racen op de openbare weg is.

<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VruWHHEnZGw&re ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/VruWHHEnZGw&re ... &version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></embed></object>
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Stephan
Moto Guzzi Stelvio
Berichten: 8013
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Bericht door Stephan »

Da's inderdaad een eye-opener!
...back in town! :up
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”