Van 80 km/u naar 90 km/u voor motoren met aanhanger?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
FreBa

Van 80 km/u naar 90 km/u voor motoren met aanhanger?

Bericht door FreBa »

Dag,

Het was in het programma Blik op de weg of Wegmisbruikers waar ik hoorde, dat ons aller vriend mr. Koos Spee meedeelde, dat auto's met aanhangers/caravans vanaf de maand mei 2009 van 80 naar 90 km/u mogen rijden als maximum snelheid.
Wat er nu allemaal aan vooraf is gegaan, vind ik minder interessant. Als caravanner ben ik alleen maar blij.
Geldt deze maatregel/wet/richtlijn nu ook voor motoren met aanhangers?
De verhoging geldt per 1 mei, dus voor velen van ons van belang zo mooi/kort voor de vakanties.
Mhg, Fred
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Van 80 km/u naar 90 km/u voor motoren met aanhanger?

Bericht door MrSkippy »

FreBa schreef:Dag,

Het was in het programma Blik op de weg of Wegmisbruikers waar ik hoorde, dat ons aller vriend mr. Koos Spee meedeelde, dat auto's met aanhangers/caravans vanaf de maand mei 2009 van 80 naar 90 km/u mogen rijden als maximum snelheid.
Wat er nu allemaal aan vooraf is gegaan, vind ik minder interessant. Als caravanner ben ik alleen maar blij.
Geldt deze maatregel/wet/richtlijn nu ook voor motoren met aanhangers?
De verhoging geldt per 1 mei, dus voor velen van ons van belang zo mooi/kort voor de vakanties.
Mhg, Fred
Misschien deze vraag eens bij de KNMV of de ANWB neerleggen, tot nu toe heb ik alleen het bericht gelezen/gehoord met het woordje 'auto' erin...
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
FreBa

Van 80 naar 90 km/u

Bericht door FreBa »

Dag,
Na 1 mei a.s. mag een motor/aanhangercombinatie evenals een auto/aanhangercombinatie (<3500kg) 90 km/u als maximum snelheid aanhouden.
Mhg, Fred
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7373
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Fred,

de informatie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat spreekt dat tegen.

Hier de tekst die van Verkeer en Waterstaat afkomstig is. De tekst van alle wijzigingen zijn als download beschikbaar is op www.honda-deauville.nl

Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009
Per 1 mei 2009 verandert er een aantal verkeersregels. Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.
Maximumsnelheid aanhangers en kampeerauto’s

Personenauto's en bestelauto's die een lichte aanhangwagen trekken, mogen op autowegen en autosnelwegen voortaan 90 km per uur rijden. Onder een lichte aanhangwagen wordt verstaan: een aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg. Eenvoudig gezegd is dat het gewicht van de lege aanhangwagen plus het gewicht dat maximaal aan bagage mag worden meegenomen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan caravans, vouwwagens, paardentrailers en boedelbakken. Heeft de aanhanger een eigen kenteken, dan staat de ‘toegestane maximum massa’ vermeld in het kentekenbewijs. Door deze verhoging van de maximumsnelheid worden de snelheidsverschillen tussen auto’s met een aanhanger en het overige verkeer kleiner.

Kampeerauto’s met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg die afgeleid zijn van een vrachtauto, mogen op autowegen en autosnelwegen niet harder rijden dan 80 km per uur. Vanwege de verkeersveiligheid ligt het voor de hand dat voor dit soort zware campers dezelfde maximumsnelheid geldt als voor gewone vrachtauto’s.


Over een motor met aanhanger wordt hier niet gesproken dus dat zal 80km/u blijven.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Bericht door MrSkippy »

Dat is wat ik ook al aangaf, in alle teksten staat 'auto' en niet 'voertuig', grote kans natuurlijk dat ze weer eens de tweewielige voertuigen over het hoofd hebben gezien.

Maar ik zou persoonlijk, als ik een aanhanger erachter zou hebben, gewoon 90 gaan rijden. Anders heb je nog steeds zo'n dikke vrachtwagen bijna in je aanhanger rijden en wordt je ingehaald door caravans...

:roll:
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
FreBa

Van 80 naar 90 km /u

Bericht door FreBa »

Dag,
Ik heb deze vraag ook op MF gesteld en daar kreeg ik een bevestigend antwoord. Ook een bevriende rijschoolhouder gaf 90 km/u aan.
Dus ik nam aan dat ik goed zat met deze posting.
Kennelijk niet dus: mea culpa
Mhg, Fred
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7373
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Natuurlijk geen probleem hoor Fred.
We zijn er hier toch voor om elkaar verder op weg te helpen :D
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
FreBa

Van 80 naar 90 km/u

Bericht door FreBa »

Dag,
Op het MF kreeg ik nog deze posting op dit onderwerp.

Een mede MF'er stuurde dit bericht: Ik heb deze vraag aan het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) gesteld via hun website.

Kennelijk geldt dit ook voor motoren.




From: "Verkeersvragen (BVOM Soesterberg)" <verkeersvragen>
Subject: RE: Vragenformulier

Geachte heer Van Leent,

Hartelijk dank voor uw vraag.

Voor zover mij bekend geldt de verhoging van de maximum snelheid voor motorvoertuigen met aanhanger (en staat er niet 4-wielige motorvoertuigen).

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest,

Aleksandra Leijenhorst Le Belle

publieksvoorlichter





***********************************************************************
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Ministerie van Justitie.

Dus zou het ook voor motoren gelden.

Mhg, Fred
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7373
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Ik kan nog nergens vinden dat het voor motoren ook geldt.

De betreffende publieksvoorlichter schrijft: Voorzover mij bekend...

Ik heb geleerd om dan direct te zeggen: Daar heb ik niets aan. Ik moet het zeker weten :)

Maar wetgeving kan soms lastig in elkaar steken en ambenaren zijn net mensen. Die zien dus ook wel eens iets over het hoofd.

Zie hiervoor ook mijn opmerkingen hierover bij het onderwerp over de xenonverlichting.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
FreBa

Van 80 naar 90 km/u

Bericht door FreBa »

Dag,
onderstaand bericht ontvangen en in eerste instantie als pb naar Ed gestuurd.
Op zijn verzoek op het forum geplaatst.


Communicatie (BVOM Soesterberg) <communicatie>
aanFred de Jonge <fdejonge>

datum1 mei 2009 11:40
onderwerpRE: Vragenformulier

details verbergen 11:40 (15 minuten geleden) Beantwoorden

Dag Ed,
Sorry, nog een keer over hetzelfde onderwerp:
Onderstaand antwoord vanmorgen binnengekregen.

Geachte heer De Jonge,

Ook een motor met aanhangwagen onder de 3.500 kg mag vanaf 1 mei 90 km/u rijden.

Met vriendelijke groet,
M. Boelhouwer

Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
http://www.verkeershandhaving.nl

Mhg, Fred
FreBa

Van 80 naar 90 km/u

Bericht door FreBa »

Dag,
Eergisteren kreeg ik een mailtje van de ANWB, met excuses voor de late reactie. Op verzoek van Ed plaats ik het op het forum.
Mhg, Fred




vanmotorinfo@anwb.nl <jvddrift>
aanfdejonge@gmail.com

datum21 augustus 2009 15:29
verzonden dooranwb.nl

details verbergen 21 aug.. (2 dagen geleden) Beantwoorden





Geachte heer de Jonge,

Allereerst onze welgemeende excuses voor de late beantwoording van uw e-mail. In ieder geval zal de redactie van Promotor dit onderwerp meenemen in het eerstvolgende nummer.

Vanaf 1 mei geldt inderdaad voor kampeerauto's en (bestel)auto's met een lichte aanhanger een nieuwe maximum snelheid op auto(snel)wegen van 90 km/u. De verwarring is inderdaad begrijpelijk omdat de combinatie motor en aanhanger en de daarbij geldende max. snelheid helemaal niet genoemd wordt. Ook niet in de regelgeving van vóór 1 mei 2009. Hoewel het niet letterlijk zo wordt vermeld, moeten we motoren- net als kampeerauto's en (bestel)auto's- plaatsen onder de noemer ''Motorvoertuigen''. Deze hoeft dus niet 4-wielig te zijn om ook in aanmerking te komen voor de nieuwe regeling. Vanaf 1 mei 2009 is 90 km/h dus toegestaan.
Vriendelijke groeten,

J.F. van der Drift
Promotor
ANWB
FreBa

Van 80 naar 90 km/u enz.

Bericht door FreBa »

Dag,
In de nieuwste Promotor nr 8 van oktober 2009 staat op blz. 56 onder het kopje: Advieslijn, dat motoren met aanhangers óók 90 km/u mogen rijden. Daar waren we al achter. Toch leuk dat het nu, zij het ietwat laat, ook in Promotor staat.
Jammer is alleen dat de laatste e van mijn (adellijke) achternaam is vervallen. Ach ja: what's in the name..............
Mhg, Fred
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7373
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Dat was waarschijnlijk de reden dat ik er overheen gelezen heb :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”